Logo UAB
2020/2021

Pràcticum II

Codi: 101697 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500893 Logopèdia OB 3 A
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Carrasumada Serrano Pau
Correu electrònic:
Carrasumada.Serrano@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Sonia Vilaltella Verdes

Prerequisits

Haver assolit els coneixements bàsics que s'imparteixen durant els dos primers anys del grau de Logopèdia i que proporcionen una base sòlida a l'estudiant per a poder endegar la seva formació de tipus aplicat-professional, que realitzarà en el centre de rehabilitació del llenguatge i de la comunicació que se li hagi assignat.

Objectius

Atès que la formació es realitza en un centre de pràctiques extern a la Universitat en el qual l'estudiant està en contacte amb professionals de la logopèdia i pacients, l'assignatura contempla tres objectius fonamentals:

- que l'estudiant conegui les condicions en les quals es desenvolupa la tasca de logopèdia en el centre on realitzi el Pràcticum, la qual cosa pressuposa la relació amb els professionals d'altres disciplines (psicòlegs, metges, fisioterapeutes,etc) i d'altres institucions (EAP, escoles bressols,CEIP)

- que l'estudiant conegui les tècniques d'avaluació i de tractament logopèdic segons les característiques dels pacients atesos al centre

- que l'estudiant sàpiga i esbrini les necessitats que presenten les famílies dels pacients i alhora conegui els recursos adequats per a l' assessorament i la intervenció específica.

Competències

  • Actuar d'acord amb el codi deontològic de la professió: respectar el secret professional, aplicar criteris professionals de finalització i derivació dels tractaments.
  • Assessorar les famílies i l'entorn social dels pacients i afavorir-ne la participació i la col·laboració en el tractament logopèdic.
  • Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  • Dissenyar, implementar i avaluar accions de prevenció dels trastorns de la comunicació i el llenguatge.
  • Elaborar i redactar informes d'exploració i diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
  • Explorar, avaluar i diagnosticar els trastorns de la comunicació i el llenguatge, i emetre'n un pronòstic d'evolució, des d'una perspectiva multidisciplinària.
  • Observar i escoltar activament en els diferents processos de la intervenció logopèdica.
  • Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  • Prendre decisions i assumir la responsabilitat de les decisions preses.
  • Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
  • Utilitzar les tècniques i els instruments d'exploració propis de la professió i registrar, sintetitzar i interpretar les dades aportades integrant-les al conjunt de la informació.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tècniques més apropiades per a l'avaluació dels pacients.
  2. Avaluar la pròpia intervenció professional i la dels altres per optimitzar-la.
  3. Demostrar que es respecta el codi ètic de la professió durant les pràctiques professionals.
  4. Descriure les característiques del llenguatge, la parla, la veu o la deglució dels pacients, a partir de l'observació d'aquests.
  5. Dissenyar mesures per fomentar les habilitats comunicatives en la població.
  6. Elaborar i redactar correctament informes d'exploració i diagnòstic, seguiment, finalització i derivació.
  7. Emetre un diagnòstic i un pronòstic d'evolució dels pacients.
  8. Establir pautes que permetin assessorar els familiars perquè col·laborin en el tractament.
  9. Observar l'actuació dels professionals del centre i descriure-la en l'informe sobre l'estada en el centre de pràctiques.
  10. Organitzar i planificar amb l'objectiu d'establir un pla per desenvolupar en un període establert.
  11. Prendre decisions i assumir la responsabilitat de les decisions preses.
  12. Treballar en equips intradisciplinaris i interdisciplinaris.
  13. Utilitzar proves diagnòstiques i interpretar-les.

Continguts

Els continguts depenen de la tipologia dels pacients atesos i de les característiques de cada centre. De tota manera, l'assignatura es caracteritza per la realització d' unes pràctiques pre-professionals, amb una avaluació final de competències. Aquestes pràctiques han de permetre que  l'alumne assoleixi uns valors professionals i unes competències adreçades a:

- El coneixement pràctic de l'avaluació logopèdica

- La planificació estratègica de la intervenció logopèdica

- La formació pràctica pel treball individual, grupal i cooperatiu

- El coneixement de  l'actuació professional i els entorns en els quals es desenvolupa la pràctica 

- Els recursos personals per la intervenció: habilitats socials i comunicatives, habilitats professionals, avaluació de  la pròpia actuació professional, tècniques d'observació, tècniques de dinamització o presa de decisions

- La utilització de  tecnologies de la informació i de la comunicació.

- La recerca de documentació i informació específica.

Metodologia

La metodologia docent té en compte les activitats realitzades per la  tutora del pràcticum, la tutora acadèmica i l'estudiant.

Pel que fa a la tutora del pràcticum les activitats programades són les següents:

- planificar les activitats formatives de l'alumnat en el centre de pràctiques

- orientar i seguir el treball de l'alumne

- avaluar el treball de l'alumne mitjançant un informe escrit al final del semestre

- supervisar la memòria que l'alumne de pràctiques ha de presentar en acabar el Pràcticum.

 

Pel que fa a la tutora acadèmica les activitats programades són les següents:

- informar sobre els diferents centres del Pràcticum (tipologia dels pacients atesos, tècniques d'intervenció, horaris)

-informar del procediment  d'avaluació corresponent

- realitzar una avaluació final que integra, l'avaluació del tutor de pràctiques i la memòria escrita

 

Pel que fa a l'estudiant les activitats programades són les següents:

A) Assistència al centre del Pràcticum, en el qual l' estudiant haurà de realitzar un mínim de 75 hores presencials.

L' estudiant pot realitzar, entre d' altres, les següents activitats (en funció de la disponibilitat del centre)

- observació de sessions d'avaluació i d'intervenció

- seguiment de casos

- participació directa a les sessions

- participació a les sessions de  treball

- informació a la tutora del centre de les activitats d' avaluació que ha de realitzar a la UAB i del seu procés de realització.

B) activitats a la UAB

- assistència (si s'escau) a tutories

- elaboració de l'informe final

 

La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Supervisades      
Assistència (si s'escau) a tutories i/o reunions 5 0,2 3, 7, 10, 11
Pràctiques en centres 75 3 1, 3, 8, 9, 10, 12, 13
Tipus: Autònomes      
Elaboració de l'informe final 70 2,8 2, 4, 5, 6, 8, 10

Avaluació

  • Les competències d'aquesta matèria s'avaluaran tenint en compte diversos aspectes:

- l'informe d'aprofitament realitzat pel tutor del centre de pràctiques basat en l'actitud de l'estudiant, la seva iniciativa i participació activa, les seves habilitats amb els familiars i pacients. Aquest apartat constituiex el 75% de la nota. En cas de que el tutor o tutora del centre valorin amb menys d' un 5 caldrà repetir el Pràcticum l'any següent. També caldrà  repetir el Pràcticum II si  la tutora del centre informa de que el nombre d' hores de realització del Pràcticum no han estat les acordades (75).

- elaboració del treball de l'estada al centre de pràctiques en format de memòria escrita de les característiques del centre, dels pacients atesos i de les activitats realitzades, segons guió i requeriments que s' adjuntaran  al Campus Virtual: 25 %

  • No avaluable: l' estudiant que no hagi acomplert el nombre d' hores d' assistència al centre (75hs.)
  • Recuperació. els estudiants que no hagin superat l' asignatura però tinguin una qualificació final d' avaluació continuada major o igual a 4 (40%) podran recuperar només la part corresponent a la memòria del centre en el cas que la nota pròpia d' aquesta evidència sigui insuficient.. 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe del tutor del centre de pràctiques 75 0 0 1, 2, 4, 6, 7, 8, 10, 13
Informe final 25 0 0 3, 5, 9, 11, 12

Bibliografia

La bibliografia rellevant dependrà de la tipologia dels pacients atesos i de les caracteristiques de cada centre. L' estudiant té l' obligació de cercar bibliografia adient  en relació a les patologies que observi en els centres, i relacionar aquesta informació amb l' anàlisi del cas que es descrigui a la memòria final o bé d' altres apartats de la memòria que es consideri adient. Aquest requisit es considerarà indispensable per a poder avaluar i aprovar la memòria de pràctiques.