Logo UAB
2020/2021

Règim Jurídic de les Relacions Laborals a les Administracions Públiques

Codi: 100507 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OT 4 0
2500786 Dret OT 4 0
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
María José Feijóo Rey
Correu electrònic:
MariaJose.Feijoo@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura es recomana haver superat prèviament les assignatures de Dret del Treball, atès que  ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals individuals i col·lectives sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a l'assignatura.

Objectius

L’objectiu d’aquesta assignatura és el coneixement del règim jurídic de les relacions laborals a les Administracions Públiques.

Competències

    Relacions Laborals
  • Analitzar adequadament les situacions específiques de conciliació de la vida familiar i laboral, i aplicar la normativa corresponent.
  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Identificar els fonaments de les principals àrees de relació jurídica i d'organització en el camp del treball humà.
  • Identificar, analitzar i resoldre els problemes i les situacions complexes des d'una perspectiva interdisciplinària (econòmica, històrica, jurídica, psicològica, sociològica).
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  3. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de la gestió jurídica de la diversitat en l'empresa.
  4. Conèixer els fonaments de les àrees jurídiques de les relacions laborals en el supòsit específic de les administracions públiques.
  5. Conèixer els mecanismes aplicables en cada situació.
  6. Demostrar eficàcia en un entorn canviant, a l'hora d'enfrontar-se a noves tasques, responsabilitats o persones.
  7. Entendre les situacions específiques en els convenis col·lectius.
  8. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  9. Recopilar bones pràctiques empresarials en la matèria.
  10. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  11. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  12. Treballar de manera autònoma.
  13. Treballar en equip.

Continguts

UD 1.

L’OCUPACIÓ PÚBLICA: MARC CONSTITUCIONAL I LEGAL

1.1. Funció pública versus ocupació pública.

1.2. Marc constitucional.

1.3. Normativa estatal.

UD 2.

ELS INSTRUMENTS DE GESTIÓ DELS RECURSOS HUMANS.

2.1. Els registres de personal.

2.2. Les plantilles de personal.

2.3. Les relacions de llocs de treball.

2.4. L’oferta pública d’ocupació.

2.5. Els plans d’ordenació dels recursos humans.

UD 3.

EL PERSONAL AL SERVEI DE LES ADMINISTRACIONS PÚBLIQUES

3.1. Sistemes de selecció de personal.

3.2. Sistemes de provisió de llocs de treball.

3.3. Tipus de personal.

3.3.1. Funcionariat públic.

3.3.2. Contractació laboral.

3.3.3. Directiu públic professional.

3.4. Impacte de gènere a l'ocupació pública.

UD 4.

EL RÈGIM JURÍDIC DEL FUNCIONARIAT PÚBLIC (I)

4.1. Les situacions administratives.

4.2. El règim retributiu.

4.3. Els drets i deures. El codi de conducta.

4.4. La mobilitat funcional i geogràfica.

4.5. El règim disciplinari.

4.6. El règim d’incompatibilitats.

UD 5.

EL RÈGIM JURÍDIC DEL FUNCIONARIAT PÚBLIC (II)

5.1. Els drets col·lectius dels funcionaris públics: marc constitucional i legal.

5.2. La llibertat de sindicació.

5.3. La negociació col·lectiva.

5.4. El dret de vaga.

 

 

Metodologia

La docència de l'assignatura serà mixta: les classes magistrals seràn virtuals i els seminaris-pràctiques seràn presencials. Tanmateix, la metodologia docent i avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

El procés d’aprenentatge dels/les alumnes en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser de caire teòric o pràctic.

1.1. Classes teòriques

Consisteixen en l’exposició per part del professorat de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable. Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que l'alumnat disposi durant les classes teòriques d’una recopilació de normativa laboral i d'Ocupació Pública degudament actualitzades.

2.1. Classes pràctiques

Es dediquen a l’execució de 2 d’activitats pràctiques, cadascuna de les quals inclou un treball previ fora de l’aula (d’un volum aproximat de 10 hores) i un treball presencial a l’aula (dues sessions d’1,5 hores)..

Les activitats pràcticas suposaràn la realització d’un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de fonts bibliogràfiques La segona sessió presencial a l’aula inclourà una activitat d’avaluació. En alguns casos l’objectiu de les activitats pràctiques serà aprofundir sobre aspectes analitzats en el marc de les classes teòriques i en d’altres tractar qüestions noves, que no s’hauran abordat abans en aquell context.

En la part corresponent al treball previ, les activitats pràctiques es podran executar en grup o individualment. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran individualment, en tots els casos.

El plantejament de les activitats pràctiques es durà a terme a partir dels supòsits pràctics que es presentaran a classe per part del professor.

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l’aula, a partir de les indicacions donades pel professorat, i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d’aquest.

Com ja s’ha posat de manifest, el treball previ que impliquen les activitats pràctiques genera una seguit de tasques de format diversque s’ha d’executar fora de l’aula i posteriorment són objecte de supervisió i verificació a través del treball d’aula proposat en el marc de la mateixa activitat.

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l'alumnat organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 18 0,72 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 10, 11, 12, 13
Classes teòriques 27 1,08 3, 4, 5, 7, 9
Elaboració de documents jurídics 10 0,4 3, 4, 5, 7, 8, 10, 11
Elaboració de resums i esquemes 17 0,68 1, 3, 4, 5, 7, 8, 11, 12
Recerca i anàlisi de documentació jurídica (bibliografia, jurisprudència, convenis col•lectius, resolucions administratives, etc) 15 0,6 1, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 12
Resolució de casos pràctics 15 0,6 1, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi 42 1,68 3, 4, 5, 7

Avaluació

SISTEMA D'AVALUACIÓ DE L'ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS

1. SISTEMES D'AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ ORDINARIS: combina l'avaluació continuada de les activitats pràctiques i la resolució d'un examen final teòric.

1.1 Avaluació continuada de les classes pràctiques.

Requereix lliurar la documentació que en cada cas es requereixi i resoldre a l'aula les dues activitats avaluables proposades. Es superarà l’avaluació continuada quan s’hagi obtingut una nota mínima de 1.5 punts entre les dues qualificacions de les pràctiques avaluables, sempre que cadascuna tingui una nota mínima de 0.75 punts. Valor: 3 punts.

1.2. Prova de coneixements bàsics teòrico-pràctics.

Consisteix en la realització d'una prova en format vertader/fals. Valor: 2 punts

1.3 Examen final teòric ordinari.

Consistirà en la resolució de 5 preguntes en format test de múltiple resposta, totes elles relacionades amb les matèries contingudes al programa de l’assignatura. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 1 punt. Valor: 5 punts.

Tant a 1.2 com a 1.3, la resposta errònea resta el mateix que la correcta i no respondre suposa restar la meitat de la correcta.

Per a superar aquest sistema ordinari d'avaluació cal assolir en cadascuna de les tres tipologies el 50 % del valor assignat.

2. REAVALUACIÓ:

L'examen de reavaluació constarà de dues parts:

2.1 Una part teòrica que consistirà en la resolució de 5 preguntes en format múltiple resposta, totes elles relacionades amb les matèries contingudes al programa de l’assignatura. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 1 punt. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.

2.2 Una part pràctica que consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d’un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d’examen. Per a la resolució d'aquesta part només es podrà disposar, com a material de suport, d'un recopilació de normativa laboral i d'ocupació pública, calculadora i calendari. VALOR 3 punts . Un test de continguts bàsics teòrico-pràctics, en format vertader-fals. VALOR 2 PUNTS.

2.3 La qualificació final de l'examen s'obtindrà fent la mitjana de la puntuació obtinguda en les dues parts. L'assignatura s'aprovarà quan s'hagin superat independentment, amb una nota mínima del 50%, cadascuna de les dues parts de l'examen.

3. DATES DELS EXÀMENS

Seran les que determini la Facultat de Dret.

4. CONVOCATÒRIES

El nombre de convocatòries està establert en la normativa de permanència.

Tant en els exàmens finals ordinaris com en els exàmens reavaluació, presentar-se i suspendre o retirar-se després d'haver estat comunicades les preguntes, implica esgotar la convocatòria.

5.- CONDUCTES FRAUDULENTES

L'alumne que copii o intenti copiar a un examen tindrà un "0" a l'assignatura i perdrà el dret a la reavaluació. Un alumne que presenti una pràctica en la que hi hagi indicis de plagi o que no pugui justificar els arguments de la seva pràctica obtindrà un "0" i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta l'alumne suspendrà l'assignatura (0) i perdrà el dret a la recuperació.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'avaluació realitzades en el marc de les activitats pràctiques 50 4,5 0,18 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
Examen final 50 1,5 0,06 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11, 12

Bibliografia

RECOMANADA

PALOMAR OLMEDA, Alberto, Derecho de la Función Pública. Régimen jurídico de los funcionarios públicos, Dykinson, darrera edició.

PALOMAR OLMEDA, Alberto, El nuevo estatuto del empleado público, Thomson-Aranzadi, Cizur Menor, darrera edició.

SÁNCHEZ MORÓN, Miguel, Derecho de la Función Pública, Tecnos. Madrid, darrera edició.