Logo UAB
2020/2021

Dret Laboral

Codi: 102116 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Javier Sánchez Rodríguez
Correu electrònic:
FranciscoJavie.Sanchez@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No hi ha requisits previs. Es considera que l'alumnat que es matricula a l'optativitat de quart curs té aprovades les assignatures de formació bàsica i obligatòries de primer curs. Introducció al Dret aporta els coneixements de l'ordenament jurídic necessaris per entendre les bases del Dret Laboral o Dret del Treball. 

Objectius

Analitzar la regulació del treball assalariat i del treball autònom, així com les obligacions generals i de caràcter econòmic que té l'empresari front el sistema públic de Seguretat Social. Amb aquest objectiu se centra l'assignatura en els continguts del Dret del Treball i de la Seguretat Social que s'insereixen específicament en la formació acadèmica i orientació professional de la Menció de Comptabilitat i Fiscalitat (essencialment salari, percepcions extrasalarials, indemnitzacions, cotització empresarial a la Seguretat Social, com a matèries intensament vinculades a la comptabilitat de costos).

Competències

  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Continguts

TEMA 1

CONCEPTE, FUNCIO I OBJECTE DE REGULACIÓ DEL DRET DEL TREBALL

 

1. Concepte

2. Funció

3. Delimitació de l'objecte de regulació del Dret del Treball: el treball assalariat

4. Delimitació del treball per compte propi o autònom

5. Treball i obligacions empresarials de Seguretat Social

 

TEMA 2

CONFIGURACIÓ I CLASSES DEL CONTRACTE DE TREBALL

 

1. Configuració general del contracte de treball

2. Treballadors i empresaris com a subjectes del contracte de treball

3. Contractació indefinida

4. Contractació temporal

5. Classes i modalitats especials de contractes de treball

 

TEMA 3

EL DESENVOLUPAMENT DE LA RELACIÓ LABORAL. TEMPS DE TREBALL, CLASSIFICACIÓ PROFESSIONAL I MODIFICACIONS DE LES CONDICIONS DE TREBALL

 

1. Jornada laboral ordinaria comuna i jornades especials

2. Jornada laboral extraordinària

4. Horari

5. Interrupcions de la jornada: descansos i permisos

6. Classificació professional i mobilitat funcional

7. Mobilitat geogràfica i modificacions substancials de les condicions de treball

 

TEMA 4

PRESTACIÓ SALARIAL (I): CONFIGURACIÓ I FIXACIÓ

 

1. El salari: concepte i funcions

2. Modalitats i sistemes salarials

3. Estructura salarial: salari base, complements, pagues extraordinàries

4. Fixació del salari

4.1 Salari mínim interprofessional

4.2 Salari en el conveni col·lectiu

4.3 Salari en el contracte de treball

5. Percepcions extrasalarials: implicacions laborals, fiscals i de cotització

 

TEMA 5

PRESTACIÓ SALARIAL (II): PAGAMENT I PROTECCIÓ

 

1. Lloc, temps i forma de pagament

2. Sistemes de protecció del salari

2.1 Recàrrec per mora

2.2 Privilegis del crèdit salarial

2.3 Inembargabilitat del salari

3. Especial referència al Fons de Garantia Salarial

 

TEMA 6

TERMINACIÓ DE LA RELACIÓ LABORAL:  INDEMNITZACIONS I QUITANÇA

 

1. Causes de terminació de la relació laboral

2. La indemnització en la terminació del contracte de treball

2.1 Indemnització per terminació de contractes temporals

2.2 Indemnització per acomiadament objectiu i col·lectiu

2.3 Indemnització per acomiadament disciplinari

2.4 Especial referència, en el seu cas, als salaris de tramitació

3. La quitança

 

TEMA 7

LA RELACIÓ JURÍDICA DE SEGURETAT SOCIAL

 

1. El Sistema Públic de Seguretat Social: Règim General i Règims Especials

2. Actes d'enquadrament: inscripció d'empreses i afiliació de treballadors

3. Cotització a la Seguretat Social i altres aportacions de recaptació conjunta

3.1 Subjecte obligat i subjecte responsable

3.2 Càlcul de la cotització: bases, tipus i quotes

3.3 Dinàmica de l'obligació de cotitzar

3.4 Recaptació voluntària: documentació i pagament de la cotització

3.5 Ajornaments

3.6 Incompliment de l'obligació de cotització: recaptació executiva, sancions i responsabilitats de l'empresari

4. Altres obligacions empresarials en matèria de Seguretat Social: responsabilitat directe i pagament delegat de la prestació per incapacitat temporal. Recàrrec de prestacions.

5. Millores voluntàries

 

 

Metodologia


El tipus de docència planificada per a l'assignatura és la docència presencial

 

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l'aula, en els horaris previstos per a l'assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser classes teòriques, classes pràctiques o conferències - col·loqui.

 

1.1. CLASSES TEÒRIQUES

Consisteixen en l'exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i, si s'escau, els materials que prèviament s'hauran facilitat a través de l'Espai Docent de l'assignatura dins el Campus Virtual.

 

1.2. CLASSES PRÀCTIQUES

Es dediquen a l'execució d’unitats pràctiques. Cada unitat inclou un treball presencial a l'aula i un treball previ fora de l'aula. Tant un com l'altre suposaran la realització d'un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d'una determinada institució, lectura i comprensió de materials, resolució de problemes jurídics que es plantegen habitualment a la pràctica, etc.

 

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l'aula, a partir de les indicacions donades pel professor  i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d'aquest. Com ja s'ha posat de manifest, el treball previ que impliquen les activitats pràctiques genera una seguit de tasques de format divers que s'ha d'executar fora de l'aula i posteriorment són objecte de supervisió i verificació a través del treball d'aula proposat en el marc de la mateixa activitat.

 

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s'organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l'estudi de bibliografia, l'elaboració d'esquemes o resums, etc. En el marc d'aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula a la preparació de l'examen final teòric.

 

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 14 -0'56 ECTS 13 0,52 1
Classes teòriques 31 -1'24 ECTS 33 1,32
Tipus: Supervisades      
Cerca i anàlisi de documentació jurídica 10 - 0,4 ECTS 11,5 0,46
Elaboració de resums i esquemes 15 - 0,6 ECTS 15 0,6
Resolució de casos pràctics 20 - 0,8 ECTS 22 0,88 1
Tipus: Autònomes      
Estudi 52- 2,08 ECTS 52 2,08 1

Avaluació

Avaluació

Calendari d’activitats d’avaluació

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)  

 

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

El sistema d'avaluació es conforma a partir de dos elements: l'avaluació continuada de les activitats pràctiques i l'examen final.

1. L'avaluació continuada de les activitats pràctiques

Resolució de casos pràctics perescrit:  30% de la nota

Presentació oral i discussió dels treballs: 20% de la nota

L'alumne ha de presentar la resolució per escrit de tres activitats pràctiques els dies que es detallen a la planificació (30% de la nota). Aquests treballs seran objecte d'exposició i debat a l'aula (20% de la nota). L'assistència a l'aula, tant el dia de la sessió de preparació de l'activitat pràctica com el dia del seu lliurament i debat és obligatòria a efectes que puntuïn aquestes activitats.

VALOR 50% NOTA

 

2. L'examen final

L'objectiu de l'examen final, que es puntuarà de 0 a 5 punts, serà verificar l'adquisició de les competències treballades a través de les classes teòriques i pràctiques (la puntuació obtinguda conformarà el 50% de la nota de l'assignatura).

L'examen final consistirà en 5 preguntes de desenvolupament amb resposta d'extensió mitja (entre 10 i 15 minuts cadascuna) amb un valor màxim de 10 punts cadascuna. Total 50 punts.

És necessari obtenir una nota mínima de 2 punts a l'examen final per poder fer la mitjana amb la resta d'activitats. En cas de no arribar a aquest llindar mínim, la nota no es comptabilitzarà a l'efecte del càlcul de la nota final de l'assignatura ja que de fet rebrà un zero.

 

3. Nota final de l'assignatura

La nota final de l'assignatura s'obtindrà sumant la qualificació obtinguda a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques (sobre 5 punts) més l'obtinguda a l'examen final (sobre 5 punts).

L'assignatura es considerarà aprovada si la puntuació total resultant és igual o superior a 5.

  

Procediment de revisió de les qualificacions

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

Procés de Recuperació
 
“Per participar al procés derecuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9.
 
La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.
 
En cas d'una nota final de l'assignatura inferior a 3,5, l'estudiant no tindrà dret a participar al procés de recuperació i haurà de tornar a fer l'assignatura el següent curs.

La prova al procés de recuperació consistirà en un examen de format similar a l'examen final. 

L'alumne que no hagi participat en l'examen final d'avaluació obtindrà un "No Avaluable", i no tindrà dret a recuperació malgrat que, en el seu cas, la qualificació obtinguda a l'avaluació continuada de les activitats pràctiques hagi pogut arribar a 3,5. Per tant, haurà de fer l'assignatura el següent curs.

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

 

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB)
 
 
.L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Avaluació continuada de les activitats pràctiques: Resolució de casos pràctics per escrit 30 % 1,5 0,06 1
Avaluació continuada de les activitats pràctiques: Presentació oral i discussió dels treballs 20% 0 0 1
Examen final 50 % 2 0,08 1

Bibliografia

 

És imprescindible que tota la bibliografia que adquireixi/utilitzi l'alumnat per preparar l'assignatura sigui d'una edició actualitzada a l'any en curs. Les edicions de manuals i repertoris de normativa anterior NO són vàlides per a la preparació de la matèria. A l'inici del curs el professor responsable resoldrà qualsevol dubte al respecte.

 1. Manual

Si bé, no hi ha al mercat un manual que pugui ajustar-se al contingut exacte de l'assignatura, alguns dels manuals que inclouen tota la matèria teòrica que es tractarà al llarg del curs són, entre d'altres, MONTOYA MELGAR, A.: "Derecho del Trabajo", Tecnos,(última edició) o MERCADER UGUINA, J.R. "Lecciones del Derecho del Trabajo", Tirant lo Blanch, (última edició). Tanmateix el seu contingut és molt més ampli que la matèria que es tractarà i avaluarà.

 2. Normativa

El professorat informarà i facilitarà (principalment via campus virtual) les normes que haurà d'utilitzar l'alumnat.

Per a l'accés a les normes es recomana la utilització de la base de dades de legislació del Boletín Oficial del Estado (pública i gratuïta): http://www.boe.es/legislacion/legislacion.php

 3. Enllaços web

Els principals enllaços web que s'hauran d'utilitzar en el marc d'aquesta assignatura corresponen a les bases de dades "Aranzadi", "Tirant on line" i "La Ley", que són de consulta gratuïta per tot l'alumnat d'aquesta Universitat.

 Documentació, formularis i normativa d'interès es poden consultar al web del Ministerio de Empleo y Seguridad Social:

- en matèria laboral-   http://www.empleo.gob.es/es/sec_trabajo/debes_saber/index.htm

- en matèria de Seguretat Social -  http://www.seg-social.es/Internet_1/index.htm