Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
4313227 Mitjans, Comunicació i Cultura | OT | 0 | 2 |
- Nocions fonamentals sobre el funcionament de la lògica dels gèneres del discurs.
- Coneixements bàsics sobre els gèneres periodístic informatius, interpretatius i opinatius: tipologia, varietats, funcions, evolució en els darrers anys.
- Nocions fonamentals de narratologia: elements de composició i estil del relat.
- Coneixements descriptius provinents de l’àmbit d’estructura de la comunicació de masses sobre el sistema mediàtic i la seva evolució en l’entorn occidental i, singularment, en el context català: el moment de la premsa en el seus diversos suports, l’aparició dels nous mitjans digitals, la competència amb els suports convencionals.
El periodisme, una moderna activitat industrial vinculada al desenvolupament tecnològic i a la capacitat humana de la paraula, travessa un moment de transformació especialment rellevant, directament relacionat amb les últimes evolucions d’aquests dos àmbits que el caracteritzen: una formidable revolució digital que ha transformat els suports del periodisme i de la comunicació, així com el consum i la producció, d’una banda, i una innegable crisi lingüística i discursiva que repercuteix en la credibilitat de les paraules. Com ha apuntat recentment Ignacio Ramonet, l’ecosistema mediàtic ha volat pels aires a causa de l’impacte de la revolució digital i del desenvolupament de les xarxes socials (Ramonet, 2011, p. 11). Aquesta crisi no és només econòmica o tecnològica, sinó sistèmica, i no és per tant de cicle o d’evolució, sinó de funcionament estructural del propi periodisme. Aquesta crisi sistèmica i l’aparició dels nous suports digitals, cada cop més rellevants quant a consum informatiu, han repercutit en els formats i en els gèneres del periodisme. Nous models de consum i nous públics generen noves necessitats comunicatives que fan progressar els sempre inestables gèneres del discurs mediàtic en busca de l’èxit retòric. D’altra banda, com a contrapartida onerosa d’aquest enriquiment comunicatiu, trobem que la presència de reportatges, cròniques i anàlisi, els gèneres propis del periodisme de qualitat, s’està veient amenaçada perquè encareixen i alenteixen les rutines de producció i es troben sovint molt allunyats de les característiques del nou paradigma de la informació on-line: la instantaneïtat, la interactivitat, l’emocionalitat, l’icònico-visual ila superficialitat hipertextual. L’objectiu del mòdul és identificar les lògiques productives en l’adaptació dels gèneres periodístics als nous entorns de treball, i ser competents en la producció (i en la proposta) d’aquestes noves formes informatives empeltades de recursos expressius multimedia.
1. Els gèneres del discurs i la seva lògica lingüística i social. La teoria descriptiva i no normativa dels gèneres: dels formalistas a Bakhtin. Retòrica i comunicació.
2. La crisi dels discursos i de la credibilitat mediàtica. La nova oralitat. La postficció: de la no-ficció al documental creatiu. Sobreabundància informativa, superficialitat i entreteniment. L’absència d’actitud d’escolta i les noves estratègies discursives mediàtiques: ironia, repetició i fragmentació. L’evolució dels formats i la innovació en els gèneres.
3. Els gèneres periodístics: teoria i crítica de la seva evolució i de la seva adaptació als nous entorns. De la normativitat a la descripció: els gèneres com a formes híbrides. La crisi dels gèneres en el periodisme de qualitat.
4. La societat de la informació i la constitució de la societat-xarxa: els nous suports, els nous mitjans, els nous formats i la nova lògica del consum informatiu. La irrupció de les xarxes socials en la producció del periodisme: web 2.0 i informació.
5. Característiques narratives dels nous formats digitals: instantaneïtat, fragmentació, polifonia, multisuport. Incidència d’aquestes característiques en la modulació de la lògica del relat i dels recursos narratològics: construcció el personatge, elecció del punt de vista, composició de la trama (temps/espai).
6. Un postcanon d’exemples comentats: les noves narratives literàries i audiovisuals. L’afterpop i el postmodern.
La metodologia docent es basarà en:
- Sessions de classe magistral.
- Sessions de discussió en grup de les lectures proposades setmanalment, quinzenalment o mensualment.
- Tutories personalitzades de comentari de les lectures i de les propostes de treball individual per al mòdul.
Activitats formatives complementàries: - Debats sobre un tema d’actualitat periodística o acadèmica en l’àmbit del modul. - Visionat i comentari de documents audiovisuals (pel·lícules, reportatges, entrevistes).
SESSIONS ESPECIALS
En dues sessions al llarg del curs (al voltant de la sessió 6 i al voltant de la sessió 10) es duran a terme discussions amb experts professionals responsables de nous mitjans o nous suports (redactor en cap de Lavanguardia.es, de Vilaweb, etc.), i amb investigadors acadèmics dereferència dins dels àmbits de les noves narratives digitals (videojocs, periodisme de dades, webdocs, etc.)
SESSIONS AMB AVALUACIÓ
Les últimes dues sessions del curs es dedicaran a l'exposició oral dels resultats del treball tutoritzat davant de la classe. L'exposició formarà part de l'avaluació en un percentatge que pot oscil·lar entre el 10 i el 20%.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes magistrals | 20 | 0,8 | 2, 3, 4, 6 |
Tutories personals | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 6 |
Tipus: Supervisades | |||
Lectures dirigides per posar en comú i debatre | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi personal, lectures, elaboració de les ressenyes crítiques, dels treballs parcials i del treball final tutoritzat. | 55 | 2,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
L’avaluació es farà sobre la participació als debats d’aula (20% de la nota final) on es valorarà el seguiment de les lectures, la seva comprensió i l’originalitat i rigor de les aportacions; en segon lloc, els treballs d’avaluació contínua (30%), que seran, com s’indica més avall, dues ressenyes crítiques de llibres de la bibliografia proposada més un treball com a mínim d’escriptura periodística adaptat a les noves narratives digitals; i, finalment, el treball final tutoritzat sobre un aspecte del temari en què el doctorand vulgui aprofundir, de forma concreta, enfocada, crítica i original (50% de la nota final). En cas que l’estudiant no acompleixi algunes d’aquestes tasques, singularment el treball final, se l’avaluarà com a No Presentat.
El treball final, així com la resta de treballs lliurats, seran corregits i comentats en sessió de tutoria personal amb l’estudiant.
RE-AVALUACIÓ
En cas que l'estudiant no superi l'assignatura, disposarà d'un temps raonable, després de l'avaluació i abans del tancament d'actes, i sempre que la nota suspesa sigui superior a 3, per refer el treball o els treballs suspesos, sota la tutoria del professor.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Participació en els debats de l'aula sobre les lectures i els problemes plantejats | 20% | 10 | 0,4 | 2, 3, 4, 5, 6 |
Treball final tutoritzat | 50% | 30 | 1,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
Treballs d'avaluació contínua: elaboració de ressenyes crítiques (2) + Elaboració de treballs parcials o d'anàlisi de nous formats i de formats digitals (1-2) | 30% | 15 | 0,6 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Breu bibliografia fonamental que serà completada en les sessions.
Bajtin, M.M. (1985): Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.
Benjamin, Walter, “El narrador”, en Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Iluminaciones IV, Madrid, Taurus, 1998, pp. 111-134.
Castells, M. (1997-2001) La era de la información (3 vols.) Madrid: Alianza editorial.
Covell, A. (2000) Digital convergence. Newport: A.P.G.
Duch, Ll. i Chillón, A. "La narración interminable", en Un ser de mediaciones. Antropología de la comunicación, vol. I, Barcelona, Herder, 2012
DD.AA. (1998-2011) Informe de la comunicació a Catalunya (sis edicions). Barcelona: Incom.
DD.AA. (2005) Comunicación audiovisual digital. Nuevos medios, nuevos usos, nuevas formas. Barcelona. UOC.
Espada, A. y Hernández Busto, E. (eds.) (2009) El fin de los periódicos. Barcelona: Duomo
Kamiya, G. (2009): “La muerte de las noticias”. En Espada, A. y Hernández Busto, E. (eds.): El fin de los periódicos. Barcelona: Duomo, pp 101-110.
Larrondo, A. (2008) Los géneros de la redacción ciberpriodística. Bilbao: UPV.
Negroponte, N. (1995) El mundo digital. Barcelona: Ediciones B.
Pisan, F. y Piotet, D. (2008): La alquimia de las multitudes: cómo la web está cambiando el mundo. Madrid: Paidós.
Ramonet, I. (1998): La tiranía de la comunicación. Barcelona: Debate.
Ramonet, I. (2011): La explosión del periodismo. Madrid: Clave intelectual.
Ricoeur, Paul, “Narratividad, fenomenología y hermenéutica”, en Anàlisi, nº 25, 2000
Starr, P. (2009): “Adiós a la era de los periódicos”. En Espada, A. y Hernández Busto, E. (eds.): El fin de los periódicos. Barcelona:Duomo, pp 111-141.
Steiner, G. (1991): Presencias reales. Barcelona: Destino.
Vidal Castell, D. (2002): “La transformació de la teoria del periodisme: una crisi de paradigma?”. En Anàlisi, 28, pp. 21-54.
Vidal Castell, D. (2005): El malson de Chandos. Bellaterra (Cerdanyola del Vallès): Aldea Global.