Logo UAB
2020/2021

Educació de la veu i la seva salut

Codi: 101726 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OT 4 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Josefa Martín Galán
Correu electrònic:
Josefa.Martin@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cap.

Objectius

Al finalitzar l’assignatura l’alumne serà capaç de:

  • Tenir consciència de la importància de l’actitud corporal i de la respiració per una bona fonació.

  • Prendre consciència del propi aparell fonador i de les seves possibilitats vocals i expressives.

  • Saber utilitzar recursos bàsics corporals, respiratoris i vocals per a una bona emissió de la veu.

  • Saber trobar l’adequada utilització dels elements que determinen la qualitat i l’eficiència en l’emissió vocal: el timbre, l’entonació, la intensitat, l’expressivitat, l’articulació, la projecció.

  • Experimentar les pròpies capacitats comunicatives individualment i en grup per tal de desenvolupar hàbits d’observació d’un mateix i de l’altre com a eines indispensables del procés reeducador.

  • Conèixer i experimentar exercicis de reeducació vocal per a solventar trastorns vocals.

Competències

  • Analitzar i sintetitzar informació.
  • Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  • Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  • Dissenyar i dur a terme els tractaments logopèdics, tant individuals com col·lectius, establint objectius i etapes, amb els mètodes, les tècniques i els recursos més eficaços i adequats, i tenint en compte les diferents etapes evolutives de l'ésser humà.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  • Integrar els fonaments biològics (anatomia i fisiologia), psicològics (processos i desenvolupament evolutiu), lingüístics i pedagògics de la intervenció logopèdica en la comunicació, el llenguatge, la parla, l'audició, la veu i les funcions orals no verbals
  • Observar i escoltar activament en els diferents processos de la intervenció logopèdica.
  • Presentar una producció de la parla, una estructuració del llenguatge i una qualitat de la veu adequades.
  • Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els elements posturals i respiratoris d'altres persones i la relació que tenen amb la qualitat de veu emesa, així com amb possibles factors de risc d'alteracions de la veu.
  2. Analitzar i sintetitzar.
  3. Comprendre, integrar i relacionar nous coneixements fruit d'un aprenentatge autònom.
  4. Comprometre's de manera ètica per la qualitat de l'actuació.
  5. Descriure els fonaments biològics (anatomia i fisiologia) de la intervenció logopèdica en trastorns de la veu, amb especial èmfasi en elements posturals i respiratoris.
  6. Descriure i experimentar exercicis de reeducació vocal per resoldre trastorns vocals.
  7. Descriure la influència de la pròpia experiència personal de la veu i l'expressió corporal a fi de dur a terme una tasca logopèdica flexible i eficaç.
  8. Explicar la importància de l'actitud corporal i de la respiració per a una bona fonació.
  9. Explicar la importància del propi cos, la seva dinàmica energètica i l'actitud corporal com elements imprescindibles per a una bona fonació i comunicació.
  10. Tenir una actitud d'aprenentatge estratègica i flexible.
  11. Utilitzar adequadament els elements que determinen la qualitat i l'eficiència en l'emissió vocal: el timbre, l'entonació, la intensitat, l'expressivitat, l'articulació, la projecció.
  12. Utilitzar recursos bàsics corporals, respiratoris i vocals per emetre correctament la veu i ensenyar aquests recursos a altres persones a fi de prevenir l'aparició d'alteracions de la veu causades per hàbits incorrectes.

Continguts

1. La veu i la comunicació humana:

                  a)  Tot el cos, instrument vocal

                  b)  Sistema fonador

                  c)   Exploració logopèdica de la veu: balanç vocal i hàbit fonatori

2. Actitud corporal:

                  a) Consciència de la pròpia actitud corporal (tensions, bloquejos…)

                  b) Observació de la postura i la verticalitat corporal

                  c) Tècniques bàsiques de relaxació

                  d) Exercicis de correcció d’actitud corporal: peus, genolls, pelvis, hiperlordosi cervical i lumbar, eixos corporals, imatges.

3. Respiració:

                  a) La respiració fisiològica i espontània fruit d’una bona actitud corporal.

                  b) Observació tipus de respiració: clavicular, abdominal, intercostal i costodiafragmàtica.

                  c) Alteracions de la respiració: bloqueigdiafragmàtic.

                  d) Exercicis per millorar dinàmica respiratòria: desbloqueig diafragmàtic i coordinació fonorespiratòria.

4. Fonació:               

                  a) Òrgans bucofonadors

                  b) Mecanismes laringis: mec. I i mec. II

                  c) Ressonàncies

                  d) Amplificació del so

                  e) Expressió, intensitat, timbre i articulació

5. Recursos de salut vocal.

Metodologia

  • Les classes de l'assignatura són eminentment pràctiques. Es proposaran diferents exercicis corporals, respiratoris i vocals i es treballaran de manera indivual o col.lectiva. Cal portar roba còmode.

  • Tutories de suport a la realització del treball personal, on es valorarà l'evolució corporal i vocal dels alumnes.

  • Donat el caràcter pràctic de l'assignatura és imprescindible l'assistència a classe de forma regular. Es requerirà un 80% d'assistència per tal de poder optar a l'avaluació dels continguts treballats.

“Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària”.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Pràctica individual d'exercicis corporals i vocals 36 1,44 2, 3, 6, 10, 12
Tipus: Supervisades      
Tutories de suport a la realització del treball personal 14 0,56
Tipus: Autònomes      
Diaris de reflexió sobre actitud corporal i respiració 40 1,6 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12
Diaris de reflexió sobre ressonadors i òrgans bucofonadors 40 1,6 2, 3, 4, 6, 10, 11

Avaluació

Les competències d’aquesta matèria seran avaluades mitjançant:

  • Avaluació contínua dels exercicis plantejats a classe (10%).
  • Dues presentacions orals on es valorarà l'evolució corporal i vocal de treball realitzat a classe. L'alumne farà una gravació de video inicial i final  per poder comparar l'evolució de l'hàbit fonatori. (40% la primera presentació - 40% la segona presentació).
  • Realització prova escrita (10%).

Un/a estudiant que NO hagi lliurat evidències d'aprenentatge amb una pes igual o superior a 4 punts (40%) constarà com a "no avaluable".

Per tal d’aprovar l’assignatura cal assolir una nota global de curs de 5 o més punts (escala 0-10). És imprescindible superar tots els apartats proposats a l’avaluació. No es podrà accedir a l'avaluació si no hi ha un 80% d'assistència a classe.

Podran optar a la recuperació les/els estudiants que no hagin assolit els criteris establerts per superar l'assignatura i tinguin una qualificació d'avaluació contínua major o igual a 3,5 punt (35%), sempre que hagi avaluat prèviament un conjuntd'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura. La recuperació consistirà en una entrevista oral individualitzada sobre les evidències d'aprenentatges on no s'hagi assolit la suficiència.

Enllaç a pautes d'avaluació generals: https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
1. Avaluació continua exercicis plantejats a classe_De la setmana 1 a la setmana 14 (2n semestre) 10% de la nota 10 0,4 1, 5, 9, 12
2. Presentació oral: evolució corporal_Setmanes 14, 15 i 17 (2n semestre) 40% de la nota 4 0,16 2, 3, 8, 12
3. Presentació oral: evolució vocal_Setmanes 14, 15 i 17 (2n semestre) 40% de la nota 4 0,16 2, 3, 11, 12
4. Prova escrita_Setmana 15 (2n semestre) 10% de la nota 2 0,08 2, 4, 6, 7, 10

Bibliografia

 


Bibliografia fonamental.

 

  • CORNUT, G. (1998): La voz. México: Breviarios Fondo Cultura Económica
  • GASSULL, C; GODALL, P; MARTORELL, M. (2004): La Veu.Orientacions pràctiques. Barcelona: Abadia de Montserrat
  • HEUILLET-MARTIN, G; GARSON-BAVARD, H; LEGRÉ, A. (2003): Una voz para todos (volum I i II), Marsella. Ed Solal

Bibliografia complementària

  • ARIAS, CRISTINA. (1994): Paralísis laríngeas. Barcelona. Ed Masson
  • BUSTOS, I. (1995): Tratamiento de los problemas de la voz. Nuevos enfoques. Madrid. Ed. Cepe
  • BUSTOS, I. (2000): Trastornos de la voz en edad escolar. Málaga. Ediciones Aljibe
  • BUSTOS, I. (2003): La voz, la técnica y la expresión. Barcelona. Ed Paidotribo
  • CALAIS, BLANDINE: Anatomia para el Movimiento. Ed. La Liebre de Marzo
  • CALAIS, BLANDINE (2013): Anatomía para la voz. Barcelona. Ed. La Liebre de Marzo
  • COULOMBEAU, B.; DUPESSEY, M. (2004): À l’écoute des voix pathologiques. Lyon. Ed Symétrie
  • DINVILLE, Cl (1990).: Los trastornos de la voz y su reeducación.  Barcelona.Ed Masson
  • ESTILL VOICE TRAINING: http://www.evts.com/
  • INTERVOICE: http://www.intervoice.de/sp/index.html
  • LE HUCHE, F.; ALLALI,A, (1994): La voz.3. Terapéutica de los trastornos vocales. Barcelona,Ed. Masson
  • LODES, H. (1997): Aprende a respirar. Barcelona, Ed. Integral
  • LOWEN, A.; LOWEN, L. (2005): Ejercicios de Bioenergética. Málaga, Ed. Sirio, s.a.
  • LOWEN, A. (2001): El lenguaje del cuerpo. Barcelona, Ed. Herder
  • MÉDECINE DES ARTS: http://www.arts-medecine.com
  • MORRISON, M.; RAMMAGE, L. (1996): Tratamiento de los trastornos de la voz. Barcelona, Ed. Masson
  • REVISTA DE LO CORPORAL: http://www.delcuerpo.com
  • TORRES, B.; GIMENO,F. (1995): Bases anatòmiques de la veu. Barcelona, Ed. Proa
  • VOICE FOUNDATION: http://www.voicefoundation.org
  • www.ilogopedia.com