2020/2021
										
																		
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						
										
																					Sociologia i psicologia del turisme
										
																					
										
																			
										
																			Codi: 101226
										
																			Crèdits: 6
										
																		
										
																	 
										
																	
										
																		
										
																			
										
																				
										
																					| Titulació | 
										
																					Tipus | 
										
																					Curs | 
										
																					Semestre | 
										
																				
										
																			
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						| 2500894 Turisme | 
										
																						OT | 
										
																						4 | 
										
																						0 | 
										
																					
										
											
										
																					
										
																				
										
																			
										
																		
										
																	 
										
																	
										
																		La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
										
																	
										
																	
										
																	
										
											
										
																	
										
																		Utilització d'idiomes a l'assignatura
										
											
										
																		
										
																			- Llengua vehicular majoritària:
 - anglès (eng)
 
										
																			
										
																			
										
																				- Grup íntegre en anglès:
 - Sí
 
										
																				- Grup íntegre en català:
 - No
 
										
																				- Grup íntegre en espanyol:
 - No
 
										
																			
										
																		
										
																	 
										
																	
										
																	
										
											
										
																	
										
																		
										
																			
Altres indicacions sobre les llengües
										
																			
										
																			tutories també en aquesta llengua
										
																		
										
																	
										
																	
										
																		
Prerequisits
										
											
										
																		L'assignatura es desenvolupa sota aportacions de diverses fonts de les ciències socials i humanes, és per això que, es demana lectura contínua d'articles acadèmics, llibres, estudis, revistes i notícies
										
																	
										
																	
										
																		Objectius
										
											
										
																		
										
											- Argumentar de manera crítica i reflexiva els trets que envolten l'evolució del turisme a escala global i local. 
 
										
											- Detectar els factors d'àmbit social i cultural que impliqui el turisme. 
 
										
											- Conèixer l'aportació de les ciències socials i humanes per desenvolupar context crític a la comprensió de les vessants de l'activitat turística del segle XXI. 
 
										
											- Observar, analitzar i adoptar una visió holística sobre els models interpretatius del turisme. 
 
										
											- Comprendre les característiques i les motivacions de l'ésser humà com a consumidor turístic.
 
										
											
										
											 
										
																	 
										
																	
										
																			Competències
										
											
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						
										
																							- Definir i aplicar els objectius, les estratègies i les polítiques comercials en les empreses i entitats turístiques.
 
										
																						
										
																							- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
 
										
																						
										
																							- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
 
										
																						
										
																							- Gestionar els conceptes relacionats amb la planificació i la comercialització de destinacions, recursos i espais turístics, així com els seus instruments i funcionament.
 
										
																						
										
																							- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
 
										
																						
										
																							- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
 
										
																						
										
																							- Treball en grup.
 
										
																						
										
																					
										
																				
										
																				
										
																			
										
																		 
										
											
										
																		
										
																			Resultats d'aprenentatge
										
											
										
																			
										
																				
										
																					- Aplicar les estratègies de comunicació i de màrqueting a les organitzacions públiques i privades del turisme i a les entitats públiques de promoció.
 
										
																				
										
																					- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
 
										
																				
										
																					- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
 
										
																				
										
																					- Identificar els instruments relacionats amb la comercialització i la promoció de productes, empreses i territoris.
 
										
																				
										
																					- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
 
										
																				
										
																					- Prendre decisions en contextos d'incertesa i ser capaç d'avaluar i preveure les conseqüències d'aquestes decisions a curt, mitjà i llarg terminis.
 
										
																				
										
																					- Treball en grup.
 
										
																				
										
																			
										
																		 
										
																	
										
																		Continguts
										
											
										
																		 
										
											PRIMERA PART: El turisme com a ciència social i humana
										
											Tema 1: Psicologia i sociologia en l'esfera de l'oci i del turisme.
										
											Tema 2: Els àmbits d'altres disciplines que aporten coneixement al turisme
										
											 
										
											SEGONA PART: Sociologia del turisme
										
											Tema 3: Nocions d'investigació social aplicada al turisme
										
											Tema 4: Aportacions històriques durant l'evolució del viatge i la concepció del turisme
										
											Tema 5: Perspectiva sociològica aplicada a la teoria del turisme durant la Modernitat i Post Modernitat
										
											Tema 6: El turisme com a fenomen transversal davant els reptes del present
										
											 
										
											TERCERA PART: Psicologia social del turisme.
										
											Tema 7: La motivació humana i el consum turístic en la construcció del perfil psicosocial del turista
										
											Tema 8: Tendències en el comportament del turisme
										
											 
										
																	 
										
																	
										
																			Metodologia
										
											
										
																			Des del punt de vista metodològic, l'assignatura funcionarà en base als següents criteris:
										
											1. Criteri de l'estudi teòric de l'assignatura: que es concreta en exposicions a les classes presencials, en la forma magistral.
										
											2. Criteri dels casos i de les activitats pràctiques dins i fora de l'aula, en termes de resolució de problemes, de comprensió de situacions a partir d'articles i textos de llibres, exposicions concretes sobre una notícia.
										
											3. Criteri de realització de treballs individuals o en grup, prèviament acotats dins l'àmbit de l'assignatura i que seran seguits mitjançant la tutoria i exposats posteriorment.
										
											4. Criteri de les tutories, presencial i per correu, com a factor complementari i de consulta i ajuda a l'alumne en les qüestions teòriques i pràctiques proposades.
										
											 
										
																		 
										
																	
										
																	
										
																			Avaluació
										
											
										
																			
										
											
										
											
										
											El sistema d'avaluació utilitzat és continu i consta de quatre apartats:
										
											
- Primer apartat: continguts de matèria teòrica subjecte a avaluació mitjançant examen parcial: 50% de l'avaluació.
- Segon apartat: 30% de l'avaluació destinat a l'avaluació del treball realitzat individualment (opinió crítica d'acrticles i revistes) o en grup (investigació d'un perfil psicosocial), i que correspon a les hores dedicades per l'alumne fora de classes.
- Tercer apartat: 15% de l'avaluació destinada a la valoració dels exercicis pràctics realitzats a l'aula (activitats dirigides presencials).
- Quart apartat: 5% corresponent a l’assistència i participació.
										
											 
										
											 
										
											
										
											
										
											Nota important: 
										
											- L'estudiant haurà d'aprovar tots els apartats amb un mínim de 5.
- El plagi parcial o total suposarà la no-acreditació de tota l’assignatura.
 
										
											 
										
											 
										
																		 
										
																	
										
																			Activitats d'avaluació
										
											
										
																			
										
																				
										
																					
										
																						| Títol | 
										
																						Pes | 
										
																						Hores | 
										
																						ECTS | 
										
																						Resultats d'aprenentatge | 
										
																					
										
																				
										
																				
										
																					
										
																						
										
																							| Assistència i participació | 
										
																							5% | 
										
																							
										
																								5
										
																								
										
																							 | 
										
																							0,2 | 
										
																							
										
																								
										
											
										
																								3, 5, 6
										
																							 | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| Casos pràctics | 
										
																							15% | 
										
																							
										
																								20
										
																								
										
																							 | 
										
																							0,8 | 
										
																							
										
																								
										
											
										
																								4, 6
										
																							 | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| Examen final | 
										
																							50% | 
										
																							
										
																								2
										
																								
										
																							 | 
										
																							0,08 | 
										
																							
										
																								
										
											
										
																								1, 3, 4
										
																							 | 
										
																						
										
																					
										
																						
										
																							| Treball individual i grupal | 
										
																							30% | 
										
																							
										
																								8
										
																								
										
																							 | 
										
																							0,32 | 
										
																							
										
																								
										
											
										
																								1, 2, 3, 7
										
																							 | 
										
																						
										
																					
										
																				
										
																			
										
																		 
										
																	
										
																			Bibliografia
										
											
										
																			 1. Bibliografia bàsica:
										
											
										
											- Amat, P i Ramón, F. (2004). Curso de sociología del turismo y del ocio. Valencia. Ed. Tirant lo Blanc. (Temas 4 y 7). 
 
										
											- Dean MacCannell (1999) The tourist. A new theory of leisure class. U.S. University of California.
 
										
											- De Borja Solé, L. (2002). El Consumidor Turístico. Editorial ESIC. Madrid. 
 
										
											- Didier, U, J. (2002). El idiota que viaja. Francia. Ed. Petite Bibliothèque Payot. 
 
										
											- Diputación de Barcelona. (2017). Análisis de la evolución del turismo de Barcelona.
 
										
											- Mazón, T. (2001). Sociología del turismo. Madrid. Ed. Centro de Estudios Ramón Areces. (Temas 1,2, 3 y 4). 
 
										
											- Myers, D (2005). Social Psychology. London. McGraw-Hill.
 
										
											- Smith, V. (1995). Hosts and Guests. The anthropology of Tourism. University of Pennsylvania.
 
										
											- Urry John i Larsen, J. (2011). The tourist gaze 3.0. London. Sage
 
										
											
										
											2. Bibliografia complementària:
										
											
										
											- Babbie, Earl (2000). Fundamentos de la investigación social. México. International Thomson.
 
										
											- Ballester, Patrice (2018). Barcelona and Mass Tourism: Tourismophobia and Coexistence. Barcelona.
 
										
											- Durán, Alberto (2004). Sociología del consumo. Madrid. Universidad Rey Juan Carlos.
 
										
											- European Parliament (2019). Overtourism: impact and possible policy responses. TRAN Political Department.
 
										
											- Hajibaba, H; Gretzel, U; Leisch, F; Dolnicar, S. (2015). Crisis-resistant tourists. Annals of Tourism Research 53, 46-60. 
 
										
											- Hernández, Carlos (2018). 'Turismo:¿Truco o trato?. Políticas públicas y urbanas para el turismo de masas.  Fundación Arquia. Madrid
 
										
											- Instituto Universitario de Investigaciones turísticas (2018). Comportamiento del turismo nacional y crecimiento en España. Málaga. Universidad de Alicante.
 
										
											- Instituto Universitario de Investigaciones Turísticas(2018). El auge de la turismofobia ¿hipótesis de investigación o ruido ideológico?. Universidad de Alicante.
 
										
											- King, Gary (2000). El Diseño de la investigación social: la inferencia científica en los estudios cualitativos. Madrid. Ed. Alianza.
 
										
											- Magazine of Tourism Analysis (2018). The epistemological structure of mobilities Tourism, touring and the days of terrorism. Buenos Aires. OJS
 
										
											- Murray, I (2015). Capitalismo y Turismo en España. Del ‘milagro económico a la gran crisis’. Islas Baleares. AlbaSud.