Logo UAB
2019/2020

Aritmètica

Codi: 100113 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500149 Matemàtiques OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Marc Masdeu Sabate
Correu electrònic:
Marc.Masdeu@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
català (cat)
Grup íntegre en anglès:
No
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Part de la bibliografia pot ser en anglès

Equip docent

Francesc Xavier Xarles Ribas

Prerequisits

És recomanable haver cursat totes les assignatures obligatòries d'àlgebra; concretament, per tal que un alumne pugui superar l'assignatura serà imprescindible tenir assumits els coneixements propis de l'assignatura Estructures Algebraiques.

Objectius

L'assignatura té com a objectiu ser una introducció als problemes aritmètics i, a la vegada, oferir una visió dels mètodes que intervenen en l'anàlisi i resolució d'aquests problemes. Donat que hi ha massa tipus de problemes en teoria de nombres com per a ser coberts en un curs d'aquestes característiques, el curs es basa principalment en els problemes diofàntics, i s'introdueix a partir d'aquests la teoria algebraica de nombres i la geometria aritmètica.

El curs es divideix en quatre parts: (I) Congruències i divisibilitat; (II) Corbes el·líptiques; (III) Llei de reciprocitat quadràtica; i (IV) Primalitat i factorització. El nexe d'unió de les quatre parts, i que pot servir de motivació encara que no sigui l'objectiu del curs, és l'aplicació que d’ells se n'ha fet a la criptografia.

En la primera part estudiarem resultats bàsics de congruències, i veurem les primeres aplicacions a la criptografia.

La segona part ladedicarem a les corbes el·líptiques, emfatitzant les aplicacions que s’ha fet a la factorització i a la criptografia.

En la tercera part introduirem la llei de reciprocitat quadràtica i les seves conseqüències.

La quarta part està dedicada a l'estudi d'algoritmes per determinar la primalitat d'enters, i per trobar factors no trivials d'enters compostos.

Contràriament al que alguns podrien creure, la teoria de nombres és una de les branques de les matemàtiques que més s'assembla a les ciències experimentals: el seu principal objecte d’estudi és una cosa tan concreta com els nombres, que coneixem i fem servir a diari. És per això que l’experimentació és un tret bàsic de la teoria de nombres, i això es reflecteix en el curs mitjançant l’ús d’eines informàtiques (principalment Sage) que permeten descobrir, entendre i resoldre molts fenòmens aritmètics.

Competències

  • Demostrar de forma activa una elevada preocupació per la qualitat en el moment d'argumentar o exposar les conclusions dels seus treballs
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-ho de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
  • Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  • Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  • Utilitzar eficaçment bibliografia i recursos electrònics per obtenir informació

Resultats d'aprenentatge

  1. Demostrar de forma activa una elevada preocupació per la qualitat en el moment d'argumentar o exposar les conclusions dels seus treballs
  2. Desenvolupar un pensament i un raonament crític i saber comunicar-ho de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua
  3. Que els estudiants hagin desenvolupat les habilitats d'aprenentatge necessàries per a emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia.
  4. Que els estudiants tinguin la capacitat de reunir i interpretar dades rellevants (normalment dins de la seva àrea d'estudi) per emetre judicis que incloguin una reflexió sobre temes rellevants d'índole social, científica o ètica.
  5. Utilitzar eficaçment bibliografia i recursos electrònics per obtenir informació

Continguts

I. Primers i congruències 

  • Divisibilitat
  • Factorització d'enters
  • Els enters mòdul n
  • Mètodes efectius per inversos i exponenciació
  • Diffie-Hellman i RSA

II. Corbes el·líptiques

  • Definició i llei de grup
  • Punts de torsió, punts racionals
  • Corbes sobre cossos finits
  • Criptografia amb corbes el·líptiques
  • Comptatge de punts

 III. La llei de reciprocitat quadràtica

  • Residus quadràtics i el símbol de Legendre
  • LRQ i demostració
  • El símbol de Jacobi
  • Aplicació: arrels quadrades mòdul p

 IV. Primalitat i factorització

  • Primalitat
  • Algoritmes de factorització
  • Rho de Pollard
  • Bases de factors
  • Fraccions continuades
  • Algoritmes pel logaritme discret

Metodologia

Aquesta assignatura té dues hores setmanals de teoria. Encara que no s'ha fixat prèviament un conjunt d'apunts, hi ha una varietat interessant de referències bibliogràfiques; en certs moments del curs caldrà completar el contingut de les explicacions de classe amb consultes a bibliografia o a material proporcionat pel professor.

Hi haurà sessions dedicades a resoldre problemes. Cada alumne haurà de presentar un dels problemes de la llista resolt,  per escrit i entregat al professor. Els dubtes que sorgeixin es poden preguntar durant la classe o a les hores de consulta dels professors. El treball sobre aquests problemes es recolza en els conceptes introduïts a classe de teoria, els enunciats dels teoremes, i les seves demostracions, ja que molt sovint les tècniques seran semblants.

En els seminaris es practicarà l'ús de SAGE per a resoldre un projecte.

A més, l'assignatura disposa d'una pàgina al "campus virtual" on s'aniran penjant les llistes de problemes, material addicional i qualsevol informació relacionada amb l'assignatura.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes de Teoria 30 1,2 1, 2, 3, 4
Tipus: Supervisades      
Classes de Problemes 14 0,56 1, 2, 3, 5
Pràctiques 6 0,24 2, 5
Tipus: Autònomes      
Estudi de la teoria 37 1,48 1, 4, 5
Realització de problemes i pràctiques d'ordinador 60 2,4 1, 2, 3, 4, 5

Avaluació

Durant el curs s'hauran d'entregar algun problema, que comptarà un 25% de la nota final. L’estudiant haurà de fer un programa d'ordinador en Sage que apliqui alguna tècnica explicada a classe, d'entre una serie de propostes fetes al primer mes de començar el curs, i que valdrà el 20% de la nota. Es farà també un treball i/o presentació oral, que contribuirà un 25% de la nota. La resta de la nota (30%) s'obtindrà d'un examen final on s'haurà de resoldre algun problema amb uns quants apartats.

Només es podrà recuperar l’examen final i/o el programa, sempre i quan la nota en cada part a recuperar hagi superat el 3,5 sobre 10. És important remarcar que, en cas de presentar-se a millorar nota, l’estudiant renuncia a la nota prèvia.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Entrega de problemes 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Examen final 30% 3 0,12 1, 2
Presentació oral 25% 0 0 1, 2, 3, 4, 5
Programa 20% 0 0 1, 2, 3, 4, 5

Bibliografia

Principal 

W. Stein, Elementary Number Theory: Primes, Congruences, and Secrets, Springer-Verlag, Berlin, 2008.

J.-P. Serre, A Course in Arithmetic, GTM7, Springer, 1973.

N.Koblitz, A Course in Number Theory and Cryptography, GTM114, Springer, 1994. 

Complementària 

I.N. Stewart, D.O. Tall, Algebraic Number Theory, Chapman and Hall, 1979.

Z.I. Borevich y I.R. Shafarevich, Number Theory, Academic Press, 1966.

L.J. Mordell, Diophantine Equations, Academic Press, 1969.

J. Neukirch, Algebraic number theory, Springer-Verlag 1999.