Logo UAB
2019/2020

Eines per Gestionar Persones

Codi: 43167 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
4313788 Gestió dels Recursos Humans a les Organitzacions OB 0 2

Professor/a de contacte

Nom:
Susana Pallarés Parejo
Correu electrònic:
Susana.Pallares@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)

Equip docent

Susana Pallarés Parejo
Ingeborg Porcar Becker
Cesar Fernandez Gonzalez
Irene Carracedo Gil

Equip docent extern a la UAB

Pere Portero

Prerequisits

Prerequisites

 

Prerequisites are not requested.

Objectius

El mòdul pretén oferir un coneixement a l'estudiant basat en l'aprenentatge pràctic i vivencial -mitjançant l'experiència- de les principals eines de gestió dels RRHH, emfatitzant en les competències relacionals.

En finalitzar el mòdul els estudiants seran capaços de posar en pràctica tècniques de negociació, manteniment i presentació, reconeixent les seves competències i debilitats en cadascun dels àmbits comunicacionals.

 

• Conèixer el propi estil, fortaleses i debilitats personals en l'enfrontament de diferents situacions comunicacionals

• Identificar les exigències i característiques dels diferents escenaris comunicacionals associats a la gestió de recursos humans.

• Dissenyar i realitzar diferents tipus de presentacions.

• Posar en pràctica les estratègies de negociació adquirides en el desenvolupament del mòdul corresponent.

• Identificar elements clau en la resolució de crisi en les organitzacions

Competències

  • Assessorar i orientar tècnicament en matèria de RRHH a diferents àrees d'una organització.
  • Comunicar propostes, informes i resultats de forma efectiva a diferents tipus d'interlocutor.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit
  • Reflexionar de forma crítica sobre l'acompliment propi, identificant punts forts i àrees de millora.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar aspectes comunicatius verbals i gestuals als diferents interlocutors.
  2. Buscar i recollir feedback rellevant per a la millora del seu mateix acompliment.
  3. Comunicar-se amb eficàcia amb interlocutors amb diferents formes d'expressió.
  4. Identificar els punts forts i febles en el maneig d'eines i tècniques bàsiques en RRHH.
  5. Identificar oportunitats per adquirir o millorar habilitats crítiques en la gestió de RRHH.

Continguts

1- Comunicació en públic

5.1. Autocontrol. Definició, funcions i metodologia d'aprenentatge. 
5.2. La comunicació. Definició, funcions i metodologia d'aprenentatge. 
5.3. Tècniques d'afrontament

2-L'entrevista

2.1. Comunicación: paper des de recursos humans
2.2. Estil de comunicació
2.3. Exercitant diferents tipus d'entrevista
2.4. Autoavaluació

3-Presa de decisions participativa: les Reunions

3.1. Preparació de la reunió
3.2. Com dirigir la reunió
3.3. Seguiment de la reunió

4-Negociació i Resolució de conflictes

1.1. Procés vivencial d'una negociació 
1.2. Anàlisi i identificació: conceptes claus, autoavaluació 
 

5 Crisi i Mediació (Actuacions en incidents crítics)

4.1. Introducció
4.2. Els primers auxilis psicològics a les organitzacions
4.3. Com comunicar en context d'emocionalitat elevada
4.4. Com prevenir reaccions adverses en situacions de crisi



Metodologia

La metodologia docent que s'emprarà per a aquest mòdul serà variada, combinant l'exposició i presentació de continguts amb la pròpia praxi a l'aula.

Activitats formatives:


-Classes magistrals on es desenvoluparan els conceptes més rellevants del mòdul.


-Exercitació de les principals eines de gestió de persones en els RRHH, en què s'analitzarà i reflexionarà sobre les habilitats requerides i el desenvolupament de les mateixes. 


-Rol playing, debats, simulacions i casos per contextualitzar els continguts a l'aula, a manera de laboratori i que els estudiants s'exercitin en l'ús d'eines.



Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Debats a l'aula 4 0,16 2
Pràctiques grupals 24 0,96 1, 2, 3
Sessions de classe magistral 8 0,32 5
Sessions de docència col·laborativa 8 0,32 3
Tipus: Supervisades      
Supervisió virtual del projecte i les activitats 20 0,8 2, 4
Tutories grupals 15 0,6 2
Tipus: Autònomes      
Desenvolupament de l'activitat 41 1,64 1
Recerca d'informació 30 1,2 5

Avaluació

L'avaluació de les evidències estarà vinculat amb el procés d'aprenentatge de l'estudiant durant tot el mòdul.

 

Podran optar a recuperació: l'alumnat que no hagi assolit els criteris establerts per superar el mòdul i aquells que hagin estat avaluats en un conjunt d'activitats amb un pes mínim de 2/3 parts de la qualificació total del mòdul.

La nota mínima per poder optar a recuperació és de 3.5

 

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Evidència 1: Comunicació en públic 25% 0 0 1, 2, 3
Evidència 2: Habilitats entrevista 25% 0 0 1, 2, 3, 4
Evidència 3: Negociació i resolució conflictes 25% 0 0 2, 4, 5
Evidència 4: Crisis i mediació 25% 0 0 4, 5

Bibliografia

Bandura, A., y Walters R. H. (1974). Aprendizaje social y desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza Universidad.

Borrell, F. (1996). Comunicar Bien Para Dirigir Mejor. Barcelona: Gestión 2000 S.A.

Breakwell, G. (1996). Cómo realizar entrevistas con éxito. Barcelona: Gestión 2000 S.A.

Costa, M.  y López Méndez, E. (1991): Manual para el Educador Social. Madrid: Ministerio de Asuntos Sociales.

Fisher, R., Ury, W., Patton, W. (1998). Obtenga el sí: El arte de negociar sin ceder. Barcelona: Gestión 2000.

Germain, M. L. (2010). The role of HRD in crisis situations: Lessons learned from hurricane Katrina. Advances in Developing Human Resources, 12(5), 536-551. doi:10.1177/1523422310394432

Harris, T. E., & Nelson, M. D. (Eds.). (2008). Applied organizational communication: theory and practice in a global environment (3rd ed.). New York: L. Erlbaum Associates

Morgado, I. (2010). Emociones e inteligencia social.  Barcelona: Ariel

Lalonde, C. (2007). The potential contribution of the field of organizational development to crisis management. Journal of Contingencies and Crisis Management, 15(2), 95-104.

Lalonde, C., & Roux-Dufort, C. (2010). Crisis management in institutional healthcare settings: From punitive to emancipatory solutions. Organizational Development Journal, 28(1), 19-36.

Perrow, C. (1994). The limits of safety: The enhancement pf a theory of accidents. Journal of Contingencies and Crisis Management, 2(4), 212-220.

Portero, P. (2009). Piensa menos, vive más. Madrid: Planeta.

Ribes E., y F. López, Teoría de la conducta. Un análisis de campo para-métrico, México:Trillas.

Roux-Dufort, C. (2007). Is crisis management (only) a management of exceptions? Journal of Contingencies andCrisis Management, 15(2), 105-114.

Roux-Dufort, C. (2009). The devil lies in details! how crises build up within organizations. Journal of Contingencies and Crisis Management, 17(1), 4-11.

Shrivastava, S., Sonpar, K., & Pazzaglia, F. (2009). Normal accident theory versus high reliability theory: A resolution and call for an open systems view of accidents. Human Relations, 62(9), 1357-1390. doi:10.1177/0018726709339117

Seligman, M.E.P. (1983).  Indefensión. Madrid: Debate.

Skinner, B. F.(1971). Ciencia y conducta humana. Barcelona: Fontanella.

Vinyamata, E. (2001). Conflictología. Teoría y práctica en resolución de conflictos. Barcelona: Ariel Practicum.

Wang, J. (2008). Developing organizational learning capacity in crisis management. Advances in Developing Human Resources, 10(3), 425-445. doi:10.177/1523422308316464