Logo UAB
2020/2021

Dret Bancari i Assegurador

Codi: 102107 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501231 Comptabilitat i Finances OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Elena Berdie Muro
Correu electrònic:
Elena.Berdie@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Donat que es tracta d'una especialització en el Dret Mercantil, es recomana haver cursat prèviament les assignatures d' " Introducció al Dret " i de "Dret Mercantil".

Objectius

Aquesta assignatura va dirigida a proporcionar a l'alumne una especialtzació en l'estudi del Dret Bancari i Assegurador; tant en la seva vessant d'ordenació administrativa de les entitats de crèdit i de les asseguradores com des del punt de vista de la contractació bancària y de les assegurances. 

S'explicarà a l'alumne, des d' un punt de vista teòric i pràctic l'àmplia diversitat de modalitats contractuals, prioritzant l'aplicació de l'estudi de les disciplines esmentades en l'assessoria de clients.

 

Competències

  • Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  • Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  • Integrar coneixements i habilitats per elaborar un treball acadèmic o professional en l'àmbit de la comptabilitat i/o les finances d'una empresa, un organisme o una unitat familiar, i promoure així el treball en entorns pròxims a la realitat.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  • Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar, sintetitzar i avaluar la informació.
  2. Aplicar el dret específic d'entitats bancàries i asseguradores a l'assessoria de clients.
  3. Buscar informació de manera eficaç, sabent discriminar la informació que és rellevant.
  4. Estructurar científicament el treball en la presentació escrita.
  5. Exposar públicament casos pràctics que es plantegin sobre dret de l'empresa i les possibles solucions jurídiques en vista de la normativa, la jurisprudència i la doctrina.
  6. Incorporar unes habilitats concretes adquirides en el grau per desenvolupar una activitat concreta en les pràctiques.
  7. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  8. Relacionar la normativa específica de bancs i empreses asseguradores amb els principis generals del dret mercantil.
  9. Ser capaç d'adaptar-se a entorns canviants.
  10. Tenir capacitat de comunicació oral i escrita en català, castellà i anglès, per poder sintetitzar i presentar oralment i per escrit el treball dut a terme.
  11. Utilitzar un vocabulari adequat en la presentació oral.

Continguts

DRET  BANCARI.

TEMA 1.- Ordenació d'entitats de crèdit.

TEMA 2.- Contractes bancaris ( Part general).

TEMA 3.- Contractes bancaris (Classes).

 

DRET  DE L'ASSEGURANÇA.

TEMA 4.- Ordenació de l'activitat asseguradora.

Tema 5.- El contracte d'assegurança.Teoria general.

Tema 6.- L'assegurança contra danys.

Tema 7.- L'assegurança de persones.

Tema 8.- Assegurances especials.

 

Metodologia

El sistema d'aprenentatge de l'alumne està format per la combinació de les següents metodologies docents:

  • CLASSES MAGISTRALS ( amb o sense suport TIC): En aquestes sessions s'explicaran els continguts bàsics de l'assignatura.La participació activa dels estudiants possibilitarà l'adequada comprensió i assimilació de la matèria.
  • RESOLUCIÓ DE CASOS PRÀCTICS: Es treballarà la resolució de casos pràctics extrets de la praxi del Dret Bancari i Assegurador i relacionats amb cada lliçó o bloc temàtic del programa de l'assignatura. Es presenten com indispensables a fi i efecte que l'alumne porti a terme l'aplicació pràctica de la teoria i assoleixi l'aprenentatge en l'utilització de la legislació i la jurisprudència. Es farà un especial ús de les bases de dades jurídiques "on line". La resolució dels casos implicarà la discussió en grup.
  • TREBALL, RECENSIÓ DE LLIBRES I/O ARTICLES DE REVISTES: Es configura com un instrument molt interessant per introduir a l'alumne en el coneixement del Dret Bancari i Assegurador i en la seva terminologia jurídica.
  • TUTORIES PRESENCIALS: L'alumne disposarà d'unes hores de consulta amb la finalitat d'ajudar-lo a resoldre els dubtes que se li presentin en l'estudi de l'assignatura.

 

Cal tenir en compte que:

 

a. La docència  planificada per a l’assignatura és docència presencial.

 

b. La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques (Lectura de textes, seminaris i casos pràctics) 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Classes teòriques. 31 1,24
Tipus: Supervisades      
Tutories 11,5 0,46 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Tipus: Autònomes      
Documentació i bibliografia 15 0,6 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Estudi 59 2,36 10
Redacció de treballs. 15 0,6 10

Avaluació

AVALUACIÓ.

Les competències d'aquesta assignatura s'avaluaran, de forma continuada, per mitjà d' exàmens, treballs individuals o en grup, resolució de casos pràctics i comentaris de text.

El sistema d'avaluació s'organitza en base a les següents evidències d'aprenentatge:

Proves escrites: S'avaluarà el grau de coneixement de les competències de contingut teòric per mitjà d' una primera prova amb un valor d' un 25% de la nota final i d'una segona prova que representarà un 25%de la nota final si l'alumne ha superat la primera i un 50% en cas contrari.

Activitats a classe: La resolució de casos pràctics i presentacions públiques de les pràctiques i dels treballs representaran un 50% de la nota final.

Durant el semestre es realitzaran:

  • Casos pràctics a l'aula que comptaran un 20% de la nota final.
  • Els alumnes hauran de realitzar en grups un treball, a escollir de la llista facilitada pel professor, que comptarà un 30% de la nota.
  • La presentació pública del treball representarà la meitat de la nota de qualificació del mateix. Es valorarà  l'interès pràctic del tema, la claredat en l'exposició de les idees principals i la coherència i habilitat en la defensa dels resultats obtinguts en el treball realitzat.

No Avaluable

Es considera que un estudiant que realitza la primera component d'avaluació continuada ja no pot optar a un "No Avaluable".

 

Calendari d’activitats d’avaluació

 

Les dates de les diferents proves d'avaluació (exàmens parcials, exercicis en aula, entrega de treballs, ...) s'anunciaran amb suficient antelació durant el semestre.

 

La data de l'examen final de l'assignatura està programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

 

"La programació de les proves d’avaluació no es podrà modificar, tret que hi hagi un motiu excepcional i degudament justificat pel qual no es pugui realitzar un acte d’avaluació. En aquest cas, les persones responsables de les titulacions, prèvia consulta al professorat i a l’estudiantat afectat, proposaran una nova programació dins del període lectiu corresponent."  Apartat 1 de l'Article 115. Calendari de les activitats d’avaluació (Normativa Acadèmica UAB)   

 

Els estudiants i les estudiantes de la Facultat d'Economia i Empresa que d'acord amb el paràgraf anterior necessitin canviar una data d'avaluació han de presentar la petició omplint el document Sol·licitud reprogramació prova  https://eformularis.uab.cat/group/deganat_feie/reprogramacio-proves

 

 

 

Procediment de revisió de les qualificacions

 

Coincidint amb l'examen final s'anunciarà el dia i el mitjà en que es publicaran les qualificacions finals. De la mateixa manera s'informarà del procediment, lloc, data i hora de la revisió d'exàmens d'acord amb la normativa de la Universitat.

 

 

 

Procés de Recuperació

 

“Per participar al procés de recuperació l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats que representi un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul.” Apartat 3 de l'Article 112 ter. La recuperació (Normativa Acadèmica UAB). Els estudiants i les estudiants han haver obtingut una qualificació mitjana de l’assignatura entre 3,5 i 4,9. 

 

La data d’aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat. L'estudiant que es presenti i la superi aprovarà l'assignatura amb una nota de 5. En cas contrari mantindrà la mateixa nota.

 

 

 

Irregularitats en actes d’avaluació  

Sense perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, "en cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0".  Apartat 10 de l'Article 116. Resultats de l'avaluació. (Normativa Acadèmica UAB

 

Cal tenir en compte que:

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Prova escrita (primera) 25% 0,75 0,03 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Prova escrita (segona) 25% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Resolució de casos pràctics 20% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Treball 30% 0,75 0,03 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA BÀSICA.

ALONSO ESPINOSA, F.J: Derecho Mercantil de los contratos. Curso de iniciación. Civitas, Madrid, 2011.

BROSETA PONT,M: Manual de Derecho Mercantil, 2 vols, Tecnos, Madrid, última edició.

VICENT CHULIÀ,F: Introducción al Derecho Mercantil, Tirant Lo Blanc, Valencia, última edició.

 

BIBLIOGRAFIA COMPLEMENTÀRIA.

BATALLER GRAU,J:Derecho de los seguros privados,, Marcial Pons, Madrid 2007

EMBID IRUJ, J.M: Comentarios a la Ley del contrato de seguro, Tirant Lo Blanc, Valencia 2002.

MUÑOZ MACHADO,S  Y VEGA SERRANO,J.M : Derecho de la regulación económica, X. Sistema Bancario, junio 2013.

 

RECURSOS ON LINE / BASES DE DADES JURÍDIQUES.


ARANZADI WESTLAW.

TIRANT ON LINE.

 

ENLLAÇOS WEBS.


DIRECCIÓN GENERAL DE SEGUROS Y  FONDOS DE PLANES DE PENSIONES:  www.dgsfp.mineco.es

BANCO DE ESPAÑA: www.bde.es