Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biologia | OT | 4 | 0 |
No hi ha prerequisits oficials, però se suposa que l'estudiant ha adquirit coneixements suficientment sòlids de les assignatures dels primers cursos, en especial les de genètica i biologia humana
L'assignatura d'antropologia forense, està pensada per a dotar als alumnes de les eines bàsiques per a fer ús de la informació biològica en la identificació de les persones. Es basa en l’aplicació dels coneixements de l’antropologia física i la biologia humana als aspectes mèdico-legals, bàsicament de identificació. Es treballen aspectes morfològics, osteològics, bioquímics i moleculars. Aprofundeix en el terreny de la identificació individual i col·lectiva tant de l’individu viu, com del cadàver recent i antic. Es fa èmfasi tant en la seva aplicació forense, com en la reconstrucció de poblacions antigues.
En aquest sentit pretén:
- Comprendre la variabilitat humana com a font de individualització
- Conèixer la variabilitat morfològica humana i els caràcters distintius dels grans grups humans
- Comprendre i interpretar la variabilitat bioquímica i molecular
- Analitzar la base biològica de la diversitat humana en las tècniques d’identificació
- Interpretar els efectes tafonòmics en la interpretació de situacions forenses
- Conèixer les bases estadístiques de les identificacions
- Marc legal dels estudis antropològics forenses
- Identificació del viu i del cadàver recent
- Bioquímica de la mort
- Entomología i botànica forense
- Conservació
- Antropología de camp
- Identificació a partir de restes humanes
- Antropologia forense en les grans catàstrofes
- Aplicacions bioquímiques i moleculars en l’ identificació individual i la determinació de la paternitat
*Llevat que les restriccions imposades per les autoritats sanitàries obliguin a una priorització o reducció d’aquests continguts.
El centre del procés d'aprenentatge és el treball de l'alumne. L'estudiant aprèn treballant, essent la missió del professorat ajudar-lo en aquesta tasca subministrant-li informació o mostrant-li les fonts on es pot aconseguir i dirigint els seus passos de manera que el procés d'aprenentatge pugui realitzar-se eficaçment. En línia amb aquestes idees, i d'acord amb els objectius de l'assignatura, el desenvolupament del curs es basa en les següents activitats:
Classes de teoria:
L'alumne adquireix els coneixements científico-tècnics propis de la assignatura assistint a les classes de teoria i complementant-les amb l'estudi personal dels temes explicats.
Les classes de teoria estan concebudes com un mètode de transmissió de coneixements del professor a l’alumne, no obstant això, en una part important d'aquesta assignatura es plantejarà la discussió de temes o es desenvoluparan temes fent servir una metodologia d’aprenentatge basat en problemes. Sempre que sigui possible, els alumnes treballaran en grups reduïts. Amb la suficient antelació es proporcionarà a l’alumne els temes a debatre. El material audiovisual utilitzat a classe pel professor el podrà trobar l’alumne a l’eina de “material docent” del Campus Virtual.
Seminaris: en els seminaris s’aprofundiran temes concrets de teoria. Els alumnes treballaran en grups reduïts permetent que adquireixin la capacitat de treball en grup i d’anàlisi i síntesi.
Pràctiques: Els temes referents a osteologia i diagnòstics principalment s'impartiràn en classes teòrico-pràctiques en grups reduïts d'alumnes en el laboratori. Estan dissenyades peraprendre osteologia i la seva variabilitat, i les principals eines per als diagnostics d'identificació. Es complementen amb informació teòrica.Els estudiants disposaran d'un manual de treball detallat. Per aconseguir un bon rendiment i adquirir les competències corresponents és imprescindible una lectura comprensiva de la pràctica proposada abans de la seva realització. El seguiment de la classe pràctica també implicarà el treball en grup que es reflexarà en un dossier d'activitats. Per poder assistir a les classes pràcctiques cal que l’estudiant justifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i ser coneixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat de Biociències.
*La metodologia docent proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 15 | 0,6 | 3, 9, 10, 12, 22 |
Pràctiques de laboratori | 9 | 0,36 | 3, 7, 10, 12, 22, 23 |
Seminaris | 2 | 0,08 | 3, 9, 12, 22 |
Tipus: Supervisades | |||
Preparació seminaris | 8 | 0,32 | 3, 10, 12, 22, 23 |
Tutories individuals | 2 | 0,08 | 22, 23 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual | 25 | 1 | 3, 10, 12, 22, 23 |
Treball en grup | 12 | 0,48 | 3, 12, 22, 23 |
En tractar-se d’una avaluació continuada es tindrà en compte la participació de l’estudiant, la preparació dels seminaris, els materials de pràctiques i la nota del control. El resultat final serà la suma ponderada de cadascuna de les parts.
- Es realitzarà una prova escrita per avaluar la part teòrica de l'assignatura (50%).
- Les pràctiques representen el 25% de la nota final. L'avaluació tindrà en compte tant l'actitud dels estudiants com el treball realitzat en el propi laboratori i els qüestionaris requerits.
-El seminari servirà per discutir els treballs en grup i equival al 20% de la nota final. Tots els estudiants del mateix grup tindran la mateixa nota en aquesta prova, matissada però per la feina desenvolupada individualment dins el treball.
- Un 5% de la nota final prové de la implicació i la participació de l’estudiant en l’assignatura a través de l’actiud i la participació en les diferents activitats plantejades
Es farà una prova de recuperació si fos necessari. Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pes de les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Per tant, l'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.
L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable" quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.
*L’avaluació proposada pot experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Assistència i participació a les classes i al campus virtual | 5% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Participació i treball de pràctiques | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
Prova escrita | 50% | 2 | 0,08 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
treball en grup | 20% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23 |
BIBLIOGRAFIA BÀSICA:
WHITE T, BLACK MT & FOLKENS PA. Human Osteology.- Academic Press (diverses edicions)
TERSIGNI-TARRANT MT. (2012) Forensic Antrhopology: an Introducción. CRC Press
HAGLUND SD & SORG MH. (1997) Forensic Taphonomy: the postmortem fate of Human Remains. CRC Press
JOBLING, M.A. i HURLES, M.E. (2004). Human Evolutionary Genetics – origin, peoples & disease. Garland Science. Cap. 15
WEINER MP, GABRIEL SB & STEPHENS JC. (2007) - Genetic variation. A laboratory manual. Cold Spring Harbor. Cap.34
BIBLIOGRAFIA ESPECÍFICA
S’anirà donant en el decurs de la impartició de la matèria.