Logo UAB
2020/2021

Genètica de poblacions

Codi: 100794 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500250 Biologia OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Alfredo Ruíz Panadero
Correu electrònic:
Alfredo.Ruiz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

 

No hi ha prerequisits oficials però es pressuposen coneixements de Genètica i Estadística. Així mateix és molt recomanable un nivell bàsic de comprensió lectora d'anglès.

 

Objectius

La Genètica de Poblacions és l'estudi de les diferències genètiques que es donen de forma natural entre els organismes. Les diferències genètiques entre els organismes de la mateixa espècie s'anomenen polimorfismes mentre que les diferències que s'han acumulat entre diferents espècies constitueixen la divergència genètica. De manera que la Genètica de Poblacions és l'estudi del polimorfisme i la divergència.

La Genètica de Poblacions és una de les poques ciències biològiques que combina per igual teoria, informació empírica i experimentació. Per aquest motiu es tracta d'una ciència enormement formativa. La teoria de la Genètica de Poblacions s'ha desenvolupat considerablement des dels temps de Fisher, Haldane i Wright, fundadors teòrics d'aquesta ciència. En aquest aspecte, aquest curs es pot considerar introductori i el nivell matemàtic necessari per seguir-és bastant elemental.

L'assignatura de Genètica de Poblacions es troba en 2n curs del Grau de Genètica (2n semestre) i pretén proporcionar als alumnes els fonaments bàsics d'aquesta ciència. El programa de l'assignatura consta de 12 temes que inclouen: (1) una descripció de la variació que s'ha detectat en les poblacions naturals mitjançant diferents tècniques; (2) una explicació del les característiques esperades en una població ideal de mida infinit i aparellament aleatori; (3) un repàs als factors que influeixen en la constitució genètica d'una població; i (4) un tractament de la Genètica de Poblacions Molecular que inclou una explicació de la teoria neutralista de l'evolució.

Els principals objectius formatius de l'assignatura són: la comprensió dels aspectes probabilístics de la transmissió hereditària en les poblacions; la comprensió de l'origen i manteniment en les poblacions de la variació genètica; la comprensió de l'efecte que tenen els diferents factors considerats sobre la constitució genètica de les poblacions; la capacitat de raonar i contrastar models teòrics mitjançant observacions empíriques i experimentació.

Competències

  • Actuar amb responsabilitat ètica i amb respecte pels drets i deures fonamentals, la diversitat i els valors democràtics.
  • Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  • Analitzar i interpretar l'origen, l'evolución, la diversitat i el comportament dels éssers vius.
  • Aplicar recursos estadístics i informàtics a la interpretació de dades.
  • Caracteritzar, gestionar, conservar i restaurar poblacions, comunitats i ecosistemes.
  • Comprendre els mecanismes de l'herència i els fonaments de la millora genètica.
  • Introduir canvis en els mètodes i els processos de l’àmbit de coneixement per donar respostes innovadores a les necessitats i demandes de la societat.
  • Obtenir informació, dissenyar experiments i interpretar els resultats biològics.
  • Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  • Tenir capacitat d'organització i planificació
  • Treballar en equip.

Resultats d'aprenentatge

  1. Actuar en l’àmbit de coneixement propi valorant l’impacte social, econòmic i mediambiental.
  2. Analitzar críticament els principis, valors i procediments que regeixen l’exercici de la professió.
  3. Aplicar els fonaments de la genètica en la gestió de les poblacions per fer-ne la conservació.
  4. Aplicar recursos estadístics i informàtics a la interpretació de dades.
  5. Descriure els principis de la selecció natural i l'artificial.
  6. Explicar i descriure la dinàmica dels gens en les poblacions a través de les generacions.
  7. Explicar l'impacte dels diferents factors en el canvi evolutiu.
  8. Identificar i explicar les forces que modulen la variació genètica de les poblacions quan actuen aïlladament o conjuntament.
  9. Interpretar adequadament els resultats dels estudis de genètica de poblacions.
  10. Proposar nous mètodes o solucions alternatives fonamentades.
  11. Que els estudiants hagin demostrat que comprenen i tenen coneixements en una àrea d'estudi que parteix de la base de l'educació secundària general, i se sol trobar a un nivell que, si bé es basa en llibres de text avançats, inclou també alguns aspectes que impliquen coneixements procedents de l'avantguarda d'aquell camp d'estudi.
  12. Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  13. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  14. Tenir capacitat d'anàlisi i de síntesi.
  15. Tenir capacitat d'organització i planificació.
  16. Treballar en equip.

Continguts

Temes 1 i 2. Diversitat fenotípica i variació genètica.

Temes 3 i 4. Organització de la variació genètica.

Tema 5 i 6. Consanguinitat.

Temes 7 i 8. Selecció natural.

Temes 9 i 10. Deriva genètica.

Tema 11 i 12. Mutació.

Tema 13. Migració i estructura poblacional.

Tema 14. Evolució de les poblacions.

LLevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d'aquests continguts.

Metodologia

La metodologia docent inclou tres tipus d'activitats: classes de teoria, seminaris de qüestions i problemes, i sessions de tutoria individual.

Classes de teoria. Serveixen per proporcionar a l'alumne els elements conceptuals bàsics i la informació mínima necessària perquè pugui després desenvolupar un aprenentatge autònom. S'utilitzaran presentacions powerpoint que estaran a disposició de l'alumne a través del Campus Virtual.

Seminaris de dubtes i problemes. Aquests seminaris, que es duran a terme en dos grups reduïts (màx. 30 alumnes), serviran per resoldre qüestions i aprendre a raonar i aplicar els coneixements mitjançant la resolució de problemes. Setmanalment es repartiran problemes, alguns dels quals es resoldran a classe mentre que altres es deixaran per al treball autònom o en grup dels alumnes fora de les hores de classe.

Tutories. Es preveuen sessions de tutoria individual o en grup dels alumnes que ho desitgin amb el professor al seu despatx o mitjançant videoconferència. Aquestes tutories serveixen per calibrar l'avanç en la comprensió de la matèria per part de l'alumne i per ajudar amb els conceptes més difícils.

La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 30 1,2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Seminaris de qüestions i problemes 15 0,6 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Tipus: Supervisades      
Tutories individuals 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 16
Tipus: Autònomes      
Estudi dels temes 50 2 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Resolució de les problemes 45 1,8 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Avaluació

L'avaluació de l'assignatura es basarà en els problemes lliurats i la participació en els seminaris de qüestions i problemes (30%), i en els exàmens realitzats (primer examen parcial 35%; segon examen parcial 35%; examen de recuperació 70%).


Problemes

Setmanalment es lliurarà una llista de problemes perquè els alumnes treballin pel seu compte de manera individual o en grup. Els alumnes hauran d'entregar individualment els problemes que s'indiquin resolts al professor mitjançant el Campus Virtual abans de la classe de problemes corresponent. El conjunt dels problemes lliurats per cada alumne s'avaluarà i la nota obtinguda representarà un 30% de la qualificació final.

 
Exàmens

Hi haurà un examen parcial de la primera part de la matèria (Temes 1-6) i un altre examen parcial de la segona part de la matèria (Temes 7 -12). L'examen parcial de cada part de la matèria inclourà una prova tipus "test" amb qüestions d'elecció múltiple i dos problemes a resoldre per l'alumne. La nota obtinguda en cada un dels dos exàmenes parcials comptarà un 35% de la nota final.

Els alumnes que superin un examen parcial (nota igual o major a 5) alliberaran aquesta part de la matèria. Els alumnes que obtinguin en un examen parcial una nota igual o major a 4 poden compensar-(i per tant alliberar la matèria) si la nota mitjana amb l'altre examen parcial és igual o superior a 5. Els alumnes que no es presentin a un examen parcial o bé no els superen, hauran d'examinar-se de la part corresponent de la matèria el dia de l'examen de recuperació.

L'examen final de recuperació seguirà el format dels exàmens parcials i inclourà també una prova tipus "test" amb qüestions d'elecció múltiple i problemes a resoldre perl'alumne. La nota obtinguda en el examen de recuperació comptarà el mateix que la nota dels exàmens parcials. Per tal de fer la mitjana de la nota dels exàmens amb la nota dels seminaris cal obtenir un minim de 4 en cada un dels apartats.

Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.

L'avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Lliurament setmanal de problemes 30% 1 0,04 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Primer examen parcial 35% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16
Segon examen parcial 35% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16

Bibliografia

El llibre bàsic de text que el professor seguirà per impartir la matèria és:

 

Hartl, D.H. A Primer of Population Genetics. Sinauer (3a ed.) 2000.

 

Altres textos útils com a referència:

 

Hartl, D. H. and A. G. Clark. Principles of Population Genetics (4a edició), Sinauer. 2007.

Hedrick, P. W. Genetics of Populations (4a edició) Jones & Bartlett. 2009.

Antonio Fontdevila i Andrés Moya. Introducció a la Genètica de Poblacions, Síntesi. 2000.

 

Enllaços útils:

 

Campus Virtual de la UAB: https://cv2008.uab.cat/