Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | OB | 3 | 1 |
No hi ha prerequisits oficials, tanmateix seria adient que abans de matricular-se a aquesta assignatura s'hagin superat les següents assignatures de primer i segon: Biostadística, Botànica, Zoologia, Ampliació de Zoologia i Genètica
Es tracta d'una assignatura general que introdueix l'estudiant en conceptes i metodologies bàsiques d'Ecologia, però que a la vegada el vol aproximar a algunes de les temàtiques més actuals al voltant d'aquesta ciència.
L’objectiu principal de l’assignatura és proporcionar els continguts i metodologies bàsiques per a l'estudi de l’estructura i la dinámica dels sistemes naturals en tres nivells d’organització bàsics:
El temari de l'assignatura s'organitza en 11 temes
“*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.”
Les activitats formatives s'organitzen en tres grans blocs: classes teòriques expositives, seminaris al voltant de temes diversos d'ecologia preparades pels propis estudiants i les pràctiques
Classes teòriques
Les classes teòriques es desenvolupen mitjançant classes magistrals expositives per part del professors. Per seguir les classes l'estudiant disposarà d'un material complementari que li facilitarà el seguiment de la classe. Aquest material estarà prèviament disponible a l'aula moddle de s'assignatura.
Intercalat entre les classes teòriques expositives, que estaran organitzades aproximadament en tres blocs; hi ha entre tres i cinc sessionsde teoria on els estudiants discuteixen amb el professor la resposta d'una sèrie de preguntes curtes sobre el contingut donat a les classes expositives. En començar aquesta classe, durant 10-15 minuts, els estudiants han de contestar individualment i per escrit una de les preguntse. La correcció d'aquestes respostes per part del professor forma part de l'avaluació de la part teòrica. La resta de la sessió de preguntes consisteix en discutir la reposta de les preguntes que els estudiants proposin. Els estudiants disposen d'aquestes preguntes des de començament de curs.
Sessions de debat
En començar el curs es proposa una sèrie de temes de debat sobre qüestions d'Ecologia que poden ser contestats o enfrontats des de 2 o 3 punts de vista. Els alumnes s'organitzats en grups i a cada grup se li assigna un tema i una de les posibles aproximacions. Cada grup ha de documentar-se per tal d'intentar argumentar la conveniència de la seva aproximació o punt de vista sobre el tema. Finalment es fa una presentació oral davant dels companys i el professoron han de defensar el seu puntde vista en contrast amb altres punts de vista o aproximacions.
Pràctiques
Les pràctiques es fan en grup i consisteixen en una sortida de camp de tot un dia en la que es recullen dades directament al camp per part dels estudiants. A partir de les dades preses pels propis estudiants s'ha de realitzar un petit treball en format d'article científic. Per poder fer el tractament de les dades els estudiants tindran també una sessió de pràctiques d'ordinador amb el professor.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.”
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 32 | 1,28 | 7, 8, 9, 10, 19 |
Pràctiques d'ordinador | 4 | 0,16 | 6, 10, 20, 22 |
Pràctiques de camp | 8 | 0,32 | 8, 20, 22 |
Sessions de debat (Pràctiques d'Aula) | 5 | 0,2 | 10, 19, 20, 22 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal | 70 | 2,8 | 7, 9, 10 |
Preparació de la memòria la pràctiques | 12 | 0,48 | 6, 20, 22 |
Preparació de les sessions de debat | 12 | 0,48 | 20, 22 |
L'avaluació es farà en tres blocs: la part teòrica, les sessions de debat i les pràctiques
Part teòrica (60% de la nota final, nota individual)
La resposta de les preguntes realitzades a classe, veure apartat de metodologia, 10% de la nota final.
Un primer examen escrit parcial aproximadament a meitat del semestre. Representa un 25% de la nota final
Un segon examen escrit parcial en acabar tota la part teòrica. Representa un 25% de la nota final
En cas de que la nota conjunta dels dos parcials sigui igual o superior a 4 sobre 10, es podrà fer la mitjana per cacular la nota global. Si la nota dels dos parcials no arriba a 4, caldrà anar necessàriament a l'examen final si es vol aprovar l'assignatura.
Examen final, un examen que inclou els continguts examinats al dos parcials (50% de la nota final). Aquest examen el poden fer tots els estudiants que vulguin millorar la seva nota. En el cas que es presentin estudiants que tenen els parcials superats però volen millorar la nota, no han de renunciar a la nota dels parcials de manera que sempre es farà mitjana amb la nota més alta, sigui la dels parcials o la d'aquest examen. Per poder fer mitjana amb la resta de notes cal assolir un 4 sobre 10 com a mínim a aquest examen final.
Sessions de debat (20% de la nota final)
L'avaluació d'aquest contingut consta de dues parts: una presentació oral davant dels companys i el professor on han de defensar el seu punt de vista (10% de la nota final, nota individual) i un text escrit explicant els principals arguments i justificant el seu grau de rigor d'un dels debats (10%de la nota final, nota grupal)
Pràctiques (20%de la nota final, nota grupal)
La valoració per part del professor del treball en format d'article científic, les instruccions per la seva redacció es faciliten per part del professor. Els estudiants que ho desitgin poden presentar una segona versió d'aquest treball un cop corregit, la qual es reavaluarà podent-se incrementant la nota fins a un màxim de tres punts respecte la primera versió del treball
Per poder aprovar l'assignatura cal assolir un 4 sobre 10 com a mínim a la nota de pràctiques.
Aspectes generals de l'avaluació.
Cal treure un mínim de 5 sobre 10 per aprovar l'assignatura.
Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final".
L'assistència a les sessions pràctiques (o sortides de camp) és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades".
L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Document escrit sobre un debate | 10 | 0 | 0 | 19, 20, 21, 22 |
Examens parcials o final | 50 | 6 | 0,24 | 3, 7, 8, 9, 10, 14, 15, 20 |
Preguntes a l'aula | 10 | 0,75 | 0,03 | 7, 8, 9, 10, 20 |
Presentació de les sessions de debat | 10 | 0,25 | 0,01 | 2, 4, 12, 13, 16, 17, 18, 19, 20, 22 |
Treball de pràctiques | 20 | 0 | 0 | 1, 5, 6, 11, 12, 20, 21, 22 |
Begon M., Townsed C.R., Harper J.L. (2006) Ecology. From Individuals to Ecosystems (4ª ed.). Blackwell Publishing, Oxford
Gotelli N. J. (2001) A primer of Ecology. (3º ed.). Sinauer Associates Inc.,Sunderland, Massachussets.
Krebs CJ (2001) Ecology: The Experimental Analysis of Distribution and Abundance (5ª ed.). Benjamin-Cummings Publishers Co.
Margalef (1986) Ecología (2ª ed), Omega, Barcelona
Molles M.C. (2006) Ecología: conceptos y aplicaciones. McGraw-Hill, Madrid
Odum E.P., Warret G.W. (2006) Fundamentos de Ecología (5ª ed.). Internacional
Pianka E.R. (2000) Evolutionary Ecology. 6th. ed. Addison Wesley Longman, San Francisco.
Piñol & Martínez-Vilalta (2006) Ecología con números. Lynx, Bellaterra, Barcelona.
Ricklefs R.E., Miller G.L. (2000) Ecology (4ª ed.). W.H. Freeman & Co., New York.
Thompson Editores, México.
Townsend C.R., Harper J.L., Begon M. (2003) Essentials of Ecology (2ª Ed.). Blackwell Science, Oxford
Enllaços web
http://www.ecologiaconnumeros.uab.es/