2020/2021
Habilitats directives i de comunicació
Codi: 101191
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500894 Turisme |
OB |
3 |
1 |
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- català (cat)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Equip docent
- Raquel Herrera Ferrer
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
Al final de l’assignatura l’alumne/a serà capaç de:
- Conèixer com funciona i s’estructura la informació en els mitjans de comunicació
- Identificar els seus punts forts i punts febles com a comunicador/a
- Aplicar la seva capacitat d’anàlisi, de reflexió i de síntesiSaber desenvolupar les tècniques d’argumentació i de persuasió en un discurs
- Conèixer, aplicar i desenvolupar els elements clau del treball en equip
- Aprendre a posar en pràctica l’empatia, l’escolta activa i l’asertivitat
Competències
- Argumentar de manera crítica, des de les diferents perspectives teòriques, ideològiques i de bones pràctiques, la realitat que envolta al sector turístic.
- Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Manejar tècniques de comunicació d'empreses de les organitzacions turístiques: interna, externa i corporativa.
- Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
- Treball en grup.
Resultats d'aprenentatge
- Demostrar un comportament ètic i d'adaptació a diferents contextos interculturals.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
- Treball en grup.
- Utilitzar les tècniques de comunicació aplicables a les entitats turístiques.
- Utilitzar les tècniques de comunicació per difondre les argumentacions sobre la realitat del sector turístic.
Continguts
I L'exposició oral
- Presentació de la informació: punts principals, informació secundària, exemples i anècdotes
- El guió per a l'exposició oral
- La utilització correcta de les TIC La comunicació no verbal
II Comunicació d'empreses i mitjans de comunicació
- Els 5 interrogants de la comunicació: Què, qui, on, quan i com
- Què volem comunicar i per quin públic
- Anàlisi dels mitjans de comunicació i adaptació del discurs segons el mitjà
III Currículum, entrevistes, debats i reunions
- Tipologia de currículums. Preparació i redacció d'un bon currículum
- El vídeo-currículum
- Elements i aspectes rellevants per preparar una entrevista de treball
- La reunió de treball
IV El bon directiu
- Empatia i assertivitat
- El treball en equip i la direcció d'equips
- Lideratge i tipologia de lideratge
Metodologia
a) Metodologia de la part teòrica de l’assignatura:
Explicacions presencials de tipus classe-magistral pel que fa als diferents temes del programa. Utilització d’àudios i vídeos per il·lustrar alguns blocs temàtics de l’assignatura.
b) Metodologia de la part pràctica de l’assignatura:
Realització i exposició a classe d’exercicis pràctics (individuals i en equip) per tal d’avaluar els progressos dels alumnes com a persones involucrades en el procés comunicatiu i directiu. Es combinen les pràctiques de caràcter oral i escrit relacionades amb les explicacions teòriques.
Avaluació
L’avaluació d’aquesta assignatura consta del següent sistema:
a) Un examen teòric sobre temes d’actualitat, coneixement de l’entorn social, polític i cultural, així com dels temes de l’àmbit comunicatiu i directiu desenvolupats a classe: 50% de la nota final. L’examen que no hagi assolit la nota mínima de 5 sobre 10 a la prova d’avaluació continuada haurà de ser repetit el dia de l’examen final de l’assignatura.
b) La realització de treballs pràctics proposats al llarg del curs i lliurats dins del termini fixat: 40% de la nota final.
c) Assistència, actitud i participació activa a classe: 10%
Per fer la mitjana de la nota de l’assignatura s’ha d’haver aprovat l’examen.
Per aprovar l’assignatura s’ha de fer l’examen i els treballs pràctics. Els estudiants que no puguin fer aquest seguiment per alguna raó justificada hauran de realitzar algun treball complementari, a pactar amb la professora.No es pot aprovar l’assignatura només amb l’examen.
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Debats-Forums |
10% |
2
|
0,08 |
1, 3, 5
|
Exàmens |
50% |
4
|
0,16 |
2, 3, 4
|
Presentacions orals |
40% |
12
|
0,48 |
1, 2, 3, 5, 6, 7
|
Bibliografia
BIBLIOGRAFIA RECOMANADA
- Anderson, Chris (2016): TED’s secret to great public speaking
- Andrews, Patricia (1999): Public speaking: connecting you and your audience. Boston: Houghton Mifflin
- Arroyo, Carlos; Garrido, Francisco José (1997): Libro de estilo universitario. Madrid: Acento
- Cervera Fantoni, Ángel Luis (2005): Comunicación total. Madrid: Esic
- Carnegie, Dale (1936): How to win friends and influence people. New York: Simon & Schuster
- Cockcroft, Robert (1992): Persuading people: an introduction to rhetoric. Hampshire; Macmillan Press
- Davis, Flora (1976): La comunicación no verbal. Madrid: Alianza
- El libro práctico de la comunicación y las relaciones públicas (1997). Barcelona: Folio
- Foster, Clare & McCabe, Scott (2010): “Management Development Skills in the Hospitality andTourism Sector: Needs and Issues from a Regional Perspective”. Tourism & Hospitality Planning& Development, vol. 7, is. 4. Taylor & Francis Online
- Huber, Cheri (2002): La primera impresión. Barcelona: Océano
- James, Judi (1995): El lenguaje corporal.Barcelona: Paidós
- Knapp, Mark L. (1980): La comunicación no verbal. Barcelona: Paidós
- Lázaro Carreter, Fernando (1998): El dardo en la palabra. Barcelona: Galaxia Gutemberg
- Libro de estilo El País (1996). Madrid: El País
- McCabe, Scott (2008). Marketing Communications in Tourism and Hospitality. London:Routledge
- Motion, Judy (2016): Social media and public relations: a guide for professionals. London:Routledge.
- Manual práctico. Expresión oral (1998). Barcelona: Larousse
- Manual práctico. Expresión escrita (1998). Barcelona: Larousse
- Martínez, Margarita y Salvador, Maribel( 2005). Aprender a trabajar en equipo. Barcelona: Paidós
- Montaner, Ramón (1998): Manual del directivo eficaz. Barcelona: Ediciones Gestión 2000
- Morgan, N. ( 2004) ,Conquistando la audiencia. Barcelona: Deusto
- Morales, Carlos Javier (2001): Guía para hablar en público. Madrid: Alianza
- Naisdat, Ivy (2004): Hablar sin miedo. Barcelona: Oniro
- Nguyen,Kenny; Murillo, Gus; Killeen, Robert y Jones,Luke(2017) Presentaciones memorables. Crea experiències únicas que cautiven a tu audiència. Empresa Activa
- Puchol, Luís (ed) (2005): Nuevos casos en Dirección y Gestión de Recursos Humanos. Madrid: Díaz de Santos
- Sebastián, Carmen (2001): La comunicación emocional. Madrid: Prentice Hall
- Sherer, Anita & Mössenlechner, Claudia (2009): “Key competencies of tourism graduates: the employer’s point of view”, Journal of Teaching in Travel & Tourism, vol. 9, iss. 3-4, pp. 266-287.Taylor & Francis Online 4 08.03.001
Rev.: 02
- Serrano, Sebastià (2004): El regalo de la comunicación. Barcelona: Anagrama
- Urpí, Montse (2004): Aprender comunicación no verbal. Barcelona: Piados
- Verbeder, Rudolph F. (1999): Comunícate!. Madrid: International Thomson Editores
- Whetten, David and Cameron, Kim (2015). Developing Management Skills, London: Pearson Education Limited
Recull de textos i articles elaborat per la professora