Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OT | 4 | 0 |
Es pressuposen coneixements bàsics de la història general d’Europa a l’època moderna
Revoltes i revolucions a l’Europa Moderna és una assignatura de segon cicle que pretén apropar-se de manera específica a la conflictivitat social i política de l’Europa Moderna, i apofundir en el mateix concepte de "revolució". Però l’anàlisi de les situacions d’excepcionalitat és presa, alhora, com un mirador privilegiat dels conflictes i tensions que impregnen de manera constant el conjunt de la dinàmica social, i que són a la base del desenvolupament històric. Les revoltes i revolucions enregistrades des dels inicis de l’època moderna fins a la crisi de l’antic règim esdevenen així un referent de primer ordre de la història comparada.
1. Precisions conceptuals. La idea de revolució.
2. El retorn de l'Anticrist: religió, cultura i conflictivitat als inicis de l’Època Moderna (segle XVI).
3. Revolucions i resistències davant l'absolutisme (segles XVI-XVII).
4. Revoltes i protestes populars (segles XVII-XVIII).
5. Revoltes i revolució al tombant del segle XVIII.
- Assistència a les tutories dirigides pel professor
- Lectura comprensiva de textos històrics i historiogràfics
- Participació en les sessions de seminari
- Realització de comentaris analítics
- Preparació de presentacions orals
- Estudi personal
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teòriques | 48 | 1,92 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 15 | 0,6 | 4, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Activitat autònoma de l'alumne | 75 | 3 | 2, 5, 8, 9, 10 |
Els i les alumnes hauran de lliurar en les dates que s’assenyalin a l’inici del curs:
- Un treball escrit de final de curs i una presentació oral sobre el tema escollit (30% de la nota final)
- Comentaris escrits de diferents articles historiogràfics (70% de la nota final)
- Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de treballs i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. El professor establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació realitzades.
L'alumne que no realitzi les activitats d'avaluació obligatòria per valor superior al 60% de la nota final no podrà presentar-se a la recuperació.
En cas que l'estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d'un acte d'avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d'avaluació, amb independència del procés disciplinari que es pugui instituir. En el cas que es pordueixin diverses irregularitats en els actes d'avaluació d'una mateixa assignatura, la qualificació final d'aquesta assignatura serà 0.
La recuperació consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la reavaluació és de 5,0 (Aprovat).
En el moment de ralització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professor informarà (Moodle, SIA) del porcediment i data de revisió de les qualificacions.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s'adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d'exercicics a través de Moodle, Teams, et. I el professor vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Avaluació oral i escrita dels exercicis, treballs, comentaris, ressenyes i assistència a classe | 100% | 12 | 0,48 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 |
AYA, Rod: “Reconsideración de las teorías de la revolución” a Zona Abierta, 36-37 (1985) 1-80.
BENIGNO, Francesco: Espejos de la Revolución, Barcelona 2000, ed. Crítica.
BERCÉ, Yves M.: Révoltes et révolutions dans l'Europe Moderne, XVI-XVIII siècles, París 1980 PUF.
CALVERT, Peter: A study of revolution, Oxford 1970 Clarendon.
Des Révoltes de l’Europe à l’Amérique au temps de la Révolution Française (1773-1802), nº 94-95 de “Cahiers d’Histoire. Révue d’Histoire Critique” París 2005.
DÜLMEN, Richard van: Los inicios de la Europa Moderna, 1550-1648, "Historia Universal Siglo XXI", Madrid 1984 Siglo XXI.
ENGELS, F.: La guerra de los campesinos en Alemania, La Habana 1974.
FORSTER,R.-GREENE,J.P. (ed): Revoluciones y rebeliones de la Europa Moderna, Madrid 1972 ed Alianza.
GOLDSTONE,J.A.: Revolution and rebellion in the early modern world, Berkeley 1991.
GRIEWANK, Karl: Il concetto di rivoluzione nell’età moderna. Origini e Sviluppo, Florència 1979 La Nuova Italia [trad. de l’obra de 1953].
JONES, P.M.: Reform and revolution in France. The politics of transition, 1774-1791, Cambridge 1995, Cambridge Univ. Press.
KRANTZ, F.(ed.): History from below, Montreal 1985.
KREJCI, Jaroslav: Great revolutions compared. The outline of a theory, NY/Londres 1994 Harvester Wheatsheaf.
LANDSBERGER, H.A.(ed): Rebelión campesina y cambio social, Barcelona 1978 ed Crítica.
Mouvements populaires et conscience sociale, XVI-XIX siècles, París 1985.
MESZAROS, Istvan (ed.): Aspects of history and class consciousness, Londres 1971 Routledge & KeganPaul.
MULLETT, Michael: La cultura popular en la Baja Edad Media, Barcelona 1990 Crítica.
NEVEUX, Hugues: Les révoltes paysannes en Europe, XIVe-XVIIIe siècle, Paris 1997 Albin Michel.
NICOLAS, Jean: La rébellion française: Mouvements populaires et conscience sociale, 1661-1789, Paris 2002 ed. Seuil.
PARKER, David: Class and State in “Ancien Régime” France. The road to modernity? Londres i N.Y. 1996 Routledge.
POITRINEAU, Abel: Les Mythologies Révolutionnaires, Paris 1987 PUF.
PORTER,R.-TEICH,M.(ed): La revolución en la historia, Barcelona 1990 ed Crítica.
RENOM, Mercè : Conflictes socials i revolució. Sabadell, 1718-1823, Vic 2009, Eumo.
Revoltes populars contra el poder de l’Estat (Reus 18-20 octubre 1990), Barcelona 1992 Generalitat de Catalunya.
Revueltas y revoluciones en la Historia, (AADD) Salamanca 1990 Univ. de Salamanca.
REY, Alain: “Révolution” Histoire d’un mot, Paris 1989 Gallimard.
ROBISHEAUX, Thomas: Rural society and the search for order in early modern Germany, Cambridge 1989.
RÖSENER, Werner: Los campesinos en la historia europea, Barcelona 1995 ed. Crítica.
ROURA, Lluís: Subjecció i revolta en el segle de la Nova Planta, Vic 2006 ed. Eumo.
ROURA, Ll. i CHUST, M. (eds.): La Ilusión heroica. Colonialismo, revolución e independencias en la obra de Manfred Kossok, Castelló 2010, de. Universitat Jaume I.
RUDÉ,G.: Revuelta popular y conciencia de clase, Barcelona 1981 ed Crítica.
SIMPLICIO, Oscar : Las revueltas campesinas en Europa, Barcelona 1989 ed. Crítica.
SKOCPOL, Theda: Social Revolutions in the Modern World, Cambridge 1994.
SCOTT, Tom (ed.): The peasantries of Europe, from the Fourteenth to the Eighteenth Centuries, Londres 1998, Longman.
TAYLOR, Michael: “Rationality and revolutionary collective action” a Michael Taylor (ed.): Rationality and Revolution, dins la col. “Studies in marxism and social theory”, Cambridge 1988 Cambridge Univ. Press, pp 63-97.
TENENTI, Alberto : Dalle rivolte alle rivoluzioni, Bologna 1997 ed. Il Mulino [trad. al castellà, Barcelona 1999, ed. Crítica].
Teoría e historiografia de las revoluciones (nº 36-37 de Zona Abierta, 1985).
THOMPSON, Edward P.: Costumbres en común, Barcelona 1995 ed. Crítica.
TILLY,Charles : Las revoluciones europeas, 1492-1992, Barcelona 1995 ed Crítica.
VOVELLE, Michel : Combats pour la Révolution française, París 1993 ed. La Découverte.
WEISSER, Michael R.: Crime and punishment in early modern europe, Brighton 1982 (1979) Harvester Press.
ZAGORÍN, P.: Revueltas y revoluciones en la edad moderna, Madrid 1985 ed Cátedra.