Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OB | 3 | 2 |
2503778 Relacions Internacionals | OB | 2 | 2 |
Estudiants del Grau en Ciència Política i Gestió Pública: Es dona per suposat que l’estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes, les teories i els coneixements treballats a les assignatures ‘Ciència Política’, ‘Anglès per les Ciències Socials’ i ‘Administració i Polítiques Públiques’. A més, és recomanable que l’estudiant hagi cursat i superat l’assignatura ‘Política Comparada I'.
Estudiants del Grau en Relacions Internacionals: Es dona per suposat que l’estudiant coneix adequadament, com a mínim, els conceptes, les teories i els coneixements treballats a les assignatures 'Ciència Política' i ‘Anglès per les Ciències Socials’ (1r Grau). A més, és recomanable que l’estudiant hagi cursat i superat l’assignatura ‘Anàlisi de les Polítiques Públiques’ (2n de Grau).
Es dona per suposat que l'estudiant té capacitat per llegir textos en anglès. També es dona per suposat que l’estudiant té l’hàbit de llegir regularment diaris de premsa generalista.
Aquesta assignatura és obligatòria en el 3r curs de Grau de Ciència Política i Gestió Pública i en 2n curs de Grau en Relacions Internacionals. Globalment, l’assignatura té com a objectiu principal que l'alumnat conegui els principals referents empírics i teòrics sobre la Unió Europea i que siguin capaços d’utilitzar-los en l’anàlisi i la interpretació dels processos polítics europeus. Els objectius més específics són: primer, treballar el procés històric de construcció europea, l'evolució i el funcionament actual de les principals institucions polítiques i els les relacions inter-institucionals; segon, desgranar les principals dinàmiques polítiques i els processos decisoris de la UE a través de l'anàlisi d'alguns dels esdeveniments polítics recents més rellevants a nivell europeu; tercer, familiaritzar-se amb les fonts institucionals de dades sobre la Unió Europea i aprendre a utilitzar-les per realitzar estudis empírics; finalment, introduir les principals aproximacions teòriques que actualment dominen el panorama dels estudis europeus.
TEMARI
BLOC 1. Creació de les Comunitats Europees i evolució del procès d'integració europea
Tema 1. Orígens històrics de les Comunitats Europees. La CECA, la CEE i la EURATOM
Tema 2. L’Acta Única Europea i el Tractat de Maastricht
Tema 3. El Tractat d’Amsterdam, el Tractat de Niça, el fallit 'Tractat Constitucional'
Tema 4. El Tractat de Lisboa
BLOC 2. Principals institucions i organismes de la Unió Europea
Tema 5. El Consell Europeu
Tema 6. El Consell de la Unió Europea
Tema 7. La Comissió Europea
Tema 8. El Parlament Europeu
Tema 9. El Tribunal de Justícia de la Unió Europea
Tema 10. El Banc Central Europeu
Tema 11. Altres organismes de la Unió Europea
BLOC 3. El procés decisori en la Unió Europea
Tema 12. El triangle institucional Comissió – Parlament - Consell. El procès legislatiu
BLOC 4. La UE en temps de crisi
Tema 13. Actituds i euroescepticisme
Tema 14. El Brexit
Tema 15. La UE i Turquia
BLOC 4. Teories de la integració europea
Tema 16. El debat neofuncionalisme - intergovernamentalisme; el debat intergovernamentalisme liberal - constructivisme; el nou institucionalisme; la governança mutlinivell; la Unió Europea com a sistema polític
La metodologia de la matèria Institucions i Política de la Unió Europea consisteix en combinar un conjunt d'activitats formatives dissenyades perquè l'estudiant assoleixi els resultats d'aprenentatge. Aquestes estan integrades per activitats autònomes, dirigides i supervisades. Les activitats autònomes inclouen l'estudi individual (30 hores), la lectura de textos (30 hores) i la preparació de treballs en grups (15 hores). Les activitats dirigides inclouen classes magistrals (30 hores), seminaris i sessions pràctiques (15 hores) i la presentació pública de treballs (7,5 hores). Les activitats supervisades inclouen tutories (15 hores).
Tipus d'activitat | Activitat | Hores | Resultats d'aprenentatge |
Dirigides 52,5 hores (35%) |
Classes magistrals amb suport TIC i debat en gran grup | 30 | Comprensió del procés històric d'integració europea, del funcionament de les institucions, dels processos polítics de la UE i de les principals teories d'integració europea |
Presentació pública de treballs | 7,5 | Exposició pública dels coneixements assolits de forma adequada | |
Seminaris i classes pràctiques |
15 | Participació activa, informada i conceptualment correcta en els debats | |
Supervisades 15 hores (10%) |
Tutoria | 15 | Aclariments de dubtes i orientació complementària per a la formació en els temes de l'assignatura |
Autònomes 75 hores (50%) |
Lectura de textos | 30 | Comprensió de les principals aportacions en la teoria i la pràctica sobre la Unió Europea |
Estudi | 30 | Comprensió de conceptes i dinàmiques institucionals de la Unió Europea | |
Preparació de treballs en grups |
15 | Demostrar la comprensió dels conceptes i/o les experiències objecte dels treballs. |
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques (classes magistrals per part del professor/a) | 30 | 1,2 | 3, 4, 17 |
Presentació pública de treballs | 7,5 | 0,3 | 1, 4, 5, 11, 12, 18, 19, 20, 22 |
Seminaris i classes pràctiques | 15 | 0,6 | 1, 4, 8, 13, 18, 19 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 15 | 0,6 | 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi | 30 | 1,2 | 4, 9, 12, 18, 20 |
Lectura de textos | 30 | 1,2 | 4, 12, 18 |
Preparació d'un treball en grup | 15 | 0,6 | 1, 4, 11, 18, 20, 21 |
L'avaluació de l'assignatura representa aproximadament un 5% de les hores totals, equivalent a unes 7,5 hores.
L’avaluació es realitzarà a partir dels següents lliuraments per part de l’estudiant:
Consideracions importants:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Controls de lectura | 20% | 2 | 0,08 | 1, 3, 4, 6, 9, 12, 16, 17, 18, 23 |
Participació oral en els seminaris i classes | 5% | 0,5 | 0,02 | 1, 2, 4, 5, 8, 10, 11, 12, 13, 15, 18, 19, 21, 22 |
Preparació d'un treball i exposició oral | 25% | 2,5 | 0,1 | 2, 4, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 18, 19, 20, 21, 22 |
Prova escrita | 50% | 2,5 | 0,1 | 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 14, 16, 17, 18 |
Manuals:
Bomberg, E., J. Peterson i A. Stubb (eds) (2008), The European Union: How Does it Work?, Oxford University Press.
Dinan, D. (2005), Ever Closer Union: An Introduction to European Integration, Boulder (CO): Lynne Rienner.
Hix, S. y B. Hoyland (2012), El Sistema Político de la Unión Europea, Madrid: McGraw Hill.
Peterson, J. y M. Shackelton (eds) (2002), The Institutions of the European Union, Oxford University Press.
Bibliografia complementària:
Ares, C. y L. Bouza García (2019), Política de la Unión Europea. Crisis y continuidad, Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas.
Cini, M. (ed.), (2009), European Union Politics, Oxford University Press.
Dinan, D. (2004). ‘Governance and Institutions. The Convention and the Intergovernmental Conference’, Journal of Common Market Studies, V. 42, p. 27-42.
Dinan, D.(2009),"Saving the Lisbon Treaty: An Irish Solution to a European Problem", Journal of Common Market Studies, Annual Review 2009, Vol. 47, pp. 1113-132
Dinan, D. (2008), "Ending the Constitutional Impasse," Journal of Common Market Studies, Annual Review 2008, Vol. 46, September 2008, pp. 71-90
Dinan, D. (2008), "Fifty Years of European Integration," Fordham International Law Journal, 31/5, pp. 1118-1142.
Fernández Pasarín, A.M., (2007), Europa como opción histórica, Barcelona: IUEE/UAB.
MateoGonzález, G. (2008), Hacia una Constitución Europea: Las Conferencias Intergubernamentales en la EU, València: Tirant lo Blanch.
Morata, F. (2005), Hisòria de la Unió Europea, Barcelona: UOC.
Moravcsik, A. (1998), The Choice for Europe: social purpose and State power from Messina to Maastricht. Ithaca: Cornell University Press.
Nelsen, B. i A. Stubb (eds.) (2003), The European Union: readings on the theory and practice of European integration, Palgrave Macmillan, p. 145-149.
Nugent, N. (2003), The Government and Politics of the European Union, Palgrave Macmillan.
Siedentop, L. (2000), Democracy in Europe, Hammondsworth: Penguin.
Torreblanca, J.I. (2001), 'Principios, intereses, instituciones y preferencias: un análisis de la racionalidad de la ampliación al Este de la Unión Europea', Revista Española de Ciencia Política, núm. 4, pp. 71-96.
Wallace, H., M. Pollack, i A. Young (eds.), Policy-Making in the European Union, Oxford University Press, 6th ed., 2010.
Revistes acadèmiques recomanades:
Common Market Law Review: http://www.kluwerlaw.com/Catalogue/titleinfo.htm?ProdID=SS01650750&name=Common-Market-Law-Review&gclid=CIr9tMP07KkCFVRTfAod0lLjbA
Journal of Common Market Studies: http://www.wiley.com/bw/journal.asp?ref=0021-9886
Journal of European Integration: http://www.tandfonline.com/toc/geui20/current
Journal of European Public Policy: http://www.tandf.co.uk/journals/routledge/13501763.html
West European Politics: http://www.tandf.co.uk/journals/titles/01402382.asp
Webs institucionals:
Portal de la UE: http://europa.eu/
Parlament Europeu: http://www.europarl.europa.eu/news/public/default_en.htm?redirection
Consell Europeu: http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/european-council/index_es.htm
Consell de la UE: http://consilium.europa.eu/showPage.ASP?lang=es
Comissió Europea: http://ec.europa.eu/index_es.htm
Tribunal de Justícia de la UE: http://europa.eu/about-eu/institutions-bodies/court-justice/index_es.htm
Observatori Legislatiu de la UE: http://www.europarl.europa.eu/oeil/home/home.do
EUR-Lex: https://eur-lex.europa.eu/homepage.html?locale=es
Webs sobre la UE:
Votewatch: www.votewatch.eu
Eurobserver: http://www.euobserver.com
Eupolitix: http://www.eupolitics.com