Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500252 Bioquímica | OB | 2 | 1 |
Tot i que no hi ha prerequisits oficials, és convenient que l’estudiant repassi:
1) La combinatòria i el binomi de Newton.
2) La probabilitat i la estadística que hagi estudiat a la Educació Secundària.
Les funcions elementals (exponencial, logaritme), l'ús de sumatoris en la notació matemàtica, deivació i integració.
Es tracta d’una assignatura de segon curs, de formació bàsica, que desenvolupa els fonaments del pensament científic modern.
És la base per a comprendre l’adquisició del coneixement a través de l’experimentació.
Objectius formatius de l’assignatura: es pretén que l’alumne:
- Sigui capaç d’utilitzar amb fluïdesa el llenguatge propi de la probabilitat i de la estadística que es fan servir a las biociències.
- Aprengui a explorar amb mètodes descriptius diferents conjunts de dades, resultants de la realització d’experiments.
- Sigui capaç de plantejar el model probabilístic més adequat en diferents situacions, i sàpiga fer servir les propietats de la probabilitat per a calcular la probabilitat dels esdeveniments que interessin.
- Conegui i entengui el concepte de variable aleatòria, i conegui els exemples clàssics de variable aleatòria i en quines situacions es fan servir per a la modelització.
- Aprengui a utilitzar els mètodes de la Inferència Estadística (Tests d’hipòtesis) per a poder arribar a conclusions sobre una població a partir de la informació parcial continguda a una mostra.
- Conegui eines informàtiques (software adequat) pel tractament estadístic de dades.
- Apliqui el sentit comú i desenvolupi un esperit crític a l’hora d’enfrontar-se amb els problemes que haurà de resoldre, tant en el moment del seu planteig i resolució, com en el moment de extraure’n conclusions i prendre decisions.
1.- Estadística descriptiva
2.- Probabilitat:
Definició i propietats. Probabilitat condicionada. Independència d'esdeveniments.
Variables aleatòries (discretes i contínues amb èmfasi en els models Binomial i Normal).
Independència de variables aleatòries. Teorema Central del Límit.
3.-Inferència - tests d’hipòtesis:
Estadístics que mesuren posició i dispersió. Distribucions mostrals. Intervals de confiança.
Introducció als tests d'hipòtesis. Tests per a la mitjana i per a la variància de poblacions Normals. Tests per proporcions.
Tests de comparació de mitjanes per a dues poblacions normals. Tests de comparacions de dues proporcions.
Test d'independència de la khi-quadrat.
4.- Introducció al análisi de la Variància (ANOVA):
Comparació de mitjanes de 3 o més poblacions
En el procés d’aprenentatge de la matèria és fonamental el treball de l’alumne, qui en tot moment disposarà de l’ajut del professor. A part de les hores presencials corresponents a les activitats dirigides pel professor, l’alumne haurà de dedicar un temps a les tutories, que són activitats supervisades, i un temps al treball autònom.
Les hores presencials d’Activitats dirigides es distribueixen en:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de resolució d'exercicis | 4 | 0,16 | 1, 3, 6, 7, 8, 9, 10 |
Classes de teoria | 12 | 0,48 | 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tutories en grup | 4 | 0,16 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 2 | 0,08 | 2, 3, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 26 | 1,04 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
Treballs pràctics | 18 | 0,72 | 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 10 |
L’avaluació de l’assignatura consta d’una part d’avaluació contínua de les competències adquirides que es realitzarà durant el període lectiu, amb controls intermedis que es faran remotament via el campus virtual.
Aquesta part tindrà un pes d’un 50% en l’avaluació final de l’assignatura. El 50 % restant de l’avaluació de l’assignatura s’obté fent un examen escrit final presencial. Aquest examen final (50 %) es podrà recuperar en la data decidida per la Facultat. La part corresponent a l'avaluació continuada no es podrà recuperar.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Examen | 50% | 3 | 0,12 | 1, 3, 4, 6, 7, 8, 9 |
Exercicis | 20% | 4 | 0,16 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Prova Parcial | 30% | 2 | 0,08 | 3, 4, 6, 8, 9 |
R. Delgado: Iniciación a la probabilidad y la estadística. UAB Materials 153 (2004).
W. Daniel:Bioestadística : base para el análisis de las ciencias de la salud. 2002, 4ª ed.
R. Delgado: Probabilidad y Estadística para ciencias e ingenierías, Editorial Delta, 2008.
P. G. Hoel: Estadística elemental. Edició 3 ed. Publicació México 1979
J. L. Devore: Probabilidad y Estadística para ingeniería y ciencias, International Thomson Editores, 1998.
J. Susan Milton, Estadística para biología y ciencias de la salud, McGRAW-HILL • INTERAMERICANA