Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2501230 Ciències Biomèdiques | OB | 3 | 1 |
És aconsellable que l’estudiant hagi assolit unes competències bàsiques en Biologia cel·lular, Bioquímica, Biologia molecular i Genètica.
És absolutament necessari haver assolit uns coneixements suficients en:
L'assignatura es programa a tercer curs del Grau a les Unitats Docents Hospitalàries, un cop s’han assolit els coneixements bàsics sobre l’estructura i funció del cos humà.
El seu objectiu és l'estudi de la fisiopatologia orientada a la comprensió dels aspectes generals i bàsics de les malalties. L’estudiant haurà d’entendre què és la persona malalta i la relació que els professionals de les ciències de la salut estableixen amb el pacient a través de l’anàlisi de les dades subjectives que l'afligeixen i de les dades objectives que aporten l'examen físic i els exàmens complementaris elementals que s’utilitzen per a arribar a un diagnòstic.
Li oferirà la perspectiva de com els clínics, amb qui haurà d’interactuar i col·laborar, veuen la malaltia. Constitueix, per tant, un contacte de l'estudiant amb la clínica a partir d’una anàlisi global i sistematitzada dels trets de la fisiopatologia de les principals malalties, de manera complementària als continguts de les assignatures relacionades amb els procediments diagnòstics i terapèutics (tècniques generals de laboratori, microbiologia i parasitologia, imatge biomèdica, anatomia patològica i farmacologia general) programades també durant els estudis.
PROGRAMA TEÒRIC (TE)
El programa teòric està integrat per un total de 45 temes, agrupats de la següent manera:
1.- Introducció i conceptes generals. Els 4 primers temes, introductoris, aborden aspectes bàsics generals: el concepte de l’assignatura, els principals plantejaments en la relació metge-malalt i les especials característiques de les etapes de la malaltia.
2.- Fisiopatologia de processos de base general. S’hi agrupen 11 temes que aborden els aspectes més generals relacionats amb l’alteració patològica de la funció orgànica, com l’herència i constitució, factors ambientals, hàbits o factors psíquics i socials.
3.- Principals disfuncions d’aparells i sistemes. Els restants 34 apartats, inclouen els temes que fan referència a la fisiopatologia, grans síndromes clíniques i exploració funcional dels diferents aparells i sistemes: pulmonar, pleura i mediastí, cardiovascular, digestiu, hematopoètic, neuromuscular, locomotor, ronyo i sistema genitourinari, metabolisme i sistema endocrí.
La descripció específica del temari i la distribució temporal s’inclouran en la informació lliurada a principi de cada curs.
PRÀCTIQUES D'AULA (PAUL)
Inclou 15 sessions tutoritzades de 2 hores cadascuna en les que els alumes debatran amb el professor, prèvia preparació, alguns aspectes clínics, fisiopatològics, de procediments diagnòstics o d’interpretació de proves funcionals o de laboratori en situacions mèdiques habituals. El contingutespecífic d’aquestes sessions estarà vinculat a temes concrets del programa teòric i s’especificarà a principi de curs.
SEMINARIS DE CASOS CLÍNICS (PREPARACIÓ + PRESENTACIÓ) (SCC)
A continuació de 9 de les pràctiques anteriors i durant una hora, el professor debatrà amb un grup reduït d’alumnes el com preparar alguns temes relacionats, de manera que se’n pugui fer una presentació formal a final de curs, presentació que formarà part de l’avaluació de l’alumnat. El títol definitiu dels 9 temes corresponents i els alumnes encarregats de la preparació i presentació es facilitarà quan s’iniciï el curs.
PRÀCTIQUES CLÍNIQUES ASSISTENCIALS (PCA)
Es duran a terme en unitats hospitalàries durant una setmana del mes de Gener, en grups d’1 o 2 alumnes repartits en diferents equips assistencials.
L’assistència a les classes de teoria, pràctiques i seminaris és obligatòria. Qualsevol absència s’haurà de justificar.
Algunes de les tipologies docents que s'exposen a continuació podran canviat a format no presencial al llarg del curs en funció de las instruccions de la UAB i de la normativa del Departament de Salut per el que fa a la seguretat de les persones. Els canvis en el format seran degudament anunciats al campus virtual
Classes magistrals (tipologia TE). L'alumne adquireix els coneixements propis de l'assignatura assistint a les classes magistrals i complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats. Les classes magistrals estan concebudes com un mètode essencialment expositiu, de transmissió del coneixement del professor a l'alumne. Es programen 45 hores.
Pràctiques d'Aula (tipologia PAUL). A cada pràctica es tractarà un tema seleccionat d'acord amb la programació establerta, mitjançant l'intercanvi d'informació i el debat consegüent. Es programen 15 pràctiques de dues hores de durada.
Algunes d'aquestes pràctiques serviran de base per als seminaris de casos clínics.
Seminaris de casos clínics (tipologia SCC) Es divideixen en dues activitats:
Preparació. Tots els alumnes, en grups reduïts de 6-7, prepararan una presentació de 9 possibles. A continuació d'algunes pràctiques d'aula i durant 60 minuts, cadascún d'aquests grups discutirà, junt amb el professor, el com preparar la presentació d'aquests problemes.
Presentació. Cada un dels grups anteriors haurà de presentar de manerapública el seminari assignat. En l'exposició es tindrà en compte la descripció de la síndrome o trastorn en base, les principals etiologies, alteracions fisiopatològiques d'òrgan, sistema o moleculars, així com la seva expressió sindròmica. Seria desitjable comentar les fonts bibliogràfiques consultades, així com contestar adequadament a les preguntes que puguin sorgir per part dels companys o del professor.
Pràctiques clíniques assistencials (tipologia PCA). Es realitzaran en grups de 2 alumnes. Aquests acudiran a les instal·lacions assistencials hospitalàries i participaran en l'activitat clínica dels tutors assignats i el seu equip, quatre hores diàries, durant cinc dies.
Treball autònom. Lectura comprensiva de textos i articles, estudi i realització d'esquemes, resum i assimilació conceptual dels continguts. Preparació de les presentacions. Resum de la vivència clínica.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales | 45 | 1,8 | 3, 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 26 |
Preparación de Seminarios de Casos Clínicos (SCC) | 9 | 0,36 | 3, 5, 6, 25, 26 |
Presentació de Seminaris (SCC) | 9 | 0,36 | 4, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 25, 26 |
Prácticas Clínicas Asistenciales (PCA) | 25 | 1 | 3, 6, 17, 25, 26 |
Prácticas de Aula (PAUL) | 30 | 1,2 | 3, 5, 6, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 19, 25, 26 |
Tipus: Autònomes | |||
Trabajo autónomo | 177 | 7,08 | 3, 5, 6, 25, 26 |
L’avaluació de la assignatura té una doble vessant:
1.- Teòrica, amb un valor del 70% de la nota global.
Primer parcial: 30 preguntes tipus test de 5 respostes possibles i una única opció certa. Penalització de 0,25 x pregunta errònia. Duració 45’. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0.
Segon parcial: 30 preguntes tipus test de 5 respostes possibles i una única opció certa. Penalització de 0,25 x pregunta errònia. Duració 45’. Aquesta part de la matèria es considera superada amb una qualificació ≥ 5.0.
Examen de recuperació: L’hauran de fer els alumnes que no hagin obtingut una qualificació ≥ 5.0 en cadascun dels dos parcials. Estarà constituït per 60 preguntes d’elecció múltiple i 5 preguntes curtes que representaran un 20% de la nota de l’examen. La durada serà de 90’. L’examen tipus test inclourà preguntes que tindran 5 respostes possibles i una única opció certa. Les respostes equivocades restaran 0,25 punts.
Per superar la part teòrica de l’assignatura cal:
- Obtenir una qualificació ≥ 5.0 en cadascun dels dos parcials. O bé:
- Obtenir una qualificació ≥ 5.0 en l’examen de recuperació.
La nota final de la part teòrica serà una nota conjunta i única, no diferenciada en 1er parcial i 2on parcial. Si en un examen parcial no obté ≥ 5.0, l’alumne s’haurà d’examinar de la part que no ha superat amb una nota >5.0. Si no s'hi presenta, la nota final de l'assignatura serà la més baixa dels parcials als que s'hagi presentat.
Si l’alumne no es presenta a un dels parcials, constarà com “no presentat” i haurà de presentar-se a l’examen de recuperació. Si un alumne vol millorar la nota mitjana teòrica obtinguda en els parcials, haurà de renunciar prèviament i per escrit a la nota inicial i presentar-se a l’examen de recuperació, on s’avaluarà de tota la matèria impartida durant el curs.
2.- Pràctica, amb un valor del 30% de la nota global.
Per a poder emetre aquesta nota s’haurà d’acreditar l’assistència a pràctiques i seminaris. Qualsevol absència s'haurà d’haver justificat i, en qualsevol cas, la presencialitat no podrà ser inferior al 80% de les sessions. Altrament, es considerarà la part pràctica com a suspesa (0).
Constarà de l’avaluació del(s) tutor(s) de les pràctiques hospitalàries (C1) (50%) i de la presentació de seminaris de casos clínics (C2) (50%).
Qualificació final: Promig ponderat dels coneixements teòrics (70%) i de l'avaluació pràctica (30%). No es podrà fer el promig entre l'avaluació teòrica i l'avaluació pràctica si no s'obté una puntuació mínima de 5/10 en ambdues proves. En cas de no poder fer el promig, la qualificació final de l’assignatura correspondrà al valor quantitatiu més baix dels obtinguts en les avaluacions teòrica i pràctica.
CÀLCUL DE LA NOTA FINAL DE L’ASSIGNATURA: Teòric (70%) + Pràctic (C1+C2)/2 (30%)
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Prueba objetiva tipo Test | 70 % | 5 | 0,2 | 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 19, 20, 21, 23, 24, 26 |
Prácticas Clínicas Asistenciales/Presentacions | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 6, 7, 18, 22, 25, 26 |
A) BASES BIOLÒGIQUES DE LA PATOLOGIA (PATOLOGIA GENERAL I FISIOPATOLOGIA)
•Sheila Grossman: Porth: Fisiopatologia. Alteraciones de la salud. Conceptos básicos. 9ª Ed. Walters-Kluwer, Barcelona 2014
•Hammer i McPhee: Lange. Fisiopatologia de la Enfermedad. 7ª Ed. McGraw Hill, Madrid 2015
•Laso FJ. Introducción a la Medicina Clínica: Fisiopatología y Semiología. 3ª ed. Elsevier España SL., Barcelona 2015.
•Pérez Arellano JL. Sisinio de Castro, Manual de Patología General. 7ª ed. Elsevier-Masson, Barcelona 2013.
•García-Conde J, Merino Sánchez J, González Macías J. Patología General: Introducción a la Medicina Clínica. 3ª edición. Marban Libros, Madrid 2015.
•Medicina Interna. Farreras-Rozman. 19ª ed. Elsevier, Barcelona 2020
•Harrison’s Principles of Internal Medicine. 20ª ed. McGraw-Hill. NY 2018