Logo UAB
2019/2020

Economia Aplicada i Quantitativa

Codi: 41832 Crèdits: 10
Titulació Tipus Curs Semestre
4313805 Anàlisi Econòmica / Economic Analysis OT 2 1

Professor/a de contacte

Nom:
Francisco Obiols Homs
Correu electrònic:
Francesc.Obiols@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)

Equip docent

Jordi Caballé Vilella
Joan Llull Cabrer
Amedeo Piolatto
Raul Santaeulalia Llopis

Equip docent extern a la UAB

Abhay Abyankar
Alexander Ludwig

Prerequisits

No specific prerequisits.

Objectius

This module provides students with advanced econometric techniques for analyzing micro and macro data. These techniques can be applied to (and be learned from) the areas of Health economics, labor economics, public economics, experimental economics, empirical finance, trade and International economics, development economics and political economy. The advances microeconometric techniques that are seen in this module include models for discrete and truncated variables, multinomial models, binary models for panel data, the Heckman model, duration models and structural discrete dynamic models a la Rust, that are widely applied in frontier research in economics.

 

Competències

  • Analitzar conceptualment un problema econòmic concret utilitzant eines analítiques avançades.
  • Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  • Buscar, recopilar i analitzar dades econòmiques utilitzant tècniques economètriques avançades.
  • Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  • Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  • Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  • Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  • Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  • Ser capaç d'articular els fonaments de la teoria econòmica derivant-los analíticament a partir de raonaments matemàtics.
  • Ser capaç d'identificar els fonaments de l'anàlisi estadística i de les tècniques economètriques derivant-los de les lleis de la probabilitat i l'estadística.
  • Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  • Utilitzar els principals paquets informàtics per programar l'anàlisi de dades econòmiques.
  • Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Resultats d'aprenentatge

  1. Adaptar les metodologies empíriques a les preguntes plantejades, als models utilitzats per representar-les i a les dades existents
  2. Aplicar la metodologia de recerca i tècniques i recursos específics avançats per investigar i produir resultats innovadors en un determinat àmbit d'especialització.
  3. Demostrar una actitud desperta, innovadora i analítica en relació amb els interrogants d'investigació.
  4. Emetre judicis independents i defensar-los dialècticament.
  5. Emmarcar una pregunta d'economia aplicada en un problema matemàtic i derivar-ne la resposta a partir de la lògica matemàtica
  6. Entendre quines són les possibilitats i les limitacions de l'anàlisi microeconomètrica
  7. Executar l'anàlisi microeconomètrica mitjançant paquets informàtics oferts
  8. Implementar una anàlisi empírica, incloent-hi tots els passos, utilitzant dades disponibles
  9. Que els estudiants siguin capaços d'integrar coneixements i enfrontar-se a la complexitat de formular judicis a partir d'una informació que, tot i ser incompleta o limitada, inclogui reflexions sobre les responsabilitats socials i ètiques vinculades a l'aplicació dels seus coneixements i judicis.
  10. Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements adquirits i la seva capacitat de resolució de problemes en entorns nous o poc coneguts dins de contextos més amplis (o multidisciplinaris) relacionats amb la seva àrea d'estudi.
  11. Que els estudiants sàpiguen comunicar les seves conclusions, així com els coneixements i les raons últimes que les fonamenten, a públics especialitzats i no especialitzats d'una manera clara i sense ambigüitats.
  12. Que els estudiants tinguin les habilitats d'aprenentatge que els permetin continuar estudiant, en gran manera, amb treball autònom a autodirigit.
  13. Reconèixer els elements que permeten construir un model en camps més específics de microeconomia, com l’economia de la salut, l’economia política
  14. Tenir coneixements que aportin la base o l'oportunitat de ser originals en el desenvolupament o l'aplicació d'idees, sovint en un context de recerca.
  15. Utilitzar les noves tecnologies de captació i organització d'informació per solucionar problemes en l'activitat professional.

Continguts

  • Industrial Organization
  • Quantitative Macroeconomics
  • Structural Microeconomics
  • Asset Pricing

Metodologia

•     Theory  classes        

•     Practical  classes        

•     Learning    based    on    problem    solving.        

•     Tutorials  

•     Personal  study        

•     Study  groups        

•     Textbooks  reading        

•     Article  reading       

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Theory classes 75 3 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Practical classes,learning based on problems sets, tutorials 25 1 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Tipus: Autònomes      
Personal study, study groups, textbook readings, article readings 150 6 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Avaluació

Final  Exams    

50%  

Class  attendance    and    active    participation    

20%  

Problem  sets    and    assignments    

30%  

A module consists of different courses which are evaluated through final exams, problem sets and assignments and other class activities such as class attendance,

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Class Attendance and Problem sets and assignments 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15
Final Exams 50% 0 0 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

  • Armstrong, Mark and Porter, Robert H. eds. "Handbook of industrial organization," Vol. 3. Elsevier, 2007.
  • Belleflamme, P. and Peitz, M., Industrial Organization: Markets and Strategies, Cambridge University Press, 2009.
  • Bolton, P. and Dewatripont, M., Contract Theory, MIT Press, 2004.
  • Macho-Stadler, I. and Pérez-Castrillo, D., An Introduction to the Economics of Information, Oxford University Press, 1997.
  • Shy, Oz, Industrial Organization: Theory and Applications, The MIT Press, 1997.
  • Tirole, J., Theory of Industrial Organization, Cambridge, MIT Press, 1989
  • Methods and Applications, vol. 1 of MIT  Press Books, The MIT  Press.
  • Aguiar,  M.  and  G. Gopinath (2006):  “ Defaultable debt, interest  rates and the current  account,” Journal  of International Economics, 69, 64–83.
  • Arellano, C.  (2008):   “  Default   Risk  and  Income   Fluctuations in  Emerging Economies,” American Economic Review, 98, 690–712.
  • Bocola,   L.  (2016):   “The   Pass-Through  of  Sovereign  Risk,”   Journal   of Political Economy.
  • den  Haan,   W.   J. and   A.   Marcet  (1990):  “ Solving  the Stochastic Growth Model by Parameterizing Expectations,” Journal  of Business &  Economic Statistics, 8, 31–34.
  • Gornemann, N.,   K.   Kuester, and    M.   Nakajima (2016):  “ Doves  for  the Rich,   Hawks   for  the   Poor?   Distributional    Consequences  of  Monetary Policy,”  CEPR  Discussion Papers  11233,  C.E.P.R. Discussion Papers.
  • Gourieroux, C.  and  A.  Monfort  (1997):   Simulation-based  Econometric Methods, no. 9780198774754 in OUP Catalogue, Oxford  University Press.
  • Hatchondo, J. C., L.   Martinez, and   H. Sapriza (2009):  “ Heterogeneous Borrowers In Quantitative Models  Of Sovereign Default,” International Eco- nomic  Review, 50, 1129–1151.
  • Judd,   K.  L.  (1998):  Numerical Methods in Economics, vol. 1 of MIT  Press Books,  The MIT  Press.
  • Krusell,  P., A. A. Smith,   and  Jr. (1998):  “ Income  and  Wealth  Heterogene- ity in the Macroeconomy,” Journal  of Political Economy, 106, 867–896.
  • Marimon, R.  and  A.  Scott,   eds. (1999):  Computational Methods for the Study  of Dynamic Economies, Oxford  University Press.
  • Quadrini,  V.  (2000):   “  Entrepreneurship, Saving   and   Social   Mobility,” Review  of Economic Dynamics, 3, 1–40.
  • Reiter,  M.  (2010):  “ Solving  the  incomplete markets model  with  aggregate un-  certainty by  backward induction,” Journal  of  Economic Dynamics and Con- trol, 34, 28–35.
  • Rojas,  L. E. (2017):  “Expectations Formation and Investment During  Reces- sions,”  .
  • Sargent, T. (2001):  The Conquest of American Inflation.,  Princeton Univer- sity Press.
  • Thaler,  D.  (2017):  “Austerity  to save the banks?  A quantitative  Model  of Sovereign Default  with Endogenous Default  Costs  and a Financial Sector,”
  • Thomas, J.  K.  (2002):   “  Is  Lumpy   Investment Relevant for the  Business Cycle?” Journal  of Political Economy, 110, 508–534.
  • Adda, J. and R. W. Cooper (2003), Dynamic Economics: Quantitative Methods and Applications. The MIT Press.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2002), "Swapping the Nested Fixed Point Algorithm: A Class of Estimators for Discrete Markov Decision Models", Econometrica, 70, 1519-1543.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2007), "Sequential Estimation of Dynamic Discrete Games", Econometrica, 75, 1-53.
  • Aguirregabiria, V. and P. Mira (2010), “Dynamic Discrete Choice Structural Models: A Survey”, Journal of Econometrics, 156: 38-67
  • Arcidiacono, P. and P. B. Ellickson (2011), "Practical Methods for Estimation of Dynamic Discrete Choice Models", Annual Review of Economics, 3, 363-394.
  • Arcidiacono, P. and R. A. Miller (2011), "Conditional Choice Probability Estimation of Dynamic Discrete Choice Models with Unobserved Heterogeneity", Econometrica, 79, 1823-1867.
  • Hong, H. and M. Shum (1998), "Structural Estimation of Auction Models", In: Patrone F., García-Jurado I., Tijs S. (eds) Game Practice: Contributions from Applied Game Theory. Theory and Decision Library (Series C: Game Theory, Mathematical Programming and Operations Research), vol 23. Springer, Boston, MA.
  • Hotz, V. J. and R. A. Miller (1993), "Conditional Choice Probabilities and the Estimation of Dynamic Models", Review of Economic Studies, 60, 497-529.
  • Keane, M. P. and K. I. Wolpin (1997), "The Career Decisions of Young Men", Journalof Political Economy, 105, 473-522.
  • Rust, J. (1987), "Optimal Replacement of GMC Bus Engines: An Empirical Model of Harold Zurcher", Econometrica, 55, 999-1033.
  • Campbell, J. Y. (2017), Financial Decisions and Markets: A Course in Asset Pricing. Princeton University Press
  • Cochrane, J, 2005, Financial Markets and the Real Economy, draft Chapter 7, Handbook of the Equity Risk Premium. (FMRE)
  • Cochrane, J. H. (2005), Asset Pricing. Princeton University Press.  Princeton, NJ.
  • Duffie, D. (2001),  Dynamic Asset Pricing Models. Princeton University Press.  Princeton, NJ.
  • Ingersoll, J. (1987), Theory of Financial Decision Making.  Rowman and Littlefield. Totowa, NJ.
  • Lucca, D. and E. Moench (2015), The Pre-FOMC Announcement Drift, Federal Reserve Bank of New York Staff Reports No. 512, July 2013, Journal of Finance, Vol. 70(1), pp. 329-371.
  • Ludvigson, S, 2013, Advances in Consumption-Based Asset Pricing: Empirical Tests, (forthcoming in Volume 2 of the Handbook of the Economics of Finance). (CBAPET).
  • MacKinlay, A. Craig, Event Studies in Economics and Finance, Journal of Economic Literature, March 1997, 35 (1), 13-39.
  • Pennacchi, G. (2007), Theory of Asset Pricing. Pearson Addison Wesley.