2019/2020
Fonaments del turisme
Codi: 101193
Crèdits: 6
Titulació |
Tipus |
Curs |
Semestre |
2500894 Turisme |
OB |
1 |
1 |
Utilització d'idiomes a l'assignatura
- Llengua vehicular majoritària:
- espanyol (spa)
- Grup íntegre en anglès:
- Sí
- Grup íntegre en català:
- No
- Grup íntegre en espanyol:
- No
Altres indicacions sobre les llengües
També s'utilitzará el català en base el número d'alumnes que el parlin
Equip docent
- Arena Yáñez Gago
Prerequisits
No hi ha prerequisits
Objectius
Situar a l’estudiant en el món del turisme. Fer una descripció general de les activitats econòmiques turístiques. Adquirir els fonaments bàsics de la indústria i dels seus components: productes i serveis bàsics i complementaris, clients - destinataris, empreses institucions i activitats i els factors socials, mediambientals, d’entorn, infraestructura.
Competències
- Analitzar la informació tant quantitativa com qualitativa relativa a la dimensió econòmica del sector turístic així com a les seves empreses (característiques de les empreses, evolució del pes del turístic, estudis de mercat, etc.).
- Argumentar de manera crítica, des de les diferents perspectives teòriques, ideològiques i de bones pràctiques, la realitat que envolta al sector turístic.
- Demostrar que coneix i comprèn els principis bàsics del turisme en totes les seves dimensions i àrees.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Identificar i avaluar els elements del sistema turístic i la seva interacció amb l'entorn, així com el seu impacte.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
- Presentar i negociar davant dels diferents organismes projectes i plans de desenvolupament turístic aplicats a zones i regions determinades.
- Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
- Treball en grup.
- Valorar la dimensió econòmica del turisme a diferents escales i analitzar la interrelació entre elles.
Resultats d'aprenentatge
- Analitzar el funcionament de les destinacions, de les estructures turístiques i dels seus subsectors empresarials.
- Analitzar la dimensió econòmica del turisme a partir de l'estudi dels seus subsectors, (agències de viatges, hoteler, restauració i lleure, consultoria, etc.).
- Argumentar, a través de la visió del sector i la perspectiva teòrica, com s’ha de desenvolupar el sector turístic.
- Avaluar de manera crítica projectes i plans de desenvolupament turístic aplicats a zones i regions determinades.
- Demostrar un comportament responsable amb el medi ambient.
- Descriure el caràcter dinàmic i evolutiu del turisme i de la nova societat del lleure.
- Desenvolupar una capacitat d'aprenentatge autònom.
- Distingir i descriure projectes per al desenvolupament dels diferents subsectors del sector turístic.
- Identificar els mecanismes d'anàlisi quantitatius i qualitatius dels diferents subsectors del sector turístic, aicí com l’impacte i evolució que tenen.
- Identificar i relacionar les activitats que conformen tots els àmbits del sector turístic (agències de viatges, hoteler, restauració i lleure, consultoria, etc.).
- Identificar la complexitat del sector turístic i dels seus subsectors, així com la interrelació que tenen amb la resta de sectors.
- Manejar les tècniques de comunicació a tots els nivells.
- Planificar i gestionar activitats partint de la qualitat i la sostenibilitat.
- Planificar, organitzar i coordinar el treball en equip, creant sinergies i sabent-se situar al lloc dels altres.
- Relacionar les activitats que conformen el sector turístic en tots els àmbits, (agències de viatges, hoteler, restauració i lleure, consultoria...) i distingir-ne els elements diferencials.
- Ser capaç d'autoavaluar-se els coneixements adquirits.
- Treball en grup.
Continguts
Tema 1: Origen i evolució de l’activitat turística.
Tema 2: L'impacte de les activitats turístiques a Espanya i expectatives de futur
Tema 3: Els mercats turístics i els seus condicionaments. La demanda
Tema 4: La oferta (I). El producte i les empreses turístiques.
Tema 5: La oferta (II). Les funcions de distribució.
Tema 6: La oferta (III). El màrqueting turístic.
Tema 7: La oferta (IV). La qualitat en els serveis turístics.
Tema 8 : Política turística.
Metodologia
La metodologia docent que s’utilitzarà serà una combinació entre les classes magistrals, bàsicament dels primers temes, combinades amb una sèrie de d’activitats individuals o en grups reduïts per treballar els diferents aspectes tractats a l’aula.
Avaluació
El sistema d'avaluació es regirà pels següents criteris:
1) Avaluació Continua
- Es realitzarà dos exàmens, un a la meitat de l’assignatura i l’altra al final del curs
- Es realitzaran dos treballs al llarg del període de classes
- Debats, fòrums i participació a les classes
Per aprovar l’assignatura és obligatori aprovar l’examen i realitzar les activitats pràctiques que es determinarán a l'inici de curs.
Nota important: el plagi parcial o total, en algun treball, suposarà la no-acreditació de tota l’assignatura
2) Examen Final més treball individual
- Aquells alumnes que no puguin (perquè o bé són repetidors, o bé treballen, o qualsevol altra raó objectiva pertinent) realitzar l'avaluació continua, tenen l'opció de presentarse a un examen final i lliurar un treball. Caldrà informar al professor via email, abans, que finalitzi el mes de setembre, de l'opció presa adjuntat la documentació pertinent.
- L'examen i lliurament del treball es faran en la data académica prevista dins del programa oficial de l'Escola (EUTDH)
3) Re-avaluació
Es preveu una re-avaluació per aquells alumnes, que no havent aprovat l'assignatura, hagin tret més d'un 3,5 en el seu còmput global d'examens. La. La data serà establerta en base el que te previst el programa oficial de l'Escola (EUTDH)
Activitats d'avaluació
Títol |
Pes |
Hores |
ECTS |
Resultats d'aprenentatge |
Debats, Participació |
10% |
0
|
0 |
5, 7, 12
|
Examen Parcial 1 |
30% |
2
|
0,08 |
1, 4, 8, 10, 12, 16
|
Examen parcial 2 |
30% |
2
|
0,08 |
1, 10, 11, 12, 15, 16
|
Primera Presentació Oral |
10% |
2
|
0,08 |
4, 8, 11, 12, 15, 16
|
Segona Presentació Oral |
20% |
5
|
0,2 |
2, 3, 6, 7, 9, 11, 13, 14, 15, 17
|
Bibliografia
- Departament d'Empresa i Coneixement (2002) Llei 13/2002 de 21 de juny.
- Ministerio de Indústria, Comercio y Turismo (2008) Plan de Turismo Español Horizonte 2020. Madrid. Secretaría de Estado de Comercio.
- Ministerio de Indústria, Comercio y Turismo (2012) Plan Nacional e Integral de Turismo, PNIT. Madrid. Secretaría de Estado de Comercio.
- OMT (2017) El Código Ético Mundial. Ginebra. UNWTO
- Vogeler Ruiz, C; Hernández Armand, E. (2000) El Mercado Turístico. Madrid Centro de Estudios Ramón Areces.
- Barcelona Turisme. www.barcelonaturisme.com
- Instituto de Estudios Turísticos (IET). www.iet.tourspain.es
- Organización Mundial del Turismo. (OMT). www.unwto.org
- Turisme de Catalunya. www.turismedecatalunya.com i www.catalunya.com
- Turisme de Barcelona. www.barcelonaturisme.com
- Cooper, C. (2016): Essentials of tourism. Editorial Pearson.
- Fletcher, J. y Fyall, A. (2013): Tourism, principles and practice. Editorial Pearson.