Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500891 Infermeria | OT | 4 | 0 |
No hi ha prerequisits, però es recomana haver fet les assignatures de:
Ciències Psicosocials
Comunicació Terapèutica
Bases Metodològiques de la Infermeria
Metodologia Científica i Bioestadística
INTRODUCCIÓ
La dependència de substàncies que creen addicció és un fenomen social que afecta tota la societat, amb greus conseqüències sobre la salut de les persones implicades i, a més, amb uns clars efectes perjudicials de caràcter familiar i social.
Per una banda, hi ha el consum de drogues no institucionalitzades, com l'heroïna, la cocaïna, els derivats del cànnabis, etc.., que es veu facilitada pel comerç il·legal d'aquestes substàncies, per altre
el problema de la dependència es presenta també amb productes socialment acceptats, com les begudes alcohòliques i el tabac.
En aquesta assignatura, s'estudiaran les manifestacions físiques i del comportament, així com les conseqüències personals i socials relacionades amb l'abús o la dependència de l'alcohol, altres
depressors del SNC, opiodes, al.lucinògens i cannabinoides.
OBJECTIU GENERAL
Adquirir els coneixements necessaris per donar atenció d'infermeria en els diferents problemes relacionats amb les drogodependències.
Objectius específics
Conèixer els principals conceptes relacionats amb el consum de substàncies additives.
Conèixer el patró de consum de les principals substàncies additives del nostre entorn.
Discutir els efectes de les diferents substàncies a nivell físic, psíquic i social
Reflexionar sobre la problemàtica social de la drogoaddicció
Aprendre diferents tècniques i abordatges des de la prevenció, el tractament i la reinserció social.
Conceptes generals en drogodependències. Droga, tòxic, drogoaddicció, toxicomania, toxicodependència. Factors originant de la drogoaddicció. Evolució històrica de la drogoaddicció
Atenció d'infermeria en l'alcoholisme. Conceptes. Epidemiologia. Factors predisponents. Factors desencadenants. Manifestacions. Intervencions d'infermeria.
Atenció d'infermeria en addictes als opiacis i derivats. Factors predisponents. Factors desencadenants. Manifestacions. Intervencions d'infermeria.
Atenció d'infermeria en addictes a cocaïna i altres estimulants. Factors predisponents. Factors desencadenants. Manifestacions. Intervencions d'infermeria.
Atenció d'infermeria a drogues al·lucinògenes. Conceptes. Tipus. Manifestacions. Intervencions d'infermeria.
Polítiques de prevenció en drogodependències.
Pla de drogodependències de la Generalitat de Catalunya.
Aprenentatge Basat en Problemes: Sessions tutoritzades i presencials a l'aula en les que l'alumnat participa activament, mitjançant l'intercanvi d'informacions per analitzar i valorar els problemes derivats del consum de substàncies addictives. Mitjançant aquestes sessions, l'alumnat adquireix habilitats per afrontar problemes, prioritzar i cercar informació, prendre decisions i avaluar la seva activitat.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Aprenetatge Basat en Problemes | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
ELABORACIÓ DE TREBALLS/ ESTUDI PERSONAL/ LECTURA D'ARTICLES / INFORMES D'INTERÈS | 57 | 2,28 | 3, 4, 5, 6, 9, 10 |
El sistema d’avaluació s’organitza en tres mòduls:
El mòdul de tutories avalua de forma continuada i formativa l'aprenentatge de l'alumnat i te un pes del 25%
El mòdul avaluació escrita mitjançant proves objectives te un pes del 25% i s’avaluarà a través de la presentació i defensa d'un treball en grup petit (5-6 estudiants) sobre la problemàtica de les drogodependències, valor del 15 % i les respostes a una prova audiovisual ( visionat d'un vídeo i resposta a 6 preguntes sobre el mateix), valor del 10%, segons calendari.
El mòdul examen, té un pes del 50% i s'avaluarà a través d'un examen de mútiple opció. On s'aplicarà la formula de correcció a l'atzar. En finalitzar l'assignatura per poder fer el sumatori, tots els mòduls han de estar aprovats amb una nota mínima de 5.
Es considerarà No avaluat, quan l'alumnat no hagi realitzat algun dels tres mòduls previstos en l'avaluació
L'alumnat que no hagi superat l’assignatura, es podrà presentar a una prova de recuperació. La prova de recuperació constarà d'un examen tipus test i preguntes curtes sobre tota l'assignatura
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació activa en les tutories | 25% | 0,75 | 0,03 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 25% | 0,75 | 0,03 | 5, 6, 9 |
Avaluació escrita mitjançant proves objectives: ítems de resposta múltiple | 50% | 1,5 | 0,06 | 5, 8, 9, 10 |
Donat que una de les competències generals que es pretén que adquireixi l'alumnat és la de desenvolupar estratègies per a un aprenentatge autònom (CG2), i que l'activitat dirigida pel professorat és una metodologia centrada en l'alumnat, no s'especifica la bibliografia.
L'alumnat ha de fer-se competent en la cerca d'informació i lectura crítica de la mateixa. En la primera sessió l'alumnat, en funció del pla de treball plantejat, esbrinen quines són les fons d'informació adients per al seu pla de treball. En la segona sessió expliquen les dificultats que han tingut en la cerca i confronten les troballes i evidències. En funció d'aquest treball compartit raonen la idoneïtat o no, de la mateixa.
Aquests són els raonaments fonamentals pels quals no es considera oportú que el professorat presenti un llistat específic de bibliografia.