Logo UAB
2019/2020

Processos 3. Formació, Desenvolupament i Rendiment

Codi: 43168 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313788 Gestió dels Recursos Humans a les Organitzacions OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Juan Manuel Muñoz Justicia
Correu electrònic:
Juan.Munoz@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Juan Manuel Muñoz Justicia

Equip docent extern a la UAB

Joan A. Vélez
Miriam Diez
Puri Pinilla

Prerequisits

No hi ha prerequisits

Objectius

El mòdul pretén que l'estudiant sigui capaç d'analitzar i executar processos destinats a potenciar i aprofitar els recursos de les persones (formació, desenvolupament i avaluació de l'acompliment), des d'una aproximació afí a la gestió del talent.
S'estudiessin algunes eines TIC útils en la gestió d'aquests processos perquè l'estudiant pugui discutir sobre les seves implicacions.
Es treballessin competències clau com a comunicació oral i escrita.

Competències

  • Avaluar plans operatius i programes específics de RRHH per introduir elements de millora.
  • Comunicar propostes, informes i resultats de forma efectiva a diferents tipus d'interlocutor.
  • Dissenyar plans operatius (de formació, d'acollida, etc.) en contextos simulats.
  • Identificar indicadors que permetin desenvolupar, col·lectivament i individualment, el potencial de les persones que integren una organització.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca

Resultats d'aprenentatge

  1. Dissenyar sistemes d'avaluació de l'acompliment a partir de criteris concordes amb la realitat de l'organització amb què es treballa.
  2. Elaborar el protocol per identificar necessitats de desenvolupament de personal que s'adeqüin a les característiques d'una organització donada.
  3. Elaborar la planificació del procés de formació de forma clara, viable i adequada a les necessitats d'una organització.
  4. Elaborar textos que detallin plans de formació de manera que se’n faciliti l’aplicació, el seguiment i l’avaluació.
  5. Valorar diferents models d'avaluació de l'acompliment en funció dels recursos, les condicions i les possibles aportacions que hi suposarien.

Continguts

1.Introducció: Desenvolupament de Recursos Humans:
      1.1. Conceptes clau: carrera, potencial, talent i desenvolupament
      1.2. Planificar la carrera o planificar el desenvolupament
      1.3. Detecció de necessitats en l'organització, els grups i les persones
      1.4. Protocols per identificar necessitats de desenvolupament.

2. Avaluació del potencial
      2.1 El desenvolupament del potencial en les organitzacions.
      2.2. Objectius i Indicadors
      2.2. Mètodes i tècniques de desenvolupament de potencial.
      2.3. Gestió del talent

3. Avaluació de l'acompliment
      3.1. Concepte i objectius.
      3.2. Criteris i sistemes de gestió de l'acompliment
      3.3. Avaluació de resultats
      3.4. Disseny i Implantació d'un sistema d'avaluació. Tendències actuals.

4. Diagnòstic de necessitats formatives
      4.1. Importància i necessitat de la formació en les organitzacions.
      4.2 Estudis per detectar necessitats de formació. Objectius i procés.
      4.3. Models i mètodes per a la detecció de necessitats.
      4.4. Avaluació, diagnòstic i priorització de les necessitats formatives

5. Gestió i avaluació de la formació
       5.1 Planificació i disseny de plans i programes de formació,
       5.2. Implementació de plans i accions formatives.
       5.3. Avaluació de resultats. Criteris, tipus i mètodes d'avaluació
       5.4. Tendències actuals. Factors clau per a l'eficàcia de la formació.

Metodologia

 

- Realització d'activitats pràctiques a l'aula i revisió de documentació tècnica.
- Resolució de problemes / casos / exercicis en grups petits i posada en comú de conclusions al ple (grup gran).
- Resolució de casos / exercicis / problemes mitjançant activitats a l'aula virtual.
- Elaboració de Treballs escrits, presentacions o reflexions.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Anàlisi i resolució de casos 14 0,56 1, 2, 3
Presentació treballs 8 0,32 1, 3, 4, 5
Pràctiques grupals 8 0,32 1, 2
Sessions magistrals 8 0,32 5
Tipus: Supervisades      
Supervisió virtual de projectes i activitats 40 1,6 1, 2, 3, 4
Tutories 10 0,4 3
Tipus: Autònomes      
Cerca d'informació bibliogràfica 10 0,4 5
Estudi i assimilació de continguts i conceptes 30 1,2 2, 4, 5
Lectura i anàlisi de textos 20 0,8 5

Avaluació

 

L'avaluació del mòdul es realitzarà a partir de tres evidències:
1ª evidència: consisteix a realitzar de forma pràctica el procés d'avaluació del potencial mitjançant un treball en grup que es presentarà en classe fent la defensa i argumentació davant els companys (30% nota).
2ª evidència: consisteix en el desenvolupament pràctic d'un sistema d'avaluació de l'acompliment dissenyant el sistema d'avaluació més adequat per a una organització concreta, a través d'un cas pràctic (30% nota).
3ª evidència: consisteix a elaborar un pla de formació (en grup) per a una organització realitzant un estudi i diagnòstic de les necessitats formatives, el procés de formació i l'avaluació dels resultats, amb presentació a la classe (40% nota).

Podran optar a recuperació: l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul.

La nota mínima per poder optar a recuperació és de 3.5

Pautes d'avaluació de la Facultat de psicologia 2018-19 (Aprovades en Junta permanent del 16 d'abril de 2018) http://www.uab.cat/doc/DOC_avaluaciotitulacions1819

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: Procés d'avaluació del potencial 30% 0 0 2
Evidència 2: Desenvolupament d'un sistema d'avaluació de l'acompliment 30% 0 0 1, 5
Evidència 3: Desenvolupament d'un pla de formació 40% 2 0,08 2, 3, 4

Bibliografia

Alles, Marta Alicia. (2002) Desempeño por Competencias. Evaluación de 360ª. Buenos Aires: Ediciones Granica.

Beebe, S. A. (2004). Training and development: enhancing communication and leadershsip skills. Boston, MA: Allyn and Bacon. 

Carrizosa, S. (2010, junio 13). Revolución en la gestión del talento. El País. Recuperado a partir de http://elpais.com/diario/2010/06/13/negocio/1276436848_850215.html

Crawford, Curtis (2007, junio 16). Planning for CEO Succession. Human Resource Executive Online,  Recuperado a partir de http://www.hreonline.com/HRE/view/story.jhtml?id=15297678 

Cummings, L. y Schwab, D. (1985). Recursos Humanos. Desempeño y evaluación. México: Trillas.

Davis, T.(2007). Talent assessment: a new strategy for talent management. Farnham: Ashgate Pub.

Drake J. (1997). Performance appraisal. Menlo Park, CA: Thomson Crisp Learning.

Fisher, S. (2004). La gestión de la formación y el rendimiento en el puesto de trabajo. Madrid: Ed. Universitaria R. Areces.

Gan, F. y Trigine, J. (2006). Manual de instrumentos de gestión y desarrollo de las personas en organizaciones. Madrid: Díaz de Santos.

Goula, Jordi (2010, febreo 7). “¡Juegue siempre con sus piezas bien posicionadas!”. La Vanguardia, Recuperado a partir de http://hemeroteca-paginas.lavanguardia.com/LVE05/PUB/2010/02/07/LVG201002070166EB.pdf

Grote, D. (2002). The performance appraisal question and answer book: a survival guide for managers. New York: American Management Association.

Grupo Harper & Lynch España (1992). Planes de carrera y sucesión en la empresa. Madrid: Grupo Negocios de Ediciones y Publicaciones SL.

Kirkpatric, D.L (2007): Evaluación de acciones formativas: los cuatro niveles. Colección Formación y Desarrollo. Barcelona: Epise. Ed. Gestión 2000.

López Camps, Jordi (2005). Planificar la Formación con calidad. Madrid: Ed. Wolters Kluwer Educación.

Luecke, R. (2007). Gestión del Desempeño. Barcelona: Harvard Bussines School .

Maddux, R. (2000). Effective performance appraisals (4ª ed.). Menlo Park, CA: Thomson Crisp Learning.

Mager, R. F. (2005). Evaluar el resultado de la formación: cómo saber si ha conseguido los objetivos. Barcelona. Ed. Gestión 2000.

Martindale, N. (2008, febrero 4). La gestión del Talento en Coca-Cola: efervescéncia interna. Recuperado a partir de https://factorhuma.org/es/?option=com_content&view=article&id=1954&catid=4&Itemid=11&lan%2520g=ca

McNulty, Eric J. (2006, marzo 26).  ¿Qué sabemos de los directivos?. El País, Recuperado a partir de https://elpais.com/diario/2006/03/26/negocio/1143384455_850215.html

Pereda, S. y Berrocal, F. (2012). Gestión de la Formación en las Organizaciones. Madrid: Síntesis.

Pineda, P. (2002).Gestión de la Formación en las Organizaciones. Barcelona: Ariel Educación.

Planes de sucesión. (2008, abril 1).. [Fundació Factor Humà], Recuperado a partir de www.factorhuma.org/index.php?option=com_content&view=article&id=8284

Pozo, P. (2010). Formación de formadores. Madrid: Pirámide.

Quijano, S. de. (1997). Sistemas efectivos de evaluación del rendimiento. Barcelona: EUB.

Reina, A. (2005). Gestión de la formación en la empresa. Madrid: Pirámide.

Rodríguez Moreno, ML. (2006). Evaluación, Balance y Formación de Competencias laborales. Barcelona: Laertes.

Rodríguez Román, M. (2006). Gestión de la Formación: La importancia de la Formación en el ámbito Empresarial actual. Vigo: Ed. Ideas propias.

VV.AA.(2005). El Plan de formación en la empresa: guía práctica para su elaboración y desarrollo. Madrid: Ed. Fundación Confemetal.