Logo UAB
2020/2021

Negociació d'intervencions públiques

Codi: 101108 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500259 Ciència política i gestió pública OT 3 2
2500259 Ciència política i gestió pública OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Júlia Miralles de Imperial Pujol
Correu electrònic:
Julia.MirallesDeImperial@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

Cal que l'estudiant hagi cursat les assignatures "Ciència Política" i "Anglès per a les ciències socials" de 1r de Grau, i "Administració i polítiques públiques" de 2n. També es dona per suposat que l'estudiant llegeix habitualment diaris de premsa generalista i té interès en els conflictes i negociacions polítiques que siguin d'actualitat. Finalment, el tipus d'activitats i avaluació d'aquesta assignatura fa imprescindible la presencialitat en la majoria de les seves sessions. Altres formes de seguiment es consideraran excepcionals i hauran de ser acordades prèviament amb la professora.

Objectius

La negociació és un element clau en el procés d'elaboració i gestió d'una política pública. L'objectiu d'aquesta assignatura és oferir als i les estudiants els recursos teòrics i pràctics per entendre i gestionar controvèrsies públiques, i introduir a l'estudiant a la teoria i les tècniques de negociació en el marc dels processos de política pública.

L'assignatura combinarà les dimensions teòrica i pràctica. Al llarg del curs s'analitzaran controvèrsies públiques i s'exploraran diferents modalitats de negociació mitjançant simulacions i casos pràctics, des de les més simples fins a les més complexes i combinant perspectives de diferents nivells de govern.

Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Aplicar el coneixement de les administracions públiques, en els seus diferents nivells, a casos concrets de l'esfera pràctica i professional.
  • Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
  • Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets.
  • Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Resultats d'aprenentatge

  1. "Exposar i descriure de manera adequada els principals corrents teòrics de l'anàlisi de les polítiques públiques: el cicle de la política; xarxes i actors; enfocaments institucionals; teoria de l'elecció racional."
  2. Analitzar críticament el procés de configuració de l'agenda pública.
  3. Aplicar el coneixement de les administracions públiques, en els seus diferents nivells, a casos concrets de l'esfera pràctica i professional.
  4. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  5. Demostrar que s'entenen les relacions intergovernamentals i identificar la posició de les administracions públiques en el sistema polític.
  6. Descriure i entendre el funcionament de les administracions públiques a escala estatal, subestatal i supraestatal.
  7. Distingir les fases de la política pública: formulació, decisió, implementació i avaluació.
  8. Elaborar i planificar recerques o informes analítics.
  9. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  10. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  11. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  12. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  13. Plantejar i exposar un estudi de cas d'una política pública concreta.
  14. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  15. Treballar autònomament.
  16. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  17. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Continguts

Bloc 1: La negociació en les intervencions públiques

  • Marc general.
  • La negociació distributiva o per posicions.
  • La negociació basada en principis. Model Harvard de Negociació.

Bloc 2: Tècniques de negociació

  • Planificació d'una negociació.
  • Formats, estratègies i instruments durant la negociació.

Bloc 3: Agents i poder

  • Qui participa i qui influeix en una negociació.
  • El poder en la taula de negociació.

Bloc 4: Negociació i participació

  •  La negociació i la participació en una intervenció pública.
  • Potencialitats i límits de la participació.

Bloc 5: Negociació i mediació

  • Les terceres parts en un procés negociador.
  • La mediació com a instrument en la negociació.

Metodologia

L'assignatura Negociació d'Intervencions Públiques té 6 crèdits ECTS, és a dir, un total de 150 hores de dedicació per part de l'estudiant (25 hores per crèdit). Aquestes s'estructuren en els diversos tipus d'activitats formatives i metodologies docents descrites a continuació amb l’objectiu de combinar una aproximació teòrica ben fonamentada amb exercicis pràctics que permetin un acostament directe a la realitat de les negociacions vinculades a la implementació de polítiques públiques.

Els fonaments teòrics seran exposats a les classes, en format de classes magistrals obertes en tot moment a la participació de l'alumnat per a l'aclariment i el debat.

Els fonaments de la teoria s'assentaran en la lectura de textos i l'estudi autònom, a partir del material exposat a les classes i d’altres materials que s'indiquin a classe o a través del Campus Virtual.

El treball d'estudi es complementarà amb exercicis individuals vinculats a les lectures i casos dels seminaris, a partir dels quals es durà a terme un debat entre els i les estudiants dirigit per la docent. Durant el curs es realitzaran un total de 10 seminaris, 5 dels quals es lliuraran per escrit i 5 més que es treballaran únicament de forma oral a classe. Tots els seminaris seran avaluats tant pel que fa a les aportacions orals a classe com, en els casos que correspongui, a les entregues escrites. Es comunicarà a través del Campus Virtual amb antelació suficient en quines activitats concretes consistirà cada seminari i la preparació necessària per part dels i les estudiants. 

El treball pràctic consistirà en una recerca aplicada sobre una política pública local escollida pels i les estudiants d’entre les propostes realitzades per la docent. El treball es realitzarà en equips de 2 persones, amb les excepcions que es puguin considerar per motius laborals o d’altres degudament justificats.

Els dies en els quals es facin exposicions orals de treballs, també es realitzarà una ronda de preguntes de la professora i els i les estudiants. En acabat, s’obrirà un debat sobre el conjunt de qüestions tractades en l’exposició oral.

Durant el curs es realitzaran tutories individuals i grupals per a la realització dels treballs i sobre el seguiment del  curs en els horaris que es fixin prèviament a través del correu electrònic tant a petició dels i les estudiants com per indicació de la docent.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques: exposicions per part de la professora amb recolzament de TIC i debat en gran grup. 20 0,8 1, 2, 3, 5, 6, 7, 13
Presentació pública de treballs: presentacions individuals i de grup i ronda de valoracions. 5 0,2 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Seminaris de discussió de textos i de casos: Introducció de la sessió, presentació del text, valoració i discussió. Resolució de casos pràctics. Elaboració de simulacions. Controls de lectura. 5 0,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Tutoria: tutories individuals i grupals de recolzament per a la realització dels treballs i de seguiment de la matèria. 20 0,8 12, 15
Tipus: Autònomes      
Elaboració del treball de curs i dels treballs escrits de seminari. 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Estudi: Realització d'esquemes i resums sobre els continguts teòrics. 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 14, 15
Lectura de textos: exercici individual de lectura comprensiva de textos 20 0,8 1, 2, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 14, 15

Avaluació

L'avaluació d'aquesta assignatura es composa de les següents activitats d’avaluació:

-  Examen final: 30% de la nota final.

-  Treballs escrits de seminari sobre lectures i casos: 25% de la nota final.

  • Es tindran en compte les 4 millors qualificacions obtingudes. 

-  Participació oral als seminaris: 15% de la nota final.

-  Treball de curs: 30% de la nota final.

  • 10% de la nota final la presentació oral i 20% l’entrega escrita.

Consideracions importants

  • És condició necessària però no suficient aprovar l’examen per aprovar l’assignatura.
  • Per aprovar l'assignatura és condició necessària aprovar tant el conjunt dels seminaris (els 5 amb entrega escrita i els 5 d’avaluació només oral a classe), com el treball de curs, com l'examen.
  • Les dates dels seminaris així com les d’entregues i presentacions orals dels treballs de curs s'especificaran en el marc de la programació de l'assignatura a través del Campus Virtual.
  • L'assistència a les sessions de seminari de cas i de lectura és obligatòria. Les absències justificades per motius mèdics o laborals no tindran efectes en termes d'avaluació. Es permeten dues absències no justificades als seminaris, de les quals màxim una pot ser a un seminari amb entrega escrita. 
  • Els treballs escrits de seminari s’entregaran prèviament a la classe corresponent a través del Campus Virtual. Només seran avaluats si l’estudiant assisteix a la corresponent sessió de seminari o bé presenta justificació mèdica o laboral de l’absència.
  • L'examen serà al final del quadrimestre el dia que fixila Facultat, que es farà públic amb antelació suficient i que els i les estudiants hauran de corroborar a través de la web de la Facultat.
  • Els alumnes hauran de notificar la composició del grup i el tema escollir pel treball de curs a través del correu electrònic a la docent durant les dues primeres setmanes del semestre.En cas contrari, nose'ls permetrà lliurar-lo.
  • El fet de presentar-se a l'examen, o presentar el treball de curs o participar en almenys 4 seminaris eximeix l'estudiant de la qualificació de "No Presentat".
  • Els i les estudiants que no haguessin superat el conjunt dels seminaris o el treball de curs o ambdós, podran entregar un nou treball escrit, individual, determinat per la professora, per aconseguir la nota necessària per aprovar les activitats d’avaluació que haguessin estat suspeses. La docent especificarà als i les estudiants en aquesta situació les característiques i data d’entrega del treball corresponent. 
  • Els i les estudiants que no haguessin superat l'examen tindran l'oportunitat d'acollir-se a les activitats de compensació, és a dir, podran tornar a fer l’examen suspès el dia que determini la Facultat, havent acabat el període lectiu del segon quadrimestre.
  • Qualsevol alumne que per motius laborals o de salut degudament justificats o pel fet d’estar realitzant un programa d’intercanvi, no pugui assistir amb normalitat al curs, haurà de notificar-ho a la professora durant les dues primeres setmanes del semestre per tal d’acordar les activitats compensatòries corresponents. En cas que aquesta notificació es produeixi més tard sense una raó motivada, l’estudiant no podrà superar l'assignatura.
  • D’acord amb l’article 117.2 de la normativa acadèmica de la UAB, l’avaluació delsalumnes repetidors podrà consistir en una sola prova de síntesi. L’alumnat repetidor que es vulgui acollir a aquesta possibilitat, caldrà que es posi en contacte amb el professorat a principi de curs.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 30% de la nota final 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 12, 13, 14, 15
Participació oral als seminaris 15% de la nota final 20 0,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Treball de curs 30% de la nota final 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17
Treballs escrits de seminari sobre lectures i casos 25% de la nota final 0,5 0,02 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 17

Bibliografia

L'assignatura no té una bibliografia de referència que s'hagi de llegir de manera obligatòria per poder seguir el curs. No obstant, per a la realització de ls seminaris s'hauran de llegir alguns textos que seran indicats i posats a disposició a través del Campus Virtual per la professora durant el curs, amb prou antelació perquè els i les estudiants els puguin treballar.

D'altra banda, per qui vulgui ampliar els seus coneixements sobre la teoria i tècniques de negociació i mediació, proposem la lectura de les següents publicacions:

Fisher, R. (1996). Más allá de Maquiavelo. Barcelona: Granica.

Fisher, R., Ury, W., Patton, B. (2011). Obtenga el Sí. El arte de negociar sin ceder,. Barcelona: Ediciones Gestión 2000.

Lebel, P. (1990). El arte de la negociación, Barcelona: CEAC.

Mendieta, C. (2010). Tècniques de negociació i resolució de conflictes. Manual de Consulta. Barcelona: Diputació de Barcelona. Disponible a https://www1.diba.cat/llibreria/pdf/51553.pdf

Moore, C. (1995). El Proceso de Mediación, Buenos Aires: Granica.