Logo UAB
2020/2021

Actualització Comptable i Financera

Codi: 102117 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Jordi Rizo Gubianas
Correu electrònic:
Jordi.Rizo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Jordi Rizo Gubianas
Xavier Sentís Ros

Prerequisits

Es recomana haver cursat i superat les assignatures següents:

- Introducció a la Comptabilitat

- Comptabilitat Financera I

- Comptabiltiat Financera II

- Anàlilsi dels Estats Financers

Objectius

Conèixer la normativa comptable a Espanya i a nivell internacional:

1. Conèixer el Pla General de Comptabitat per a PIMES i, comparar-lo amb el PGC global.

2. Estudiar les darreres resolucions i consultes de l'ICAC en matèria de comptabilitat que desenvolupen certs aspectes del PGC global i del Pla de PIMES.

3. Descripció del panorama normatiu a nivell internacional.

4. Anàlisi de les Normes Internacionals Informació Financera (NIIF's-NIC's).

5. Estudi de les diferències entre el PGC global i les principals Normes Internacionals Informació Financera.

 

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Demostrar un coneixement de les normes jurídiques, de control i solvència emeses pels organismes reguladors que afecten els diferents processos comptables i/o financers analitzats.
  • Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Elaborar estats financers i informes per a fins comptables, fiscals, financers i organitzatius.
  3. Fer servir els diferents criteris de registre i valoració establerts a la norma comptable.
  4. Organitzar el treball, quant a l'ordenació i la planificació.

Continguts

1. El Pla General de comptabilitat per a PIMES.

2. El Pla General de Comptabilitat Global.

3. Diferències entre el Pla PIMES i el Pla Global

4. Actualització de les normes de registre i  valoració de l'immobilitzat material i les inversions immobiliàries  (Segons Resolució de l'ICAC de 1-3-13)

5. Actualització dels criteris per a la determinació del cost de producció ( Segons Resolució ICAC de 14-4-2015)

6. Estudi de les darreres Resolucions i Consultes de l'ICAC.

7. Les Normes Internacionals d'Informació Financera (NIIF's-NIC'S)

- Importància de les NIC/NIIF en la normativa comptable internacional. Procés adopció a la Unió Europea.

- Organisme que publica les NIC/NIIF

- Com s'elaboren i com és el procés d'adopció per la Unió Europea

- Àmbit d'aplicació.

- Introducció general.

- Principals diferències amb el PGC global.

Metodologia

El tipus de docència planificada per a l’assignatura és la docència presencial.

 

La metodologia docent estarà basada en una combinació dels 3 tipus d'activitats:

- Activitat dirigida: classes teòriques, classes pràctiques i de resolució de problemes.

- Activitat supervisada: consistent en la realització de tutories i la realització d'exercicis amb seguiment pautat.

- Activitat autònoma que es divideix en dues parts:

a) Part d'estudi personal per part de l'alumne (lectures, recerca d'informació, etc.). També s'inclou la realització d'exercicis i casos addicionals.

b) Activitat autònoma en grup dedicada a la recerca de dades i el.laboració d'un informe sobre Resolucions de l'ICAC i sobre NIC'S i NIIF's. Presentació i debat.

 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 1, 2, 3
Practiques aula informàtica 14,5 0,58 1, 2, 4
Presentació de casos i treball 0,5 0,02 1, 4
Tipus: Supervisades      
Tutoria dels casos pràctics 13 0,52 1, 2
Tutoria elaboració informe d'un cas específic 5 0,2 1, 2, 4
Tipus: Autònomes      
Estudi de normatives 40 1,6 1, 3
Realització de casos i informe d'un cas específic 32 1,28 1, 2, 3
Recerca d'informació 10,5 0,42 1

Avaluació

La valoració i seguiment dels estudiants d'aquesta assignatura es realitzarà en base a 5 modalitats d'avaluació:

1) Proves  parcials: es realitzaran 2 proves parcials no lliberatòries: 30%  (15%  cada  prova)

- La primera prova parcial  (15% de la nota) consistirà en una prova individual escrita basada en els continguts teòrics i pràctics treballats en els temes 1, 2 i 3. 

- La segona prova parcial (15% de la nota) consistirà en una prova individual escrita basada en els continguts teòrics i pràctics treballats en els temes 4,5 i 6.

2) Examen final (40% de la nota): Consistirà en una prova individual escrita basada en les continguts teòrics i pràctics treballats duran  tot el semestre. Amb l'objectiu de relacionar el PGC, les resolucions ICAC i la Normativa Internacional. Aquesta prova es realitzarà al final del semestre en la data i hora establer-ta.

3) Exercicis (10% de la nota);  Els estudiants hauran de presentar per escrit i exposar uns casos pràctics prèviament definits per part del professor. Es preveu 6 o més tandes de presentacions durant el semestre.  Les tandes de presentacions estan previstes al mes de març (temes 1, 2 i 3), abril (temes 4,5 i 6) i maig (tema 7).

 

4) Treball  sobre Normativa Internacional (NIC/NIIF):  10%  de la nota

5) Assistència i participació:  10% de la nota

Nota: els exercicis i treballs s’han de presentar en grups de 2/3 persones. 

A tenir en compte: per fer mitjana cal haver obtingut a l’ examen final una nota mínima de 3,5 punts a l’examen final.

Un alumne es considerarà com “No avaluable” a l’ assignatura sempre i quan no hagi participat a cap de les activitats d’avaluació. Per tant, es considera que un estudiant que realitza alguna component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No avaluable".

 

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.

La data d’aquesta provaestarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)

 

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Assistència i participació 10% 0 0 1
Presentació d'exercicis 10% 0,5 0,02 1, 4
Presentació informes 10% 0,5 0,02 1, 3, 4
Prova final 40% 1,5 0,06 1, 2, 3
Proves parcials 30% 2 0,08 1, 2, 3

Bibliografia

Bibliografia bàsica:

Instituto de Contabilidad y Auditoria de Cuentas:

- PGC, Reial Decret 1514/07, BOE de 20-11-07

- PGC PIMES, Reial Decret 1515/07, BOE de 21-11-07

- RD 602/2016, de 2-12-16, BOE de 17-12-16,  que modifica el PGC i PGC de PIMES. 

- Resolució de l'ICAC de 1 de març de 2013 sobre normes de registre i valoració sobre l'immobilitzat material i les inversions immobiliàries.

- Resolució de l'ICAC de 28 de maig de 2013 sobre normes de registre, valoració i informació a proporcionar en la memòria sobre l'immobilitzat intangible.

- Resolució de l'ICAC de 14 d'abril de 2015 per les que s'estableixen criteris per a la determinació dels costos de producció.

- Altres Resolucions i consultes de l'ICAC

 - BOICAC núm. 92, consulta núm. 5. Desembre 2012

 - Normes Internacionals de Comptabilitat (NIC) i Normes Internacionals d'Informació Financera(NIIF).

- Real Decreto-ley 8/2020, de 17 de marzo, de medidas urgentes extraordinarias para hacer frente al impacto económico y social del COVID-19.

- Real Decreto–ley  18/2020, de 12 de mayo, de medidas sociales en defensa del empleo.
 
- Real Decreto-ley  19/2020,  de 26 de mayo, por el que se adoptan medidas complementarias en materia agraria, científica, económica, de empleo y Seguridad Social y tributarias para paliar los efectos del COVID-19.
 
- Real Decreto-ley 21/2020, de 9 de junio, de medidas urgentes de prevención, contención y coordinación para hacer frente a la crisis sanitaria ocasionada por el COVID-19.

 

Recursos on line:

- Instituto de Contabilidad y Auditoria de Cuentas: http://www.icac.meh.es

- Associació Catalana de Comptabilitat i Direcció: http://www.accid.org

- Programa SABI sobre bases de dades relatius als comptes anuals.

- CNMV: base de dades dels comptes anuals de les empreses cotitizades