Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | OB | 2 | 1 |
L’assignatura de Mètodes Quantitatius és un curs d’introducció a l’anàlisi de dades estadístiques com a eina fonamental de la recerca criminològica.
El Grau de Criminologia planteja, en els seus objectius generals, que el graduat/da d'aquesta titulació ha de ser capaç d'utilitzar els mètodes i tècniques de recerca propis de l'anàlisi estadística per a analitzar dades quantitatives en temes com el conflicte, la criminalitat, o el control, existents en un determinat context social. En aquest marc, l'assignatura té com a objectius formatius:
1) Conèixer els conceptes bàsics de l'estadística descriptiva.
2) Adquirir autonomia en l'ús d'eines informàtiques d'anàlisi de dades quantitatives i la seva aplicació en criminologia.
3) Realitzar anàlisis de dades quantitatives, tant des de la vessant descriptiva com inferencial, i en relació amb tècniques d’anàlisi univariants i bivariants.
4) Identificar i saber aplicar aquests conceptes en casos pràctics de recerca criminològica.
L’assignatura dona continuïtat a l’itinerari de mètodes i tècniques dins del grau. D’una banda és una continuació de La recerca científica en criminologia, i en part també de Fonts de dades en criminologia, de primer curs, en què es presenta la lògica el procés d’investigació en ciències socials i les dades criminològiques. D’altra banda, l'assignatura té continuïtat a Anàlisi de dades, impartida el segon semestre, on s'aprofundeix en els continguts d'aquesta assignatura i en l’anàlisi multivariant.
BLOC I. EL PROGRAMARI D'ANÀLISI DE DADES
Tema 0: Les dades, el seu tractament i el programari
0.1. L'entorn gràfic d'usuari del programa
0.2. Com s’estructura el codi en el llenguatge R
0.3. Interpretar i entendre els avisos i missatges d’error
0.4. Objectes i classes
0.5. Estructura de les funcions
0.6. Dubtes, documentació i com resoldre problemes
BLOC II. EL TRACTAMENT DE LES DADES
0.7. Estructura i dimensionalitat
0.8. Llegir dades
0.9. Selecció de subconjunts
0.10. Transformacions i recodificacions
0.11. Càlculs de variables
0.12. Operacions lògiques
BLOC III. ANÀLISI DESCRIPTIVA
Tema 1. Estadística descriptiva d’una variable
1.1. Què és l’anàlisi descriptiva
1.2. Fonaments de l’estadística descriptiva univariada
1.2.1. El concepte de mesura i els nivells de mesura
1.2.2. La dada i el conjunt de dades
1.2.3. Observacions i variables
1.3. Taules de distribució de freqüències
1.3.1. Freqüència absoluta, relativa i acumulada
1.3.2. Diagrames de barres i de sectors
1.4. Mesures de resum de la distribució d’una variable
1.4.1. Mesures de tendència central: moda, mediana i mitjana
1.4.2. Mesures de posició: quantils
1.4.3. Mesures de dispersió: rang, variància, desviació típica
1.4.4. L’histograma
1.4.5. El diagrama de caixa
1.5. La distribució normal
Tema 2. Anàlisi descriptiva bivariant
2.1. L’anàlisi de taules de contingència
2.1.1. Presentació i nomenclatura
2.1.2. Les diferents peces d’una taula de contingència
2.1.3. Diagrames de barres apilades
2.2. La comparació de mitjanes
2.2.1. Estadístics descriptius per grups
2.2.2. Diagrames de caixes agrupades
2.3. La correlació
2.3.1. Concepte i càlcul de la correlació
2.3.2. Diagrama de dispersió
BLOC IV. FONAMENTS D’ESTADÍSTICA INFERENCIAL
Tema 3. Mostreig estadístic
3.1. Mostra, marc mostral i població
3.1.1. Tipus de mostreig
3.1.2. Grandària mostral i error mostral
Tema 4. Contrast d’hipòtesis
4.1. La lògica del contrast d’hipòtesis. Hipòtesi nul·la i alternativa
4.2. Les condicions d’aplicació d’un test
4.3. La prova de khi-quadrat per a taules de contingència
Nota prèvia
La docència de l’assignatura serà mixta: les classes magistrals seran virtuals i els seminaris seran presencials.
La metodologia docent i l’avaluació poden experimentar alguna modificació en funció de les restriccions a la presencialitat que imposin les autoritats sanitàries.
Abans de l'inici del curs es publicarà al campus virtual un cronograma detallat de les sessions.
Sessions teòriques (dirigides):
Sessions pràctiques (supervisades):
Sessions d'avaluació (supervisades):
Tutories:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 5 | 0,2 | 1, 3, 5, 7 |
Classe teòrica | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 5 |
Classes pràctiques | 19,5 | 0,78 | 1, 3, 5 |
Tipus: Autònomes | |||
Exercicis, pràctiques, lectures | 46 | 1,84 | 1, 2, 3, 5, 7 |
Preparació prova | 30 | 1,2 | 1, 3, 5, 7 |
Treball en grup | 30 | 1,2 | 1, 3, 5 |
Activitats d'avaluació
A) Exercicis i pràctiques amb el programari d'anàlisi (10%):
B) Activitats d'avaluació i seguiment a l'aula (15%):
C) Treball d'anàlisi (30%):
D) Examen (45%):
Es superarà l'assignatura si la nota final arriba almenys a 5 sobre 10 i s'obté una nota mínima de 4 per a cada ítem d'avaluació.
Condicions per a presentar-se a l'avaluació:
Conductes fraudulentes:
Conductes durant el curs:
La UAB acull un entorn divers i inclusiu per l'alumnat, el professorat, i el conjunt de la comunitat universitària. En aquesta classe s'aplicarà una política de tolerància 0 cap a qualsevol actitud de discriminació o assetjament per edat, ascendència, diversitat funcional, gènere, identitat de gènere, origen nacional, creences religioses o orientació sexual, així com cap a les actituds que generin un clima hostil per qualsevols dels motius esmentats. Aquestes actituds es denunciaran, seguint la política de prevenció de l'assetjament de la universitat.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació contínua | 15% | 0 | 0 | 3, 5, 7 |
Prova escrita individual | 45% | 0 | 0 | 2, 3, 5, 7 |
Pràctiques | 10% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 5 |
Treball (grups) | 30% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Lectura bàsica
Les següents publicacions són els manuals de referència bàsics per l'assignatura. Tot i que no es consideren de lectura obligatòria, es recomana el seu ús.
Boccardo, Giorgio; Ruiz, Felipe (2019). RStudio para Estadística Descriptiva en Ciencias Sociales.
Disponible a: https://bookdown.org/gboccardo/manual-ED-UCH/uso-basico-de-rstudio.html#que-es-rstudio-una-interfaz-para-usar-r
López-Roldán, Pedro; Fachelli, Sandra (2015). Metodología de la investigación social cuantitativa. Universitat Autònoma de Barcelona: Bellaterra (Cerdanyola del Vallès):
Disponible a: https://ddd.uab.cat/record/129382
El seus continguts es complementaràn amb material addicional disponible al Moodle.
Referències complementàries
Bardina, Xavier; Farré, Mercè; López-Roldán, Pedro. (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes. Volum 2: Descriptiva i exploratòria bivariant. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona.
Cea D’ancona, Mª Ángeles. (1998) Metodología cuantitativa. Estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis.
Farré, Mercè. (2005). Estadística: un curs introductori per a estudiants de ciències socials i humanes.Volum 1: Descriptiva i exploratòria univariant. Bellaterra (Barcelona): Universitat Autònoma de Barcelona.
Fox, James A.; Levin, Jack; Forde, David R. (2009). Elementary Statistics in Criminal Justice Research. Boston: Pearson.
Maxfield, Michael G.; Babbie, Earl R. (2005). Research Methods for Criminal Justice and Criminology. Belmont, CA: Thomson Wadsworth.
Walker, Jeffery; Maddan,Sean. (2009). Statistics in Criminology and Social Justice: Analysis and Interpretation. Boston: Jones and Bartlett Pubs.