Logo UAB
2020/2021

Recursos humans: aspectes econòmics i legals

Codi: 101745 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2501233 Gestió Aeronàutica FB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Georgina Grau Montada
Correu electrònic:
Georgina.Grau@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Llengua vehicular de l'assignatura i del material entregat

Prerequisits

L’assignatura requereix un coneixement bàsic del que és una empresa i dels comportaments de les persones. Alguns referents es poden trobar a les assignatures de primer curs: Dret de l’empresa, Psicologia de les Organitzacions i del Treball i Introducció a l’Economia. Per un millor aprofitament és important una experiència laboral.

Objectius

Els recursos humans són un element fonamental de les organitzacions. Aixo és encara més important en les economies del nostre entorn més proper, orientades cada cop més als serveis, com és el cas del sector Aeroportuari.

L’assignatura pretén oferir una visió dels recursos humans en que es considerin els principals aspectes estratègics per permetre una comprensió dels processos que es duen a terme en aquesta àrea de les empreses.

Els objectius son:

  1. Comprendre el concepte de gestió estratègica dels recursos humans.
  2. Comprendre les responsabilitats dels gestors pel que fa a la gestió de les persones dins del marc d’una empresa.
  3. Assolir una comprensió integrada de les diferents alternatives en les polítiques de recursos humans i criteris a tenir en compte per la seva aplicació.

Competències

  • Comunicació.
  • Diagnosticar la situació comercial, financera i de recursos humans en empreses i organitzacions.
  • Hàbits de pensament.
  • Hàbits de treball personal.
  • Participar en la gestió dels recursos humans, aplicant adequadament els diferents conceptes implicats: psicologia aplicada a les organitzacions, comunicació interna i externa de l'empresa, aspectes econòmics i aspectes legals.
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Assumir i respectar el rol dels diversos membres de l'equip, així com els diferents nivells de dependència de l'equip.
  2. Comunicar eficientment de forma oral i/o escrita coneixements, resultats i habilitats, tant en entorns professionals com davant de públics no experts.
  3. Definir i implantar polítiques de recursos humans d'acord amb la definició que l'empresa hagi determinat per a la gestió d'aquestes.
  4. Descriure el marc jurídic de la gestió dels Recursos Humans a les empreses.
  5. Desenvolupar el pensament científic.
  6. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  7. Desenvolupar un pensament i un raonament crític.
  8. Gestionar el temps i els recursos disponibles. Treballar de manera organitzada.
  9. Identificar els elements clau presents en els processos de definició de la política de recursos humans de l'empresa.
  10. Identificar, gestionar i resoldre conflictes.
  11. Prendre decisions pròpies.
  12. Relacionar les activitats sobre el paper dels directius en la gestió dels recursos humans.
  13. Treballar cooperativament.
  14. Treballar de manera autònoma.
  15. Treballar en entorns complexos o incerts i amb recursos limitats.

Continguts

  1. La persona. Direcció estratègica de Recursos Humans.
  2. Planificació, disseny, anàlisi i valoració del lloc de treball
  3. Processos d'incorporació de persones (reclutament, selecció, contractació i socialització)
  4. Formació i desenvolupament
  5. Avaluació de l'acompliment
  6. Compensació i polítiques retributives
  7. Relacions laborals i fonts del dret del treball
  8. Desvinculació de l'empresa i processos d'ajustament de plantilles

 

Metodologia

  1. Classes teòriques. El seu objectiu es oferir una visió de la gestió de recursos humans en que es considerin els principals aspectes estratègics i s’aprofundeixi en la comprensió dels diferents processos que es duen a terme. Tota la teoria es va exposant mitjançant explicació d'experiències reals.
  2. Exercicis i pràctiques a classe. La finalitat és desenvolupar les habilitats necessàries per aplicar els conceptes adquirits en situacions concretes. Aquestes activitats es farán en grups de 2 a 6 persones.
  3. Enviament de definicions d'alguns conceptes o comentaris de notícies per correu electrònic o campus virtual. La finalitat és aprofundir en algunes qüestions per a debatre posteriorment a classe, o recercar conceptes que entraran a examen.
  4. Treball pràctic. La finalitat és analitzar una política específica de RRHH en la seva aplicació en una empresa real, per comparar els conceptes estudiats a classe i la seva aplicació actual. Aquesta activitat es farà en grup de 4-6 persones aleatòris. Grups fets per part de la professora, per assumir també l'aprenentatge de treballar amb persones amb les que habitualment no s'hi treballa.
  5. Hi haurà seminaris específics per tractar temes d'interès i complementaris al temari.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Resolució de problemes i anàlisi de cassos 15 0,6 3, 6, 7, 8, 9, 12, 14
Teoría 40 1,6 9, 12
Tipus: Supervisades      
Tutoríes i presentació de treballs obligatoris 15 0,6 1, 2, 5, 8, 10, 11, 13, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi i preparació de treballs 70 2,8 4, 5, 6, 7, 8, 9, 14

Avaluació

El procés d’avaluació será continuat en base a un conjunt d’activitats programades i definides durant tot el semenstre. S’avaluara l’adquisició de coneixements, i el nivel d’assoliment de capacitats d'anàlisi, presa de decisions així com la capacitat de comunicar-les a tercers.

 

Es divideix l'avaluació en 4 parts, amb un pes del 25% de la nota final cada part.

 

1. Avaluació continuada: pràctiques a classe, exercicis enviats digitalment i participació en seminaris: 25% de la nota final

2. Treball final en grups aleatòris: 25% de la nota final (nota mínima 2,5).

3. Examen parcial temes 1 a 4: 25% de la nota final. És alliberatori si la nota és superior a 5.

4. Examen parcial temes 5 a 8: 25% de la nota final (només es farà promig amb la resta si la nota és superior a 4).

 

En el supòsit de no superar l'examen parcial (temes 1 a 4), l'alumne podrà realitzar una recuperació d'aquests temes, conjuntament amb el segon parcial, on la nota mínima per a fer promig serà de 4. S'agafarà la nota de la recuperació, encara que aquesta sigui inferior).

Si l'alumne es presenta a algun examen parcial i/o al treball final, no podrà accedir a una nota final de "No Avaluable", passant a suspendre l'assignatura si no la supera segons els criteris indicats més amunt.

Els alumnes suspesos podran accedir a una prova de reavaluació que es realitzarà en un termini de 15 dies aproximadament després de la finalització dels sistemes d'avaluació ordinàris, que consistirà en una prova oral sobre la matèria suspesa.

Sens perjudici d'altres mesures disciplinàries que s'estimin oportunes, i d'acord amb la normativa acadèmica vigent, es qualifican ambun zero les irregularitats comeses per l'estudiant que puguin conduir a una variació de la qualificació d'un acte d'avaluació. Per tant, copiar o deixar copiar qualsevol activitat avaluable implicarà suspendre-la amb un zero, i si és necessari superar-la per aprovar, tota l'assugnatura quedarà suspesa. No seran recuperables les activitats d'avaluació qualificades d'aquesta forma i per aquest procediment, i per tant l'assignatura serà suspesa directament sense oportunitat de rcuperar-la en el mateix curs acadèmic.

 

Les dates d'avaluació continuada dels examens parcials i entrega i presentació del treball final es publicaran al campus virtual i poden estar subjectes a possibles canvis de programació per motius d'adaptació a possibles incidències. Sempre s'informarà al campus virtual sobre aquests canvis ja que s'enten que aquesta és la plataforma habitual d'intercanvi d'informació entre professors i estudiants.

Les faltes d'ortografia puntuaran negativament en tota l'avaluació, tant de les pràctiques, exercicis, treball i examens. Un estudiant que realitzi un nombre inacceptable de faltes d'ortografia, pot arribar a suspendre l'assignatura per aquest motiu.

El format del treball, al fer-se en grups al.leatoris, implica un aprenentatge de treball en equip diferent a quan els grups són escollits pels propis estudiants. Aquesta competència transversal la valoro mitjançant una avaluació individual que els estudiants han d'enviar per correu electrònic explicant el desenvolupament del treball i com han superat les dificultats. Aquesta opinió pot arribar a modificar la nota del treball de forma individual en un marged' 1 punt per sobre o per sota de la nota grupal.

El criteri per a la concessió de Matrícules d'Honor és l'obtenció d'una nota final superiora 9, tenint en compte el desenvolupament de l'assignatura durant el curs i la regularitat en l'avaluació de tota la matèria. Per a la concessió d'una Matrícula d'Honor la professora estarà premient l'adquisició excel.lent de competències intel.lectuals i emocionals de l'exercici de la direcció i gestió de RRHH.

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Enviament de conceptes i reflexions per campus virtual 10% 2 0,08 2, 6, 7
Exercicis i pràctiques a classe 15% 3 0,12 1, 2, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15
Proves escrites sobre coneixements adquirits 50% 2 0,08 2, 4, 6, 7, 8, 9, 12, 14
Treball pràctic i presentació 25% 3 0,12 1, 2, 3, 7, 8, 9, 10, 13, 14

Bibliografia

DE LA CALLE DURAN, Mª C; ORTIZ DE URBINA CRIADO, M. “Fundamentos de Recursos Humanos”. Pearson-Prentice Hall, 2004

DOLAN, S; SCHULER, R; VALLE, R: La gestión de los Recursos Humanos. Mc. Graw Hill, Madrid, 2007

 

 

Altres llibres i artícles que es comentaran a classe.