Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | FB | 1 | A |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OB | 2 | A |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OB | 2 | A |
Aquesta assignatura requereix un domini d'expressió oral i escrita de l'espanyol equiparable al que s'obté en finalitzar el batxillerat. Es considera, per tant, imprescindible una correcta expressió oral i escrita de l'idioma, i, per això, els errors d'ortografia i redacció comportaran el descompte de punts en l'avaluació. Òbviament, totes les activitats, pràctiques i treballs hauran de ser originals i no està permès el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. En cas de presentar material no original sense indicar la seva procedència, la qualificació serà automàticament un suspens (0).
"Metodologia de la llengua i la literatura espanyoles" forma part dels 30 crèdits de formació bàsica del primer curs del Grau de Llengua i Literatura Espanyoles. L'objectiu d'aquesta assignatura és que els alumnes adquireixin els fonaments metodològics necessaris per a l'estudi de la llengua espanyola i de la literatura hispànica. En finalitzar el curs, els estudiants han de poder realitzar un treball acadèmic sobre algun aspecte relacionat amb la llengua o la literatura hispànica amb el degut rigor científic. L'adquisició de les competències necessàries per assolir aquests objectius els permetrà aplicar els coneixements adquirits en aquesta assignatura a la resta de les matèries del grau que estan cursant, inclòs el treball final de grau (TFG).
1.Eines per a l'estudi de la llengua espanyola i de la literatura hispànica.
2. El treball acadèmic:
2.1. Estructura: introducció, marc teòric, marc empíric, conclusions, bibliografia i annexos.
2.2. La bibliografia: Tipologies.
2.2.1. La recerca bibliogràfica: cercadors, metacercadors i gestors de referències bibliogràfiques.
2.2.2. Sistemes de citació.
2.2.3. Lectura crítica: la ressenya.
2.3. El marc teòric: L'estat de la qüestió.
2.4. El marc empíric:
2.4.1. Metodologia: tipus i elecció del corpus.
2.4.2. Anàlisi de dades: resultats.
2.4.3. Discussió de dades.
2.5. Conclusions.
2.6. Introducció.
2.7. Annexos.
2.8. Revisió del treball acadèmic:
2.8.1. Repertori/s bibliogràfic/s.
2.8.2. Correcció textual i lingüística.
2.8.3. Presentació.
L'aprenentatge d'aquesta assignatura per part de l'alumne es distribueix de la manera següent:
·Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits pel professor, en què es combinarà l'explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
· Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades pel professor, dedicades a la correcció i comentari de problemes en els diferents nivells d'anàlisi lingüística.
· Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l'estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
· Activitats d'Avaluació (5%). L'avaluació de l'assignatura es durà a terme mitjançant presentacions de treballs i proves escrites.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases magistrales y sesiones de seminarios y prácticas dirigidas por el profesor | 49,5 | 1,98 | 7, 8, 12, 13, 21 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutorías programadas | 22,5 | 0,9 | 7, 8, 12, 13, 18, 21 |
Tipus: Autònomes | |||
Trabajo autónomo | 55 | 2,2 | 7, 8, 12, 13, 21 |
El curs consta d'una hora i mitja lectiva de classes teòriques i pràctiques durant tot l'any acadèmic. El contingut de totes les activitats realitzades serà objecte d'avaluació.
Els estudiants hauran de realitzar durant el curs les següents activitats d'avaluació:
Primer quadrimestre
- Projecte de treball que contingui els objectius, la hipòtesi i la metodologia que es pretén utilitzar, així com una aproximació bibliogràfica al tema objecte d'estudi (15%): treball en grup de dues persones.
- Estat de la qüestió del treball triat i bibliografia utilitzada, referenciada seguint un sistema de citació bibliogràfica (15%): treball en grup de dues persones.
- Prova teòrica (15%): activitat individual.
- Activitats i exercicis realitzats a classe (5%): activitats individuals i en grup de dues persones.
Segon quadrimestre
- Plantejament del marc empíric (10%): treball en grup de dues persones.
- Treball acadèmic: introducció, marc teòric, metodologia, resultats, conclusions i bibliografia (20%): treball en grup de dues persones.
- Prova teòrica (15%): activitat individual.
- Activitats i exercicis realitzats a classe (5%): activitats individuals i en grup de dues persones.
Per superar l'assignatura, s'hauran de realitzar totes les activitats i proves i lliurar-les en els terminis establerts, que s'anunciaran a principi de curs. L'alumne ha d'obtenir una nota final igual o superior a 5. Per calcular la nota final s'aplicaran els percentatges abans indicats. L'estudiant que únicament ha fet una de les activitats o proves programades es considerarà "No avaluat", de manera que notindrà dret a presentar-se a recuperació. L'elaboració de més d'una activitat o prova suposa, per tant, la voluntat de l'estudiant de ser avaluat en l'assignatura. En aquest cas l'alumne mai es considerarà "No presentat". Òbviament, totes les activitats, proves i treballs han de ser originals. No es permet la còpia total o parcial de materials ja publicats en qualsevol suport. En cas de presentar material no original sense indicar la seva procedència, la qualificació de l'activitat o treball serà automàticament de suspens (0) i es perdrà el dret a la recuperació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Recuperació
Els estudiants que hagin obtingut una nota mitjana entre el 3,5 i el 4,9 podran recuperar l'assignatura presentant-se de nou a una prova de contingut teòric, que es realitzarà a final de curs. Només podran optar a la recuperació els estudiants que hagin presentat totes les activitats pràctiques i que hagin realitzat les proves teòriques. Les activitats pràctiques no es poden recuperar.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Activitats pràctiques (projecte de treball i lliurament de diferents parts d'un treball acadèmic, primer semestre) | 35% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 |
Activitats pràctiques (projecte de treball i lliurament de diferents parts d'un treball acadèmic, segon semestre) | 35% | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 18, 19, 20, 21, 22 |
Proves teòriques | 30% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 20, 21 |
Els materials d'interès per aquesta assignatura es poden consultar en l'enllaç següent:
• http://blogs.uab.cat/bhfilologia/enllacos/filologia-espanyola/
Manuals i guies sobre el treball acadèmic
ECO, Umberto (2001): Cómo se hace una tesis. Barcelona: Editorial Gedisa.
GARCÍA, Susan Paun de (2004): Manual de investigación literaria: Cómo preparar informes, trabajos de investigación, tesis y tesinas, Madrid: Castalia.
GONZÁLEZ GARCÍA, Juana María; LEÓN MEJÍA, Ana; PEÑALBA SOTORRÍO, Mercedes (2016): Cómo escribir y publicar un artículo científico. Madrid: Editorial Síntesis.
REGUEIRO RODRÍGUEZ, M. L. y SÁEZ RIVERA, D. (2013): El español académico. Guía práctica para la elaboración de textos académicos, Madrid: Arco/Libros.
TORTOSA, Virgilio (2014): Metodología de la investigación científica: guía para la elaboración del trabajo académico humanístico, San Vicente del Raspeig: Publicaciones de la Universidad de Alicante.
VELANDO CASANOVA, M. (2010): ¿Cómo escribir correctamente un trabajo académico en lengua española?, Castelló de la Plana, Publicaciones de la Universitat Jaume I.
Manuals sobre investigació lingüística
ALCARAZ BARÓ, E. (1990): Tres paradigmas de lainvestigación lingüística, Alcoy: Editorial Marfil.
MORALES LÓPEZ, H.(1994): Métodos de investigación lingüística, Salamanca: Ediciones del colegio de España.
REGUERA, A. (2008): Metodología de la investigación lingüística, Córdoba: Editorial Brujas.
Diccionaris
AGENCIA EFE (2000): Diccionario de español urgente, Madrid: SM.
ALVAR EZQUERRA, M. (2003): Nuevo diccionario de voces de uso actual, Madrid: Arco/Libros.
BLECUA, J. M. (dir.) (1999): Diccionario general de sinónimos y antónimos, Barcelona: Vox.
CASARES (1959): J. Casares, Diccionario ideológico de la lengua española, 2ª ed. Barcelona: Gustavo Gili, 1987.
CLAVE (2002): CLAVE. Diccionario del uso del español actual, 5ª ed., dir. C. Maldonado González, Madrid: SM, con ed. en CD-Rom. Versión electrónica disponible en http://clave.librosvivos.net/
DEA (1999): M. Seco, O. Andrés y G. Ramos, Diccionario del español actual, Madrid: Aguilar.
DPD (2005): Real Academia Española, Diccionario panhispánico de dudas. Madrid: Santillana, http://www.rae.es.
DRAE (2001): Real Academia Española, Diccionario de la lengua española, 22ª edición.Madrid: Espasa-Calpe. Ed. en CD-Rom de la 22ª ed., Madrid, Espasa-Calpe, 2003. Versión electrónica, actualizada con las modificaciones aprobadas por la RAE hasta el 24/06/2004, disponible en http://www.rae.es.
DSal (1996): Diccionario SALAMANCA de la lengua española, dir. J. Gutiérrez, red. M. Bargalló et al., Madrid: Santillana / Universidad de Salamanca.
MOLINER (1998): M. Moliner, Diccionario de uso del español, 2ª ed., Madrid: Gredos, 2 vols. Ed. en CD-Rom, Madrid: Gredos, 1996; 2ª ed., 2001.
REDES (2004): REDES. Diccionario combinatorio del español contemporáneo, dir. I. Bosque, Madrid: SM.
RODRÍGUEZ GONZÁLEZ, F., y A. LILLO BUADES (1997): Nuevo diccionario de anglicismos, Madrid: Gredos.
SECO, M., O. ANDRÉS y G. RAMOS (2004): Diccionario fraseológico documentado del español actual: locuciones y modismos españoles, Madrid: Aguilar.
Gramàtiques
ALARCOS, E. - REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (1994): Gramática de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe.
ALCINA, J., y J. M. BLECUA (1975): Gramática española, Barcelona: Ariel.
BOSQUE, I., y V. DEMONTE (1999): Gramática descriptiva de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe.
GÓMEZ TORREGO, L. (1997): Gramática didáctica del español,Madrid: SM.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (1931): Gramática de la lengua española: Madrid: Espasa-Calpe.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (1973): Esbozo de una nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe; 22ª reimpr., 2005.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2009-2011): Nueva gramática de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe, 3 vols. y DVD.
SECO, M. (1972): Gramática esencial del español. Introducción al estudio de la lengua, Madrid: Espasa-Calpe; 2ª ed. rev. y aum., 1989.
Ortografies
GÓMEZ TORREGO, L. (2000): Ortografía de uso del español actual, Madrid: SM.
REAL ACADEMIA ESPAÑOLA (2010): Ortografía de la lengua española, Madrid: Espasa-Calpe.
Manuals d'estil
ABC (2001): Ana Mª Vigara, Libro de estilo de ABC, 2ª ed., Barcelona: Ariel.
AGENCIA EFE (2004): Manual de español urgente, Madrid: Cátedra.
EL MUNDO (1996): Víctor de la Serna, coord., Libro de estilo de «El Mundo», Madrid: Ediciones Temas de Hoy.
EL PAÍS (2004): Libro de estilo, 19ª ed., Madrid: Ediciones El País, disponible en http://estudiantes.elpais.es/libroestilo/indice_estilos.htm.
EL PERIÓDICO (2003): Libro de estilo de «El Periódico», Barcelona: Ediciones B.
LA VANGUARDIA (2004): Libro de redacción, 2ª ed., Barcelona: La Vanguardia.
Martínez de Sousa, J. (2000): Manual de estilo de la lengua española, 2ª ed., Gijón: Ediciones Trea, 2001.
SARMIENTO, R. (1997): Manual de corrección gramatical y de estilo. Español normativo, nivel superior, Madrid: Sociedad General Española de Librería.
SOL, R. (1992): Manual práctico de estilo, Barcelona: Ediciones Urano.
Manuales de escritura
BUSTOS GISBERT, J. M. (1996): La construcción de textos en español, Salamanca: Universidad de Salamanca.
CASSANY, D. (1995): La cocina de la escritura, Anagrama, Colección Argumentos, 162 [versión castellana, del autor, de La cuina de la escriptura, Barcelona: Empúries, 1993].
CASSANY, D. (2007): Afilar el lapicero. Guía de redacción para profesionales, Madrid: Anagrama.
Montolío, E. (coord.) (2000): Manual práctico de escritura académica, Barcelona: Ariel. 3 vols.
NÚÑEZ LADEVÉZE, L. (1993): Teoría y práctica de la construcción del texto, Barcelona: Ariel.
REYES, G. (1998): Cómoescribir bien en español, Madrid:Arco/Libros.
WALKER, M. (2000): Cómoescribir trabajos de investigación, Barcelona: Gedisa, trad. de José A. Álvarez.