Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 2 | 2 |
Aquesta assignatura requereix un nivell bàsic de matemàtiques equivalent al que s'assoleix amb les matemàtiques de l'Educació Secundària Obligatòria. D'altra banda sabem que la matemàtica té a la nostra societat una imatge que sovint la mostra com un conjunt de fórmules i tècniques. És important que l'estudiant que es matricula en aquesta assignatura tingui una actitud oberta i crítica amb aquesta imatge, que li permeti apropar-se a la matemàtica des de diferents perspectives. Atès que aquests són objectius que, entre d'altres, formen part del contingut de l'assignatura de primer curs "Matemàtiques per a mestres" recomanem a tots els estudiants que es matriculin que hagin aprovat l'assignatura de primer curs.
La finalitat d'aquesta assignatura és adquirir un coneixement didàctic adient dels continguts curriculars, així com que l'estudiant conegui documents i recursos de referència que li permetin contextualitzar el seu coneixement matemàtic en la seva futura tasca docent. A més d'oferir als estudiants eines didàctiques per desenvolupar els continguts matemàtics bàsics, es pretén dotar a l'alumne d'eines metodològiques que li permetin generar activitats didàctiques per l'estudi d'altres continguts, no necessàriament exposats al llarg del curs. Es concreten els següents tres objectius específics:
1. El currículum de matemàtiques
1.1. Estructura dels documents curriculars vigents en l'àmbit matemàtic.
1.2. Contrast entre diferents documents curriculars.
1.3. Anàlisi del contingut de matemàtiques del currículum.
1.4. Les dimensions en el currículum de matemàtiques.
1.4.1. Resolució de problemes,
1.4.2. Representació i comunicació
1.4.3. Connexions
1.4.4. Raonament i prova.
2. Organització del currículum: Numeració i càlcul.
2.1. Nombres per comptar i calcular. Sistema de numeració decimal.
2.2. Situacions i problemes aritmètics de pensament additiu. Càlcul en context, càlcul per estructura i càlcul formal.
2.3. Situacions i problemes aritmètics de pensament multiplicatiu. Adquisició d'habilitats i propietats bàsiques.
2.4. Ús dels algorismes i càlcul raonat.
2.5. Estimació i aproximació. Sentit numèric.
2.6. Càlcul exacte, càlcul escrit i calculadora.
2.7. Anàlisi de situacions de classe, textos escolars i aplicacions TAC.
3. Organització del currículum: Espai i forma.
3.1. Coneixement de formes planes: línies, polígons i puzles. Classificacions dels elements bàsics de la geometria
3.2. Relació 2D-3D. Orientació en el pla i l'espai. Laberints, camins i coordenades...
3.3. Estudi de les formes. Els sòlids geomètrics. Construcció de poliedres i puzles 3D. Corbes i generació de cossos de revolució.
3.4. Utilització de materials diversos per a l'ensenyament de la geometria.
3.5. Anàlisi de situacions de classe, textos escolars i aplicacions TAC.
El protagonista en el procés d'aprenentatge és l'estudiant, i sota aquesta premisa s'ha planificat la metodologia de l'assignatura tal i com es mostra en el quadre que hi ha a continuació.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Exposició oral en grup reduït | 6 | 0,24 | 1, 2, 7, 8 |
Presencial en gran grup | 24 | 0,96 | 2, 4, 8 |
Seminari en Grup reduíts | 15 | 0,6 | 2, 3 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories en grup reduïts i/o individualitzades | 30 | 1,2 | 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball individual | 75 | 3 | 1, 2, 5, 8 |
L'avaluació de l'assignatura es durà a terme al llarg de tot el semestre mitjançant les activitats que es mostren en la graella que hi ha a continuació.
L'assistència a les classes presencials de l'assignatura és obligatòria. S’ha d’assistir al 80% de les hores presencials per poder ser avaluat en l’assignatura.
Totes les activitats d’avaluació que es realitzen al llarg del curs s'han de lliurar en el termini establert en el programa de l’assignatura. Si no es lliuren dins el termini establert, l’avaluació d’aquesta activitat comptarà de forma automàtica com zero.
El plagi total o parcial d’una de les activitats d’avaluació i/o la còpia en un prova d’avaluació és motiu directe per suspendre l’assignatura.
La nota d’un treball en grup no és necessàriament la nota individual dels alumnes d’aquest grup. El procés d’avaluació individual en un treball en grup està determinat per les evidències d’aprenentatge de cada membre del grup.
Per tal de superar l’assignatura s’ha d’obtenir almenys un 5 en la prova individual escrita i tenir una nota mitjana igual o superior a 5 en la resta d’activitats.
Recuperació de la prova: Aquells estudiants que a la prova final tinguin una nota superior a 3,5 però no arribin a 5 podran presentar-se a una prova de recuperació. La prova de recuperació es farà una setmana després de la prova final. La nota màxima de la recuperació és 5.
Recuperació dels resums i de la tasca en parelles: Aquells estudiants que tinguin una nota mitjana inferior a 5, podran tornar a presentar de forma individual les tasques suspeses. La nota màxima dels treballs recuperats és 5.
Aquells estudiants que a més de recuperar l’examen hagin de recuperar altres tasques han de tenir en compte que les tasques recuperades presentades només es corregiran en cas de superar la recuperació de la prova.
La qualificació final del curs és la mitjana ponderada de les notes de les diferents activitats d’avaluació.
Per poder optar a fer mitjana ponderada amb la resta de notes del curs, l'estudiant ha d'haver tret un mínim de 5 a la prova final o a la prova de recuperació.
Si un alumne té l'examen suspès, la seva nota final màxima és 4.
Si un alumne que aprova l'examen té una mitjana ponderada inferior a 5 desprès de les recuperacions, la seva nota final és la mitjana ponderada.
No hi ha recuperació de les presentacions orals.
Dates d’avaluació
Anàlisi d’un problema: final de la cinquena setmana de classe
Entrega de pràctiques:
- Currículum: en acabar el bloc 1
- Nombres i operacions: en acabar el bloc 2
- Geometria: el dia abans de l’examen
Examen: quinzena setmana (poden haver-hi proves parcials al llarg del semestre)
Recuperació d’examen i data límit d’entrega de treballs per recuperar: setzena setmana
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitat en grup: Pràctiques de currículum, numeració i geometria. | 20% | 0 | 0 | 1, 3, 4, 6, 8, 9 |
Activitat pràctica en parelles: anàlisi competencial de produccions matemàtiques d'alumnes de primària (numeració i/o geometria). | 15% | 0 | 0 | 1, 2, 6, 7 |
Exposició oral en grup. | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 8, 9 |
Prova individual escrita. | 50% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 9 |
Llibres bàsics:
Burgués, C. (2013). Competències bàsiques de l’àmbit matemàtic. Identificació i desplegament a l’educació primària. Generalitat de Catalunya. Departament d’Ensenyament.
NCTM. (2003). Principios y estándares para la educación matemática. Granada: Sociedad Andaluza de Profesores de Matemáticas.
TAL Team (2001). Children learn mathematics. Utrecht: Freudenthal Institute and National Institute for Curriculum Development.
TAL Team (2005). Young children learn measurement and geometry. Utrecht: Freudenthal Institute and National Institute for Curriculum Development.