Logo UAB
2020/2021

Dret Mercantil

Codi: 102140 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Elena Berdie Muro
Correu electrònic:
Elena.Berdie@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

José Antonio San Martín Prats

Prerequisits

Es recomana haver cursat l'assignatura " Introducció al Dret " que s'imparteix en el primer semestre de primer curs.

Objectius

Aquesta assignatura, que s'imparteix en el segon semestre de segon, té com a objectiu bàsic aprofundir en l'estudi de les matèries cursades a primer curs i que es presenten com més afins a l'empresa.

La primera part, dedicada al Dret industrial, permet una visió teórica i a la vegada pràctica del Dret de la competència.

La segona part estudia els aspectes més vinculats a la praxis de les societats de capital i societats de base mutualista.

L' últim bloc es destina a donar una visió general de la contractació mercantil, fent una especial menció als aspectes bàsics del Dret bancari i assegurador que serà objecte d'un estudi monogràfic en la assignatura optativa " Dret bancari i assegurador ".

Competències

  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit de la comptabilitat i/o les finances d'una empresa, un organisme o una unitat familiar, i promoure així el treball en entorns pròxims a la realitat.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  2. Estructurar científicament el treball en la presentació escrita.
  3. Exposar públicament casos pràctics que es plantegin sobre dret de l'empresa i les possibles solucions jurídiques en vista de la normativa, la jurisprudència i la doctrina.
  4. Incorporar tècniques concretes adquirides en el grau en la redacció del treball.
  5. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  6. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  7. Que els estudiants puguin transmetre informació, idees, problemes i solucions a un públic tant especialitzat com no especialitzat.
  8. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  9. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes destacats d'índole social, científica o ètica.
  10. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  11. Utilitzar un vocabulari adequat en la presentació oral.

Continguts

DRET INDUSTRIAL.

- Propietat industrial.

- Propietat intel.lectual.

- Dret de defensa de la competència.

- Dret de la competència deslleial.

DRET DE SOCIETATS.

- Les societats mercantils.

- Les societats de capital.

- Les societats de base mutualista.

CONTRACTACIÓ MERCANTIL.

- Compravenda i contractes afins.

- Contractes de distribució.

- Contractes bancaris.

- Contracte de transport.

- Contracte d'assegurances

Metodologia

El sistema d'aprenentatge de l'alumne està format per la síntesi dels següents models:

  • CLASSES MAGISTRALS (Amb o sense suport TIC), on s'expliquen els continguts bàsics que configuren el programa. La participació activa dels estudiants possibilitarà l'adequada comprensió i assimilació de l'assignatura.
  • ESTUDI PER PART DE L'ALUMNE, considerem que és necessari complementar la presència a l'aula amb una fixació dels conceptes estudiats.
  • RESOLUCIÓ DE CASOS PRÀCTICS: consistirà en la resolució de casos pràctics extrets de la praxi del Dret Mercantil i relacionats amb cada lliçó o bloc temàtic del programa de l'assignatura. Es presenten com indispensables a fi i efecte que l'alumne porti a terme l'aplicació pràctica  de la teoria i assoleixi l'aprenentatge en l'utilització de la legislació i la jurisprudència. Es farà un especial ús de les bases de dades jurídiques. La resolució del casos implicarà la discussió en grup.
  • RECENSIÓ DE LLIBRES O ARTICLES DE REVISTES: Es configura com un instrument molt interessant per introduir a l'alumne en el coneixement del Dret  i de la seva terminologia jurídica.

Cal tenir en compte que:

a. La docència  planificada per a l’assignatura és docència presencial.

b. La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 31 1,24 5, 8
Seminaris de discussió 15 0,6 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Supervisades      
Tutoria 15 0,6 5, 8
Tipus: Autònomes      
Documentació i bibliografia 20 0,8 1, 5, 8
Preparació de casos i resolució d'exercicis 50,5 2,02 1, 5, 8
Redacció de treballs 15 0,6 1, 5, 8

Avaluació

El/La professor/a avaluarà les competències d'aquesta matèria mitjançant exàmens, treballs individuals o en grup, resolució de casos pràctics, recensions de llibres o articles de revistes.

El sistema d'avaluació s'organitza en base a les següents evidències d'aprenentatge:

Proves escrites:El professor/a avaluarà el grau de coneixement de les competències de contingut teòric, mitjançant la realització d'una primera prova amb un valor d'un 25% sobre la nota final i d'una segona prova que representarà un 25% de la nota final si l'alumne ha superat la primera i un 50% en cas contrari.

Avaluació continuada de la part pràctica: La resolució de casos pràctics i presentacions públiques de pràctiques i de treballs representaran el 50 % de la nota final.

Durant el semestre es duran a terme:

  • La resolució de casos pràctics a l'aula que comptaran un 35% de la nota final.
  • Els alumnes hauran de dur a terme en grups una recensió, a escollir de la lista de llibres i articles elaborada  pel professor que comptarà un 15% de la nota.
  • La presentació pública de la recensió representarà la meitat de la nota de qualificació de la mateixa. Es valorarà la claredat en l'exposició de les idees principals i la coherència i habilitat en la defensa dels resultats obtinguts en el treball realitzat.

Les podran superar si obtenen una nota de 5 o superior en cadascuna de les evidències d'aprenentatge.

No avaluable: Es considera que un estudiant que realitza la primera component d'avaluació continuada ja no pot optar a un no avaluable.

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents provesd'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficientantelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. 

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

Cal tenir en compte que:

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita (Primera) 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova escrita (Segona) 25% 1 0,04 5
Recensió 15% 0,75 0,03 1, 5
Resolució de casos pràctics 35% 0,75 0,03 1, 5

Bibliografia

BROSETA PONT, M: Manual de Derecho Mercantil, 2 vols, Tecnos, Madrid, última edició.

JIMENEZ SÁNCHEZ, G: Lecciones de Derecho Mercantil, Tecnos, Madrid, última edició.

MENÉNDEZ,A ( Coord.):Lecciones de Derecho Mercantil, Civitas, Madrid, última edició.

VICENT CHULIÀ, F: Introducción al Derecho Mercantil, Tirant Lo Blanch, Valencia, última edició.

SANCHEZ CALERO,F: Instituciones de Derecho Mercantil, 2 vols, Aranzadi,Pamplona, ültima edició.