Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500259 Ciència política i gestió pública | OB | 3 | 1 |
2503778 Relacions Internacionals | OB | 3 | 1 |
S'espera que l'estudiant conegui adequadament, com a mínim, els conceptes i teories treballats en l'assignatura Ciència Política del primer del grau. També es pren per atès que l'estudiant llegeixi habitualment diaris generalistes seguint sobretot les notícies de política nacional i internacional Les classes al matí G1 s'impartirà en anglès i s'espera un bon nivell de comprensió activa i passiva en anglès (veure objectius). Les classes a la tarda (G51) s'impartiran en castellà / català i s'espera un bon nivell de lectura en anglès. Els exàmens es poden lliurar en català, castellà, o anglès. Les practiques en les classes en anglès es realitzarà en anglès.
Aquesta assignatura és obligatòria en el tercer curs de Grau i Ciència Política i Gestió Pública. L'assignatura pretén treballar alguns dels principals enfocaments, conceptes i teories de la política comparada a través una anàlisi en profunditat dels sistemes polítics europeus occidentals més rellevants. G1 és completament en anglès per donar als estudiants una oportunitat de consolidar un nivell d'anglès que els permeten seguir i participar en assignatures en anglès tant a la UAB com en programes d'intercanvi internacional. S'espera realitzar classes amb una comprensió d'anglès activa, és a dir, que les debats en seminaris es realitzaran en anglès. Els treballs d'avaluació per escrit i l'examen es poden realitzar en anglès, català o castellà. La presentació oral serà en anglès i s'espera que el nivell permeti una expressió oral correcta i fluïda
BLOQUE I: INTRODUCCIÓN
Tema 1 - Introducción a la política comparada.
¿Por qué comparar? Comparar para valorar. Comparar para explicar. Evolución y futuro de los estudios comparados.
Tema 2: La lógica del método comparativo.
Los distintos diseños de selección de observaciones. Los principales debates metodológicos del método comparativo.
Tema 3: Introducción a las instituciones y los conceptos claves en el analisis comparada de sistemas políticos.
BLOQUE II: SISTEMAS POLÍTICOS
Tema 4: antecedentes históricos y constituciones actuales
Reino Unido: Constitución no escrita, Alemania: Los principios constitucionales: la Ley Fundamental de Bonn y su reforma. Francia: La constitución de la V Republica. Italia: La Constitución del 27 de diciembre de 1947 y su reforma.
Tema 5: Sistemas electorales y sistemas de partidos
Características e impactos de los diferentes sistemas electorales. Cambios y continuidades en sistemas de partidos.
Tema 6: Legislaturas y ejecutivos de gobierno
Reino Unido: El modelo Westminster. Alemania: La democracia del Canciller, Francia: El ejecutivo dual. Parlamentarismo en Italia.
Tema 7: El régimen territorial, federalismo y descentralización.
Reino Unido: El proceso de “devolution”. Alemania: federalismo. Francia: el modelo jacobino y ¿su fin? Italia: ¿Hacia un sistema federal?
BLOQUE III: ANALISIS COMPARADA DE LA CALIDAD DE DEMOCRACIA
Tema 8. Comparación de sistemas políticos mayoritarias y de consensos
Tema 9: Vetoplayers y el funcionamiento de instituciones políticos
Tema 10: La presidencialización de la política.
La asignatura 'Política Comparada 1' tiene 6 créditos ECTS , que significa un total de 150 horas de dedicación del estudiante (25 horas/1 ECTS). Estos créditos se estructuran en los siguientes tipos de actividades formativos:
Actividades dirigidas:
Actividades supervisadas:
Actividades autónomas:
Evaluación:
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Clases teoricas | 30 | 1,2 | 10 |
Presentacion publica de trabajos | 8 | 0,32 | 4, 5, 9, 15 |
Seminarios de discusion de textos y de casos | 16 | 0,64 | 1, 2, 3, 8, 10 |
Tipus: Supervisades | |||
Tutoria | 14 | 0,56 | |
Tipus: Autònomes | |||
Estudio | 30 | 1,2 | 6, 7, 11, 13, 14 |
Lectura de textos | 35 | 1,4 | 13 |
Redaccion de trabajos | 15 | 0,6 | 1, 2, 7, 10, 11 |
La evaluación de esta asignatura se realiza a partir de las siguientes tipos de trabajos:
Presencia y participación activa en clase: 10%
Consideraciones importantes:
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Controles de lecturas y participacion | 15% | 0 | 0 | 2, 8, 9, 10, 11, 14 |
Exàmen | 50% | 2 | 0,08 | 1, 2, 10 |
treball en grup | 35% | 0 | 0 | 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 13, 14, 15 |
Colomer, J. M. (Ed.) Comparative European Politics, third Edition, London: Routledge, 2008.
Caramani, D. (eds.) Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press, 2008,
Bale, T. European politics: a comparative introduction, 2nd Edition, London: Palgrave, 2008
Landman, T., Issues and methods in Comparative Politics: An Introduction. London: Routledge, 2003.
Lijphart, A., Lijphart, A. Patterns of Democracy, Yale: Yale University Press, 1999.
Pasquino, G., Sistemas políticos comparados, Buenos Aires, prometo libros, 2004.
Poguntke, Thomas y Paul Webb (eds): The presidentialization of politics. A comparative study of modern democracies, Oxford: Oxford University Press, 2005.
Requejo Coll, F. and Nagel, J. (eds). Federalism beyond Federations: Asymmetry and Processes of Resymmetrization in Europe (with Jürgen Nagel), London: Ashgate,2011.
Tsebelis, G. Veto Players: How Political Institutions Work, Princeton, Princeton University Press, 2002.
Bibliografía complementaria:
Bull, M. J. and James L. Newell, Italian Politics: Adjustment Under Duress, Polity Press, 2005.
Hague, R. y Harrop, M. Comparative government and politics. An introduction, 7th Edition, Houndsmill: Palgrave Macmillan, 2007.