Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500258 Relacions Laborals | FB | 1 | 1 |
No hi ha cap requisit previ.
L'assignatura proporciona els instruments bàsics de l'anàlisi econòmica que han de permetre analitzar i entendre la realitat social d'un país. Dins aquest marc, les i els alumnes han de ser capaços d'utilitzar els conceptes fonamentals i eines gràfiques de l'anàlisi econòmica per comprendre els principals fets que caracteritzen l'economia d'un país. En particular, es farà referència a aquells conceptes que son imprescindibles per seguir les assignatures de segon: Economia del treball i Polítiques sociolaborals.
Els objectius formatius de l'assignatura es poden sintetitzar en els següents punts:
1. Tenir els coneixements teòrics bàsics de microeconomia i macroeconomia
2. Conèixer les institucions econòmiques fonamentals
3. Poder fer una anàlisi raonada i crítica de la realitat econòmica actual
4. Demostrar l'adquisició dels coneixements a través de l'expressió escrita i oral, tan de manera individual com en grup
El contingut de l'assignatura considerarà explícitament aspectes relacionats amb la perspectiva de gènere.
Tema 1. L'economia: qüestions bàsiques.
Característiques de l'anàlisi econòmica. Mercat i Estat: les economies mixtes. El fluxe circular de la renda. Conceptes fonamentals: funció de producció, frontera de possibilitats de producció; el cost d'oportunitat. El creixement econòmic. L'intercanvi i guanys de l'intercanvi; avantatge absolut i avantatge comparatiu.
Tema 2. Els mercats: oferta i demanda.
Tipus de mercats. Demanda i oferta individuals i col·lectives en mercats competitius. Equilibri del mercat competitiu. Desplaçaments de la demanda i de l'oferta. Canvis d'equilibri. Elasticitat de l’oferta i de la demanda. Conseqüències.
Tema 3. Mercat, eficiència i benestar.
Mercat i benestar: Excedent del consumidor i excedent del productor. Eficiència del mercat competitiu. Intervencions: efectes de preus mínims, preus màxims, impostos indirectes.
Tema 4. L'oferta: L'empresa i els costos.
Tecnologia i funció de producció; productivitat mitjana i marginal. Cost comptable i cost econòmic. Funció de costos de l'empresa: costos totals, mitjans i marginals; costos variables i costos fixos; costos a curt i a llarg termini. Variacions dels costos.
Tema 5. Els mercats perfectament competitius.
Definició de competència perfecta. Els beneficis. Decisions de producció i contractació: la maximització de beneficis i la corba d'oferta de l'empresa en un mercat competitiu. Variacions dels costos i dels beneficis. Tancament de l'empresa.
Tema 6: Mercats no competitius, fallades del mercat i polítiques públiques.
La competència imperfecta: monopoli, oligopoli i cartels. Efectes del monopoli sobre el benestar: la pèrduad'eficiència. Les polítiques públiques sobre monopolis i oligopolis.
Tema 7. Més fallades del mercat i intervenció pública
Externalitats negatives i externalitats positives. Contaminació; canvi climàtic. Polítiques públiques: impostos i permisos d'emissions. Béns públics.
Tema 8. Equitat, desigualtat i pobresa. Redistribució de la renda.
La renda personal. El mercat de treball: demanda, oferta i salaris. Gènere, discriminació, educació. Mesura de la desigualtat de distribució de la renda; la corba de Lorenz. Pobresa absoluta i pobresa relativa: definició i mesura. El sistema impositiu. Mecanismes de Redistribució: impost sobre la renda; impost de successions, despesa pública.
Tema 9. Els agregats econòmics.
El PIB: valor afegit, renda nacional, despesa agregada. Components del PIB. PIB real i PIB nominal. Els índex de preus i la mesura del cost de la vida. L'atur: tipus i mesura. La inflació: definició i mesura. Dèficit i Deute Públic. El diner.
Tema 10. Els cicles econòmics i l'economia a llarg termini.
Creixement a llarg termini. Cicles econòmics. Demanda agregada i oferta agregada. El curt termini: Política fiscal i política monetària.
Nota prèvia: Atesa la situació sanitària, la docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d’aula seran presencials.
Oportunament el professorat comunicarà el cronograma mitjançant el Campus Virtual.
El procés d’aprenentatge es basa en les següents activitats:
Sessions magistrals: en aquestes sessions el professor exposa a l'alumnat els conceptes i gràfiques analítiques fonamentals corresponents a cadascun dels temes de la matèria. Es combinen amb preguntes de discussió. L'assistència a aquestes sessions és essencial per comprendre el conceptes i instruments.
Sessions pràctiques: aquestes sessions inclouen un conjunt d'activitats que realitzen conjuntament l'alumnat i el professorat entre les que destaquen la resolució de problemes pràctics, estudi de casos i debats sobre l'actualitat econòmica a partir de reculls de premsa o documents publicats per organitzacions diverses. Inclou la presentació a classe per part de l'alumnat de resolució de problemes.
Activitats d'avaluació: Es realitzaran un conjunt de 4 (quatre) activitats avaluables, de les que dues seran un examen escrit, a la meitat i a la fi del semestre.
Activitats recomanades: El professorat pot recomanar l'assistència a conferències, debats, i seminaris com a complement de l'assignatura.
Activitats autònomes: L'alumne ha de complementar i reforçar les activitats dirigides amb l'estudi individual dels materials proporcionats (manuals, lectures, apunts) i la realització d'exercicis pràctics.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluacions | 5 | 0,2 | 1, 2, 5, 6, 8 |
Classes magistrals | 22,5 | 0,9 | 2, 3, 4, 7 |
Resolució de problemes, discusió de casos | 22,5 | 0,9 | 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual del manual i materials de classe, resolució de problemes, consulta de webs | 100 | 4 | 1, 2, 3, 5, 6, 8 |
L'avaluació serà continuada al llarg del curs i te l l'objectiu formatiu que alumnat i professorat pugui conèixer el grau d'assoliment de les competències per tal d'orientar el procés formatiu. Es basarà en diferents tipus d'activitats dissenyades a tal efecte, i que consistiran en
a) exercicis de pràctiques: 30% (dues proves avaluables com a mínim)
b) examen parcial: 35%
c) examen final semestre: 35%
El professorat indicarà, a l'inici del curs, les dates de les proves i activitats d'avaluació.
Per aprovar l'assignatura es requereix una nota mitjana ponderada igual o superior a 5 i que la nota de cadascuna de les proves escrites sigui igual o superior a 3.5.
Reavaluació: A l'examen de recuperació només es podran presentar els alumnes que hagin obtingut una nota ponderada de les proves d'avaluació contínua igual o superior a 3 i inferior a 5 (sobre 10). L'examen de recuperació es farà en la data que fixi la Facultat. En cas de superar l'examen de recuperació, l'estudiant serà qualificat amb un 5 com a nota final de l'assignatura, i en cas contrari mantindrà la nota ponderada resultat de l'avaluació contínua (superior o igual a 3 i inferior a 5).
Els no-presentats: Els estudiants que iniciïn el procés d'avaluació continuada tindran una nota final d'aprovat o suspès de l'assignatura, en cap cas de no presentat. L'excepció és que només s'hagi presentat a un dels exercicis escrits, en aquest cas, la nota és 'no avaluable'.
Conductes fraudulentes: Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'assignatura i perdrà el dret a la re-avaluació. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de laseva pràctica obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis i resolució de casos pràctics | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 |
Prova escrita final del curs | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 8 |
Proves escrites a realitzar en les dates especificades | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 6, 8 |
Bibliografia Obligatòria
Krugman, Paul, Robin Wells i Kathryn Graddy (2013): Fonaments d'Economia, Editorial Reverté.
(també en castellà)
Bibliografia Recomanada
Acemoglu, Daron; David Laibson i John A. List, "Economia", Antoni Bosch ed., 2017.
Mankiw, Gregory N.": Principios de economia, 6ª ed. o més recents, Ediciones Paraninfo, 2012.
Projecte CORE, La Economía, e-libro abierto (gratuit, en castellà): https://www.core-econ.org/project/la-economia/
Premis Nobel d'Economia
2009: Elinor Omstrom: https://es.wikipedia.org/wiki/Elinor_Ostrom
2019: Esther Duflo: https://en.wikipedia.org/wiki/Esther_Duflo
Altres dones científiques premis Nobel: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_female_Nobel_laureates