Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500248 Llengua i Literatura Espanyoles | OB | 3 | 2 |
2501801 Estudis de Català i Espanyol | OB | 3 | 2 |
2501910 Estudis d'Anglès i Espanyol | OB | 3 | 2 |
Atès que l'alumne/a ha demostrat, mitjançant l'obtenció dels crèdits corresponents a les assignatures de formació bàsica i les obligatòries, haver adquirit les competències bàsiques, haurà de ser capaç d'expressar-se amb correcció oralment i per escrit. Per aquest motiu, els errors ortogràfics i d'expressió que pugui cometre comportaran un descens de la puntuació en la qualificació final.
Les activitats, pràctiques i treballs presentats en l'assignatura hauran de ser originals i no s'admetrà, sota cap circumstància, el plagi total o parcial de materials aliens publicats en qualsevol suport. La presentació de material no original sense indicar adequadament el seu origen suposarà, automàticament, la qualificació de suspens (0).
Es considera que l'alumne/a coneix les normes generals de presentació d'un treball acadèmic. No obstant, podrà aplicar les normes específiques que pugui indicar-li el/la professor/a de l'assignatura.
L'assignatura “Comentario lingüístico de textos literarios” s'integra en el conjunt de la matèria Comentario de textos, que forma part dels 108 crèdits de formació obligatòria del Grau en Llengua i Literatura Espanyoles, i que l'alumne/a cursa juntament amb altres assignatures de llengua i de literatura espanyoles.
Entre els objectius formatius bàsics es pretén que l'alumne/a adquireixi un domini de les tècniques i dels mètodes del comentari lingüístic i que sigui capaç d'analitzar un text literari tant des del punt de vista sincrònic com diacrònic. D'altra banda, l'alumne/a exercitarà les competències específiques adquirides en la realització de discursos relacionats amb l'àmbit de la literatura espanyola, valent-se dels mètodes, dels conceptes i de les teories literàries adquirides.
1. Problemes de delimitació de la llengua literària. Principals aproximacions teòriques. La importància de la forma del llenguatge. La retòrica i la llengua literària.
2. La llengua literària: oralitat i escriptura. La literatura oral. La literatura escrita: característiques del text literari escrit. L’estructura del llibre.
3. L’estructura textual. La Retòrica. Retòrica i Literatura. L’organització del text. Macroestructura i microestructura. L’epístola. El sermó. La construcció d’una veu pròpia: dones i escriptura en els Segles d’Or.
4. Els recursos lingüístics de la llengua literària (1): Fonètica i Fonologia. Funció del so en l’obra literària. Delimitació entre prosa i vers. La prosa mètrica. Els problemes teòrics i històrics de la rima.
5. Els recursos lingüístics de la llengua literària (2): Lèxic i Morfologia. La formació de les paraules. Arcaismes i neologismes. La caracterització: l’expansió de substantius i verbs. L’adjectiu: tipus i distribució.
6. Els recursos lingüístics de la llengua literària (3): La sintaxi. Sintaxi i estil. L’estructura de la frase en funció del caràcter del text.
7. Els recursos lingüístics de la llengua literària (4): La pragmàtica. Dictum i modalitat. Las marques formals de la modalitat. Els actes de parla. L’estructura informativa de l’oració. Les nocions de tema i rema. La focalització. Formes sintàctiques de relleu.
*En el contingut de l’assignatura es tenen en compte els aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
L’aprenentatge d’aquesta assignatura per part de l’alumne/a es distribueix de la manera següent:
• Activitats dirigides (35%). Aquestes activitats es divideixen en classes magistrals i en pràctiques i seminaris dirigits per la professora, en aquestes sessions es combinarà l’explicació teòrica amb la discussió de tot tipus de textos.
• Activitats supervisades (10%). Es tracta de tutories programades per la professora dedicades a la correcció i al comentari de problemes en els diferents nivell d’anàlisi lingüístic.
• Activitats autònomes (50%). Aquestes activitats inclouen tant el temps dedicat a l’estudi personal com a la realització de ressenyes, treballs i comentaris analítics, així com a la preparació de presentacions orals.
• Activitats d’avaluació (5%). L’avaluació de l’assignatura es durà a terme mitjançant proves escrites.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòrico-pràctiques | 50 | 2 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 14 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 21 | 0,84 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 14 |
Tipus: Autònomes | |||
Preparació de proves i treballs | 71,5 | 2,86 | 2, 3, 5, 6, 7, 8, 10, 14 |
Els/les alumnes seran avaluats/des mitjançant la participació oral a l’aula (10%), un comentari realitzat a l’aula (40%) i un treball final (50%). En el procés d’avaluació es prendrà en consideració:
• El domini de l’expressió escrita (els errors ortogràfics i els errors normatius, si n’hi hagués, pesaran negativament en la qualificació).
• La participació dels/de les estudiants a classe.
Totes les activitats d’avaluació són obligatòries i es realitzaran en les dates acordades a l’inici de curs (se senyalaran les dates al Campus Virtual de l’assignatura durant les primeres setmanes de curs). No realitzar alguna de les activitats avaluables comportarà la qualificació final de NO AVALUABLE.
Recuperació: La prova pràctica i el treball escrit són recuperables (en la data establerta per a la recuperació) si s’obté una nota mitjana no inferior a 3,5 punts.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació oral a l'aula | 10% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15 |
Prova pràctica (Comentari lingïístic a l'aula) | 40% | 1,5 | 0,06 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15 |
Treball escrit | 50% | 4,5 | 0,18 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Bibliografia essencial:
Clavería, Gloria y Dolors Poch, coords. (2010), Al otro lado del espejo. Comentario lingüístico de textos literarios, Barcelona, Ariel.
Bibliografia general:
Jakobson, Roman (1975 [1960]): “Lingüística y Poética”, en Ensayos de lingüística general, Barcelona, Seix y Barral, pp. 347-396.
López Grigera, Luisa (1994): La retórica en la España del Siglo de Oro: teoría y práctica, Salamanca, Universidad de Salamanca.
Mortara Garavelli, Bice (1992): Manual de retórica, Barcelona, Cátedra.
Pozuelo, José María (1988): Teoría del lenguaje literario, Madrid, Cátedra (numerosas ediciones posteriores).
Segre, Cesare (1985): Principios de análisis del texto literario, Barcelona, Crítica (traducción de 1985).
Vega Ramos, María José (1992): El secreto artificio: maronolatría y tradición pontaniana en la poética del Renacimiento, Madrid, CSIC.