Logo UAB
2020/2021

Gestió judicial i extrajudicial del conflicte laboral

Codi: 100495 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500258 Relacions Laborals OB 3 2
La metodologia docent i l'avaluació proposades a la guia poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.

Professor/a de contacte

Nom:
Nuria Reynal Querol
Correu electrònic:
Nuria.Reynal@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Laura Rodriguez Murciano

Prerequisits

Per realitzar un correcte seguiment d’aquesta assignatura és necessari haver superat prèviament les assignatures “Dret del Treball I”, “Dret del Treball II”, “Dret del Treball III” i “Dret Sindical”, donat que totes elles ofereixen una formació bàsica en relació al marc jurídic de les relacions laborals sense la qual no es poden entendre ni analitzar adequadament les qüestions que es tracten a “Gestió judicial i extrajudicial del conflicte laboral”. 

Grup 1: Professora Laura Rodríguez i Professora Núria Reynal (català) 

Grup 51: Professora Laura Rodríguez i Professora Núria Reynal (català) 

Objectius

L’objectiu essencial d’aquesta assignatura és el coneixement i comprensió dels diferents mitjans de resolució del conflicte laboral, tant en seu jurisdiccional com fora de la via judicial.

 

Competències

  • Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  • Comunicar i defensar un projecte oralment.
  • Convèncer els altres del punt de vista propi.
  • Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  • Preparar, redactar i formalitzar els escrits generals en els tràmits administratius i judicials.
  • Redactar i formalitzar informes i escrits.
  • Representar tècnicament les persones o les entitats en l'àmbit administratiu, fiscal i processal, i de defensa davant dels tribunals del Social.
  • Treballar en equip

Resultats d'aprenentatge

  1. Aplicar les tecnologies de la informació i de la comunicació en els diferents àmbits d'actuació.
  2. Comprendre el significat i el procediment de cada un dels tràmits i els mitjans d'impugnació en cada supòsit.
  3. Comunicar i defensar un projecte oralment.
  4. Convèncer els altres del punt de vista propi.
  5. Demostrar que es coneixen les tècniques de les fórmules processals davant de les diferents jurisdiccions.
  6. Descriure el procés ordinari i els processos especials.
  7. Entendre l'oportunitat en els mitjans d'impugnació i execució de les resolucions judicials dels tribunals socials.
  8. Expressar idees o fets d'una manera clara i persuasiva.
  9. Redactar i formalitzar informes i escrits.
  10. Treballar en equip.
  11. Valorar els beneficis dels sistemes extrajudicials de resolució de conflictes en la pràctica processal.

Continguts

PRIMERA PART: INTRODUCCIÓ AL DRET PROCESSAL

TEMA 1. DRET I PROCÉS. EL PROCÉS COM A MECANISME DE RESOLUCIÓ DE CONFLICTES

1. L'autotutela

2. Els mitjans autocompositius de resolució de conflictes

3. Els sistemes heterocompositius de resolució de conflictes

TEMA 2. L'ACCIÓ

1. L'acció com a expressió de l'activitat processal de les parts

2. La disciplina processal de la part

a) La capacitat per ser part

b) La capacitat processal

c) La legitimació

d) La postulació processal

TEMA 3. LA JURISDICCIÓ

1. La jurisdicció com a expressió de l'activitat processal del jutge

2. La independència del Poder Judicial

3. L'exclusivitat de l'exercici de la funció jurisdiccional

4. La unitat de la jurisdicció

5. Criteris d'organització dels Tribunals de Justícia

TEMA 4. EL PROCÉS

1. El processus iudicii

a) El factor temps en el procés

b) Estructura general del procés

2. El procediment

3. El judici jurisdiccional. La cosa jutjada

TEMA 5. LES GARANTIES CONSTITUCIONALS DEL PROCÉS

1. La formulació de les garanties constitucionals del procés

2. La tutela de les garanties constitucionals del procés

SEGONA PART: DRET PROCESSAL LABORAL I MITJANS EXTRAJUDICIALS DE SOLUCIÓ DEL CONFLICTE LABORAL

TEMA 6. L'ORDRE JURISDICCIONAL SOCIAL: ASPECTES GENERALS

1. L'àmbit material de l'ordre jurisdiccional social

2. Els òrgans de la jurisdicció social i el seu àmbit funcional i territorial

3. El procés laboral

a) Principis informadors

b) Parts

c) Actes processals

TEMA 7. EL PROCÉS LABORAL ORDINARI

1. La fase prèvia al procés: conciliació administrativa i reclamació administrativa prèvia

2. Inici, desenvolupament i conclusió del procés ordinari

TEMA 8. LES MODALITATS PROCESSALS

1. Processos relatius a la relació individual de treball: sancions, vacances, classificació professional, mobilitat geogràfica i modificació substancial de les condicions de treball

2. Processos d'acomiadament i altres causes d'extinció de la relació de treball: acomiadament disciplinari, acomiadament objectiu i acomiadament col·lectiu i per força major

3. Processos de dimensió col·lectiva: conflicte col·lectiu, impugnació de convenis col·lectius i matèria electoral

4. Processos en matèria sindical: tutela de la llibertat sindical i impugancions relatives a estatuts sindicals

5. Procés d'ofici

TEMA 9. MITJANS D'IMPUGNACIÓ I EXECUCIÓ DE SENTÈNCIES

1. Els mitjans d'impugnació en la jurisdicció social: tipus de recursos

2. L'execució de sentències en la jurisdicció social

TEMA 10. ELS MITJANS EXTRAJUDICIALS DE SOLUCIÓ DELS CONFLICTES LABORALS

1. Tipus de mitjans extrajudicials de solució de conflictes: conciliació, mediació i arbitratge

2. Els mitjans extrajudicials d'origen legal

3. Els mitjans extrajudicials sorgits de la negociació col·lectiva

a) El Servei Interconfederal de Mediació i Arbitratge (SIMA)

b) El Tribunal Laboral de Catalunya (TLC)

c) Altres mitjans d'origen convencional

Metodologia

La metodologia docent i l'avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries. 

El procés d’aprenentatge dels/les alumnes en el marc d’aquesta assignatura s’organitzarà a partir dels tres tipus d’activitats formatives que s’exposen a continuació:

1. ACTIVITATS DIRIGIDES

Les activitats dirigides són totes aquelles que es desenvolupen a l’aula, en els horaris previstos per a l’assignatura i sota la direcció del professor. Poden ser de caire teòric o pràctic.

1.1. Classes teòriques

Consisteixen en l’exposició per part del professor de diversos aspectes del temari, prenent com a base la normativa aplicable. Pel correcte seguiment de les classes teòriques és imprescindible que tots els alumnes i les alumnes disposin durant les classes teòriques d’una recopilació de normativa processal i laboral degudament actualitzada.

En el marc de la classes teòriques també es duran a terme periòdicament activitats de petit format (lectura i anàlisi de documents, elaboració d’esquemes breus, resolució de qüestionaris test, etc.), que en alguns casos s’executaran de forma individual i d’altres en grup. L’objectiu d’aquestes activitats serà l’aprofundiment en qüestions prèviament plantejades pel professor. 

1.2. Classes pràctiques

Es dediquen a l’execució de 6 d’activitats pràctiques, tres corresponen a la primera part del temari (temes 1 a 5) i les altres tres a la segona part (temes 6 a 10). Cada activitat pràctica inclou un treball previ fora de l’aula (d’un volum aproximat de 10 hores) i un treball presencial a l’aula (dues sessions d’1,5 hores). Tan un com l’altre suposarà la realització d’un seguit de tasques de format divers: identificació i estudi del marc normatiu d’una determinada institució, lectura i comprensió de jurisprudència, recerca de convenis col·lectius, etc. La segona sessió presencial a l’aula inclourà una activitat d’avaluació. En alguns casos l’objectiu de les activitats pràctiques serà aprofundir sobre aspectes analitzats en el marc de les classes teòriques i en d’altres tractar qüestions noves, que no s’hauran abordat abans en aquell context.

En la part corresponent al treball previ, les activitats pràctiques s’executaran obligatòriament en grups de 3 o 4 persones, que es conformaran a iniciativa dels i de les alumnes al començament de semestre. En la part corresponent al treball a l’aula, les activitats pràctiques s’executaran en grup o individualment, segons els casos. 

2. ACTIVITATS SUPERVISADES

Les activitats supervisades són les que es duen a terme fora de l’aula, a partir de les indicacions donades pel professor, i queden sotmeses posteriorment a algun procés de supervisió o seguiment per part d’aquest.  

Com ja s’ha posat de manifest, el treball previ que impliquen les activitats pràctiques genera una seguit de tasques de format divers que s’ha d’executar fora de l’aula i posteriorment són objecte de supervisió i verificació a través del treball d’aula proposat en el marc de la mateix activitat. A través de les classes teòriques es podran plantejar altres activitats supervisades, com a pressupòsit o complement de les activitats de petit format abans referides.

3. ACTIVITATS AUTÒNOMES

Les activitats autònomes són totes aquelles en les quals els/les alumnes s’organitzen el seu temps i esforç de forma autònoma, ja sigui individualment o en grup, com la recerca i l’estudi de bibliografia, l’elaboració d’esquemes o resums, etc. En el marc d’aquesta assignatura la part essencial de les activitats autònomes es vincula al seguiment de les classes teòriques i a la preparació de l’examen final teòric.

 

 

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes pràctiques 18 0,72
Classes teòriques 24 0,96
Elaboració de documents jurídics 10 0,4
Elaboració de resums i esquemes 19 0,76
Recerca i anàlisi de documentació jurídica (bibliografia, jurisprudència, convenis cil·lectius, resolucions administratives, etc.) 15 0,6
Resolució de casos pràctics 15 0,6
Tipus: Autònomes      
Estudi 42 1,68

Avaluació

SISTEMA D’AVALUACIÓ DE L’ADQUISICIÓ DE LES COMPETÈNCIES I SISTEMA DE QUALIFICACIONS

1.SISTEMES D’AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ ORDINARIS

L’assignatura presenta dues parts diferenciades (la primera que abarca els temes 1 a 5, i la segona els temes 6 a 10), cadascuna de les quals s’avaluarà de forma independent. El sistema d’avaluació combina, tant en un cas com en l’altre, l’avaluació continuada de les activitats pràctiques i la resolució d’un examen final teòric.

1.1.Avaluació continuada de les classes pràctiques

Requereix assistir a les classes pràctiques, lliurar la documentació que en cada cas es requereixi i resoldre a l’aula les activitats avaluables proposades.

Se superarà l’avaluació continuada corresponent a la primera part del temari quan s’hagin realitzat i aprovat com a mínim dues de les tres activitats pràctiques proposades. Igualment, se superarà l’avaluació continuada corresponent a la segona part del temari quan s’hagin realitzat i aprovat com a mínim dues de les tres activitats pràctiques proposades.

La nota final corresponent a cada part de l’assignatura serà la mitjana de les dues millors qualificacions obtingudes.

1.2.Examen final teòric ordinari

L’examen final sobre la primera part del temari només es podrà realitzar si s’ha superat l’avaluació continuada d’aquesta part de l’assignatura. De la mateixa manera, l’examen final sobre la segona part del temari només es podrà dur a terme en cas d’haver superat l’avaluació continuada corresponent. En ambdós casos, l’examen consistirà en la resolució de sis a deu preguntes breus. Cadascuna de les preguntes de l’examen es qualificarà de 0 a 10 punts.

1.3.Qualificació de l’assignatura amb el sistema d’avaluació ordinari

a)Qualificació de la primera part del temari

La puntuació obtinguda en l’avaluació continuada de les activitats pràctiques d’aquesta part tindrà un valor del 50% i la puntuació de l’examen final teòric tindrà un valor del 50%. Quan s’hagi superat l’avaluació continuada i s’hagi obtingut un mínim de 4 punts a l’examen final teòric, la qualificació d’aquesta primera part del temari s’obtindrà fent la mitjana corresponent. Aquesta primera part del temari s’aprovarà amb l’obtenció d’una mitjana mínima de 5 sobre 10. Quan la qualificació de l’examen sigui inferior a 4 la nota corresponent a aquesta part serà suspens.

b)Qualificació de la segona part del temari

S’aplicaran els mateixos criteris que els utilitzats en la qualificació de la primera part del temari i ara acabats d’exposar.

c)Qualificació final de l’assignatura

La nota final de l’assignatura s’obtindrà de la mitjana resultant de les qualificacions assolides en les dues parts del temari. Per aprovar l’assignatura és necessari haver aprovat totes dues parts.

2.SISTEMES D’AVALUACIÓ I DE QUALIFICACIÓ SUBSIDIARIS

L’adquisició de competències s’avalua mitjançant la realització d’un examen de caràcter teoricopràctic.

L’examen subsidiari, de caràcter teoricopràctic, el podran realitzar els alumnes que hagin optat directament per aquest sistema d’avaluació. També el podran realitzar els alumnes que hagin seguit el sistema d’avaluació ordinari i no hagin superat l’avaluació continuada d’una o de les dues parts de l’assignatura, així com aquells estudiants que no s’hagin presentat o hagin suspès l’examen ordinari. En aquests casos, la part de l’assignatura que es tingui aprovada (sigui l’avaluació continuada, sigui l’examen ordinari) quedarà exempta de l’examen subsidiari i la nota obtinguda en el seu moment sí que computarà.

L’examen subsidiari constarà de dues parts, cadascuna de les quals tindrà un valor del 50% de la nota.

Primera. Una referent a la primera part del temari, la qual a la vegada es dividirà en dues seccions:

a) Un apartat teòric que consistirà en la resolució de cinc a vuit preguntes breus. Cada pregunta es puntuarà de 0 a 10 punts i la nota s’obtindrà de la mitjana corresponent. Aquest apartat de l’examen tindrà un valor del 50%.

b) Un apartat pràctic que consistirà en la resolució convenientment fonamentada en dret d’un supòsit pràctic amb el contingut temàtic corresponent a la matèria objecte de l’examen. Per a la resolució d’aquesta part només es podrà disposar, com a material de suport, d’una recopilació de normativa processal i laboral. Aquest apartat de l’examen tindrà un valor del 50%.

Segona. La segona part de l’examen al·ludirà als continguts inclosos en la segona part del temari, i tindrà la mateixa estructura que la primera part. És a dir, un apartat teòric de cinc a vuit preguntes breus que tindrà el valor del 50%; i un apartat pràctic que valdrà el 50%.

La qualificació de cada part de l’examen s’obtindrà fent el càlcul proporcional de la puntuació assolida en els apartats teòric i pràctic corresponents. Per aprovar cada part de l’examen cal superar les dues seccions teòrica i pràctica que la componen.

La qualificació final de l’examen s’obtindrà fent la mitjana de la puntuació obtinguda en les dues parts de la prova (la referent a la primera part del temari i la relativa a la segona part del temari). L’assignatura s’aprovarà quan s’hagin superat independentment cadascuna de les dues parts de l’examen.

3.DATES DELS EXÀMENS

L’examen teòric ordinari corresponent a la primera part del temari l'establirà el professor el primer dia de docència acord calendari.

Els dies de l’examen teòric ordinari referent a la segona part del temari i de l’examen subsidiari seran els que determini la Facultat de Dret.

4.CONVOCATÒRIES

El nombre de convocatòries està establert en la normativa de permanència.

Tant en els exàmens finals ordinaris com en els exàmens subsidiaris, el fet de presentar-se i suspendre o el fet de retirar-se després d’haver estat comunicades les preguntes, implica esgotar la convocatòria.  

 

CONDUCTES FRAUDULENTES: 

Un alumne que copiï o intenti copiar a un examen tindrà un 0 en l'examen. Un alumne que presenti una pràctica en el que hi hagi plagi obtindrà un 0 i rebrà una advertència. En cas de reiteració de la conducta, l'alumne suspendrà l'assignatura.

 

 

 

 

 

 

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Activitats d'avaluació realitzades en el marc de les activitats pràctiques 50% 4 0,16 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Examen final 50% 3 0,12 2, 5, 6, 7, 8, 11

Bibliografia

1.Manuals

-RAMOS MÉNDEZ, El sistema procesal español, ed.Atelier, Barcelona, última edició.

-Práctica Social, base de dades Westlaw

2.Recopilacions normatives

-Llei Orgànica del Poder Judicial

-Llei d’Enjuidiciament Civil

-Llei de Procediment Laboral

3.Enllaços web

Els principals enllaços web que s’hauran d’utilitzar en el marc d’aquesta assignatura corresponen a les bases de dades “Westlaw”, “Tirant on line” i “La Ley”, que són de consulta gratuïta per tot l’alumnat d’aquesta Universitat sempre que s’hi accedeixi des de la pàgina web del Servei de Biblioteques de la UAB (apartat “Bases de dades”, ubicat dins la pestanya “Recursos”).