2020/2021
Sociologia i psicologia del turisme
Codi: 101226
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500894 Turisme |
OT |
4 |
0 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- anglès (eng)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
tutories també en aquesta llengua
Prerequisits
L'assignatura es desenvolupa sota aportacions de diverses fonts de les ciències socials i humanes, és per això que, es demana lectura contínua d'articles acadèmics, llibres, estudis, revistes i notícies
Objectius
- Argumentar de manera crítica i reflexiva els trets que envolten l'evolució del turisme a escala global i local.
- Detectar els factors d'àmbit social i cultural que impliqui el turisme.
- Conèixer l'aportació de les ciències socials i humanes per desenvolupar context crític a la comprensió de les vessants de l'activitat turística del segle XXI.
- Observar, analitzar i adoptar una visió holística sobre els models interpretatius del turisme.
- Comprendre les característiques i les motivacions de l'ésser humà com a consumidor turístic.
Competències
- Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials en les empreses i entitats turístiques.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Treball en grup.
Resultats d'aprenentatge
- Aplicar les estratègies de comunicació i de màrqueting a les organitzacions públiques i privades del turisme i a les entitats públiques de promoció.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Identificar els instruments relacionats amb la comercialització i la promoció de productes, empreses i territoris.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
- Treball en grup.
Continguts
PRIMERA PART: El turisme com a ciència social i humana
Tema 1: Psicologia i sociologia en l'esfera de l'oci i del turisme.
Tema 2: Els àmbits d'altres disciplines que aporten coneixement al turisme
SEGONA PART: Sociologia del turisme
Tema 3: Nocions d'investigació social aplicada al turisme
Tema 4: Aportacions històriques durant l'evolució del viatge i la concepció del turisme
Tema 5: Perspectiva sociològica aplicada a la teoria del turisme durant la Modernitat i Post Modernitat
Tema 6: El turisme com a fenomen transversal davant els reptes del present
TERCERA PART: Psicologia social del turisme.
Tema 7: La motivació humana i el consum turístic en la construcció del perfil psicosocial del turista
Tema 8: Tendències en el comportament del turisme
Metodologia
Des del punt de vista metodològic, l'assignatura funcionarà en base als següents criteris:
1. Criteri de l'estudi teòric de l'assignatura: que es concreta en exposicions a les classes presencials, en la forma magistral.
2. Criteri dels casos i de les activitats pràctiques dins i fora de l'aula, en termes de resolució de problemes, de comprensió de situacions a partir d'articles i textos de llibres, exposicions concretes sobre una notícia.
3. Criteri de realització de treballs individuals o en grup, prèviament acotats dins l'àmbit de l'assignatura i que seran seguits mitjançant la tutoria i exposats posteriorment.
4. Criteri de les tutories, presencial i per correu, com a factor complementari i de consulta i ajuda a l'alumne en les qüestions teòriques i pràctiques proposades.
Avaluació
El sistema d'avaluació utilitzat és continu i consta de quatre apartats:
- Primer apartat: continguts de matèria teòrica subjecte a avaluació mitjançant examen parcial: 50% de l'avaluació.
- Segon apartat: 30% de l'avaluació destinat a l'avaluació del treball realitzat individualment (opinió crítica d'acrticles i revistes) o en grup (investigació d'un perfil psicosocial), i que correspon a les hores dedicades per l'alumne fora de classes.
- Tercer apartat: 15% de l'avaluació destinada a la valoració dels exercicis pràctics realitzats a l'aula (activitats dirigides presencials).
- Quart apartat: 5% corresponent a l’assistència i participació.
Nota important:
- L'estudiant haurà d'aprovar tots els apartats amb un mínim de 5.
- El plagi parcial o total suposarà la no-acreditació de tota l’assignatura.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assistència i participació |
5% |
5
|
0,2 |
3, 5, 6
|
Casos pràctics |
15% |
20
|
0,8 |
4, 6
|
Examen final |
50% |
2
|
0,08 |
1, 3, 4
|
Treball individual i grupal |
30% |
8
|
0,32 |
1, 2, 3, 7
|
Bibliografia
1. Bibliografia bàsica:
- Amat, P i Ramón, F. (2004). Curso de sociología del turismo y del ocio. Valencia. Ed. Tirant lo Blanc. (Temas 4 y 7).
- Dean MacCannell (1999) The tourist. A new theory of leisure class. U.S. University of California.
- De Borja Solé, L. (2002). El Consumidor Turístico. Editorial ESIC. Madrid.
- Didier, U, J. (2002). El idiota que viaja. Francia. Ed. Petite Bibliothèque Payot.
- Diputación de Barcelona. (2017). Análisis de la evolución del turismo de Barcelona.
- Mazón, T. (2001). Sociología del turismo. Madrid. Ed. Centro de Estudios Ramón Areces. (Temas 1,2, 3 y 4).
- Myers, D (2005). Social Psychology. London. McGraw-Hill.
- Smith, V. (1995). Hosts and Guests. The anthropology of Tourism. University of Pennsylvania.
- Urry John i Larsen, J. (2011). The tourist gaze 3.0. London. Sage
2. Bibliografia complementària:
- Babbie, Earl (2000). Fundamentos de la investigación social. México. International Thomson.
- Ballester, Patrice (2018). Barcelona and Mass Tourism: Tourismophobia and Coexistence. Barcelona.
- Durán, Alberto (2004). Sociología del consumo. Madrid. Universidad Rey Juan Carlos.
- European Parliament (2019). Overtourism: impact and possible policy responses. TRAN Political Department.
- Hajibaba, H; Gretzel, U; Leisch, F; Dolnicar, S. (2015). Crisis-resistant tourists. Annals of Tourism Research 53, 46-60.
- Hernández, Carlos (2018). 'Turismo:¿Truco o trato?. Políticas públicas y urbanas para el turismo de masas. Fundación Arquia. Madrid
- Instituto Universitario de Investigaciones turísticas (2018). Comportamiento del turismo nacional y crecimiento en España. Málaga. Universidad de Alicante.
- Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas(2018). El auge de la turismofobia ¿hipótesis de investigación o ruido ideológico?. Universidad de Alicante.
- King, Gary (2000). El Diseño de la investigación social: la inferencia científica en los estudios cualitativos. Madrid. Ed. Alianza.
- Magazine of Tourism Analysis (2018). The epistemological structure of mobilities Tourism, touring and the days of terrorism. Buenos Aires. OJS
- Murray, I (2015). Capitalismo y Turismo en España. Del ‘milagro económico a la gran crisis’. Islas Baleares. AlbaSud.