Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2502758 Humanitats | OB | 3 | 2 |
Cap
Introducció al passat i present del patrimoni cultural amb la finalitat d'entendendre l'origen i desenvolupament de la cultura del patrimoni i els museus y de conèixer els principals reptes del sector en la actualidad
TEMA 1: HISTÒRIA I ACTUALITAT DEL PATRIMONI
TEMA 2: PROTECCIÓ, GESTIÓ I RESTAURACIÓ DEL PATRIMONI
TEMA 3: EL PATRIMONI A DEBAT
Lliçons magistrals, treballs de grup, lectures obligatòries, discussions a classe, visites a museus i altres institucions culturals, tutories, etc.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals i tutories | 70 | 2,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Supervisades | |||
Treball de grup | 50 | 2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Tipus: Autònomes | |||
Lectures obligatòries | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
3 exercicis escrits: 40%
1 treball de grup: 50%
Tutories, participació a classe, sortides a museus, etc.: 10%
Per a aprovar l'assignatura cal sumar un mínim del 50% de la puntuació total.
L'alumne que no superi el curs i tingui una nota final mínima de 3,5 pot presentar-se a una prova de recuperació, on s'examinarà de la part suspesa.
L’estudiant rebrà la qualificació de "No avaluable" sempre que no hagi lliurat més del 30% de les activitats d’avaluació.
En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.
Nota 1: Plagi. En cas que l’estudiant realitzi qualsevol irregularitat que pugui conduir a una variació significativa de la qualificació d’un acte d’avaluació, es qualificarà amb 0 aquest acte d’avaluació, amb independència del procés disciplinari que s’hi pugui instruir. En cas que es produeixin
diverses irregularitats en els actes d’avaluació d’una mateixa assignatura, la qualificació final d’aquesta assignatura serà 0.
Nota 2: Canvis durant l'any. En cas que les proves no es puguin fer presencialment s’adaptarà el seu format (mantenint-ne la ponderació) a les possibilitats que ofereixen les eines virtuals de la UAB. Els deures, activitats i participació a classe es realitzaran a través de fòrums, wikis i/o discussions d’exercicis a través de Teams, etc. El professor o professora vetllarà perquè l'Estudiant hi pugui accedir o li oferirà mitjans alternatius, que estiguin al seu abast.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Exercicis escrits (a classe i/o a casa) | 40% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Participació activa a ls classes, sortides, etc. | 10% | 0 | 0 | 2, 7 |
Treball de grup | 50 | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 |
Lectures obligatòries
1. Rico, D., “Hacia un patrimonio sin entidad”, Patrimono Cultural y Derecho, 22 (2018), pp. 383-398.
2. Riegl, A., “Los valores monumentales y su evolución histórica”, El culto moderno a los monumentos (1903), Madrid, 1987, pp. 23-43.
3. Marquard, O., “La época de lo desechable y la cultura del recuerdo”, Filosofía de la compensación, Valencia, 2001, pp. 51-55.
4. Vicq-d'Azyr, F., Instruction sur la manière d’inventorier et de conserver, dans toute l’étendue de la République, tous les objets qui peuvent servir aux arts, aux sciences et à l’enseignement, París, 1794, p. 3.
5. García de Enterría, E., “Consideraciones sobre una nueva legislación del patrimonio artístico, histórico y cultural”, Revista Española de Derecho Administrativo, 39 (1983), pp. 575-591 (582-5).
6. Gómez Martínez, J., “El British Museum, El Musée du Louvre. La gloria de Dios, la gloria de los hombres”, Dos museologías. Las tradiciones anglosajona y mediterránea: diferencias y contactos, Gijón, 2006, pp. 31-42.
7. Marinetti, F. T., “Manifiesto fundacional del futurismo”, Le Figaro, 20 de febrero de 1909, según la traducción de Ramón Gómez de la Serna publicada en la revista Prometeo, año II, no VI, abril 1909, pp. 56-73.
8. Valery, P., “El problema de los museos” (1923), Piezas sobre arte, Madrid, 1999, pp. 137-140.
9. Bolaños, M., “Formas de antimuseo”, La memoria del mundo. Cien años de museología 1900-2000, Gijón, 2002, pp. 276-296.
10. Convención sobre la Protección del Patrimonio Mundial, Cultural y Natural, UNESCO, 1972, arts. 1-2.
11. Convención para la Salvaguardia del Patrimonio Cultural Inmaterial, UNESCO, 2003, arts. 1-2.
12. Roger, A., “Paisatge i entorn”, Breu tractat del paisatge, Barcelona, 2000, pp. 139-158.
13. Ley del patrimonio histórico español, 16/1985.
14. Llei del Patrimoni Cultural Català, 9/1993.
15. Llei de museus, 17/1990.