Titulación | Tipo | Curso | Semestre |
---|---|---|---|
2500250 Biología | OT | 4 | 0 |
no se solicitan prerequisitos
El objetivo principal de la asignatura de orígenes humanos es entender los grupos humanos actuales a partir de la evolución de los mismos a lo largo del tiempo.
El estudio de la evolución del hombre se hace desde una visión integradora de diversas disciplinas. No se puede entender todo el proceso sin entender la periodización y por tanto los métodos de datación propios para cada momento; no se puede entender los cambios sin comprender la evolución de la tierra y como ésta limita el ambiente, ya que se producen cambios climáticos que modifican los ecosistemas. Es en este marco global que se puede entender la evolución desde los primeros primates hasta la variabilidad del hombre actual.
En todo este proceso se puede llegar a entender la evolución de las enfermedades y su distribución en la biosfera.
Y es evidente que desde el estudio molecular de los diferentes homínidos se llegará a entender la variabilidad del hombre actual.
Tema 1. Sistemática: morfológica y molecular
Tema 2. Métodes de datación
Tema 3. Reconstrucción ambiental
Tema 4. El origen
Tema 5. Mioceno
Tema 6.- la colonización de la sabana
Tema 7.- Camino del SE asiático
Tema 8.- Homo asiático
Tema 9.- Homo en Europa
Tema 10. Los neandertales
Tema 11. Los primeros Homo sapiens
Tema 12. La colonización de Oceania
Tema 13. La colonitacinó de América
Tema 14. La primera gran revolución
Tema 15. Pleistoceno superior en la Península Ibérica
“*A menos que las restricciones impuestas por las autoridades sanitarias obliguen a una priorización o reducción de estos contenidos.”
El desenvolupament de les activitats formatives del curs es basa en: classes de teoria, seminaris i classes depràctiques de laboratori i d'informàtica, cadascuna d'elles amb la seva metodologia específica.Aquestes activitats seran complementades per una sèrie de sessions de tutoria.Classes de teoria: S'han dissenyat dues tipologies, les primeres merament magistrals i les segones dirigides aun diàleg en tot moment obert respecte del tema pertinent.A les primeres l'alumnat adquireix els coneixements científics propis de l'assignatura assistint a les classes deteoria: classes magistrals amb suport de TIC, que complementarà amb l'estudi personal dels temes exposats.El material audiovisual utilitzat a classe el podrà trobar l'alumnat a l'eina de "material docent" del CampusVirtual. Aquestes classes estan concebudes com un mètode fonamentalment unidireccional de transmissió de coneixements del professorat a l'alumnat que obliga a aquest a desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom fora de classe. A la segona tipologia, dies abans i amb la suficient antelació es proporcionarà a l'alumnat la documentaciónecessària a debatre; l'alumnat els hauran d'haver preparat a partir del material lliurat pel professorat alCampus Virtual. Aquest alumnat i dins l'assignatura de biologia humana ja han tingut unes nocions bàsiquesd'alguns temes. Dins d'aquestes classes l'alumnat tindrà l'oportunitat de discutir i debatre en profunditat lesdarreres novetats de la investigació en evolució humana.Seminaris: es duran un investigador de primera línia per parlar i debatre aspectes de darrera actualitat.Classes de pràctiques: L'alumnat entra en contacte amb el material i tècniques de laboratori. Es debatran elsresultats al final de cada pràctica i/o esrecollirà els materials avaluables. L'alumnat podrà accedir als protocolsi les guies de pràctiques mitjançant el Campus Virtual. Els coneixements adquirits en les classes de teoria i enl'estudi personal s'apliquen a la resolució de casos pràctics. L'alumnat treballa en grups reduïts permetent queadquireixin la capacitat de treball en grup, d'anàlisi i de síntesi. A més permet aplicar recursos estadístics en lainterpretació de dades.Tutories: L'objectiu d'aquestes sessions és múltiple: resoldre dubtes, dur a terme debats sobre temes ques'hagin proposat a classe, orientar sobre les fonts consultades per l'alumnat i explicar l'ús de les eines delCampus Virtual necessàries per les activitats proposades. Aquestes sessions no seran expositives ni en elles s'avançarà matèria del temari, sinó que seran sessions de debati discussió. Bona part del contingut de lessessions de tutories es basaran en el treball realitzat per l'alumnat de manera autònoma.
“*A menos que las restricciones impuestas por las autoridades sanitarias obliguen al cambio a la modalidad no presencial. En este caso, se adaptará su formato a las posibilidades que ofrecen las herramientas de trabajo en línea y no presencial de la UAB."
Título | Horas | ECTS | Resultados de aprendizaje |
---|---|---|---|
Tipo: Dirigidas | |||
Seminarios | 2 | 0,08 | 2, 14, 15, 17, 6 |
Teoría I | 9 | 0,36 | 2, 10, 14, 15, 17, 6, 7 |
Tipo: Supervisadas | |||
Prácticas | 4 | 0,16 | 2, 10, 14, 15, 17, 6, 7 |
Teoría II | 9 | 0,36 | 2, 10, 14, 15, 17, 6, 7 |
tutoría | 1 | 0,04 | |
Tipo: Autónomas | |||
estudio | 50 | 2 |
Avaluació
En tractar-se d'una avaluació continuada es tindrà en compte la participació de l'alumnat, la preparació delsseminaris, dels materials de pràctiques i les notes dels controls. Per poder assistir-hi cal que l'estudiantjustifiqui haver superat les proves de bioseguretat i de seguretat que trobarà en el Campus Virtual i serconeixedor i acceptar les normes de funcionament dels laboratoris de la Facultat de Biociències.Per a l'avaluació de l'assignatura es farà un control amb un pes del 40% de l'assignatura. L'alumnat que nohagi superat l'examen disposarà d'un control de recuperació.Respecte a les classes de teoria tipus II es poden avaluar amb la recollida d'un qüestionari de les mateixes od'algun petit treball al respecte. En tot cas aquesta part tindrà un pes d'un 40% de la nota.Pel que fa a les pràctiques de laboratori l'assistència és obligatòria i es valora l'actitud, destresa i el diversmaterial que lliurarà el professorat a l'alumnat en funció de la pràctica (problemes, qüestionari,...).L'assistència a les sessions pràctiques és obligatòria. L'alumnat obtindrà la qualificació de "No Avaluable"quan l'absència sigui superior al 20% de les sessions programades.Els seminaris es treballaran a classe i s'avaluaran amb l'entrega de qüestions i problemes entregats el mateixdia del seminari. El pes de les pràctiques i dels seminaris a la nota final de l'assignatura és del 20%.Per participar a la recuperació, l'alumnat ha d'haver estar prèviament avaluat en un conjunt d'activitats el pesde les quals equivalgui a un mínim de dues terceres parts de la qualificació total de l'assignatura o mòdul. Pertant, l'alumnat obtindrà laqualificació de "No Avaluable" quan les activitats d'avaluació realitzades tinguin una ponderació inferior al 67% en la qualificació final.La nota mínima en cadascuna de les parts avaluables serà de 4. Per aprovar l'assignatura la nota ha de serigual o superior al 5.
"Las pruebas de evaluación se realizarán presencialmente, a menos que las restricciones impuestas por las autoridades sanitarias obliguen al cambio a la modalidad no presencial. En este caso, se adaptará su formato a las posibilidades que ofrecen las herramientas de trabajo en línea y no presencial de la UAB."
Título | Peso | Horas | ECTS | Resultados de aprendizaje |
---|---|---|---|---|
control | 40% | 0 | 0 | 2, 8, 10, 27, 12, 14, 15, 16, 17, 23, 26, 28, 29, 6, 7 |
intervenció en les classes de teoria tipus II | 40% | 0 | 0 | 1, 4, 2, 3, 5, 9, 8, 11, 10, 27, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 23, 24, 29, 6, 7, 30 |
pràctiques i seminaris | 20% | 0 | 0 | 1, 4, 2, 3, 5, 10, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 29, 6, 7 |
Bibliografía
Bibliografía general
Boyd, Robert i Silk, Joan B. (2001). Como evolucionaron los humanos. Ariel Ciencia.
Campillo, Domingo i Subirà, M. Eulàlia (2004). Antropología Física para arqueólogos. Ed. Ariel Prehistoria.
Carbonell, Eudald Coord. (2005). Homínidos las primeras ocupaciones de los continentes. Ariel.
Larsen, Clark Spencer (2010). A Companion to Biological Anthropology. Wiley-Blackwell.
Lozano Marina i Rodríguez Xose Pedro (2010). Dón venim? l'origen de l'Ed: Rafael Dalmau,Homo sapiens.col·lecció evoluciona núm 2.
Muehlenbein, Michael P. (2010). Human Evolutionary Biology. Cambridge University Press.
Turbón, Daniel (2006). La evolución humana. Ariel.
BIBLIOGRAFÍA ESPECÍFICA
La mayor parte de la asignatura se basará en bibliografía específica que se facilitará a lo largo del curs.