Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500893 Logopèdia | FB | 2 | 1 |
A l'estudiant se li pressuposen els coneixements sobre els conceptes bàsics de mètodes d'investigació que es donen a l'assignatura Introducció a la metodologia científica i als processos psicològics.
A l'estudiant no se li pressuposen coneixements especials de matemàtiques excepte conèixer els fonaments d’anàlisi de dades recollits en el Curs d’Accés a la Universitat i/o en l’ensenyament secundari en els seus diferents plans d’estudi. Tanmateix, és imprescindible un coneixement bàsic, a nivell d’usuari, sobre el maneig d’un ordinador.
S’ espera que al finalitzar l’assignatura l'estudiant sigui capaç de:
1. Principis de metodologia de recerca
Mètodes, dissenys i tècniques quantitatives i qualitatives en la investigació en Logopèdia
Pràctica basada en l'evidència
2. Dissenys experimentals
Dissenys experimentals unifactorials intersubjecte vs intrasubjecte
Dissenys experimentals factorials
3. Dissenys quasiexperimentals
Experiment vs. Quasiexperiment
Dissenys pre-experimentals i quasiexperimentals
4. Dissenys de cas únic
5. Dissenys "ex post facto"
6. Dissenys d'enquesta
7. Mètode observacional
8. Orientació qualitativa i mètodes mixtes
9. Procés de dades
Estructura d'una matriu de dades
Lectura i definició de les propietats de les variables
Creació de variables
Selecció de casos
10. Anàlisi de dades
Descripció estadística univariant
Descripció estadística bivariant
En aquesta assignatura proposem diferents activitats basades en metodologies d’aprenentatge actiu centrades en l’estudiant. D’aquesta forma es perfila un plantejament “híbrid” en què combinem tècniques didàctiques tradicionals amb altres recursos orientats a fomentar l’aprenentatge significatiu.
Nota: La metodologia docent i l'avaluació proposades poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. L’equip docent detallarà a través de l’aula moodle o el mitjà de comunicació habitual el format presencial o virtual/on-line de les diferents activitats dirigides i d’avaluació, tenint en compte les indicacions de la facultat en funció del que permeti la situació sanitària
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes presencials grup 1/1 | 34,5 | 1,38 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Classes presencials grup 1/4 | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Revisió de problemes integrats | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 |
Tutories | 5 | 0,2 | |
Tipus: Autònomes | |||
Entrenament en programaris basat en tutorials: procés i anàlisi de dades | 30 | 1,2 | 1, 6, 7, 9, 10, 11, 12 |
Estudi i realització individual de resums, esquemes i mapes conceptuals | 11,5 | 0,46 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 14 |
Evidència. Autoavaluació. | 3 | 0,12 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 14 |
Lectura comprensiva i crítica de materials | 36 | 1,44 | 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 14 |
Tutories virtuals amb els professors i entre companys | 12 | 0,48 |
Evidències
Tipus 1
• Evidència 1 (Ev1).
• Evidència 2 (Ev2).
Excepcionalment, si un/a estudiant no es pot presentar a l’evidència 1 o a l’evidència 2 per una causa justificada, podrà presentar l'evidència durant la setmana de recuperacions. Caldrà aportar un justificant a on consti el motiu pel qual no s'ha pogut presentar a la prova. Per tractar-se d'una mesura excepcional, l'equip docent valorarà la documentació aportada en cada cas i determinarà si es pot aplicar aquesta mesura
Tipus 2
• Evidencia 3 (Ev3). El seguiment de l'activitat d'autoavaluació del procés d'aprenentatge que es realitza al campus virtual, aportant com evidència el vocabulari trilingüe català/castellà/anglès. Aquesta activitat està pensada per marcar el ritme de treball, per recompensar-lo el treball continuat, per consolidar conceptes de forma pràctica i per fer aflorar dubtes abans de fer l'Ev1.
* No es preveu que l’alumnat de 2ª o posterior matrícula s'avalui mitjançant una única prova de síntesi no recuperable.
Definició d'estudiant avaluable
Un/a estudiant es considera avaluable quan ha lliurat evidències d'aprenentatge amb un pes igual o superior a 4 punts.
Definició de superació de l'assignatura.
Un/a estudiant ha superat l'assignatura quan compleixi les dues condicions següents:
a) Hagi obtingut una qualificació mínima de 5 punts.
b) En cadascuna de les evidència tipus 1 (Ev1, Ev2) hagi obtingut una puntuació mínima de 3 punts sobre 10. En cas de no assolir aquests requisits, la nota màxima a consignar al'expedient acadèmic serà de 4.9 punts.
Recuperació.
En la data fixada per la Facultat, seran recuperables les evidències tipus 1, mitjançant una prova teòrica-pràctica d'autoria individual. Pertal que l'alumnat pugui optar a la recuperació cal que es compleixin les dues condicions següents:
a) No haver assolit els criteris establerts per superar l'assignatura, però haver obtingut una nota de l'avaluació continuada major o igual a 3.5 punts
b) Haver realitzat evidències amb un pes igual o major a 2/3 de la qualificació total
La qualificació de l'evidència avaluada en la recuperació serà Aprovat en cas que la nota sigui superior o igual a 5 punts, o Suspès en cas contrari.
*En aquest enllaç es poden consultar les pautes d'avaluació de la Facultat de Psicologia:
https://www.uab.cat/web/estudiar/graus/graus/avaluacions-1345722525858.htm
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evidència 1. Prova individual escrita. Continguts: Fonaments de dissenys d'investigació. Primer període avaluatiu | 5 punts | 1,5 | 0,06 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 13 |
Evidència 2. Prova individual escrita. Continguts: procés i anàlisi de dades. Segon període avaluatiu. | 5 punts | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 6, 9, 10, 11, 12 |
Evidència 3. Autoavaluació. Individual, escrita, virtual. Abans del primer període avaluatiu | 0,5 punts | 0 | 0 | 2, 4, 5, 6, 7, 8, 11, 14 |
Bibliografia fonamental:
Portell, M., & Vives, J. (2019). Investigación en psicología y logopedia: introducción a los diseños experimentales, cuasi-experimentales y ex post facto. Servei de publicacions. Universitat Autònoma de Barcelona.
Bibliografia complementària:
Babbie, E. (2000). México: Thomson. Fundamentos de la investigación social. Thomson.
Gambara, H. (2002). (3ª Ed.).Métodos de investigación en Psicología y Educación. Cuaderno de prácticas. McGraw Hill.
Hernández, R. y Mendoza, C. P. (2018). Metodología de la investigación: Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta. McGraw-Hill.
León, O. y Montero, I. (2015). (4ª ed.). Madrid:Métodos de investigación en Psicología y Educación. McGrawHill.
Moreno, R., Martínez, R.J. y Chacón, S. (2000). Fundamentos metodológicos en psicología y ciencias afines. Pirámide.
Shaughnessy, J.J, Zechmeister, E.B i ZechMesiter, J.S (2007). Métodos de investigación en Psicología (7a Ed.). McGraw Hill
Solanas, A., Salafranca, L., Fauquet, J. y Núñez, M.I. (2005). Estadística descriptiva en Ciencias del Comportamiento. Thomson