Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500501 Història | OB | 3 | 1 |
Cap
Segons el Pla d’Estudis del Grau d’Història, "la materia Historia Contemporánea Universal tiene por objetivo formar a los estudiantes dándoles los recursos e instrumentos necesarios para que adquieran un conocimiento sólido de los cambios políticos, institucionales, económico-sociales y culturales en el mundo, y de los factores que los explican, desde finales del siglo XVIII hasta finales del XX, teniendo en cuenta las distintas interpretaciones y los debates historiográficos que generan. La materia se estructura en tres amplios períodos: la época de la revolución liberal, que incluye la unificación de Alemania e Italia, la del imperialismo, que engloba la expansión colonial de finales del XIX, las dos guerras mundiales y el surgimiento del fascismo en el período de entreguerras, y la etapa de la división en bloques y de la descolonización."
L’assignatura «Història Contemporània Universal II: L’Època de l’Imperialisme», dins dels objectius fixats per a la matèria Història Contemporània Universal, analitzarà, entre altres, les següents qüestions: Els estats liberals i l’expansió imperialista, la crisi cultural del canvi de segle, la Gran Guerra, la revolució russa, l’establiment de règims liberal-democràtics a l’època d’entreguerres –i la seva crisi-, les relacions internacionals en el període d’entreguerres, l’emergència del feixisme, la Gran Depressió, la crisi política, diplomàtica i militar dels anys trenta i la Segona Guerra Mundial. S’analitzaran, fonamentalment, les dinàmiques europees, però sense deixar de banda diversos àmbits extraeuropeus, entre altres, els Estats Units, la Xina i el Japó, etc.
Temari de l'assignatura
Les activitats dirigides consistiran en classes teòriques i en seminaris i pràctiques d'aula; depenent de la grandària del grup s'organitzaran acitivitats que estimulin la participació dels/de les alumnes mitjançant el treball i comentari de materials diversos i els debats sobre lectures.
Les activitats supervisades permetran els/les alumnes comentar amb el professor, individualment i/o en grups reduïts, tot tipus de questions teòriques, metodològiques, d'organització del treball, etc. relacionades amb l'assignatura.
Les activitats autònomes consistiran fonamentalment en la lectura de textos historiogràfics i el treball sobre materials diversos, la cerca d'informació bibliogràfica i altres materials, l'organització de la informació recollida, l'estudi dels continguts de la matèria i el debat amb els companys sobre el contingut del treball en equip que s'ha de fer com a part de l'avaluació de l'assignatura.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes teóriques | 37 | 1,48 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10 |
Sessions de seminari i classes pràctiques | 8 | 0,32 | 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 15 | 0,6 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 12 |
Tipus: Autònomes | |||
Cerca de bibliografia i altres materials per a la realització de treballs | 1 | 0,04 | 1, 6, 10, 12, 13 |
Debats en grup preparatoris del treball col·lectiu obligatori per a l'avaluació | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 10, 11, 12 |
Lectura i estudi d'apunts, materials i la bibliografia obligatòria i complementària per a la preparació d'exàmenes y treballs | 62 | 2,48 | 1, 3, 4, 5, 8, 10, 12 |
La nota final de l’assignatura respondrà a la qualificació de les següents activitats:
70% 2 o més exàmens sobre la matèria explicada a classe i les lectures obligatòries (
30% 2 o més treballs sobre les lectures obligatòries
Criteris d’avaluació:
Es valoraran els coneixements assolits, el domini dels conceptes i el vocabulari propis de la disciplina i de la matèria estudiada, la maduresa, l’estructura i la correcció formal del textos redactats als exàmens i treballs; en el cas de presentacions orals: la fluidesa del discurs, la seva adequació al tema presentat, l’estructura de la presentació, els materials utilitzat, la correcta utilització del temps, etc.
Condicions per aprovar l’assignatura:
S’aprova l’assignatura si s’obté un mínim de 5 punts (sobre 10) amb la suma de les qualificacions de totes les activitats d’avaluació realitzades.
Per a participar a la recuperació, l'alumnat haurà d'haver obtingut una qualificació de 3.5 de mitjana a les proves i activitats de l'avaluació continuada.
Calendari d’activitats d’avaluació:
Les activitats d'avaluació es programaran al llarg del curs acadèmic. Les dates de realització de les proves a l'aula i de lliurament de treballs i recensions seran comunicades a l'alumnat amb antelació suficient. El professor establirà un horari específic de tutories per procedir al comentari de les activitats d'avaluació realitzades.
Recuperació
Consistirà en un examen global de la matèria de l'assignatura i se celebrarà en les dates oficials establertes per la Facultat. En cap cas, es podrà plantejar la recuperació com un mitjà de millorar la qualificació de l'alumnat que ja hagués aprovat l'assignatura en el procés normal d'avaluació continuada. La nota màxima que es podrà obtenir en la reavaluació és de 5,0 (Aprovat).
Normativa de correcció ortogràfica
Com a iniciativa de la comissió de docència del grau d'Història a partir del curs 2017-2018 es pot fer constar a les guies docents una clàusula sobre correcció ortogràfica, d'expressió, lèxic i sintaxi dels documents escrits de l'avaluació continuada i dels exàmens.
D'acord amb les guies d'expressió escrita del nostre grau, la penalització pot ser d'entre 0,2-0'25 per cada falta comesa sobre la nota final, fins a un màxim de nota descomptada de 4 punts.
En el moment de realització/lliurament de cada activitat avaluativa, el professorat informarà (Moodle, SIA) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
L’estudiant rebrà la qualificació de No avaluable sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Moodle, Teams, etc. El professorat vetllarà perquè l'estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Realització de dos o més exàmens | 70% | 3 | 0,12 | 1, 2, 3, 4, 5, 8, 9, 10, 12 |
Redacció d'un treball o més a partir de les lectures obligatòries | 30% | 22 | 0,88 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13 |
W.P. ADAMS, Los Estados Unidos de América, Madrid, Siglo XXI, 1979.
A. AGOSTI, Bandiere rosse. Un profilo storico dei comunismi europei, Roma, Editori Riuniti, 1999.
D. H. ALDCROFT, Historia de la economía europea, 1914-1980, Barcelona, Crítica, 1990.
W.G. BEASLEY, Historia contemporánea de Japón, Madrid, Alianza, 1995.
S. BERSTEIN, et P. MILZA, Histoire de la France au XX siècle, Bruselas, Editions Complexe, 1999.
P. BLOM, Años de vértigo. Cultura y cambio en Occidente, 1900-1914, Barcelona, Anagrama, 2010.
A. BOSCH, Historia de los Estados Unidos, 1776-1945, Barcelona, Crítica, 2010.
H. CARRÈRE D’ENCAUSE, Lenin, Madrid, Espasa, 1999.
J. CASANOVA, Europa contra Europa, 1914-1945, Barcelona, Crítica, 2011.
J.B. DUROSELLE, Les Relacions internacionals: 1918-1945, Barcelona, Edicions Universitàries Catalanes, 1982.
O. FIGES, La revolución rusa (1891-1924). La tragedia de un pueblo, Barcelona,EDHASA, 2000.
F. GALLEGO, De Múnich a Auschwitz. Una historia del nazismo, 1919-1945, Barcelona, Plaza Janés, 2001.
E. GENTILE, Fascismo. Historia e interpretación, Madrid, Alianza Editorial, 2004.
J. GERNET, El mundo chino, Barcelona, Crítica, 2005.
E. GONZALEZ CALLEJA, Socialismos y comunismos. Claves históricas de dos movimientos políticos. Madrid, Paraninfo, 2017.
A. HILLGRUBER, La SegundaGuerra Mundial. Objetivos de guerra y estrategia de las grandes potencias, Madrid, Alianza Universidad, 1995.
E. HOBSBAWM, La era del Imperio (1875-1914), Barcelona, Labor, 1990.
M. HOWARD, La Primera Guerra Mundial, Barcelona, Crítica, 2003.
M.A. JONES, Historia de Estados Unidos 1607-1992, Madrid, Cátedra, 1996.
M. KITCHEN, El periodo de entreguerras en Europa, Madrid, Alianza Editorial, 1992.
M. MAZOWER, La Europa negra. Desde la Gran Guerra hasta la caída del comunismo, Barcelona, Ediciones B, 2001.
M.S. NEIBERG, La Gran Guerra. Una historia global (1914-1918), Barcelona, Paidós, 2006.
R.O PAXTON, Anatomía del fascismo, Barcelona, Península, 2005.
G. PROCACCI, Historia general del siglo XX, Barcelona, Crítica, 2004.
A.J.P. TAYLOR, Historia de Inglaterra, 1914-1945, México, Fondo de Cultura Económica, 1989.
C. TAIBO, La Unión Soviética (1917-1991), Madrid, Síntesis, 1993.
E. TRAVERSO, A sangre y fuego. De la guerra civil europea (1914-1945), Valencia, PUV, 2009.
E. D. WEITZ, LaAlemania de Weimar. Presagio y tragedia, Madrid, Turner, 2009.
H.L. WESSELING, Divide y vencerás. El reparto de África (1880-1914), Barcelona, Península, 1999.
La bibliografia específica sobre cadascun dels temes es facilitarà al llarg del curs. Les lectures obligatòries es concretaran el primer dia de classe.