Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 3 | 2 |
Nivell moderat de comprensió d'anglès escrit.
Els objectius de l’assignatura són:
Els objectius formatius d’aquesta assignatura correspondran a:
“Utilitzar metodologies d’investigació pròpies de l’àrea per analitzar la informació en un context específic i avaluar els resultats d’aquest treballde manera que l’aplicació d’aquestes metodologies permeti realitzar estudis especialitzats a nivell de màster i doctorat.”
“Transmetre al públic especialitzat i a la societat en general les aportacionsper resoldre situacions en l’àrea de drogodependència amb un objectiu de prevenció i d’integració social”.
BLOC 1. Bases conceptuals
Estat actual del consum d’alcohol i drogues
Droga: definició i conceptes relacionats
BLOC 2. Mecanismes explicatius de la drogodependencia
Influències individuals i socials en la drogodependencia
Neurobiologia de les drogues i la drogodependencia
Drogodependències: aprenentatge i condicionament
BLOC 3. Història, mecanismes de acció i efectes
Alcohol
Cannabinoïds
Psicoestimulants
Opioïds
Drogues de disseny
BLOC 4. Nivells d'actuació: Prevenció, avaluació, diagnòstic, tractament, rehabilitació i reinserció
Prevenció
Avaluació psicològica
Diagnostic i alternatives terapèutiques
Rehabilitació i reinserció
BLOC 5. Aspectes criminològics
Relació entre drogues i delinqüència
Tipologies delictives associades a les drogues
Aquests blocs es repartiran entre classes teòriques i seminaris. El primer dia de classe es facilitarà el cronograma amb les diverses sessions.
Els contiguts de l'assignatura es tracten en classes teòriques que cobreixen els aspectes conceptuals més fonamentals i en seminaris que incideixen en els aspectes més pràctics i on es treballa de forma dinàmica i interactiva.
Classes teòriques
Seminaris
Dels seminaris, 4 d'ell tindran associat un treball grupal que l'alumnat ha de lliurar la setmana següent al seminari. Altres 3 seminaris són sobre una proposta de recerca que han d’elaborar els alumnes. Els treballs grupals del 4 seminaris seran qualificats com a APTE i en cas que siguin “no apte” seran retornats perquè es puguin modificar.
Tutories.
L'alumnat pot demanar tutories individuals i grupals per qualsevol dels aspectes que configuren el seu aprenentatge.
Puntualitat
Les classes comencen puntualment. No s'ademet l'entrada a classe una vegada aquesta hagi començat.
Més informació
Tota la informació referent a l’assignatura es trobarà al Moodle, que serà el mitjà de comunicació amb els alumnes.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris especialitzats (SESP) | 19,5 | 0,78 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Teoria (TE) | 19,5 | 0,78 | 2, 3, 4, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi individual, preparació de treballs, lectures | 96 | 3,84 | 2, 3, 4, 5, 6, 8, 10, 11 |
Sistema d'avaluació
L'alumnat ha de seguir el curs (assistència minima del 80% de les classes teòriques i dels seminaris) per poder ser avaluat. Nomes si el segueix però no supera els examens parcials, podria recuperar les parts no superades a l'examen final de síntesi.
Per aprovar l'assignatura, a més de l'assistència mínima del 80% cal obtenir una nota mínima de 5 en cadascuna de les dues parts en què s'estructura el curs (Primera part: bloc 1 i 2 i tema alcohol; Segona part: des de cannabinoïds a bloc 5).
Avaluació continuada
Durant el curs hi haurà dues convocatòries d'avaluacions parcials de l'assignatura. Les dates es comunicaran a l’alumnat el primer dia de classe. Aquestes avaluacions, en cas de ser superades, serviran per eliminar matèria de la prova final de síntesi. Cada examen donarà lloc a una nota independent. Les preguntes seran ítems d'elecció múltiple amb cinc opcions de resposta i només una opció vàlida.
S’aplicarà una correcció per descomptar els encerts a l ́atzar [Puntuació corregida= (encerts -(errors/4))] que serà transformada en una nota que pot variar entre 0 i 10. Després de cada examen, l’alumnat disposarà d'un període de 24 hores per enviar, a través del Moodle, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d'exàmens que s'anunciarà amb un mínim de dos dies d'antelacióa través del Moodle.
Prova final de síntesi
L’alumnat que no hagi superat l'assignatura per mitjà de l'avaluació continuada i quan hagi complert la presencialitat mínima del 80%, es podran presentar a una prova finalde síntesi.La data es comunicarà el primer dia de classe. La prova constarà de dos parts: a) Primer parcial de teoria i seminaris; i b) Segon parcial de teoria i seminaris. Cada alumne només s'haurà d'examinar de la part que no hagi superat en les avaluacions continuades.
Les característiques dels exàmens així com la fórmula per calcular la nota seran les mateixes que les de les avaluacions continuades.
Després de cada examen, l’alumnat disposarà d'un període de 24 hores per enviar, a través del Moodle, comentaris o reclamacions sobre les preguntes, els quals seran analitzats pel professorat abans de publicar la llista provisional de notes. Amb posterioritat, després de publicada la llista, es convocarà una sessió de revisió d'exàmens que s'anunciarà amb un mínim de dos dies d'antelació a través del Moodle.
Els alumnes que ja hagin superat tota l'assignatura o una part d'aquesta en les avaluacions continuades i que vulguin presentar-se per millorar nota d'una o més parts, podran fer-ho sempre que ho comuniquin al coordinador de l'assignatura, a través del Moodle, amb una antelació mínima de tres dies. La presentació a un examen per millorar nota no implicarà la renúncia a la nota obtinguda en la prova d'avaluació continuada corresponent.
Els alumnes que no hagin superat l'assignatura mitjançant avaluació continuada i que el dia de la Prova final de síntesi no es presentin a l'examen o exàmens de les parts no superades, seran qualificats com a "NO AVALUABLE”.
Nota final de l'assignatura
El examen suposarà el 50% de la nota global del’assignatura. Cadascun dels 4 seminaris amb lliuraments suposarà un 5% dela nota i el treball grupal de la proposta de recerca un 30% dela nota global.
Nota final= (nota mitjana exàmens parcials teoría * 0,5) + (nota seminaris * 0,2) + (nota proposta de recerca* 0.3). Aquesta fórmula només s'aplicarà en el cas que s'hagi aprovat els dos exàmens de de l'assignatura.
A l’alumnat que no hagi assistit a un seminari no se'ls computarà la participació en el treball vinculat al seminari corresponent. En cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d’accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs, es valorarà cada cas i, en cas extrem es considerarà la opció de suspens directe sense opció a recuperació.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació escrita mitjançant proves objectives | 50% | 5 | 0,2 | 2, 3, 4, 5, 8 |
Presentació grupal proposta de recerca | 30% | 2 | 0,08 | 1, 11, 12 |
Treballs grupals dels seminaris | 20% 0.5 per seminari | 8 | 0,32 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 |
La bibliografia i els enllaços d'interés que s'indiquen a continuació permiten ampliar i obtindre un coneixement més detallat dels continguts tractats a les classes teòriques i els seminaris.
L'asterisc * assenyala els libres més bàsics per al seguiment de l'assignatura.
1. BIBLIOGRAFIA RECOMANADA
Conceptes bàsics en drogodependències
Fernández-Teruel, A. (2008) Farmacología de la conducta: De los psicofármacos a las terapias psicológicas. Bellaterra, Barcelona: Servei de Publicacions de la UAB. (Capítulo 10: “Farmacología de la adicción y las sustancias de abuso”)
*Golstein, A. (1995). Adicción. Barcelona: Ediciones en Neurociencias.
Golstein, A. (2003). Adicción: de la biología a la política de drogas. Barcelona: Ars Mèdica.
Koob, G. F. (2006). Neurobiology of addiction. Londres: Elsevier Academic Press.
Lorenzo, P., Ladero, J.M., Leza, J.C., & Lizasoain, I. (2009). Drogodependencias. Farmacología, patología, psicología, legislación. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Snyder, S. H. (1993). Drogas y Cerebro. Barcelona: Prensa Científica.
Mecanismes explicatius del consum de drogues
Domjan, M. & Burkhard, B. (1994). Principios de Aprendizaje y Conducta. Madrid: Debate.
*Graña, J.L.(1994). Conductas adictivas: teoría, evaluación y tratamiento. Madrid: Debate
Snyder, S. H. (1993). Drogas y Cerebro. Barcelona: Prensa Científica.
Característiques i efectes de diverses drogues
Golstein, A. (1995). Adicción. Barcelona: Ediciones en Neurociencias.
Feldman, R.S.,Meyer, J.S., & Quenzer, L.F. (1997). Principles of Neuropsychopharmacology. Sunderland, Massachusetts: Sinauer Associates, Inc.
*Lorenzo, P., Ladero, J.M., Leza, J.C., & Lizasoain, I. (2009). Drogodependencias. Farmacología, patología, psicología, legislación. Madrid: Editorial Médica Panamericana.
Publicacions del National Institute on Drug Abuse (NIDA) (https://www.drugabuse.gov/es/informacion-sobre-drogas)
Nivells d'actuació: Prevenció, avaluació, diagnostic, tractament, rehabilitació i reinserció
Díaz-Morán, S. & Fernández-Teruel, A. (2013). Integración e interacciones entre los tratamientos farmacológicos y psicológicos de las adicciones: una revisión. Anales de Psicología, 29 (1): 54-65.
Garrido, V. (1993). Técnicas de tratamiento para delincuentes. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.
Graña, J.L. (1994). Conductas adictivas: teoría, evaluación y tratamiento. Madrid: Debate
Manuals i guies de Socidrogalcohol (http://www.socidrogalcohol.org/manuales-y-guias-clinicas-de-socidrogalcohol.html)
Aspectes criminològics
Bennett, T. & Holloway, K. (2005). Understanding drugs, alcohol and crime. Maidenhead: Open University Press.
Carrasco, J.J. & Maza, J.M. (2008). Manual de Psiquiatría Legal y Forense. Madrid: La Ley-Actualidad, S.A.
Cohen, P. J. (2004). Drugs, addiction, and the law: policy, politics, and public health. Durham, NC: Carolina Academic Press.
Fuertes,J.C. & Cabrera, J. (2007). La salud mental en los tribunales. Madrid: Arán Ediciones.
Garrido, V., Stangeland, P. & Redondo, S. (2006). Principios de Criminología. 3ª edición. Valencia: Editorial Tirant lo Blanch.
2. ENLLAÇOS D'INTERÉS
http://www.aspb.es/quefem/atenciodroga.htm (Agència de Salut Pública. Pla d’acció sobre drogues de Barcelona)
http://www.socidrogalcohol.org/ (Sociedad Científica Española de estudios sobre el alcohol, el alcoholismo y las otras toxicomanías)
http://www.pnsd.msc.es/ (Plan Nacional sobre Drogas)
http://www.who.int/es/ (Organización Mundial de la Salud)
http://www.nida.nih.gov/ (National Institute on Drug Abuse)
http://www.emcdda.europa.eu/ (European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction)
http://www.criminologia.net/ (Sociedad Española de Investigación Criminológica)
http://www.unodc.org/unodc/index.html (United Nations Office on Drugs and Crime)
http://www.irefrea.org/ (Institut Europeo de Estudios en Prevención)
http://www.incb.org/ (International Narcotics Control Board)