Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500798 Educació Primària | OB | 3 | 1 |
Es recomana tenir aprovada l'assignatura "Ensenyament i aprenentatge del Coneixement del medi natural, social i cultural".
El plantejament de l’assignatura dins el pla d’estudi dels mestres d’educació primària pretén ampliar i aprofundir en els continguts i les competències necessàries per tal d’impartir l’assignatura del Coneixement del Medi.
A l'assignatura es fa èmfasi en les idees científiques que cal treballar amb l'alumnat de primària (el que anomenarem continguts de la ciència escolar), i en la manera de plantejar el procés d'ensenyament-aprenentatge com una activitat que integra la indagació, la modelització i la comunicació.
Els objectius de l’assignatura són:
1) Identificar i discutir els continguts de ciència escolar bàsics - idees clau- que es treballen a l'Educació primària.
2) Aprofundir en la perspectiva del procés d' ensenyament i aprenentatge de la ciència escolar com una activitat que integra la indagació, la modelització i la comunicació (fer, pensar i parlar)
3) Conèixer, proposar i avaluar activitats per afavorir el desenvolupament de la competència científica a primària.
Sessions en gran grup:
Exposicions per part del professorat dels continguts i qüestions bàsiques del temari. Es realitza amb tot el grup classe i permet l’exposició dels principals continguts a través d’una participació oberta i activa per part dels estudiants. S’inclouen activitats que poden realitzar-se de forma individual, en parelles o en petit grup i es posen en comú en el grup classe.
Seminaris:
Espais de treball en grup reduïts supervisat pel professorat destinades a aprofundir en els continguts i temàtiques treballades en el gran grup.
Tutories:
Tutories de resolució de dubtes, de preparació de prova escrita. Revisions d'exàmens.
Treball de l'alumne:
Elaboració d'activitats, recerca d’informació i materials, estudi i preparació de proves, lectures.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Seminaris | 15,5 | 0,62 | |
Sessions en gran grup | 22,5 | 0,9 | |
Tipus: Supervisades | |||
Tutories | 25 | 1 | |
Tipus: Autònomes | |||
Treball de l'alumne | 62 | 2,48 |
Per calcular la nota mitjana de l'assignatura es tenen en compte 3 notes:
- la nota mitjana de les tasques individuals (entrega obligatòria)
- la nota mitjana de les tasques en grup (entrega obligatòria)
- la nota de l'examen.
Per poder-la calcular cal haver tret un 5 de l'examen.
Per poder-se presentar a l'examen cal haver entregat totes els tasques (tant individuals com en grup).
En cas que no s'arribi al 5 es podrà fer una recuperació de l'examen en l'horari establert pel professorat. Per poder-se presentar a aquest examen cal haver fet el primer examen i cal haver entregat totes els tasques (tant individuals com en grup) i haver fet una tutoria per cadascuna de les tasques que no s'hagin aprovat. En cas d'aprovar aquest segon examen, la nota global de l'assignatura serà un 5.
Totes les activitats d'avaluació que es realitzen al llarg del curs s'han de lliurar en el termini establert en el programa de l'assignatura.
Les notes dels treballs i de l'examen es penjaran com a màxim 1 mes després de la seva entrega.
L'assistència a les sortides és obligatòria. L'estudiant ha d'assistir a un mínim d'un 80% dels seminaris, en cas contrari es considerarà "no avaluable".
En cas de no superar la prova final o les activitats formatives, la nota final serà 4.5 (en cas que la mitjana sigui igual o superior a aquesta nota) o la nota mitjana (en cas que sigui inferior a 4.5).
Per aprovar aquesta assignatura, cal que l'estudiant mostri una bona competència comunicativa general, tant oralment com per escrit, i un bon domini de la llengua o les llengües vehiculars que consten a la guia docent. En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte, doncs, la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació.
En totes les activitats (individuals i en grup) es tindrà en compte la correcció lingüística, la redacció i els aspectes formals de presentació. L’alumnat ha de ser capaç d'expressar-se amb fluïdesa i correcció i ha de mostrar un alt grau de comprensió dels textos acadèmics. Una activitat pot ser retornada (no avaluada)o suspesa si el professor considera que no compleix aquests requisits.
Recordem que, en el cas de la llengua catalana, a 1r i 2n curs es demana que l'estudiant tingui una competència lingüística equivalent al Nivell 1 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària; i que a partir del 3r curs del Grau l'estudiant haurà d'haver mostrat una competència equivalent al Nivell 2 per a Mestres d’Educació Infantil i Primària (més informació sobre aquests nivells a http://www.uab.cat/web/els-estudis/-competencia-linguistica-1345698914384.html)
D'acord amb la normativa UAB, el plagi o còpia d'algun treball es penalitzarà amb un 0 com a nota d'aquest treball, perdent la possibilitat de recuperar-la, tant si és un treball individual com en grup (en aquest cas, tots els membres del grup tindran un 0). Si durant la realització d'un treball i/o prova individual a classe, el professor considera que un alumne està intentant copiar o se li descobreix algun tipus de document o dispositiu no autoritzat pel professorat, es qualificarà el mateix amb un 0, sense opció de recuperació.
Per altres aspectes més genèrics, se segueixen els Criteris i pautes generals d’avaluacióde la Facultatde Ciències de l’Educació.
DATES D'AVALUACIÓ
Examen
Grup 21 i 71 - 19 de desembre (a les 10 i a les 16 respectivament).
Grup 31 i 41 - 16 de desembre (a les 10 i a les 16 respectivament).
Recuperació: 3 de febrer (a les 10 grups 21 i 31) i a les 16 (grups 41 i 71).
Activitats avaluables
Activitat individual relacionada amb els continguts de química
Activitat individual relacionada amb els continguts de biologia
Activitat grupal relacionada amb els continguts de geolgia i el transnatura (sortida a Núria)
Aquestes activitats no són recuperables. La data d'entrega serà una setmana després d'acabar el bloc temàtic.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Elaboració d'informes, disseny/ anàlisi d'activitats didàctiques i tasques puntuals en grup | 25% | 0 | 0 | 1, 9, 12, 13, 14, 15 |
Examen escrit sobre els coneixements adquirits | 50% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 6, 9, 10, 11, 14, 15 |
Realització de tasques individuals vinculades a les sessions de gran grup, seminaris i sortides. | 25% | 0 | 0 | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 |
Arcà, M. (1990). Enseñar Ciencias. ¿Cómo empezar? Reflexiones para una educación científica de base. Barcelona:Paidós.*
Driver, R. I alt (1989) Ideas científicas de la infancia y la adolescencia. Madrid. Morata.*
Giordan, A. (1988). Los origenes del saber: de las concepciones personales a los conceptos científicos.Sevilla: Díada Editores.
Giordan, A. (2001). El meu cos, la primera maravella del món. Barcelona: la Campana
Izquierdo, M.; Aliberas, J. (2004) Pensar, actuar i parlar a la classe de ciències. Bellaterra: Servei de Publicacions UAB
Izquierdo, M (ccord) (2011). Química a Infantil i Primària. Ed Graó*
Jorba, J.; Sanmartí, N. (1994) Enseñar, aprender y evaluar: un proceso de regulación continua. Madrid: Centro de Investigación y Documentación Educativa
Márquez, C, Prat, A (coord.) (2010). Competencia científica i lectora a Secundària. L'ús de textos a les classes de ciències. Barcelona: Dossiers Rosa Sensant, 70*
Martí, J. (2012). Aprendre ciències a l'educació primària. Barcelona: Graó
NGSS Lead States (2013).Next Generation Science Standards: For states, by states. Washingotn, DC: The National Academy Press.
Pujol, R.M. (2001). Les ciències, més que mai, poden ser una eina per formar ciutadans i ciutadanes. Perspectiva escolar, 257, 2-8.*
Ramiro, E. (2010). La Maleta de la ciència: 60 experiments d'aire i aigua i centenars de recursos per a tothom. Barcelona: Graó.
Pujol, R.M. (2003). Didáctica de les Ciencias en la educación primaria. Madrid: Síntesis*
Sanmartí, N. (2007). 10 ideas clave. Evaluar para aprender. Barcelona:Graó*
Skamp, K. (2012). Teaching primary science constructively. 4th Edition. Cengage Learning.*
Documents oficials
Currículum de l’àrea del medi natural, social i cultural.DECRET 119/2015, de 23 de juny, d'ordenació dels ensenyaments de l'educació primària. http://portaldogc.gencat.cat/utilsEADOP/PDF/6900/1431926.pdf
Annex I. Competències bàsiques .Currículum educació primària - Decret 142/2007 DOGC núm. 4915 http://www.xtec.cat/alfresco/d/d/workspace/SpacesStore/c54ef8e6-58a5-4e21-9987-35144cbb88b9/competencies_pri.pdf
Revistes d’Innovació i Recerca en Ensenyament i Aprenentatge de les Ciències
Alambique. http://alambique.grao.com
Enseñanza de las ciencias. Revista de Investigación y Experiencias Didácticas. http://www.raco.cat/index.php/ensenanza
Ciències: Revista del Professorat de Ciències d'Infantil, Primària i Secundària. http://crecim.uab.cat/revista_ciencies/
Revistes d’Innovació i Recerca en Ensenyament i Aprenentatge en general (inclouen ciències)
Aula de Innovación Educativa http://aula.grao.com/
Perspectiva Escolar http://www.rosasensat.org/perspectiva/
Infancia y Aprendizaje <ahref="http://www.fia.es/online/framehomepage.php?sos=win">http://www.fia.es/online/framehomepage.php?sos=win
Webs d'interès
CDEC (Centre de Documentació iExperimentació en Ciències), http://srvcnpbs.xtec.cat/cdec/
Projecte Primary Science (1995). Nuffield Foundation. http://www.nationalstemcentre.org.uk/elibrary/collection/448/nuffield-primary-science
Projecte Seeds of Science, Roots of Reading. University of California Berkeley http://www.scienceandliteracy.org/
Aplicatiu de Recobriment Curricular (materials didàctics del CDEC) http://apliense.xtec.cat/arc/cercador
Guies Habitat per a l'educació ambiental http://80.33.141.76/habitat/
Leer.es http://www.leer.es
Grup Kimeia, grupkimeia.blogspot.com.es
Altres
Harlen, W. (2010). Principios y grandes ideas de la educación en Ciencias. http://www.gpdmatematica.org.ar/publicaciones/Grandes_Ideas_de_la_Ciencia_Espanol.pdf*
Mapes conceptuals de continguts en progressió d’aprenentatge (del Science Continuum P10, Victoria, Australia)
* llibres escrits per dones