Logo UAB
2020/2021

Organització d'empreses

Codi: 100521 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OB 2 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Andreu Turró Sol
Correu electrònic:
Andreu.Turro@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Gustau Folch Elosua
Andreu Turró Sol

Prerequisits

Es recomana haver superat les assignatures Economia de l’Empresa i Introducció a l’Economia.

Objectius

L'objectiu de l'assignatura és impartir i practicar els coneixements i les tècniques relatives a la teoria i disseny de l’organització, un camp que tracta de descriure, explicar i orientar el funcionament de les organitzacions.

 

Competències

  • Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Fer anàlisis i diagnòstics, donar suport i prendre decisions en matèria d'estructura organitzativa, organització del treball, estudi de mètodes i estudis de temps de treball.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  • Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  • Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  • Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  • Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar els instruments administratius i organitzatius.
  2. Assimilar els valors ètics i les normes morals en la presa de decisions.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  5. Demostrar que es coneixen les formes organitzatives, l'organització i els mètodes de treball.
  6. Dissenyar noves formes organitzatives.
  7. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  8. Mantenir una orientació i una execució que reflecteixin l'esforç per fer les tasques amb eficiència i qualitat.
  9. Organitzar i gestionar la planificació del temps.
  10. Planificar i utilitzar els indicadors actuals per a la gestió dels recursos humans.
  11. Reconèixer i orientar les necessitats de les persones de l'entorn laboral propi.
  12. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  13. Ser capaç de liderar un conjunt de persones, utilitzant els mètodes més apropiats per guiar individus o grups en la consecució d'un objectiu.
  14. Ser capaç de percebre l'impacte i les implicacions de decisions i activitats en altres parts de l'empresa.
  15. Tenir capacitat d'iniciativa, creativitat i esperit emprenedor.
  16. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  17. Treballar de manera autònoma.
  18. Treballar en equip.

Continguts

1. L'estudi de les organitzacions

1.1.   Concepte d'organització

1.2.   Evolució del pensament organitzatiu

1.3.   Principals enfocaments teòrics

2. El disseny organitzatiu

2.1.   Diferenciació i integració d’activitats

2.2.   Dimensions de l’estructura organitzativa

2.3.   Factors condicionants de l'estructura

3. Formes organitzatives

3.1.   Classes d’estructures organitzatives

3.2.   Configuracions organitzatives

3.3.   Noves formes organitzatives

4. El disseny del treball

4.1.   Dimensions del lloc de treball

4.2.   Tècniques de (re)disseny del treball

4.3.   Mètodes i temps de treball

Metodologia

La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

 

Per tal d'assolir els objectius de l’assignatura, s’utilitzaran les següents metodologies docents:

1. Classes magistrals: En aquestes sessions els professors desenvoluparan els principals conceptes i nocions fonamentals de l’assignatura. Per facilitar el seu aprenentatge es posaran exemples d’empreses i s’efectuaran les aplicacions pràctiques necessàries.

2. Estudi de casos i activitats de suport: S’utilitzarà la metodologia del cas per conèixer millor els diferents conceptes teòrics.També es proposarà la lectura d’articles de premsa i/o de revistes especialitzades relacionats amb els conceptes que es treballen a l’assignatura, així com també l'assistència a conferències i xerrades.

3. Tutories presencials: L’estudiant disposarà d’unes hores on els professors de l’assignatura podran ajudar-lo/la a resoldre els dubtes que se li presentin en l’estudi de la matèria i en la resolució de problemes.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de teoria 22,5 0,9 1, 2, 5, 6, 7, 10, 14
Tipus: Supervisades      
Seminari, tutories i seguiment 22,5 0,9 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 13, 14, 15, 17, 18
Tipus: Autònomes      
Treball extern de l'alumnat 100 4 1, 2, 5, 6, 7, 9, 10, 14, 17

Avaluació

 

La nota final del curs estarà formada per la mitjana ponderada de tres notes:

1. Seguiment del curs. El correcte seguiment del curs exigeix l'assistència a classe i la realització dels exercicis i activitats programades per cadascun dels temes. Al llarg del curs es tindran en compte toets les pràctiques que resultaran en una nota que pesarà el 25% de la nota final del curs. 

2. Prova parcial. Cap a la meitat del curs es realitzarà una prova. La nota d'aquest examen representarà el 25% de la nota final del curs.

3. Examen final (veure calendari d¡exàmens de la Facultat). S'avaluarà a l'alumne en base als continguts de l'assignatura. La nota de l'examen representarà el 50% de la nota final del curs. Per tal de superar l'assignatura és necessari treure en aquest examen una nota igual o superior a 4.

Es considerarà un alumne com a no avaluable en el cas que no participi en cap de les activitats d'avaluació.

Al final del curs cada professor publicarà les notes i el dia, hora i lloc de revisió de l'examen. En el cas d'una nota inferior a 3, l'estudiant haurà de tornar a fer l'assignatura en el següent curs. Hi haurà una re-avaluació per a aquells estudiants que hagin obtingut una nota igual o superior a 3 i inferior a 5. Els professors de l'assignatura decidiran la modalitat d'aquesta re-avaluació. En cas de superar la re-avaluació, la nota final serà d'un 5.

Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Examen final 50% 2 0,08 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 14, 17
Prova parcial 25% 1 0,04 1, 5, 6, 7, 10
Pràctiques 25% 2 0,08 1, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18

Bibliografia

Obligatòria:

BUENO, E. (2007): Organización de empresas: estructura, procesos y modelos. Pirámide, Madrid.

JONES, G. (2013): Teoría organizacional. Diseño y cambio en las organizaciones. Pearson, México.

 

Recomenada:

AGUIRRE de MENA, J. M.; RODRÍGUEZ, Mª. M.; TOUS, D. (2002): Organización y métodos de trabajo, Ed. Pirámide, Madrid

FERNÁNDEZ GUERRERO, R. (1998): Organización y métodos de trabajo. Civitas, Madrid.

FUENTE, J. M.; GARCÍA-TENORIO, J.; GUERRAS, L.A.; HERNANGÓMEZ, J. (2002): Diseño organizativo de la empresa. Civitas, Madrid.

GALÁN, J.I. (2014): Diseño organizativo. Paraninfo, Madrid.

HODGE, B.J., ANTHONY, W.P., GALES, L.M. (2005): Teoría de la organización Un enfoque estratégico. Prentice-Hall., Madrid. 6ª edició.

MINTZBERG, H. (1984): La estructuración de las organizaciones. Ariel, Barcelona.

RIALP, A. (2003): Fundamentos teóricos de la organización de empresas: un enfoque interdisciplinar. Pirámide, Madrid.

ROBBINS, S.P. (2013): Comportamiento organizacional. Pearson Educación, México.