Titulació | Tipus | Curs | Semestre |
---|---|---|---|
2500257 Criminologia | FB | 1 | 1 |
No hi ha prerequisits per cursar aquesta assignatura.
L'objectiu general a assolir en aquesta assignatura ve formulat de la següent manera: "L'alumnat del Grau en Criminologia serà capaç d'utilitzar els mètodes i tècniques de recerca propis de l'anàlisi criminològic per analitzar les dades i experiències de conflicte, de criminalitat i de control existents en un determinat context social; avaluar, de manera reflexiva i crítica, les respostes possibles, i exposar, amb rigor acadèmic, els resultats del treball ".
En aquest context, l'assignatura de Fonts de dades en criminologia té com a objectius concrets els següents:
Els continguts de l'assignatura són de dos tipus. La primera part pretén oferir a l'alumnat instruments metodològics adequats per a l'estudi i recerca en criminologia. La segona part pretén informar sobre els principals indicadors de la delinqüència. Amb aquest objectiu es durà a terme una anàlisi teòrica dels mateixos i s'examinaran recerques criminològiques en les quals s'utilitzen aquests indicadors.
1. INSTRUMENTS METODOLÒGICS
Les dades en la investigació criminològica. Instruments de recerca i tractament d'informació. Les bases de dades bibliografiques. Normativa APA. Conceptes bàsics d'excel.
2. INTRODUCCIÓ
Sistema de justícia penal i dades. Els indicadors de la delinqüència. La investigació i les fonts d'informació en criminologia. La validesa i la fiabilitat de les diferents fonts o indicadors. Incidència i prevalença.
3. FONTS DE DADES OFICIALS
Concepte, característiques i utilitat. Classes de fonts oficials; a) fonts policials, b) fonts judicials, c) dades penitenciaries o de execució. Models nacionals i internacionals. La seva utilitat en la investigació de la delinqüència. Valoració i crítica d'aquesta classe de fonts. Perspectiva nacional i internacional.
4. LES ENQUESTES DE VICTIMITZACIÓ
Concepte i origen de les enquestes de victimització. Com s'interpreten. Les enquestes de victimització realitzades a Espanya i les internacionals. Inconvenients i avantatges d'aquesta classe d'instrument. Les taxes de victimització en relació a alguns delictes.
5. LES ENQUESTES DE DELINQÜÈNCIA AUTOINFORME
Concepte, característiques i utilitat. Com neixen aquesta classe d'indicadors. Com s'interpreten. Algunes dades obtingudes a través d'enquestes autoinforme. Validesa i problemes d'aquesta classe d'instruments.
6. PERSPECTIVA INTERNACIONAL
El treball que ha de realitzar l'alumnat per l'adequat aprenentatge dels continguts tractats en aquesta assignatura requereix de la realització de dos tipus d'activitats.
Activitats dirigides. Les activitats que a continuació es detallen es realitzaràn a l'aula:
Activitats autònomes: Aquestes activitats complementen les anteriors i persegueixen que l'alumnat treballi de manera individual i en grup els continguts de l'assignatura. Aquestes activitats són de dos tipus:
- Treball en grup.
- Treball individual, Estudi i preparació individual de les materies tractades a classe, realització de tallers i preparació de les proves i activitats pràctiques i teòriques.
Títol | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|
Tipus: Dirigides | |||
Avaluació | 3 | 0,12 | |
Classes teòriques | 19,5 | 0,78 | 3, 5, 6, 7 |
Seminaris | 19,5 | 0,78 | 3, 4, 5, 6, 7 |
Tipus: Autònomes | |||
Treballs grupals i individuals. | 106 | 4,24 | 2, 3, 5, 6, 7 |
Model d'avaluació.
El model d'avaluació és continuada. L'activitat d'avaluació es durà a terme al llarg del quadrimestre, per a això es requereix l'assistència regular de l'alumnat a les classes (80%) i la realització de les activitats que es detallen a continuació.
Condicions per ser avaluat i superar l'assignatura.
L'assistència a classe i seminaris és obligatòria. Per superar l'avaluació és necessari assistir a un mínim del 80% de les classes, i participar i lliurar totes les activitats individuals i grupals d'avaluació previstes
Per aprovar és necessari obtenir una nota mínima de 4 en cada una de les diferents activitats d'avaluació previstes, i que la mitjana final sigui de 5.
Activitats avaluables:
1. Activitats individuals (80%):
2. Activitats en grup (20%)
La participació a classe que demostri coneixements de l'assignatura servirà per arrodonir la nota de l'assignatura fins a 0,5 punts.
Recuperacions
En cas de no assolir la nota mínima exigida, el professor oferirà la possibilitat de recuperar aquelles activitats que no aconsegueixin els mínims. Per això s'obrirà un període de recuperació, si fos necessari, el professor suggerirà la forma de recuperar la resta d'activitats.
No es podrà recuperar activitats No Presentades, excepte si no s'han presentat degut a causes de força major, i es justifica adequadament. En cas de no lliurar el treball es computarà amb nota de 0, tret que es justifiqui adequadament.
Conductes fraudulentes
En el cas que durant un examen es detecti la presència d'alumnat copiant quedaran automàticament suspesos sense possibilitat d'accés a la recuperació. En cas de plagi en la redacció de treballs o activitats, el treball quedará suspés amb un 0 sense possibilitat de recuperació.
Puntualitat
Les classes comencen puntualment. Una vegada començada la classe no es podrà accedir a l'aula.
Títol | Pes | Hores | ECTS | Resultats d'aprenentatge |
---|---|---|---|---|
Evaluació: treball amb dades | 10% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 7 |
Part pràctica individual: citació, cerca y anàlisi de dades | 15% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 7 |
Test part teòrica | 30% | 2 | 0,08 | 3, 5 |
Treball grupal | 20% | 0 | 0 | 1, 2, 4, 6, 7 |
Treball individual (Exercicis partics metodològics) | 25% | 0 | 0 | 1, 3, 5, 7 |
1. Manual i lectures de consulta
Aebi, M.F. (2008). Temas de criminología. Madrid: Dykinson
Aebi, M.F. i Chopin, J. (2017). Annual Penal Statistics of the Council Of Europe. SPACEI & SPACE II. Recuperat a: http://www.coe.int/t/dghl/standardsetting/prisons/space_i_en.asp
Dijk, J. V., Kesteren, J. V. i Smit, P. (2007). Criminal victimisation in international perspective. Boom Juridische Uitgevers. Recuperat a: http://english.wodc.nl/onderzoeksdatabase/ob257a-victimizacion-en-la-perspectiva-internacional.aspx
2. Lectures obligatòries
Aebi, M.F. i Linde, A. (2010). El misterioso caso de la desaparición de las estadísticas policiales españolas. Revista electrónica de ciencia penal y criminologia, 12. Recuperat a: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3671632
Aebi, M.F. (2008). Familia disociada y delincuencia. A Aebi, M. F., Temas de criminología (pp.15-50). Madrid: Dykinson.
Aebi, M.F. (2008). Los indicadores de la delincuencia: Sus limitaciones, su complementariedad y su influencia sobre las teorías criminológicas. A Aebi, M.F., Temas de criminología (pp.97-131). Madrid: Dykinson.
García España, E., Díez Ripollés, J. L., Pérez Jiménez, F., Benítez Jiménez., M.J. i Cerezo Domínguez, A.I. (2010). Evolución de la delincuencia en España: análisis longitudinal con encuestas de victimización. Revista Española de Investigación Criminológica, 8, 1-27. Recuperat a: https://reic.criminologia.net/index.php/journal/article/view/52
Pedrosa, A. (2018). ¿Discrimina el código penal español a las mujeres?. Revista Española de Investigación Criminológica, 16, 1-22. Recuperat a: https://reic.criminologia.net/index.php/journal/article/view/150
Pérez Cepeda, A.I. i Benito Sánchez, D. (2013). Estudio de los instrumentos existentes para medir la delincuencia. Revista electrónicade ciencia penal y Criminología, 15. Recuperat a: http://criminet.ugr.es/recpc/15/recpc15-08.pdf
Yagüe, C.R. (2018). Un análisis de las estrategias contra la sobrepoblación penitenciaria en España a la luz de los estándares europeos. Revista Electrónica de Ciencia Penal y Criminología, 20 . Recuperat a: http://criminet.ugr.es/recpc/20/recpc20-05.pdf
3. Enllaços web.
Asociación catalana de criminólogos - http://www.criminologos.org/
Boletín Criminológico - http://www.uma.es/criminologia/boletin.html
Bureau of justice statistics - http://www.ojp.usdoj.gov/bjs/
Consejo General del Poder Judicial - http://www.poderjudicial.es/eversuite
Encuesta Social Europea. http://www.upf.edu/ess/
Estadísticas penitenciarias catalanas. http://www.gencat.cat/justicia/estadistiques_serveis_penitenciaris/
Europeansourcerbook - http://www.europeansourcebook.org/
Eurostat. https://ec.europa.eu/eurostat/home?
Indescat. Web estadística oficial de Catalunya - http://www.idescat.cat/
Instituto Nacional de Estadística - http://www.ine.es/
Memorias Fiscalia General del Estado - http://www.fiscal.es/Documentos.html?cid=1240559967610&pagename=PFiscal%2FPage%2FFGE_sinContenido
Ministerio del interior (español). Instituciones penitenciarias - http://www.mir.es/INSTPEN/
Revista electrónicade ciencias penales y criminología - http://criminet.ugr.es/recpc/
Sociedad Española de investigacióncriminológica (SEIC)- http://www.criminologia.net/reic.html