Logo UAB
2020/2021

Probabilitat i estadística

Codi: 100965 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500253 Biotecnologia FB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Clara Mateo Campo
Correu electrònic:
Clara.Mateo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Equip docent

Clara Mateo Campo

Prerequisits

El curs de Matemàtiques de primer de Biotecnologia garanteix els coneixements que requereix aquesta assignatura.

Objectius

L'Estadístcia és la base per a comprendre l’adquisició del coneixement a través de l’experimentació i desenvolupa els fonaments del pensament científic modern.

L'objectiu de l'assignatura és el d'introduir les eines fonamentals de la probabilitat i de l'inferència estadística per tal
d'analitzar dades biològiques provinents de la descripció de fenòmens naturals o d'experiments, incidint
sobre la seva correcta utilització i la interpretació dels resultats.

L’aprenentatge d’un programa informàtic amb el qual implementar l’anàlisi de dades i portar a terme les proves estudiades en el curs és indispensable  i es realitza en un mòdul dels Laboratoris Integrats.

 

Competències

  • Prendre decisions.
  • Raonar de forma crítica.
  • Utilitzar els fonaments de matemàtiques, física i química necessaris per a comprendre, desenvolupar i avaluar un procés biotecnològic.

Resultats d'aprenentatge

  1. Ajustar correctament les dades medicionals experimentals per regressió lineal i no lineal.
  2. Analitzar la relació entre variables mitjançant tècniques d'anàlisi de la variància, la regressió lineal i no lineal, i la correlació.
  3. Descriure les propietats bàsiques dels estimadors puntuals i d'interval. Plantejar i resoldre problemes de contrast d'hipòtesis en una o dues poblacions.
  4. Explicar les bases de la teoria de la probabilitat en què es fonamenta l'estadística inferencial, i reconèixer situacions reals en què apareixen les distribucions probabilístiques més usuals.
  5. Prendre decisions.
  6. Raonar de forma crítica.

Continguts

1. Estadística Descriptiva d'una i dues variables

  • Estadístics descriptius (mitjana i desviació tipus; rang, mediana i quartils; covariància i coeficient de correlació).
  • Representacions gràfiques.
  • Descriptiva bi-variada.

2. Probabilitats i variables aleatòries

  • Noció de probabilitat. Probabilitat condicionada. Esdeveniments independents.
  • Variable aleatòria. Esperança i variància. Variables aleatòries independents.
  • Distribucions clàssiques discretes: Bernoulli, Binomial, Poisson ...
  • Distribucions clàssiques contínues: Uniforme, Exponencial, Normal i distribucions derivades.

3. Inferència estadística en l'anàlisi de dades

  • Població i mostra. Estadístics: mitjana, variància i proporció mostral.
  • Inferència: estimació puntual i intervals de confiança.
  • Proves d'hipòtesis.
  • Comparació de dues poblacions.
  • Anàlisi de la variància d'un factor.

4. El model de regressió lineal simple

  • L’estimació mínims quadrats de la recta de regressió,
  • Prova sobre la relació entre les variables.
  • Intervals de confiança per a la predicció.

Metodologia

Classes teòriques:

Es presentaran els conceptes de l’assignatura. S’hi farà èmfasi en la interpretació dels resultats i en la relació entre aquests conceptes i les seves aplicacions. Es presentaran exemples que permetin als alumnes abordar de forma autònoma la resolució de problemes. 

Classes de problemes:

Els estudiants disposaran d'una llista de problemes del curs, que aniran treballant progressivament.

Activitats autònomes:

Estudi individual de teoria: reflexió i aprofundiment de la matèria introduïda mitjançant els apunts de classe i la bibliografia recomanada.

 

Preparació de les classes de problemes: els alumnes intentaran resoldre els problemes proposats, i acotaran els dubtes que els hagin sorgit, elquè repercutirà en l'aprofitament de la discussió a la pissarra de la solució dels exercicis a la classe de problemes.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de problemes 16 0,64 1, 2, 3, 4, 5, 6
Classes de teoria 32 1,28 1, 2, 3, 4, 5, 6
Tipus: Autònomes      
Estudi de teoria 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6
Resolució d'exercicis 64 2,56 1, 2, 3, 4, 5, 6

Avaluació

L'assistència a les sessions pràctiques (o sortides de camp) és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades

 

Al llarg del curs es realitzaràn les cinc proves d'avaluació següents:

  • Aula Moodle           (3%)
  • Prova teoria 1        (10%).
  • Prova problemes 1 (40%).
  • Prova teoria 2        (10%).
  • Prova problemes 2 (40%).

La mitjana ponderada de les cinc proves serà la qualificació, però s'ha de treure un mínim de 3 (sobre 10) en les dues proves de problemes per poder fer la mitjana.

 

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final

Si no s'arriba a l'aprovat, es podràn recuperar les quatre proves parcials conjuntament per tal d'assolir aquesta qualificació.

S'obtindrà la qualificació de "No avaluable" si 'alumne no es presenta a cap activitat d'avaluació.

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Aula Moodle 3% 0 0 1, 2, 3, 4
prova problemes 1 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6
prova problemes 2 40% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6
prova teoria 1 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6
prova teoria 2 10% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6

Bibliografia

Daniel, W.(1987). Bioestadística. Base para el análisis de las ciencias de la salud, Limusa.
D. Peña. (2001). “Fundamentos de Estadística”. Alianza Editorial.
D. Peña. (2002). “Regresión y diseño de experimentos”. Alianza Editorial.

- Milton, J. S. “Estadística para Biología y Ciencias de la Salud”. Interamericana de España, McGraw-Hill, 1994 (2a ed.).

- Zaiats, V. Calle, M.L., Presas, R. “Probabilitat i Estadística. Exercicis I”. Materials 107. Servei de publicacions de la UAB, 2001.

- Zaiats, V. Calle, M.L. “Probabilitat i Estadística. Exercicis II”. Materials 108. Servei de publicacions de la UAB, 2001.

- Montgomery, D. C. “Diseño y análisis de experimentos” (2a. ed.) Limusa-Wiley, 2002.