Logo UAB
2019/2020

Demografia

Codi: 101098 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500259 Ciència política i gestió pública OT 3 2
2500259 Ciència política i gestió pública OT 4 0
2500262 Sociologia OT 4 0
2503778 Relacions Internacionals OT 4 0

Professor/a de contacte

Nom:
Roser Nicolau Nos
Correu electrònic:
Roser.Nicolau@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:

Equip docent

Roser Nicolau Nos

Prerequisits

No s'han establert.

Objectius

Contextualització: Aquesta assignatura s´imparteix en el tercer curs del Grau de C. Política i Gestió Pública i en el quart curs del Grau de Sociologia.

Objectius: L’ assignatura constitueix una introducció a l’estudi de les poblacions humanes per a estudiants de ciències socials. S’orienta a l’aprenentatge de mètodes i tècniques bàsiques d’anàlisi demogràfica i al coneixement (empíric i teòric) de les transformacions demogràfiques contemporànies més rellevants.

Objectius formatius. La formació bàsica s´estructura al voltant dels següents eixos:

  1. Coneixement de les fonts estadístiques per a l’ estudi de les poblacions i de les metodologies bàsiques per al seu tractament
  2. Principis bàsics en l´elaboració d´indicadors demogràfics.
  3. Aplicacions de l’anàlisi demogràfica a l'estudi de fenòmens socials i polítics.
  4. Coneixement dels canvis demogràfics contemporanis.

Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Aplicar les principals teories de la disciplina i els seus diferents camps a problemes pràctics i professionals reals.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Diferenciar les principals teories de la disciplina i els diferents camps; les elaboracions conceptuals, els marcs i els enfocaments teòrics que fonamenten el coneixement de la disciplina i els seus diferents àmbits i subàrees, així com el seu valor per a la pràctica professional mitjançant casos concrets.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
    Sociologia
  • Analitzar problemes derivats de l'aplicació de polítiques públiques i de situacions de conflicte reconeixent la complexitat dels fenòmens socials i de les decisions polítiques que afecten la democràcia, els drets humans, la justícia social i el desenvolupament sostenible.
  • Aplicar els conceptes i els enfocaments de la teoria sociològica, especialment les explicacions de les desigualtats socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics, a la posada en pràctica de les polítiques públiques i a la resolució de les situacions de conflicte.
  • Avaluar la qualitat del propi treball.
  • Avaluar les aportacions dels enfocaments sociològics a l'estudi de la cultura, l'educació, la interacció entre societat i medi ambient, la política social i el treball.
  • Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  • Comunicar de manera efectiva, mitjançant un nivell bàsic de llengua anglesa, les anàlisis bàsiques dels fenòmens socials.
  • Demostrar que es comprenen els enfocaments de la teoria sociològica, així com els diversos vessants, interpretacions i el context històric.
  • Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
  • Descriure els fenòmens socials de manera teòricament rellevant i tenint en compte la complexitat dels factors implicats, de les seves causes i dels seus efectes.
  • Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  • Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  • Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar i exposar escenaris de futur atenent l'evolució esperada de les diferents variables demogràfiques bàsiques.
  2. Analitzar i valorar críticament l'evolució de la població d'un territori.
  3. Avaluar la qualitat del propi treball.
  4. Buscar fonts documentals a partir de conceptes.
  5. Comparar els diferents enfocaments teòrics sobre la política social.
  6. Comparar la lectura de les polítiques socials des de diferents ideologies presents en la realitat social d'Espanya i de Catalunya
  7. Comprendre les interpretacions socials de la política social d'acord amb aquests enfocaments.
  8. Comunicar de manera efectiva, mitjançant un nivell bàsic de llengua anglesa, les anàlisis bàsiques dels fenòmens socials.
  9. Definir els conceptes sociològics que interpreten la política social.
  10. Definir els coneixements bàsics de l'anàlisi demogràfica, en concret, les categories, les tècniques i els elements fonamentals de l'estudi de la població (taxes de natalitat, mortalitat, migració, creixement natural o vegetatiu, etc.).
  11. Definir els fenòmens socials subjacents a les polítiques socials i els conflictes sobre les necessitats socials.
  12. Demostrar que es comprenen les anàlisis dels fenòmens socials presentades en llengua anglesa, i observar-ne els punts forts i febles.
  13. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  14. Desenvolupar estratègies d'aprenentatge autònom.
  15. Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  16. Discriminar les explicacions de les desigualtats d'accés i impacte de les polítiques socials entre classes, entre gèneres i entre grups ètnics que aquests actors donen per descomptades.
  17. Distingir els conceptes sociològics sobre la política social.
  18. Distingir els conceptes sociològics, així com els mètodes i les tècniques de recerca social comunament utilitzats per analitzar la política social.
  19. Distingir les polítiques socials subjacents a uns conflictes determinats.
  20. Expressar els debats al voltant d'aquests enfocaments, pel que fa a la política social.
  21. Fer estudis demogràfics bàsics (piràmides de població, expectatives de creixement poblacional, anàlisi de cohorts d'edat) i analitzar els principals problemes actuals de la població.
  22. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  23. Generar propostes innovadores i competitives en la recerca i en l'activitat professional.
  24. Gestionar el propi temps: planificar l'estudi propi, gestionar la relació amb un tutor o tutora o un assessor o assessora, i establir i complir els terminis adequats per a un projecte de treball.
  25. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  26. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  27. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  28. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  29. Relacionar els conceptes, els mètodes i les tècniques utilitzats per analitzar la política social amb els debats teòrics i metodològics generals.
  30. Relacionar els debats al voltant d'aquests enfocaments, pel que fa a la política social, amb el context històric en el qual han sorgit.
  31. Relacionar les explicacions de les desigualtats d'accés i impacte de les polítiques socials amb els debats teòrics i metodològics generals
  32. Relacionar-los amb els debats sobre l'estat, el canvi social i la desigualtat.
  33. Respectar la diversitat i la pluralitat d'idees, persones i situacions.
  34. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  35. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  36. Treballar autònomament.
  37. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  38. Utilitzar fonts de dades, referències temporals i magnituds en l'anàlisi poblacional.

Continguts

1. El creixement de la població

   1.1 L’evolució de la població mundial i les projeccions de NNUU

   1.2 La transició demogràfica en diferents grups de països

   1.3 La justificació de les polítiques de població

   1.4 Fonts i mètodes de comptar la població

   1.5 La mesura del creixement: les taxes i el seu càlcul

   1.6 Us de gràfiques amb escales aritmètica i logarítmica

2. Els canvis en la composició per sexes i edats de la població

   2.1 La relació entre els efectius d’homes i dones: determinants i conseqüències

   2.2 Indicadors i representacions gràfiques

   2.3 Causes i perspectives de l’envelliment de la població a diferents regions del món

   2.4 Conseqüències dels canvis en la composició per edats de la població

3. Components del creixement i l’ús de taxes brutes i específiques

   3.1 Els registres del moviment natural i migratori, informació continua i retrospectiva

   3.2 L’equació de balanç, les taxes brutes i el seu càlcul

   3.3 La interpretació de les taxes brutes i l’ús de taxes específiques

   3.4 La neutralització dels efectes d’estructura: els mètodes d’estandardització

4. La descripció dels fenòmens demogràfics

   4.1 La referencia temporal dels fenòmens i l’ús del diagrama de Lexis

   4.2 Tipus de magnituds (estoc, flux) i de mesures (proporcions, taxes i probabilitats)

   4.3 Les òptiques d’anàlisi: longitudinal, transversal i per edat o durada

   4.4 La interpretació de dades transversals: la distinció dels efectes d’edat, generació i moment. Anàlisi de variables sociodemogràfiques

5. Construcció de taules demogràfiques i

   5.1 Funcions d’una taula i indicadors sintètics: el model de la taula de mortalitat

   5.2 Construcció i interpretació de taules de mortalitat del moment

   5.3 Aplicació a l’anàlisi de la fecunditat. Les taules del moment i de generacions

6.- Evolució i desigualtats de la salut, la mortalitat i la fecunditat

   6.1 Els determinants de la salut i la mortalitat: evolució històrica, disparitats internacionals i internes en els països occidentals

   6.2 Descens i fluctuacions de la fecunditat: la recerca de les variables immediates i dels factors causals

 

Metodologia

El curs s'estructura a partir d'activitats formatives de tres tipus: les classes teòriques, les pràctiques i les lectures. Aquest conjunt d'activitats es duen a terme en tres nivells:

Activitats dirigides: classes teòriques i sessions de pràctiques dirigides pel professor.

Activitats supervisades: seguiment de les pràctiques i activitats sol·licitades a classe.

Activitats autònomes: finalització de les pràctiques, preparació de les proves escrites, estudi dels continguts teòrics i de lectures complementàries

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes teòriques 33 1,32 5, 10, 29
Seminari (pràctiques) 16,5 0,66 2, 4, 21, 38
Tipus: Supervisades      
Tutories 14 0,56 3, 12, 24, 36
Tipus: Autònomes      
Estudi 30 1,2 1, 2
Lectures 24 0,96 12, 15, 27, 34
Resolució de les pràctiques 22 0,88 4, 15, 21, 24, 25, 26, 38

Avaluació

  1. L'assignatura s’avaluarà de forma contínua a partir de les següents activitats i ponderacions:

  • Dues proves escrites al llarg del curs (la mitjana aritmètica d'aquestes dos notes és ponderarà un 50% per calcular la nota final)

  • Dos controls de lectures (la mitjana aritmètica d'aquestes dos notes és ponderarà un 15% per calcular la nota final).

  • Dues pràctiques (la mitjana aritmètica d'aquestes dos notes és ponderarà un 25% per calcular la nota final)

  • Participació en el seminari de pràctiques (aquesta nota és ponderarà un 10% per calcular la nota final)

 

        2. Per participar al procés de recuperació l'alumne ha d'haver obtingut una qualificació mitjana de l'assignatura entre 3,5 i 4,9. La data d'aquesta prova estarà programada en el calendari d'exàmens de la Facultat.

        3.- Els alumnes que no es presentin a una o més de les activitats sotmeses a avaluació al llarg del curs, a l'acta es considerara l'assignatura “no avaluable"

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Control de lectura 15 1 0,04 5, 6, 7, 12, 14, 15, 16, 19, 20, 25, 27, 30, 32
Participació seminari de pràctiques 10 1,5 0,06 2, 3, 13, 21, 22, 23, 29, 33, 34, 37
Prova Escrita 50 4 0,16 1, 2, 4, 7, 8, 9, 10, 13, 16, 17, 21, 24, 31, 34, 35, 38
Pràctiques 25 4 0,16 2, 4, 11, 13, 18, 21, 26, 28, 34, 36, 38

Bibliografia

Introducció a la demografia:

PRESSAT, R. 1979. Demografía  estadística. Ariel. Barcelona

VALLIN, J. 1991. La Demografía. Alianza Editorial. Madrid

Manuals d'anàlisi demogràfica:

HENRY, L. 1976. Demografía. Labor. Barcelona

LEGUINA, J. 1981 (3ª edición). Fundamentos de demografía. Siglo XXI. Madrid

LIVI BACCI, M. 1993. Introducción a la demografía. Ariel. Barcelona

PRB's Population Handbook, 2011. https://www.prb.org/wp.../prb-population handbook-2011

PRESSAT, R. 1983. El análisis demográfico. Fondo de Cultura Económica. Madrid

ROWLAND, D. 2003. Demographic Methods and Concepts. Oxford University Press.

TAPINOS, G. 1990. Elementos de demografía. Espasa Calpe. Madrid

VINUESA, J. i altres. 1994. Demografía: análisis y proyecciones. Ed. Síntesis. Madrid

Temes de població:

LIVI BACCI, M. (2ª edició 2002). Historia mínima de la población mundial. Ariel. Barcelona

LIVI BACCI, M. 1998. Historia de la población europea. Crítica. Barcelona

MCFALLS, J.A. (5ºedició 2007) Population: A Lively Introduction. Population Bulletin,. vol 62, nº1. http://www.prb.org/pdf07/62.1LivelyIntroduction.pdf

SCIENCE, 29 july 2011, nºdedicat al creixement demogràfic (en particular articles de Bloom, Bongaarts, Lee i Malajkoff). http://www.sciencemag.org/site/special/population/

VALLIN; J. 1995. La población mundial. Alianza Editorial. Madrid.

 Dossier de curs : 

a)Material estadístic fet servir i comentat a classe. Lectures relatives a alguns temes del programa, exercicis i material de les classes pràctiques. Aquest dossier està disponible a l’adreça electrònica del Campus Virtual.

b)Materials Docents: Apunts  disponibles a l’ adreça electrònica del Campus Virtual

Adreces electròniques:

Consulteu la web del Centre d’Estudis Demogràfics de la UAB: http://www.ced.uab.es/. On hi ha links a altres centres de recerca i de producció de dades i estadístiques demogràfiques