Logo UAB
2020/2021

Dret del treball II

Codi: 100499 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OB 2 1
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Josep Maria Fuste Miquela
Correu electrònic:
JosepMaria.Fuste@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Docència i part dels materials docents elaborats pel professorat

Prerequisits

No hi ha prerequisits. Tanmateix, per assolir les competències i els resultats d'aprenentatge és fonamental haver consolidat prèviament les corresponents a l'assignatura de primer curs, segon semestre, "Dret del Treball I"

Objectius

Es proposa com a objectiu bàsic consolidar el coneixement i adquirir la capacitat d'aplicació dels instruments reguladors del règim jurídic de la Relació Individual de Treball (primera part). Inclou diversos continguts formatius, d'entre els quals destaquen:

  • Classes i tipus de contractes de treball
  • Classificació profesional, drets i deures de les parts
  • Igualtat i drets fonamentals en la relació de treball
  • Règim jurídic del temps de treball i dels drets de conciliació vinculats
  • Règim jurídic del salari

L'assoliment dels resultats d'aprenentatge és bàsic perquè l'alumnat pugui superar, al llarg del segon semestre, l'assignatura Dret del Treball III

Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Assessorar i gestionar en matèria d'ocupació i de contractació laboral.
  • Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Reconèixer les qüestions laborals i de la seguretat social i aplicar la legislació i els criteris jurisprudencials als supòsits que es presentin a la pràctica.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Representar tècnicament les persones o les entitats en l'àmbit administratiu, fiscal i processal, i de defensa davant dels tribunals del Social.
  • Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  • Treballar de manera autònoma.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Automotivar-se emprenent accions formatives específiques que permetin actualitzar els coneixements propis.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  5. Descriure el procés ordinari i els processos especials.
  6. Explicar el contracte de treball i les seves modalitats.
  7. Explicar les modalitats de la col·locació i de la intermediació en el mercat de treball.
  8. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  9. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  10. Resoldre les qüestions pràctiques relacionades amb la suspensió i l'extinció de la relació laboral aplicant la legislació i la jurisprudència.
  11. Tenir capacitat de decisió, agudesa per prendre decisions i capacitat de jutjar.
  12. Treballar de manera autònoma.
  13. Treballar en equip.

Continguts

LLIÇÓ 1 CONTRACTE DE TREBALL (I): CONCEPTE, ELEMENTS, CONTINGUT
1. Contracte de treball
1.1 Concepte, caràcters, elements
1.2 Subjectes (remissió DT I)
2. Forma i formalitats
3. Validesa i eficàcia
4. Contingut
5. Període de prova en el contracte de treball
LLIÇÓ 2 CONTRACTE DE TREBALL (II): TIPOLOGIA SEGONS LA DURADA
1. Contractació indefinida i temporal: consideracions generals
2. Contractes de treball de durada indefinida
2.1 Contracte de treball de durada indefinida ordinari
2.2 Contracte de treball fix discontinu i altres tipologies
3. Contractes de treball de durada temporal causal: obra o servei, eventual, interinitat
LLIÇÓ 3 CONTRACTE DE TREBALL (III): ALTRES CLASSES I MODALITATS
1. Contractes de treball  formatius
2. Contractes de treball a temps parcial
3. Altres modalitats i tipus de contractes de treball
LLIÇÓ 4 PRESTACIÓ DEL TREBALL. DRETS I DEURES DE LES PARTS
1. Sistemes de classificació profesional. Enquadrament professional
2. Temps, forma i lloc de la prestació. Especial referència al “treball a distància”
3. Drets i deures de les parts. Limitacions. Pactes típics
4. Dignitat de la persona, igualtat i drets fonamentals en les relaciones laborals
LLIÇÓ 5 TEMPS DE TREBALL
1.Jornada laboral. Durada
1.1 Jornada ordinària
1.2 Jornades especials
1.3 Ampliació: hores extraordinàries
2. Descansos. Diari, setmanal, anual, festivitats
3. Horari de treball. Concepte i classes
4. Conciliació: reducció, adaptació, permisos
LLIÇÓ 6 PRESTACIÓ SALARIAL (I): CONCEPTE I ESTRUCTURA 
1. El salari
1.1 Concepte i forma
1.2 Modalitats i sistemes salarials
2. Estructura del salari
3. Percepcions extrasalarials
LLIÇÓ 7 PRESTACIÓ SALARIAL (II): FIXACIÓ, PAGAMENT I GARANTIES 
1. Fixació del salari. Salari mínim interprofessional, salari de conveni, acords de les parts
2. Lloc, temps i forma de pagament
3. Protecció del salari
4. Fons de Garantia Salarial 

Metodologia

La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris/pràctiques d’aula seran presencials
La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les eventuals restriccions a la presencialitat que puguin imposar les autoritats sanitàries
El cronograma estarà disponible en el Campus Virtual abans de l’inici de la docència

El procés d’aprenentatge en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

Activitats dirigides. Respon a una programació horària predeterminada, que requereix la direcció del docent i que es desenvolupa en grup (classes magistrals) o subgrup (pràctiques a l’aula, seminaris)

  1. Classes magistrals. Es tracta d’una activitat on el protagonisme principal recau en la persona docent i tenen un caràcter essencialment teòric. Consistiran en l’exposició de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable i els materials que eventualment es facilitin a través de l’Espai Docent de l’assignatura dins del Campus Virtual.
  2. Classes pràctiques. Amb un protagonisme compartit entre la persona docent i l'estudiant, aquestes activitats tindran un caràcter pràctic i consistiran en l’execució de tres UNITATS PRÀCTIQUES, cadascuna de les quals implicarà un treball previ fora de l’aula (vegeu activitats supervisades) i un treball presencial a l’aula basat en la resolució i discussió col·lectiva de casos pràctics i/o en l'elaboració de documents jurídics, etc. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en equip o individualment, segons es determini.

Activitats supervisades. Aquelles que, tot i que es poden desenvolupar de manera autònoma, requereixen la supervisió més o menys puntual del personal docent (tutories). Es desenvoluparan individualment o en equips reduïts, amb el suport no presencial del professor, orientades a la preparació de les pràctiques avaluables. Consistiran en la següent tipologia (orientativa): elaboració de fitxes-resum de sentències o de normativa. Realització d’esquemes conceptuals d’epígrafs del temari. Cerca i lectura de bibliografia i jurisprudència instrumentals per a la resolució dels casos pràctics. Preparació i resolució dels casos pràctics quan s'elaboren prèviament al lliurament i/o debat en aula

Activitats autònomes. Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals l'estudiant organitza el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en equip, com la recerca i l’estudi, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula a completar, analitzar i estudiar els continguts de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 19,5 0,78 5, 6, 10
Classes pràctiques i tutorització final 25,5 1,02 1, 3, 4, 5, 6, 8, 9, 11, 13
Tipus: Supervisades      
Cerca de jurisprudència, legislació, bibliografia 5 0,2 1, 8, 11, 12
Elaboració d'esquemes. Cerca i lectura de materials per a la resolució de pràctiques avaluables. Redacció dels lliuraments per a les pràctiques avaluables 30 1,2 1, 2, 3, 4, 6, 8, 9, 11, 13
Redacció de treballs 15 0,6 1, 2, 6, 9, 11, 13
Tipus: Autònomes      
Estudi 40 1,6 2, 6, 11, 12, 13
Lectura textos jurídics 10 0,4 1, 2, 6, 12

Avaluació

Conductes fraudulentes: la còpia o intent de còpia en un examen implicarà la qualificació de 0 en l'assignatura i la pèrdua d’un eventual dret a la reavaluació. El lliurament d’una pràctica avaluable en la que hi hagi indicis de plagi o quan, en el  treball en equips, es faci constar una coautoria falsa o inexacta qualitativament i/o quantitativa, implicarà un 0 en aquella activitat i una primera advertència. En cas de reiteració de la conducta la persona o les persones implicades suspendran l'assignatura (0) i perdran el dret a la recuperació.
 
 
I. AVALUACIÓ CONTINUADA: combina l'avaluació continuada de les classes pràctiques i la resolució d'un examen final.
 
1 Avaluació continuada de les classes pràctiques. ATENCIÓ ÉS OBLIGATÒRIA la inscripció de l'alumnat, a l'inici de l'assignatura, en equips de treball d'entre 3 i 4 persones
 
a) Es faran tres unitats pràctiques puntuables al llarg del curs. Cadascuna tindrà una activitat d'avaluació. La puntuació final de les activitats serà la mitjana de les tres notes obtingudes (entre 0 i 10 punts).
Abans de l’inici de la docència es publicaran al campus Virtual la data concreta o la setmana de realització de les activitats avaluables, sens perjudici que, excepcionalment i per causes de força major, aquestes puguin, amb preavís i antelació suficient, ser modificades.
b) Desenvolupament de les pràctiques. Cada unitat pràctica es desenvoluparà en principi en tres sessions (una sessió cada setmana) i requerirà una assistència regular al llargdel curs. En cada pràctica, les dues primeres sessions seran de preparació, en les quals l'alumnat haurà d'haver elaborat en equips de treball el desenvolupament teoricopràctic de la matèria objecte d'estudi, per al seu debat i resolució d'exercicis a l'aula (en equip o individualment). Hi haurà una tercera sessió que consistirà en l'AVALUACIÓ de la unitat pràctica, mitjançant la resolució d'un cas pràctic i/o de preguntes curtes o de tipus test sobre la matèria treballada. Aquesta avaluació podrà tenir una part de resolució individual i una part de resolució en equip
 
2 Examen D'AVALUACIÓ: consistirà en la resolució de cinc preguntes de desenvolupament sobre la matèria tractada en la docència teòrica i pràctica. Es valoraran especialment la comprensió i l'expressió jurídiques, així com la capacitat de relacionar i aplicar els conceptes jurídics bàsics de l'assignatura. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts. La qualificació de l’examen s’obtindrà de la mitjana corresponent. 
 
3 Qualificació de l'assignatura amb el sistema d'avaluació continuada i examen d'avaluació. Càlcul de la nota de l'assignatura si la puntuació de l'examen d'avaluació és igual o superior a 5: la puntuació obtinguda en l'avaluació continuada de les pràctiques tindrà un valor del 50% de la nota i la puntuació obtinguda a l'examen final d'avaluació tindrà un valor del 50% de la qualificació de l'assignatura. L'assignatura s'aprovarà amb l'obtenció d'un mínim de punts 5 sobre 10.
 
Atenció: quan la qualificació de l'examen d'avaluació sigui inferior a 5 sobre 10, la nota de l'assignatura serà suspens (a l'acta hi constarà la nota sobre 10 obtinguda a l'examen d'avaluació).
 

II. REAVALUACIÓ: 
 
1. Reavaluació d'alumnes que han aprovat les pràctiques, però que no s'han presentat o han suspès el sistema d'avaluació continuada. Se'ls conserva la nota de pràctiques. Faran un examen teòric de reavaluació, amb els mateixos criteris de contingut i qualificació aplicats en el sistema d'avaluació continuada i examen d'avaluació.
 
2. Reavaluació d'alumnes que no han realitzat pràctiques o que han obtingut una nota inferior a 5 en l'avaluació continuada de les pràctiques. ATENCIÓ: l'alumnat que al llarg del desenvolupament de l'assignatura no s'hagi presentat a activitats avaluables que en conjunt sumin un 50% de la nota de l'assignatura NO TINDRÀ DRET A REAVALUACIÓ. 
Per a l'alumnat que tingui dret a la reavaluació es realitzarà un examen teoricopràctic que constarà de dues parts: 
  • Una part teòrica que consistirà en la resolució de cinc preguntes de desenvolupament. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s'obtindrà de la mitjana corresponent. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
  • Una part pràctica que consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret, d’un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte d’examen. Aquesta part de l'examen tindrà un valor del 50% de la nota.
  • En aquesta reavaluació la nota final de l'assignatura s'obtindrà fent la mitjana de la puntuació obtinguda en les dues parts. L'assignatura s'aprovarà quan s'hagin superat independentment (nota mínima 5 sobre 10) cadascuna de les dues parts de l'examen teoricopràctic. En cas de no superar una de les parts, la nota de l'assignatura serà SUSPENS (a l'acta hi constará la nota sobre 10 obtinguda en la part suspesa).
 
III. REVISIÓ DE LES ACTIVITATS D'AVALUACIÓ 
Exàmens d'avaluació i reavaluació: el professorat fixarà dia i hora de revisió publicant una nota al campus virtual i/o mitjançant informació el dia de l'examen.
Activitats d'avaluació continuada fetes al llarg del semestre: l'alumnat interessat a revisar les qualificacions haurà de posar-se en contacte per correu electrònic amb el professor/a corrector de les proves per fixar dia i hora de revisió, dins del termini que s'hagi indicat en la publicació de cadascuna de les notes. 
 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
EXAMEN TEÒRIC 50 per 100 de la nota (100 per 100 si no s'han aprovat pràctiques al llar del curs) 2 0,08 5, 6, 7, 8, 10, 11
PRÀCTIQUES AVALUABLES. Es faran 3 proves (1 per cada UNITAT PRÀCTICA. Temps aproximat 1h) 50% 3 0,12 1, 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11, 12, 13

Bibliografia

BIBLIOGRAFIA GENERAL: a l’inici de la docència el professorat responsable detallarà els aspectes per a la seva utilització sobre la base dels següents materials i criteris.

Obligatòria (objecte d’avaluació): no és prevista. Una utilització només serà feta en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. En aquest eventual supòsit s’indicarà el material bibliogràfic concret, que en tot cas tindrà  format electrònic i serà accessible a través d’internet.

Recomanada: per a la correcta  preparació de l'assignatura (teoria i pràctica) es molt recomanable  la consulta del manual. A efectes informatius s'indica la referència dels manuals que serviran de base per a la preparació de la docència teòrica i pràctica de l'assignatura: 

  1. Compendio de Derecho del Trabajo: Cruz Villalón; Jesús. Madrid, Tecnos, edició 2020
  2. Derecho del Trabajo: Martín Valverde, Antonio, Rodríguez-Sañudo, Fermín i García Murcia, Joaquín. Madrid, Tecnos, edició 2020
  3. Per a les classes pràctiques: Pérez Amorós, Francesc i Solà Monells, Xavier (Directors): Materials per a l'aprenentatge del Dret del Treball (Adaptats a l'Espai Europeu d'Educació Superior), Col·lecció Materials, Servei de Publicacions de la UAB, edició 2015

Normativa, resolucions judicials, convenis col·lectius i altra documentació jurídica d’interès 

  1. CONSULTEU la "Biblioteca Jurídica General " del BOE (Boletín Oficial del Estado), d’accés gratuït i actualitzada permanentment. Per a l'assignatura Dret del Treball a COLECCIÓN «CÓDIGOS ELECTRÓNICOS UNIVERSITARIOS, descarregue-vos el CÓDIGO UNIVERSITARIO DE DERECHO DEL TRABAJO
  2. Altres: disposeu d'un ampli catàleg de recursos electrònics accessibles des del web de la Biblioteca
    • ARANZADI INSTITUCIONES: normativa, jurisprudència, doctrina, convenis col·lectius
    • La Ley Digital - Normativa, jurisprudència, doctrina
    • Tirant on Line - Normativa, jurisprudència, doctrina, formularis
    • V-lex - Normativa, jurisprudència