Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 1 | A |
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi els coneixements bàsics impartits a Batxillerat de:
1) Biologia, sobretot humana.
2) Química orgànica i inorgànica.
L’assignatura “Laboratori I” en el 1r curs del Grau desenvolupa els fonaments de les tècniques bàsiques més simples en experimentació biomèdica. Es una assignatura formada per vuit àrees o mòduls independents, cadascun amb el nombre d’ECTS que es detalla a continuació:
1.- Bioquímica I (1 ECTS).
2.- Bioquímica II (1 ECTS)
3.- Genètica (1 ECTS).
4.- Biologia cel·lular (1 ECTS).
5.- Histologia (0.5 ECTS).
6.- Fisiologia (0.5 ECTS).
7.- Microbiologia i virologia (0.5 ECTS).
8.- Bibliografia biomèdica (0.5 ECTS).
Aquesta assignatura té la seva continuació natural en segon curs en l’assignatura de “Laboratori II”, alhora que permet la millor comprensió d’altres assignatures amb un fort contingut experimental, com Farmacologia o Biologia Molecular de la Cèl·lula.
Objectius de l’assignatura:
1) Identificar les principals tècniques bàsiques experimentals emprades en cadascun dels mòduls que formen l’assignatura, anteriorment esmentats.
2) Aplicar els coneixements adquirits en la planificació i implementació de projectes d'investigació, desenvolupament i innovació en un laboratori d'investigació biomèdica, un laboratori d'un departament clínic i en la indústria biomèdica. Identificar i aplicar metodologies d'estudi adequades per al desenvolupament de projectes d'investigació. Planificar i implementar pràcticament experiments i procediments d'anàlisis de laboratori en el camp de les ciències biomèdiques.
3) Demostrar que comprèn les bases i els elements aplicables al desenvolupament i validació de tècniques diagnòstiques i terapèutiques. Identificar i valorar de forma crítica metodologies per a l'estudi experimental de malalties.
4) Utilitzar correctament els protocols de seguretat en el laboratori i gestió de residus.
5) Ser competent en les habilitats informacionals considerades bàsiques en l’àmbit científic: treure profit de fonts d’informació acreditades, aprendre a citar correctament i valorar l’impacte de les publicacions.
Els continguts de Laboratori I (llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts) consten de treball pràctic de laboratori o d’aula a on es treballaran tècniques aplicables a qualsevol problema biomèdic amb el qual el futur investigador es podrà enfrontar. Aquestes tècniques són:
Mòdul Bibliografia Biomèdica (0.5 ECTS):
Sessió 1. Cercador de les Biblioteques UAB.
Sessió 2. Fonts d’informació en Biomedicina.
Sessió 3. Citacions bibliogràfiques.
Sessió 4. Drets d’autor.
Mòdul Bioquímica I (1 ECTS):
1.- Determinació de la concentració de glucosa per un mètode colorimètric.
2.- Preparació de dissolucions amortidores.
3.- Cromatografia de gel-filtració.
4.- Procés d’expressió i purificació d’una proteïna heteròloga.
5.- Determinació de la concentració de proteïna per un mètode colorimètric.
6.- Separació de proteïnes per electroforesi en SDS.
Mòdul Biologia Cel·lular (1 ECTS):
1.- Introducció al maneig del microscopi òptic convencional amb l’observació de cèl·lules vegetals.
2.-Introducció al microscopi electrònic.
3.-Transport a través de lamembrana: osmosi i difusió.
4.-Estudi morfològic i funcional de cèl·lules.
5.-Tècniques bàsiques de cultius cel·lulars (recompte i viabilitat).
Mòdul Genètica (1 ECTS):
1.- Observació de cromosomes humans.
2.- Observació de mutacions alars en D. Melanogaster.
3.- Determinació d’un mapa genètic.
4.- Determinació de la variabilitat genètica.
Mòdul Microbiologia i Virologia (0.5 ECTS):
1.- Tècniques d'esterilització.
2.- Preparació de medis de cultiu.
3.- Mètodes de recompte de microorganismes.
4.- Mètodes d'aïllament i de conservació de microorganismes.
5.- Observació de microorganismes. Tincions i motilitat.
6.- Identificació de microorganismes.
Mòdul Histologia (0.5 ECTS):
Pràctica 1: Iniciació a les tècniques histològiques pel processament de material animal. Identificació microscòpica dels teixits epitelial, conjuntiu, adipós, cartilaginós i ossi.
Pràctica 2: Elaboració i tinció de frotis de sang. Identificació microscòpicadels elements sanguinis i dels teixits muscular i nerviós.
MòdulFisiologia (0.5 ECTS):
Pràctica 1: Conducció d’impulsos en els nervis perifèrics
-Conèixer els instruments i tècniques d'estudi de la conducció d'impulsos en els nervis perifèrics.
-Efectuar el procediment d’estudi de la conducció nerviosa.
-Aprendre el significat funcional dels registres electrofisiològics dels nervis sensorials.
-Comprovar les variacions de la velocitat de conducció del nervis amb la temperatura corporal.
-Comprovar l'existència de períodes refractaris en la producció d'impulsos en els nervis.
-Calcular i interpretar els paràmetres bàsics dels registres electrofisiològics del sistema nerviós perifèric.
Pràctica 2: Funció Neuromuscular
-Localitzar el punt motor d'un múscul esquelètic.
-Comprovar que la contracció muscular pot evocar-se mitjançant estimulació nerviosa o per estimulació directa del múscul.
-Obtenir registres de la tensió contràctil del múscul esquelètic.
-Calcular els principals paràmetres de l'ona de tensió contràctil.
-Comprovar els efectes de la variació d'intensitat de l'estímul sobre la contracció muscular.
-Comprovar la sumació de contraccions amb estimulació repetida.
-Demostrar l’aparició de fatiga muscular amb la contracció repetida.
Mòdul Bioquímica II (1 ECTS):
1.- Determinació de transaminases a fetge i a sèrum.
2.- Determinació del paràmetres cinètics d’una reacció enzimàtica en absència i en presència d’un inhibidor.
3.- Introducció a l’Espectrometria de Masses i a la Proteòmica.
La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
El centre del procés d’aprenentatge és el treball de l’alumne, estructurat bàsicament en classes pràctiques. L’estudiant aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i dirigint els seus passos de manera que el procés d’aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. Si això és veritat per qualsevol assignatura, en una de totalment pràctica com “Laboratori I” no només és vàlid, sinó que el treball de l’alumne esdevé una necessitat bàsica per a la existència de l’assignatura en temps real.
Al començament de cada semestre l’alumne rep un dossier o guió amb el treball pràctic que haurà de desenvolupar en aquell semestre. En termes generals, els estudiants han de portar a terme l’experimentació indicada en el guió, seguint les instruccions inicials aportades pels docents. Un cop obtinguts els resultats es realitzarà una posada en comú dels resultats, discutint tant el punt de vista de la base experimental com el context biològic dels resultats obtinguts. En aquesta part, o en qualsevol altre que es consideri oportú, es podran dur a terme petits seminaris sobre la tècnica d’interès. Els seminaris tenen una doble missió. D’una banda es treballen els coneixements científico-tècnics obtinguts en les classes pràctiques, per tal de completar la seva comprensió i aprofundir en ells desenvolupant activitats diverses, des de la típica resolució de problemes fins la discussió decasos pràctics. D’altra banda, els seminaris són el fòrum natural en el qual discutir en comú el desenvolupament del treball pràctic, aportant els coneixements necessaris per a portar-lo endavant, o indicant on i com es poden adquirir. La missió dels seminaris és la de promoure la capacitat d’anàlisi i síntesi, el raonament crític, i la capacitat de resolució de problemes, més enllà de la simple realització d’un protocol experimental.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes pràctiques de laboratori | 105 | 4,2 | 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 4,5 | 0,18 | 20 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 15 | 0,6 | 20 |
Preparació de treballs, informes i panells. | 22,5 | 0,9 | 20 |
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
L’assignatura Laboratori 1 està dividida en vuit Mòduls: Bibliografia Biomèdica (BB), Bioquímica 1 (BQ1), Bioquímica 2 (BQ2), Biologia Cel·lular (BC), Genètica (G), Microbiologia i Virologia (MV), Histologia (H) i, finalment, Fisiologia (F). Cadascun d’aquests Mòduls s’avalua de forma totalment independent.
Per poder assistir a les sessions de pràctiques de laboratori cal que l’estudiant justifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la UAB i de la Facultat de Biociències.
L'avaluació de cadascun dels mòduls d'aquesta matèria pot incloure diferents proves escrites, el treball de laboratori i/o l'elaboració de diferents tipus de treballs, segons decisió dels professors responsables de cada Mòdul.
Atès que l'assistència a les activitats programades en aquestes assignatures és obligatòria, l'absència a alguna d'elles ha de ser justificada. Per a poder superar l'assignatura es requereix una assistència global de, com a mínim, el 75% de les sessions programades en cada Mòdul i obtenir la qualificació mínima fixada per a cada Mòdul. Es considerarà que un estudiant obté la qualificació de "No avaluable" quan ha assistit a menys d'un 20 % de les sessions programades.
Per superar l'assignatura serà necessari que la nota final de l'assignatura sigui igual o superior a 5. Aquesta nota final serà la mitja ponderada de les notes finals de cada mòdul, sempre i quan la nota de cada mòdul sigui igual o superior a 4, segons la fórmula següent:
Nota Lab 1=((BBx0.5)+(BQ1)+(BQ2)+(BC)+(G)+(MVx05)+(Hx0.5)+(Fx0.5) ) x 1/6
Els alumnes que no obtinguin la qualificació mínima requerida per a poder superar cadascun dels Mòduls no aprovaran l'assignatura. En aquest cas, la qualificació final màxima de l'assignatura serà un 4. A partir de la segona matrícula, els alumnes repetidors tan sols s'hauran d'avaluar del Mòduls concrets que no han estat superats. Aquesta exempció es mantindrà per un període de tres matrícules addicionals. No existeix possibilitat per la millora de notes, excepte en el cas dels repetidors.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació de l'actitud i la responsabilitat | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 20, 22 |
Informes i questionaris | 80% | 3 | 0,12 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25 |
Bibliografia bàsica general:
1) Practical Approach Series (Enzyme assays, Basic cell cultures, Human cytogenetics, Gel electrophoresis, etc.). 2000-2002, Oxford University Press.
2) Aula Virtual de l’Autònoma Interactiva: https://cv2008.uab.cat
Es pot trobar aquesta i molta altra bibliografia i informació sobre les biblioteques UAB de manera telemàtica als següents enllaços:
https://mirades.uab.cat/ebs/
https://ddd.uab.cat/record/22492