Logo UAB
2019/2020

Política comparada I

Codi: 101081 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500259 Ciència política i gestió pública OB 3 1
2503778 Relacions Internacionals OB 3 1

Professor/a de contacte

Nom:
Margarita Leon
Correu electrònic:
Margarita.Leon@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
anglès (eng)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
No
Grup íntegre en espanyol:
No

Altres indicacions sobre les llengües

Las clases magistrales se realizan en castellano pero el entorno es bilingüe catalán/castellano. Dependiendo de la disponibilidad de profesorado, se intentará que uno de los grupos de seminario sea en catalán

Equip docent

Eva Ostergaard-Nielsen

Equip docent extern a la UAB

Lorenzo Vidal-Folch

Prerequisits

S'espera que l'estudiant conegui adequadament, com a mínim, els conceptes i teories treballats en l'assignatura Ciència Política del primer del grau. També es pren per atès que l'estudiant llegeixi habitualment diaris generalistes seguint sobretot les notícies de política nacional i internacional
										
											
										
											Les classes al matí G1 s'impartirà en anglès i s'espera un bon nivell de comprensió activa i passiva en anglès (veure objectius). Les classes a la tarda (G51) s'impartiran en castellà / català i s'espera un bon nivell de lectura en anglès. Els exàmens es poden lliurar en català, castellà, o anglès. Les practiques en les classes en anglès es realitzarà en anglès.
 
 

Objectius

Aquesta assignatura és obligatòria en el tercer curs de Grau i Ciència Política i Gestió Pública. L'assignatura pretén treballar alguns dels principals enfocaments, conceptes i teories de la política comparada a través una anàlisi en profunditat dels sistemes polítics europeus occidentals més rellevants.
										
											
										
											G1 és completament en anglès per donar als estudiants una oportunitat de consolidar un nivell d'anglès que els permeten seguir i participar en assignatures en anglès tant a la UAB com en programes d'intercanvi internacional. S'espera realitzar classes amb una comprensió d'anglès activa, és a dir, que les debats en seminaris es realitzaran en anglès. Els treballs d'avaluació per escrit i l'examen es poden realitzar en anglès, català o castellà. La presentació oral serà en anglès i s'espera que el nivell permeti una expressió oral correcta i fluïda
 
 

Competències

    Ciència política i gestió pública
  • Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  • Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  • Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  • Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  • Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  • Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  • Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  • Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  • Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  • Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  • Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  • Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  • Treballar autònomament.
  • Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  • Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Resultats d'aprenentatge

  1. Argumentar des de diferents perspectives teòriques.
  2. Demostrar que es comprèn l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics en l'esfera interna i internacional, tant en l'esfera analítica com en l'elaboració de propostes d'intervenció o de polítiques públiques
  3. Demostrar que es coneix l'estructura i el funcionament de la Unió Europea i de les seves institucions principals, i que s'és capaç d'identificar els principals actors polítics i reconèixer els principals mecanismes d'integració.
  4. Demostrar un bon nivell d'expressió escrita en diferents registres.
  5. Fer exposicions orals efectives i adaptades a l'audiència.
  6. Gestionar la distribució del temps disponible per assolir els objectius establerts per portar a terme la tasca prevista.
  7. Identificar fonts de dades i fer recerques bibliogràfiques i documentals.
  8. Interpretar i utilitzar acadèmicament textos en anglès.
  9. Mostrar una bona capacitat per transmetre informació, diferenciant els missatges clau per als diferents destinataris.
  10. Relacionar els diferents components que conformen l'estructura i el funcionament dels sistemes polítics i l'entorn en què interactuen
  11. Sintetitzar i analitzar informació de manera crítica.
  12. Treballar amb tècniques quantitatives i qualitatives d'anàlisi per aplicar-les en els processos de recerca.
  13. Treballar autònomament.
  14. Treballar en equip i en xarxa, en particular en condicions interdisciplinàries.
  15. Utilitzar les principals tècniques de la informació i la documentació (TIC) com a eina essencial en l'anàlisi.

Continguts

BLOQUE I: INTRODUCCIÓN

 

Tema 1 - Introducción a la política comparada.

¿Por qué comparar? Comparar para valorar. Comparar para explicar. Evolución y futuro de los estudios comparados.

 

Tema 2: La lógica del método comparativo.

Los distintos diseños de selección de observaciones. Los principales debates metodológicos del método comparativo.

 

Tema  3: Introducción a las instituciones y los conceptos claves en el analisis comparada de sistemas políticos.

 

 

BLOQUE II: SISTEMAS POLÍTICOS

Tema 4: antecedentes históricos y constituciones actuales

Reino Unido: Constitución no escrita, Alemania: Los principios constitucionales: la Ley Fundamental de Bonn y su reforma. Francia: La constitución de la V Republica. Italia: La Constitución del 27 de diciembre de 1947 y su reforma.

 

Tema 5: Sistemas electorales y sistemas de partidos

Características e impactos de los diferentes sistemas electorales. Cambios y continuidades en sistemas de partidos.

 

Tema 6: Legislaturas y ejecutivos de gobierno

Reino Unido: El modelo Westminster. Alemania: La democracia del Canciller, Francia: El ejecutivo dual. Parlamentarismo en Italia.

 

Tema 7: El régimen territorial, federalismo y descentralización.

Reino Unido: El proceso de “devolution”. Alemania: federalismo. Francia: el modelo jacobino y ¿su fin? Italia: ¿Hacia un sistema federal?

 

 

BLOQUE III:  ANALISIS COMPARADA DE LA CALIDAD DE DEMOCRACIA

Tema 8. Comparación de sistemas políticos mayoritarias y de consensos

 

Tema 9: Vetoplayers y el funcionamiento de instituciones políticos

 

Tema 10: La presidencialización de la política.

 

 

 

 

Metodologia

La asignatura 'Política Comparada 1' tiene 6 créditos ECTS , que significa un total de 150 horas de dedicación del estudiante (25 horas/1 ECTS). Estos créditos se estructuran en los siguientes tipos de actividades formativos:

 

Actividades dirigidas:

  • Clases magistrales con apoyo de TIC y debate en gran grupo.
  • Presentación publica de trabajos: Presentaciones individuales/en grupo y ronda de valoraciones.
  • Seminarios de discusión de textos y de casos: Introducción de la sesión, presentación del texto o del aso, valoración y discusión. Controles de lectura.

 

Actividades supervisadas:

  • Tutoría de apoyo a la realización de un proyecto, y de seguimiento del curso.

 

Actividades autónomas:

  • Lectura de textos: Lectura compresiva de textos
  • Estudio: Realización de esquemas y resúmenes
  • Redacción de trabajos: Recensiones, ensayos bibliográficos (individuales o en grupo) a partir de una guía para su realización.

 

Evaluación:

  • Pruebas escritas en grupo o individualmente (para más detalle ver apartado "evaluación".

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Clases teoricas 30 1,2 10
Presentacion publica de trabajos 8 0,32 4, 5, 9, 15
Seminarios de discusion de textos y de casos 16 0,64 1, 2, 3, 8, 10
Tipus: Supervisades      
Tutoria 14 0,56
Tipus: Autònomes      
Estudio 30 1,2 6, 7, 11, 13, 14
Lectura de textos 35 1,4 13
Redaccion de trabajos 15 0,6 1, 2, 7, 10, 11

Avaluació

La evaluación de esta asignatura se realiza a partir de las siguientes tipos de trabajos:

 

  • Examen: 50% de la nota. Es condición necesaria pero no suficiente aprobar el examen para aprobar la asignatura.
  • Control de lecturas: 15 % de la nota (1-2  controles individuales o en grupo) con un valor entre 5% y 10 % cada uno.
  • Presencia y participación activa en clase: 10%

  • Trabajos y presentaciones públicos en clase: 25 % de la nota. Un trabajo en grupos de aproximadamente 3 personas (depende del numero final de matriculados de cada grupo) sobre uno de los temas que propone la profesora.

 

Consideraciones importantes:

 

  • Para aprobar un control de lectura/practica es necesaria haber asistido al debate correspondiente.
  • Para aprobar la asignatura es condición necesaria pero no suficiente aprobar el examen. Si se suspende el examen, la asignatura no esta aprobada. 
  • Los alumnos que se presentan a dos controles de lecturas/practica, o un control de lectura y el trabajo/presentación, se consideran alumnos presentados a esta asignatura y no pueden obtener la cualificación ‘no presentado’.
  • El examen será al final del semestre el día que establece la Facultad con antelación suficiente.
  • Los de programas de intercambio se evaluaran segun el mismo sistema de evaluacion como los estudiantes del grado.
  • Los estudiantes que se han presentado para el examen, pero no lo han superado  tendrán la oportunidad de presentarse a las actividades de compensación, es decir, podrán volver a hacer el examen suspendido el día que determina la Facultad, una vez acabado el periodo lectivo del segundo semestre.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Controles de lecturas y participacion 15% 0 0 2, 8, 9, 10, 11, 14
Exàmen 50% 2 0,08 1, 2, 10
treball en grup 35% 0 0 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 13, 14, 15

Bibliografia

 

Bibliografía basica (las lecturas relacionadas a cada sesión se especificarán en el programa en el Campus Virtual antes el inicio del curso).

Colomer, J. M. (Ed.) Comparative European Politics, third Edition, London: Routledge, 2008.

Caramani, D. (eds.) Comparative Politics, Oxford: Oxford University Press, 2008, 

Bale, T. European politics: a comparative introduction, 2nd Edition, London: Palgrave, 2008

Landman, T., Issues and methods in Comparative Politics: An Introduction. London: Routledge, 2003.

Lijphart, A., Lijphart, A. Patterns of Democracy, Yale: Yale University Press, 1999.

Pasquino, G., Sistemas políticos comparados, Buenos Aires, prometo libros, 2004.

Poguntke, Thomas y Paul Webb (eds): The presidentialization of politics. A comparative study of modern democracies, Oxford: Oxford University Press, 2005.

Requejo Coll, F. and Nagel, J. (eds). Federalism beyond Federations: Asymmetry and Processes of Resymmetrization in Europe (with Jürgen Nagel), London: Ashgate,2011.

Tsebelis, G. Veto Players: How Political Institutions Work, Princeton, Princeton University Press, 2002.

 

Bibliografía complementaria:

Bull, M. J. and James L. Newell, Italian Politics: Adjustment Under Duress, Polity Press, 2005.

Hague, R. y Harrop, M. Comparative government and politics. An introduction, 7th Edition, Houndsmill: Palgrave Macmillan, 2007.