Logo UAB
2020/2021

Mètodes de Valoració Financera II

Codi: 102123 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Celma Sanz
Correu electrònic:
Jordi.Celma@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha cap prerequisit formal però és molt aconsellable haver superat "Mètodes de Valoració I"

Objectius

Conèixer les característiques dels diferents actius de renda fixa en especial pel que fa a la fixació de preus.

Coneìxer els diferents riscos que poden afectar el rendiment que es pot obtenir amb aquest tipus d'actius, amb especial èmfasi pel que fa als canvis en l'estructura temporal dels tìpus d'interès.

Demostrar que sap avaluar correctament aquest riscos i en consequência sap gestionar una cartera d'actius de renda fixa

Competències

  • Acreditar un comportament ètic i professional en les funcions d'assessorament comptable i/o financer que es tinguin encomanades.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Planificar i dirigir l'organització comptable d'una empresa o d'un grup d'empreses.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  2. Calcular la màxima pèrdua assumible en una estratègia activa de gestió de riscos.
  3. Identificar operacions financeres concretes i els sistemes financers utilitzats en la fixació de preus.
  4. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Continguts

1. Revisió de Mètodes de Valoració I

Revisió del principis de Mètodes de Valoració I bàsics per a Mètodes II. Interès simple i interès compost. Rendes financeres constants. Valor actual i valor final. Aplicacions i exemples útils pels Actius de Renda Fixa

2. Actius de Renda Fixa

Característiques dels actius de renda fixa, actius dels mercats monetaris, actius dels mercats de capitals. Rendibilitat de lletres i de bons. Característiques dels bons respecte altres actius financers, Formes d’emetre els bons. Quina relació hi ha entre el preu dels bons i els tipus d’interès. Càlcul del cupó corregut i del preu ex-cupó. La TIR i els problemes que planteja. Operacions amb pacte de recompra: repos. Bons segregables, característiques dels bons obtinguts per segregació. Bo cupó zero, utilitat. Bons convertibles, amortització anticipada, bons a tipus variable.

3. Riscos dels actius financers

Classificació dels riscos dels actius financers. Teoremes de la valoració de bons, Risc de tipus d’interès. La Duració com a mesura del risc de tipus d’interès. Variables que incideixen en la Duració. Propietats de la Duració. Sensibilitat i Duració, Duració modificada. Limitacions del concepte de Duració. Convexitat, propietats. La Duració efectiva. Risc de reinversió.

4. Estructura temporal dels tipus d’interès

Tipus d’interès i terminis. Corba de rendiments del bo cupó zero. Tipus d’interès a termini implícits. Taxa interna de rendibilitat o rendibilitat a venciment. Relació entre la corba cupó zero i la corba de rendibilitat. Anàlisi de les diferents tipus d’ETTI, avantatges del seu coneixement i aplicacions.

5. Gestió de carteres de renda fixa

Duració d’una cartera de renda fixa. El procés de gestió passiva. Indexació de Carteres. Immunització. Immunització contingent. Dedicació o correspondència de fluxos de tresoreria. El procés de gestió activa. L’anàlisi de l’horitzó. Expectatives sobre els tipus d’interès. Expectatives sobre la corba de rendiments i dels seus diferencials. Expectatives individuals sobre els actius financers. Valoració dels resultats obtinguts en la gestió d’una cartera de renda fixa

Metodologia

La docència serà presencial o semipresencial depenent del nombre d’ estudiants matriculats per grup i de la capacitat de les aules al 50% d’aforament

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries

Les activitats que permetran als alumnes la correcta consecució dels objectius del curs seran:

 

1. Classes teòriques on els professors desenvoluparan els principals conceptes

L’objectiu d’aquesta activitat és presentar els conceptes més importants de la matèria, les demostracions bàsiques necessàries i els aspectes on  usualment es cometen més errors en l’aplicació dels conceptes teòrics.

 

2. Classes pràctiques

El professor presentarà problemes pràctics que seran resolts conjuntament posant èmfasi en els errors habituals que comenten els alumnes.

 

3. Resolució de problemes per part dels alumnes

Cada tema tindrà associat una llista de problemes que serà resolt de forma individual. Serveix per assimilar els conceptes teòrics exposats a classe i adquirir habilitat en la resolució de casos pràctics de forma individual.

Periòdicament es comentaran en les classes pràctiques la resolució d’aquests problemes

 

4. Activitats pràctiques a l’aula

Per tal de poder orientar millor als alumnes sobre la seva evolució, periòdicament es faran pràctiques a l’aula que seran corregides posteriorment. Aquestes pràctiques prendran com a referència les llistes de problemes citats a 3

 

5. Proves tipus test

Sovint fa falta adquirir facilitat de càlcul i precisió en els resultats numèrics, per tant en ocasions es programaran activitats curtes amb solucions múltiples (tipus test) per adquirir aquestes habilitats.

 

6. Resolució de supòsits per part dels alumnes

Un supòsit de lavida real sovint és més complex que una pràctica o un qüestionari tipus test ja que interrelaciona diversos conceptes de temes diferents. Cap al final de curs es resoldran conjuntament a classe alguns supòsits en funció dels temps disponible. La darrera prova d’avaluació serà la resolució d’un supòsit de forma individual.

 

7. Tutories presencials

L’alumne disposa d’unes hores on els professors de l’assignatura resolen els seus dubtes teòrics i pràctics de forma presencial.

 

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
classes pràctiques 13 0,52 1, 2, 3, 4
classes teòriques 33 1,32 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
tutories 20,5 0,82 1, 2, 3, 4
Tipus: Autònomes      
estudi 30 1,2 1, 2, 3, 4
exercisis 50 2 1, 2, 3, 4

Avaluació

"L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries."

 

 

Una activitat avaluativa que englobarà els temes 1 i 2 i 3 i que s'haurà de respondre sense consultar cap material. El temps màxim de resolució serà de 60 minuts. (26% de la nota)

 

2. 4 proves tipus test que s'avisaran amb temps suficient.

No es podrà consultar material, NO allibera matèria. (pes global del  24%)

Una prova escrita individual que inclou tota la matèria del curs, en la data prevista en el calendari de la Facultat, que s'haurà de respondre sense cap material. El temps màxim de resolució serà de 120 minuts. (50% de la nota)

 La nota final d’avaluació és una mitjana ponderada de les notes de les diferents proves essent els coeficient sde ponderació els abans indicats. Es supera l’assignatura amb una nota igual o superior a 5. 

Per aquells estudiants que en l'avaluació hagin obtingut una nota que sigui igual o superior a 3,5 i inferior a 5 hi haurà una re-avaluació. En el moment de publicar les qualificacions finals s'anunciarà la modalitat de lamateixa. Aquesta re-avaluació estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

Un alumne es considera que és "No avaluable" a l’ assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No Avaluable"

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes dela Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.”Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

 

 

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
prova 1 25% 1,5 0,06 1, 2, 3, 4
prova final 50% 2 0,08 1, 2, 3, 4
pràctiques individuals 25% 0 0 1, 2, 3, 4

Bibliografia

Bierwag, Gerald. O. (1991). “Anàlisis de la Duración. La Gestión del riesgo de tipo de interés”. Alianza Economia y Finanzas.

Fabozzi, Frank J. & T.Dessa Fabozzi. (1989). “Bond Markets, Analysis and Strategies”  Prentice Hall International

Mascareñas Pérez-Iñigo, Juan. (2002). “Gestión de Activos Financieros de Renta Fija” Pirámide

Mauleón, Ignacio. (1991). “Inversiones y Riesgos Financieros”. Espasa Calpe.

Navarro, E. i Juan M. Nave. (2001). “Fundamentos de Matemàticas Financieras” Bosch Editos.