Logo UAB
2020/2021

Cultius cel·lulars

Codi: 100929 Crèdits: 3
Titulació Tipus Curs Semestre
2500253 Biotecnologia OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Laura Tusell Padrós
Correu electrònic:
Laura.Tusell@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No n’hi ha.

Objectius

L’assignatura Cultius Cel·lulars, s’imparteix en el 2on semestre del 3er curs de la titulació de Biotecnologia a la Facultat de Biociències. Aquesta és una assignatura amb un cert grau d’especialització on es pretén que l’alumne adquireixi unes nocions bàsiques per desenvolupar-se en un laboratori de cultius. Per això és una assignatura amb un component pràctic important.

 Objectius de l’assignatura:

1) Conèixer l’equipament bàsic d’un laboratori de cultius.

2) Conèixer les metodologies bàsiques utilitzades en cultius cel·lulars.

Competències

  • Aplicar les normes generals de seguretat i funcionament d'un laboratori i les normatives específiques per a la manipulació de diferents sistemes biològics.
  • Aplicar les principals tècniques associades a l'ús de sistemes biològics: DNA recombinant i clonació, cultius cel·lulars, manipulació de virus, bacteris i cèl·lules animals i vegetals, tècniques immunològiques, tècniques de microscòpia, proteïnes recombinants i mètodes de separació i caracterització de biomolècules.
  • Descriure les bases moleculars, cel·lulars i fisiològiques de l'organització, el funcionament i integració dels organismes vius en el marc de la seva aplicació als processos biotecnològics.
  • Dissenyar i executar un protocol complet d'obtenció i purificació d'un producte biotecnològic.
  • Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  • Pensar d'una forma integrada i abordar els problemes des de diferents perspectives.
  • Prendre decisions.
  • Treballar de forma individual i en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar correctament els diferents processos d'eliminació de residus.
  2. Aplicar els mètodes d'observació de cromosomes i corpuscle de Barr en cèl·lules humanes.
  3. Aplicar les normes generals de seguretat d'un laboratori de biotecnologia.
  4. Descriure els fonaments teòrics de les tècniques bàsiques i avançades d'obtenció i caracterització de biomolècules.
  5. Interpretar resultats experimentals i identificar elements consistents i inconsistents.
  6. Pensar d'una forma integrada i abordar els problemes des de diferents perspectives.
  7. Prendre decisions.
  8. Treballar de forma individual i en equip.
  9. Utilitzar la metodologia adequada per a l'estudi dels diferents tipus de mostres biològiques.
  10. Utilitzar la tècniques bàsiques d'immunodetecció.
  11. Utilitzar les tècniques de cultius de cèl·lules procariotes, eucariotes i de manipulació de sistemes biològics.

Continguts

El programa de les classes teòriques i pràctiques que es descriu a continuació pot presentar modificacions atenent a les restriccions que puguin imposar les autoritats sanitàries.

 

PROGRAMA DE CLASSES DE TEORIA: Consisteix bàsicament en conèixer els equips, instal·lacions, materials i tècniques necessàries per a la manipulació i cultiu de cèl·lules animals i la utilització de material biològic en condicions estèrils.

Bloc I_INTRODUCCIÓ

Tema 1. Breu història dels cultius cel·lulars 

Bloc II_ORGANITZACIÓ D’UN LABORATORI DE CULTIUS CEL·LULARS

Tema 2. Distribució d’instal·lacions i equipament

Tema 3. Nivells de contenció biològica i normes bàsiques de bioseguretat 

Bloc III_PRINCIPIS BÀSICS DELS CULTIUS CEL·LULARS ANIMALS

Tema 4. Condicions fisicoquímiques del cultiu cel·lular


Tema 5. Producció i manteniment de cèl·lules


Tema 6. Quantificació, tests de citotoxicitat i mort cel·lular 

Tema 7. Criopreservació de cèl·lules

Tema 8. Contaminació dels cultius

Tema 9. Caracterització i autentificació

Tema 10. Tècniques especials: sincronització cel·lular

Bloc IV_BIOTECNOLOGIA EN CÈL·LULES ANIMALS

Tema 11. Línies cel·lulars en recerca i producció biotecnològica

Tema 12. Escalat de cultius cel·lulars 

Tema 13. Biotecnologia vermella: aplicacions dels cultius cel·lulars

 

PROGRAMA DE SESSIONS PRÀCTIQUES: A grans trets les pràctiques consisteixen en la manipulació de cultius de cèl·lules eucariotes animals. Les 5 sessions de laboratori estan dissenyades per a que l’alumne complementi la seva formació teòrica amb tècniques bàsiques i l’utillatge d’un laboratori de cultius cel·lulars. En les sessions practiques es treballarà en: 

- Subcultiu de línies cel·lulars animals.


- Establiment d'una corba de creixement cel·lular.


- Detecció immunofluorescent de microtúbuls.

- Congelació i descongelació: taxa de recuperació i supervivència. 

- Inducció i anàlisi d’apoptosi

- Alteracions del cicle cel·lular

- Discussió de resultats

 

Metodologia

Donat el seu caire teòrico-pràctic, l'assignatura de Cultius Cel·lulars consta tant de classes magistrals teòriques -10 hores- com de classes pràctiques al laboratori -16 hores- (veure taula activitats formatives). 

Les classes teòriques es troben usualment programades per les primeres setmanes del segon semestre amb una dedicació de 4h/setmana durant 2 setmanes seguides i dues hores addicionals. Les classes magistrals es realitzaran utilitzant material audiovisual preparat pel professor, material que els alumnes tindran a la seva disposició en format *pdf al Moodle de l’assignatura abans de l’inici de les sessions. 

Les classes pràctiques de l’assignatura, no es troben associades a l’assignatura de Laboratori Integrat 6, ja que tal i com s’ha esmentat, l’assignatura de cultius cel·lulars és teòrico-pràctica. Hi haurà 4 torns d’alumnes i cadascun dels torns consistirà en 5 sessions de pràctiques amb un total d'unes 16h distribuïdes de dilluns a divendres. El llistat d’alumnes per torn es publicarà al Moodle de l’assignatura. S’acceptaran canvis de grup de pràctiques sempre i quan hi hagi permuta d’alumnes. 

El guió de pràctiques es trobarà disponible en format *pdf al Moodle. Pel bon funcionament i comprensió de les pràctiques, l’alumne ha de llegir el guió de pràctiques corresponent a cada sessió i visualitzar els vídeos recomanats. Per això cada dia haurà d’entregar un exercici o emplenar un qüestionari abansdel inici de la sessió sobre qüestions relacionades amb la pràctica del dia. Aquestes activitats seran avaluades i tindran un pes en la nota final de l’assignatura.

Els alumnes treballaran en grups de 2 persones i, al final de cada pràctica, s’haurà d'omplir un full de resultats. L’últim dia de pràctiques es valoraran i discutiran els resultats obtinguts en cadascuna de les pràctiques. 

Cada parella haurà de lliurar un treball -informe final-, on mostraran i discutiran els resultats obtinguts per la parella com pel grup pràctiques. Aquest treball s’entregarà via Moodle durant els 15 dies posteriors a la finalització de les pràctiques. 

Les tutories es realitzaran de forma personalitzada al despatx del professor (porta C2/050 i horari a convenir). Les tutories han d’utilitzar-se per clarificar conceptes, assentar els coneixements adquirits i facilitar l’estudi per part dels alumnes, entre d’altres.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 16 0,64 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Classes teòriques 10 0,4 2, 4, 5, 6, 8
Tipus: Supervisades      
Tutories personalitzades 6 0,24 2, 5, 6, 7, 8
Tipus: Autònomes      
Estudi i elaboració informe de pràctiques 38 1,52 4, 5, 6, 7, 8

Avaluació

L'avaluació constarà de cinc activitats, 2 corresponents a la part teòrica de l’assignatura (65% de la nota global) i 3 a la part de les pràctiques (35% de la nota global). Així doncs, l’avaluació tindrà en consideració tant els coneixements científics assolits per part de cadascun dels alumnes de forma individual com els resultats obtinguts i treballats en grup durant les pràctiques.

Específicament hi haurà:

1) Examen de tipus test (45% de la nota).


2) Examen de preguntes curtes a desenvolupar (20% de la nota). 

3) Qüestionaris i exercicis de laboratori (5% de la nota). 

4) Informe de pràctiques (15% de la nota).

5) Examen de tipus test de laboratori (15% de la nota).

 

Consideracions Generals

Cal destacar que l'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. L'absència a una de les sessions pràctiques implica una penalització del 25% de la nota d'aquest apartat. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència a les pràctiques sigui superior al 20% de les sessions programades (2 o més sessions). 

Per aprovar l'assignatura cal una nota mínima de 4 sobre 10 en cadascuna de les dues activitats d'avaluació teòrica i que la mitjana ponderada de totes elles sigui igual o superior a 5 punts sobre 10. 

Aquells alumnes que inicialment no superin l'assignatura poden presentar-se a la recuperació. Per participar-hi, l'alumnat ha d'haver estat prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final de l’assignatura. La recuperació consistirà en dues proves escrites: una test (1) i l’altre a desenvolupar (2) corresponents a la part teòrica de l’assignatura. Cadascuna d’elles tindrà un pes equivalent al de les proves inicials. Els alumnes només hauran de recuperar l’examen no superat. Atenció, queda exclosa de la recuperació la part pràctica de l’assignatura: apartats "Qüestionaris i exercicis de laboratori (3)","Informe de pràctiques (4)" i “Examen de tipus test de laboratori (5)”. 

Finalment, aquells alumnes que -havent aprovat l’assignatura per la via de l’avaluació continuada- vulguin presentar-se a pujar nota, podran fer-ho sempre i quan ho comuniquin al professorat amb antelació. 

L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Informe de pràctiques 15% 1 0,04 5, 6, 7, 8
Prova escrita 20% 1 0,04 1, 3, 7, 9, 11
Prova test 45% 1,5 0,06 2, 5, 6, 7, 9
Prova test pràctiques de laboratori 15% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Qüestionaris i exercicis de pràctiques 5% 0,5 0,02 4, 5, 8, 9, 10, 11

Bibliografia

-R.I. Freshney. Culture of Animal Cells: A manual of basic technique and specialized applications. 7th ed. Wiley-Blackwell. John Wiley & Sons, Inc. 2016.  Accés lliure a la 6th ed (2010) al personal UAB: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/book/10.1002/9780470649367

Altra bibliografia més específica es troba referenciada a les diapositives de classe.