Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 4 | 0 |
L’estudiant pot matricular-se del seu Treball de Fi de Grau un cop superats 160 crèdits; dels quals, obligatòriament, tots els corresponents al primer curs. Tanmateix, es recomana matricular-lo durant l'últim any d'estudis del Grau.
El TFG és un treball que ha de permetre una avaluació global i sintètica de les competències específiques i transversals associades a cada títol. L'objectiu principal, segons la memòria del grau d'Història, és la realització d'un treball de síntesi bibliogràfica (en format d'estat de la qüestió o d'assaig) o d'un treball sobre material documental, al voltant de qualsevol de les matèries del grau.
Un professor tutoritzarà el treball i orientarà l'alumnat durant el procés d'elaboració. Els treballs hauran de tenir un caràcter original i es realitzaran de forma individual. L'alumnat haurà de demostrar que ha assolit les competències i és capaç d'aplicar els resultats d'aprenentatge bàsics adquirits durant la seva formació acadèmica a la Facultat (raonament crític, comunicació escrita i oral efectiva, alt grau d’autonomia en la recerca bibliogràfica i de dades, i en l’elaboració, argumentació i defensa del TFG, etc.). El TFG ha de ser un treball fonamentalment acadèmic, no pas un treball de recerca en el sentit estricte, caràcter reservat per al Treball de Fi de Màster de postgrau.El TFG consisteix en:
El TFG ocuparà una extensió final d’entre 30 i 34 pàgines (2.100 caràcters/pàgina); és a dir, entre un mínim de 63.000 i un màxim de 70.000 caràcters (inclosos els espais). Aquesta extensió inclou tot el TFG: títol, índex, resums (d'un màxim de 900 caràcters, inclosos els espais, en la llengua de redacció del TFG i en anglès) i 5 paraules claus (en la llengua de redacció del TFG i en anglès), text general, notes, bibliografia, annexos amb mapes, il·lustracions o documentació. El format de lletra que s'ha d'utilitzar obligatòriament és Times New Roman 12. La bibliografia i les notes s'han de referenciar obligatòriament amb el Manual d'Estil Chicago, que teniu disponible en aquesta referència.
Les extensions mínimes i màximes han de respectar-se exactament per part de l'alumnat i no complir-les pot implicar la no avaluació del TFG.
Programació de l'assignatura. Tot i constar com assignatura semestral, atesa la presentació pública del TFG al final del segon quadrimestre, el cronograma d'elaboració és anual. Les sessions de tutoria es tindran al llarg del curs acadèmic anual. Durant el curs, el coordinador del grau convocarà una sèrie de reunions per explicar els objectius del treball a realitzar i el procediment d'assignació dels tutors. La versió final del TFG serà lliurada al tutor impresa (2 còpies) i en format electrònic com a data màxima el dia 31 de maig de 2021. En la mateixa data, també s'haurà d'enviar una còpia en pdf a l'espai moodle de l'assignatura, que servirà de constància oficial de lliurament per a la coordinació del grau.
Tria de tutor i treball. La tria de temàtica de treball és lliure per l'alumnat, que podrà també sol·licitar la direcció d'un professor concret de la titulació d'Història. Serà decisió última del professor l'acceptació de la tutoria del TFG. D'altra, existeixen unes limitacions particulars del nombre de TFG que poden ser assumits per cada professor en algunes àrees de coneixement, que seran comunicades en les sessions informatives. L'assignació final de tema i tutor la comunicarà oficialment el coordinador del grau.
Desenvolupament de tutories. Tenint en compte la diversitat de temàtiques i metodologies dels TFG, existeix un protocol de desenvolupament de tutories que és alhora una planificació de tasques per a alumnes i professors. La pauta mínima de quatre tutories serà la següent:
En algun moment abans de la defensa oral del TFG, el tutor haurà de donar pautes a l’alumne sobre el desenvolupament d’aquest acte, amb recomanacions sobre la millor forma de fer la presentació oral.
De cadascuna d'aquesta tutories n'haurà de quedar constància, mitjançant la signatura de l'alumnat d'un formulari que la coordinació del grau proporcionarà als tutors. L'assistència de l'alumnat a aquestes quatre tutories mínimes és obligatòria. L'incompliment d'aquesta norma pot derivar en la no avaluació del TFG.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 7,5 | 0,3 | 2, 3, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Treball personal d'elaboració del treball de fi de grau | 142 | 5,68 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
D'acord amb el protocol de la Facultat de Filosofia i Lletres, l'avaluació del TFG en el seu format escrit i en la seva exposició pública estarà a càrrec d'una comissió integrada per dos professors. La comissió serà aprovada per la coordinació del grau d'Història, a proposta del professor tutor. Un dels membres pot ser el tutor que ha dirigit el TFG. La nota final de cada TFG queda establerta a partir dels següents percentatges:
En el cas que l'exposició pública no es pugui fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB.
En relació a la concessió de la qualificació de Matrícula d'Honor (MH). L'assoliment d'un 9-10 sobre 10 com a nota final implicarà una qualificació d'Excel·lent. Els TFG avaluats amb Excel·lent, que siguin proposats a nota màxima de MH per les comissions, passaran a ser considerats per una altra comissió específica. Aquestacomissió decidirà la concessió de la qualificació de MH d'acord amb les disposicions administratives. La comissió examinarà el TFG, així com l’informe raonat i valoratiu elaborat pel tutor. Basarà la prelació final en un còmput que tingui en compte un 75% la nota delTFG i en un 25% la nota de l’expedient de l’alumne dels dos últims cursos (3r i4t).
Segons proposta raonada del tutor del TFG, d'acord amb la comissió d'avaluació i el vistiplau de la coordinació, es podrà demanar permís als autors qualificats amb MH perquè llurs TFG siguin publicats al Dipòsit Digital de Documents de la Universitat Autònoma de Barcelona. El servei de Biblioteques proporciona tutorials sobre l'adaptació formal dels TFG als requisits de l'edició digital.
Tot TFG que no sigui avalat pel tutor, que no compleixi els requisits mínims o màxims d'extensió formal o que no es presenti en les dates i formats de lliurament establerts serà considerat "No avaluable". També serà considerat "No avaluable" tot TFG que incompleixi el calendari mínim de tutories o no hagi passat per l'acte d'exposició pública en la data assignada.
El TFG només té una convocatòria i no pot ser recuperat.
Si el professorat en qualsevol moment de l’avaluació d’un TFG detecta un plagi evident, qualificarà el TFG amb un zero, en aplicació del compromís que l’estudiant signa en el moment de la matrícula de respectar les regles sobre l’originalitat dels treballs.
El TFG està sotmès als mateixos processos de revisió ordinària i revisió extraordinària de qualsevol altra assignatura del grau.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Contingut teòric del treball | 70% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Exposició oral i pública del treball | 30% | 0,5 | 0,02 | 1, 8 |
-BOULOGNE, Arlette. Comment rédiger une bibliographie. París, 2004.
-CLANCHY, John i BALLARD, Brigid, Cómo se hace un trabajo académico. Guía práctica para estudiantes universitarios, 2a edició. Zaragoza, 2000.
-CREME, Phyllis i LEA, Mary L., Escribir en la universidad. Barcelona, 2000.
-DÍAZ SÁNCHEZ, María Eugenia i MÁRQUEZ PÉREZ, Aida. A Manual for Writing Research Papers. With a Guide to Using Internet Sources. Salamanca, 2001.
-ECO, Umberto, Cómo se hace una tesis. Barcelona, 2007.
Escribir y comunicarse en contextos científicos y académicos:conocimientos y estrategias. Barcelona, 2007.
-FERRER, Virginia, CARMONA, Moisés i SORIA, Vanessa (eds.). El Trabajo de Fin de Grado. Guía para estudiantes, docentes y agentes colaboradores. Madrid, 2012.
-FRAGNIÈRE, Jean-Pierre. Comment reussir un mémorie. Comment presenter une thèse. Comment rédiger un rapport. París, 1986.
-GALLEGO FERNÁNDEZ, Antonio. Ser doctor. Cómo redactar una tesis doctoral. Madrid, 1987.
-GONZÁLEZ GARCÍA, Juana, LEÓN MEJÍA, Ana i PEÑALBA SOTORRÍO, Mercedes. Cómo escribir un Trabajo de Fin de Grado. Algunas experiencias y consejos prácticos. Madrid, 2014
Guia didàctica del discurso académico escrito ¿Cómo se escribe una monografía? Madrid, 2001.
Guia práctica para la elaboración de un trabajo científico. Bilbao, 1994.
-GUITTON, Jean. El trabajo intelectual. Madrid, 1995.
-HARVEY, Gordon. Cómo se citan las fuentes:[guía rápida para estudiantes]. Madrid, 2001.
-ICART ISERN, Mª Teresa. Elaboración y presentación de un proyecto de investigación y una tesina. Barcelona, 2001.
-LENI-BAYLE, Martine. Écrire une recherche: mémorie ou these. Lyon, 2006.
Les referències i les citacions bibliogràfiques, les notes i els índex. Bellaterra, 1994.
-LICHTFOUSE, Eric, Rédiger pour être publié! Conseils pratiques pour les scientifiques. Paris, 2010.
-MARTÍNEZ DE SOUSA, José. Diccionario de ortografía técnica:normas de metodología y presentación de trabajos científicos. Bibliológicos y tipográficos. Salamanca, 1987.
-MOLINA VILLAR, Juan José. Cómo hacer un trabajo final de carrera para los estudios de grado. Barcelona, 2010.
-MORFAUX, Louis-Marie i PRÉVOST, Roger, Résumé & synthèse de textes. Méthode et exercices corrigés. París, 2004.
-MUÑOZ-ALONSO LÓPEZ, Gemma. Técnicas de investigación en ciencias humanas. Madrid, 2003.
-MURRAY, Rowena. Cómo escribir para publicar en revistas académicas. Barcelona, 2006.
-ORNA, Elizabeth. Cómo usar la información en trabajos de investigación. Barcelona, 2001.
-PHILLIPS, Estele M. La tesis doctoral: cómo escribirla y defenderla. Barcelona, 2008.
-RIGO, Antònia i GENESCÀ, Gabriel, Tesis i treballs. Aspectes formals. Vic, 2000.
-RIQUELME, Jesucristo. Canon de presentación de trabajos universitarios: modelos académicos y de investigación.Alicante, 2006.
-RIVERA-CAMINO, Jaime. Cómo escribir y publicar una tesis doctoral. Madrid, 2014.
-ROMANO, David. Elementos ytécnicas del trabajo científico, Barcelona, 1982.
-SANCHEZ ASÍN, Antonio i d’altres, Trabajos de fin de grado y de postgrado. Guía práctica para su elaboración. Archidona, 2016.
-SÁNCHEZ, Ricardo. Como publicar. Oviedo, 2000.
-SANCHO, Jordi. Com escriure i presentar el millor treball acadèmic. Vic, 2014.
-TOLCHINSKI, Liliana (coord.). La escritura académica a través de las disciplinas. Barcelona, 2013.
-TOLCHINSKI, Liliana. Tesis, tesinas y otras tesituras. Barcelona, 2002.
-TRIGO ARANDA, Vicente. Escribir y presentar trabajos en clase. Madrid, 2002.
Referències complementàries:
-Recursos d'informació (Servei de Biblioteques de la UAB):
http://www.uab.cat/servlet/Satellite?c=Page&cid=1345655058782&pagename=BibUAB/Page/TemplatePlanaBibUAB
-Argumenta. Competències lingüístiques i comunicatives en l'àmbit acadèmic:
http://wuster.uab.es/Web_Argumenta_Obert/
-Guia pràctica (català):
http://aules.uab.cat/2016-17/mod/resource/view.php?id=64304
-Guia pràctica (espanyol)
http://aules.uab.cat/2016-17/mod/resource/view.php?id=64303
-Guia pràctica (anglès)
http://aules.uab.cat/2016-17/mod/resource/view.php?id=64306