2019/2020
Economia del turisme
Codi: 101206
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500894 Turisme |
OB |
2 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- Sí
Equip docent
- Ferran Armada Ramírez
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
El curs d'Economia del Turisme té com a objectiu cobrir els enfocs essencials per al sector turístic des d'un punt de vista macroeconòmic. L'objectiu del curs és doble: primer, estudiar l'impacte econòmic i la contribució del turisme a nivell local, nacional i internacional; i segon, comprendre el funcionament dels agregats i les diferents circumstàncies econòmiques que afecten el sector turístic per millorar les capacitats dels estudiants per analitzar i prendre decisions en l'entorn empresarial turístic.
El curs s'organitza en classes magistrals i activitats orientades i d'auto estudi, amb un equilibri entre teoria i pràctica. En les sessions teòriques, s'utilitzaran diferents models per estudiar, de manera simplificada, les següents assignatures:
• Definició i determinants de les principals variables econòmiques agregades, com ara el nivell de producció de béns i serveis, ocupació, preus, tipus d'interès, tipus de canvi.
• Una introducció als temes de creixement i economia del desenvolupament en el context turístic.
• Els impactes de la indústria turística sobre l'economia a Espanya i alguns països veïns.
• Els efectes de les polítiques econòmiques implementades pel govern sobre l'economia i sobre el sector turístic en particular.
Es pretén que l’estudiant pugui relacionar els coneixements adquirits amb la realitat macroeconòmica actual i el seu context. En acabar el curs podrà analitzar el funcionament de les economies mixtesactuals i s’haurà familiaritzat amb les estadístiques més rellevants.
També es realitzaran algunes activitats dirigides a analitzar els impactes econòmics que genera l’economia en alguns països del nostre entorn.
Els objectius comporten desenvolupar dos tipus de competències: específiques —sobre els conceptes, mètodes, instruments i indicadors típics de la macroeconomia— i també competències transversals —capacitat d’anàlisi deductiva, inclosa l’anàlisi gràfica, raonament crític, etc
Competències
- Analitzar la informació tant quantitativa com qualitativa relativa a la dimensió econòmica del sector turístic així com a les seves empreses (característiques de les empreses, evolució del pes del turístic, estudis de mercat, etc.).
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l'entorn, així com el seu impacte.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
- Presentar i negociar davant dels diferents organismes projectes i plans de desenvolupament turístic aplicats a zones i regions determinades.
- Treball en grup.
- Valorar la dimensió econòmica del turisme a diferents escales i analitzar la interrelació entre elles.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar els efectes de pertorbacions de la demanda i l'oferta en economies tancades i obertes.
- Associar l'estructura tecnològica de l'empresa amb l'estructura de costos i descriure els processos de translació.
- Avaluar el funcionament i la conjuntura actual de l'economia espanyola.
- Avaluar la incidència de l'activitat tributària del govern en el sector.
- Descriure la dimensió econòmica del turisme a escala micro i macro, subsectorial, a nivell de fluixos i d’àrees geogràfiques segmentats a diferent nivell.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Diferenciar els efectes d'equilibri en règims diferents de competència.
- Identificar els moviments internacionals de factors i analitzar els mercats corresponents.
- Identificar les pautes del desenvolupament turístic espanyol, el seu marc institucional i l'evolució del mercat.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
- Treball en grup.
Continguts
Introducció: Turisme i Macroeconomia
Tema 1. Principals variables i qüestions macroeconòmiques
- Introducció i objectius de la macroeconomia i el context internacional
- Temes principals: cicles econòmics i creixement, preus i atur
- Conceptes bàsics: valors nominals i reals; producció agregada, mercat laboral, ocupació i atur, pressupost públic, balança de pagaments
Tema 2. Economia real: Producció Agregada, Comptabilitat Nacional i Creixement Econòmic
- Agregats econòmics: producció i renda, el flux circular de la renda i despeses.
- Components i mètodes per calcular el PIB i renta nacional
- Teories i trets bàsics del creixement econòmic: Turisme, creixement i desenvolupament
- Turisme i el multiplicador econòmic
- Turisme i comptes nacionals: comptes satèl.lit del turisme
Tema 3. Diner i sistemes financers
- Diner i agregats monetaris
- Creació i control de l’oferta monetària: multiplicador del diner
- Tipus d’interès i demanda monetària
- Política monetària i el sistema financer Europeu
- Organitzacions multilaterals: Fons Monetari Internacional (FMI) i el Banc Mundial
Tema 4. Preus i inflació
- El nivell general de preus: conceptes i mesurament
- Tipus i efectes de la inflació
- Competitivitat i preus en el sector turístic
- Efectes del turisme en el nivell de preus dels destins
Tema 5. Mercat laboral i atur
- El mercat laboral: oferta i demanda laboral
- Atur: teories i polítiques
- Mercat laboral en el sector turístic: característiques de l’ocupació (temporalitat, estacionalitat, diferències salarials) i desocupació
Tema 6. El Sector Públic
- El paper econòmic de l’Estat.
- Ingressos i despesa pública: dèficit públic i el multiplicador fiscal
- Política macroeconòmica: efectes i dubtes
- Intervenció del govern en el sector turístic
Tema 7. Comerç Internacional i Balança de Pagaments
- Comerç internacional i la Unió Europea
- La balança de pagaments i el sector turístic
- Mercat de divises i tipus de canvi
- Fluxes turístics. Competitivitat i tipus de canvi nominals i reals
Metodologia
Es combinaran les classes magistrals de la teoria, amb classes d’activitats dirigides i de pràctiques en base a la teoria.
També hi haurà una part d’autoaprenentatge, sobretot de la part del temari que es pot estudiar a través de la documentació i bibliografia aportada.
Avaluació
Avaluació Contínua:
a) Dues proves individuals basades en teoria i exercicis (50% de la nota final).
b) Exercicis individuals i grupals desenvolupats al llarg del semestre (20% de la nota final).
c) Treball aplicat i presentació pública (30% de la nota final).
Per obtenir la nota final, cal assolir una mitjana d'almenys 4 sobre 10 en cada part que s'estigui avaluant.
Avaluació final:
Els estudiants que no superin l'avaluació contínua o que no l’hagin seguida, s'avaluaran mitjançant la segona opció (avaluació única) i no es tindrà en compte cap de les qualificacions obtingudes durant el semestre.
Reavaluació: Només podran presentar-se a l’examen de reavaluació aquells alumnes que s’hagin presentat a l’examen final i que hagin obtingut una nota entre 3.5 i 4.9
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Assaig de recerca |
30 |
21
|
0,84 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
|
Examen I |
25 |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11
|
Examen II |
25 |
2
|
0,08 |
1, 2, 3, 4, 5, 7, 8, 9, 11
|
Exercicis Individuals i en grup |
20 |
5
|
0,2 |
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13
|
Bibliografia
- BLANCHARD, Olivier (2017): Macroeconomia. 6ª Ed. Pearson Prentice Hall.
- LORENTE DE LAS CASAS, Andrés, et al (2005): Economía y Turismo. Prácticas. McGraw-Hill. ISBN: 84-481-4358-2.
- MANKIW, N.G (2014): Macroeconomía. 8a. Edició. Paraninfo
- MOCHÓN, Francisco (2004): Economía y Turismo. McGraw-Hill. ISBN: 84-481-4237-3.
- TURNER, R. (2016) Travel & Tourism Economic Impact 2015 WORLD. World Travel & Tourism Council (WTTC). Available online at
WTTC webpage.
- TRIBE, J. (2000).
Economía del ocio y el Turismo. Editorial Síntesis. Available at the
UAB library.
- UNWTO (2013).
Economic Crisis, International Tourism Decline and its Impact on the Poor, World Tourism Organization (UNWTO) and International Labour Organization (ILO), Madrid, Spain. Available online at
ILO website.