Logo UAB
2019/2020

Art gòtic

Codi: 100561 Crèdits: 6
Titulació Tipus Curs Semestre
2500239 Història de l'Art OB 3 2

Professor/a de contacte

Nom:
Eduardo Carrero Santamaria
Correu electrònic:
Eduardo.Carrero@uab.cat

Utilització d'idiomes a l'assignatura

Llengua vehicular majoritària:
espanyol (spa)
Grup íntegre en anglès:
Grup íntegre en català:
Grup íntegre en espanyol:
No

Prerequisits

No existeixen prerequisits específics, encara que es recomana haver cursat abans les assignatures d'Art bizantí i Art romànic, ja que els seus continguts seran al·ludits en diferents ocasions durant l'exposició del temari.

Objectius

Adquirir els coneixements bàsics sobre l'origen, naixement i desenvolupament de l'Art Gòtic en totes les seves manifestacions artístiques i en el marc geogràfic de l'Europa occidental. El marc cronològic de l'assignatura recorre més de tres segles, des de les primeres experimentacions arquitectòniques del segle XII fins al Gòtic Tardà del segle XVI.

Competències

  • Analitzar amb esperit crític, a partir dels coneixements adquirits, l'obra d'art en les seves diferents facetes: valors formals, significat iconogràfic, tècniques i procediments artístics, procés d'elaboració i mecanismes de recepció.
  • Desenvolupar un pensament i un raonament crítics i saber comunicar-los de manera efectiva, tant en les llengües pròpies com en una tercera llengua.
  • Interpretar l'obra d'art en el context en el qual es va gestar i relacionar-la amb altres formes d'expressió cultural
  • Que els estudiants hagin desenvolupat aquelles habilitats d'aprenentatge necessàries per emprendre estudis posteriors amb un alt grau d'autonomia
  • Que els estudiants sàpiguen aplicar els coneixements propis a la seva feina o vocació d'una manera professional i tinguin les competències que se solen demostrar per mitjà de l'elaboració i la defensa d'arguments i la resolució de problemes dins de la seva àrea d'estudi.
  • Reconèixer l'evolució de la imatge artística des de l'antiguitat fins a la cultura visual contemporània.

Resultats d'aprenentatge

  1. Analitzar els creadors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  2. Analitzar els receptors d'un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  3. Analitzar les idees artístiques sobre un fenomen artístic en un determinat context cultural.
  4. Analitzar una imatge artística i situar-la en el seu context cultural.
  5. Aplicar els coneixements iconogràfics a la lectura de la imatge artística
  6. Definir i explicar amb precisió un objecte artístic amb el llenguatge propi de la crítica d'art.
  7. Distingir les tècniques i el procés d'elaboració d'un objecte artístic
  8. Estimular la creativitat i fomentar idees innovadores.
  9. Examinar una imatge artística i distingir-ne els valors formals, iconogràfics i simbòlics.
  10. Explicar els mecanismes de recepció d'una obra d'art.
  11. Identificar les idees principals i les secundàries i expressar-les amb correcció lingüística
  12. Reconstruir el panorama artístic d'un determinat context cultural
  13. Relacionar una imatge artística amb altres fenòmens culturals de la seva època.
  14. Saber exposar amb eficàcia els coneixements, oralment i per escrit.
  15. Treballar en equip, respectant les opinions alienes i dissenyant estratègies de col·laboració.

Continguts

 

1. El món del Gòtic. Introducció

2. Desenvolumpament cronològic del Art Gòtic i la teoria dels estils

3. Arquitectura i construcció

4. Teoria de la iimatge al segle XIII

5. Crisi arquitectònica al segle XIV?

6. La pintura del gòtic internacional i la renovació escultòrica del segle XIV

7. L'eclosió de la noblesa: L'arquitectura del Gòtic tardà

8. Entre Flandes i Florencia. La pintura del Gòtic final i l'escultura de l'edat mitjana tardana

 

 

 

Metodologia

Tota la matèria del curs està integrada pels classes impartides pel professor, i els continguts recollits en les lectures obligatòries, que es discutiran en els seminaris que es realitzaran a classe.

Durant els seminaris, el professor presentarà el problema històric-artístic que es reflecteix en les lectures obligatòries, que seran dues.


Els dos temes es tractaran a partir de les lectures i altres mitjans d'informació indicats pel professor. L'assistència als seminaris és obligatòria i, com s'indica línies a dalt, els seus continguts formaran part de la matèria general del curs.

Durant els seminaris es valorarà la capacitat de raonament i de plantejar debat entre les diferents opinions expressades per l'alumnat i el professor.

Activitats formatives

Títol Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Tipus: Dirigides      
Classes magistrals 30 1,2 1, 2, 3
Seminari 21 0,84 3, 8, 14, 15
Tipus: Supervisades      
Lectures i altres 4 0,16 3
Tutories i proves d'evaluació 5 0,2 3, 15
Tipus: Autònomes      
Estudi autònom 90 3,6 4, 6, 11, 12, 13

Avaluació

La matèria s’avaluarà a partir de tres (3) exercicis:

1. Dues proves escrites parcials: (50%). En aquestes proves s'avaluarà tota la matèria del curs continguda en les explicacions a classe i les lectures del dossier de textos. La primera prova tindrà lloc a finals d'abril i la segona a finals de maig.

2. La memòria de les dues lectures obligatòries (40%) que s'indicaran i difondran al Campus virtual el primer dia de classe.

3. La participació en els seminaris que es realitzaran en classe a partir de les lectures obligatòries (10%).

Les dates concretes tant de les proves escrites com de les memòries de lectura obligatòria, seran concretades el primer dia de classe.

En el moment de realització de cada activitat avaluativa, el professor informarà l’alumnat (Moodle) del procediment i data de revisió de les qualificacions.

Per a poder fer mitjana amb la resta, la mitjana de les dues proves escrites parcials ha de donar un mínim de 5, i mai es realitzarà amb notes per sota de 4.

En el cas d'haver suspès algun de les dos proves parcials, l'alumne es podrà presentar a la reavaluació del bloc corresponent.

Activitats d'avaluació

Títol Pes Hores ECTS Resultats d'aprenentatge
Participació en seminaris i lectures obligatòries 10% 0 0 2, 4, 15
Presentació d'un o més treballs, elaborats individualment o en grup, i exposició oral d'una sinopsi del mateix en hores de tutoria o seminari 40% 0 0 4, 8, 11, 12, 13, 14, 15
Una o més proves escrites 50% 0 0 1, 3, 4, 5, 6, 7, 9, 10, 11

Bibliografia

BIALOSTOCKI, Jan, El arte del siglo XV. De Parler a Durero, Madrid, 1989.


BANGO, Isidro G., MUÑOZ, María del Carmen, ABAD, Concepción y LÓPEZ DE GUEREÑO, María Teresa, Diccionario de términos artísticos, Madrid, Sílex, 2018.

CAMILLE, Michael, Arte gótico. Visiones gloriosas, Madrid, 2005.

ESPAÑOL, Francesca, El gòtic català, Manresa, 2002.

FRANKL, Paul, Arquitectura gótica, Madrid, 2002.


HUIZINGA, Johan, El otoño de la Edad Media, Madrid, 1979.


MIRA, Ernest y ZARAGOZÁ CATALÁN, Arturo, Una arquitectura del gótico mediterráneo, 2 vols., Valencia, 2003.

WILLIAMSON, Paul, Escultura gótica 1140-1300, Madrid, 1997.


YARZA, Joaquín, Los Reyes Católicos. Paisaje artístico de una monarquía, Madrid, 1993.