Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2503743 Gestió de Ciutats Intel·ligents i Sostenibles | OB | 3 | 1 |
Haver cursat un primer curs en sistemes d’informació geogràfica és pràcticament imprescindible, així com tenir coneixements bàsics en bases per a la geoinformació.
Bona part de la bibliografia de l’assignatura és en llengua anglesa, per la qual cosa l’estudiant ha de ser capaç de com a mínim llegir en aquesta llengua.
Després d’un primer curs en Sistemes d’Informació Geogràfica (SIG o GIS), en què s’hagi assolit uns coneixements sòlids basats en els fonaments conceptuals i metodològics de la disciplina i en una important destresa pràctica, aquesta assignatura constitueix una aproximació aplicada en el context del maneig, anàlisi, representació, etc, de la informació geogràfica des de l’entorn d’un SIG per a la modelització i simulació de sistemes urbans. L’assignatura, però, també pretén ampliar els coneixements en el camp que li és propi, per a la qual cosa els objectius són tant de natura teòrica, com correspon a un segon nivell en què cal consolidar, aprofundir o ampliar els coneixements, com de natura pràctica, en aquest cas ja no en la forma dels petits exemples propis d’un primer curs, sinó com a casos d’aplicació derivats de les necessitats de recerca en informació geogràfica, interpretació de les dades i dels seus formats, estructuració d’aquestes dades i anàlisi i modelització de xarxes urbanes, en alguns casos amb aplicació a sistemes reals.
En el curs no es pretén entrenar en un programari específic, si no comprendre la lògica dels sistemes d’informació geogràfica i de modelització, les operacions bàsiques i les eines aplicades comunes i més específiques d’alguns programaris. L’estudiant haurà d’aprendre els conceptes necessaris, entendre quines estratègies és convenient planificar i decidir quines operacions aplicar en cada cas per obtenir els resultats desitjats.
La pròpia maduresa del cas d’ús li permetrà cercar quines funcionalitats necessita del programari en cada situació i escollir oadaptar-se a les possibilitats que anirà trobant en cada moment i lloc del desenvolupament futur de la seva activitat.
Un dels objectius del curs serà també conèixer dinàmiques pròpies i casos pràctics de modelització de sistemes i xarxes urbanes (com ara les xarxes viàries, les xarxes de transport públic, la distribució urbana de mercaderies o rutes mínimes de transport) i conèixer casos aplicats a elements d’inventari i control d’actius amb eines SIG.
Entre els objectius que hom planteja en l’assignatura destaquen:
Els diversos aspectes a desenvolupar a l’assignatura són:
L’aplicació en casos pràctics anirà desenvolupant-se al llarg de tot el curs, de forma integrada en els diversos temes tractats a l’assignatura.
Tipus: Autònomes
Estudi del material teòric
Pràctiques realitzades de forma autònoma
Tipus: Dirigides
Classes teòriques / Facilitació de material i guies de lectura
Pràctiques de classe guiades pel docent / Facilitació de guies de desenvolupament de les pràctiques
Classes de problemes
Tipus: Supervisades
Atenció personalitzada a l'alumne (consultes, tutories)
Els continguts de l’assignatura es podran desenvolupar mitjançant les següents activitats:
- Exposicions orals o facilitació de materials i guies de lectura per part del docent.
- Lectura de capítols de llibres o d’articles (activitat individual dels estudiants complementària al treball d’aula).
- Pràctiques de classe guiades pel docent.
- Pràctiques i presentacions realitzades de forma autònoma pels estudiants en base a propostes del professorat.
Per a la realització de l’assignatura es compta amb programari específic.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Classes de problemes | 10 | 0,4 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Classes teòriques / Facilitació de material i guies de lectura | 24 | 0,96 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Pràctiques de classe guiades pel docent / Facilitació de guies de desenvolupament de les pràctiques | 11 | 0,44 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Supervisades | |||
Atenció personalitzada a l'alumne (consultes, tutories) | 5 | 0,2 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Estudi del material teòric | 25 | 1 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Pràctiques realitzades de forma autònoma | 70 | 2,8 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
Activitats
Títol |
Pes (128 caràcters) |
Hores |
1 Examen teòric parcial mig curs |
20 % |
1 |
2 Examen teòric parcial final curs |
30 % |
2 |
3 Prova pràctica amb ordinador final curs |
20 % |
2 |
4 Exercicis lliurats al llarg de l'assignatura |
30% |
0 |
Les activitats d'avaluació són:
1/ Exàmens teòrics (50% de la qualificació) realitzats a mig curs i al final de curs, i prova pràctica amb ordinador (20% de la qualificació) a final de curs. Aquests exàmens són presencials i poden incloure activitats de l’estil de les desenvolupades en les pràctiques d’aula en els teòrics i activitats de l’estil de les desenvolupades en les pràctiques de laboratori en els segons. Les dates d’aquests exàmens es fan públiques a l’inici del curs. Per a poder presentar-se a reavaluació és obligatori haver realitzar com a mínim un dels exàmens parcials.
2/ Exercicis lliurats al llarg de l’assignatura (30% de la qualificació). Per a poder presentar-se a reavaluació és obligatori haver lliurat com a mínim un 75% dels exercicis avaluables. Els exercicis avaluables no lliurats faran mitjana amb els altres exercicis, amb una puntuació de 0. No es podran reavaluar els exercicis avaluables.
L’aprovat s’obté amb un 5. Es considerarà “No Avaluable” aquell estudiant que no s’hagi presentat a cap de les dues proves teòriques, ni a la prova de reavaluació, ni hagi entregat més del 50% d'exercicis avaluables. La nota mínima per fer mitjana entre les parts pràctiques i teòriques dels exàmens és un 4. Aquesta mitjana mínima de 4 és considerant la mitjana entre els dos exàmens parcials teòrics i l’examen pràctic amb ordinador, respectivament. Només se superaran els exàmens (i per tant només es farà mitjana amb les pràctiques) si la nota mitjana de l’examen (teòric i pràctic, amb la ponderació corresponent) és de 5.
Hi haurà un examen de recuperació per a aquelles persones que hagin estat avaluats de manera contínua, però no arribin a l'aprovat. Per a poder assistir a la recuperació caldrà haver lliurat un 75% dels exercicis individuals i haver realitzat almenys a un examen parcial. Es podrà recuperar només a part teòrica i de pràctiques d’aula, només la pràctica o ambdues; i només de la primera o segona part del curs, d’acord amb quina sigui la part o parts suspeses. La nota de l'examen de recuperació substituirà les notes parcials que convingui (teòric primera part, teòric segona part i/o pràctic final) per al càlcul de la nota final, encara que la nota de l’examen recuperat sigui inferior a l’anterior. L’alumne que es presenti a recuperació pot tenir una nota final superior a 5. No es podran recuperar els exercicis avaluables.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
1 Examen teòric parcial mig curs | 20 % | 1 | 0,04 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
2 Examen teòric parcial final curs | 30 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
3 Prova pràctica amb ordinador final curs | 20 % | 2 | 0,08 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |
4 Exercicis lliurats al llarg de l'assignatura | 30 % | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 |